HIT-actief stallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: HIT-actief stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:43

Roane, wat is het oppervlakte totaal voor die 31 paarden? Misschien had je het al gezegd en heb ik er over heen gelezen.

Ik heb de HIT aktief gezien bij Marijke, van paardenbegrijpen.nl.

Het was in de winter en het viel mij op dat er 3 macho's waren en 2 heel erg macho die voortdurend de zelfde paarden aan lieten lopen, die kregen geen rust. Tijdens haar clinic heb ik voor, in de pauze en erna steeds even gekeken en het spel van die macho's ging onvermoeibaar door. Er zit wel wei bij voor de zomer en dat maakt voor mij al weer heel wat goed.

Paarden zijn grazers en om ze paard te laten zijn vind ik dat ze ook moeten kunnen grazen.

Hoe is het als ze hooi willen eten? kunnen ze dan bv een half uur op dezelfde plek blijven staan om hun buik vol te eten met hooi? Steeds een paar hapjes heb ik nl nog nooit gezien dat paarden dat doen. Als ze op een wei staan 24 uur, eten ze ook een paar uur aan een stuk door tot hun buik vol is en dan gaan ze ergens staan om te dutten of liggen, tot ze weer behoefte hebben aan eten.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:50

russel schreef:
Hoe is het als ze hooi willen eten? kunnen ze dan bv een half uur op dezelfde plek blijven staan om hun buik vol te eten met hooi? Steeds een paar hapjes heb ik nl nog nooit gezien dat paarden dat doen. Als ze op een wei staan 24 uur, eten ze ook een paar uur aan een stuk door tot hun buik vol is en dan gaan ze ergens staan om te dutten of liggen, tot ze weer behoefte hebben aan eten.

Een paard kan een bepaald aantal minuten per dag hooi eten. Meestal is dat voor een paard 300 minuten en een pony 200 maar dat kan ook anders als je dat wil.
Deze minuten worden over 24 uur verdeeld. Je paard kan dus ieder uur iets meer of minder dan 10 minuten eten. Als je paard een uur niet in het hooistation staat mag hij de tijd het volgende uur inhalen tot een maximum van een uur. Dan gaat het station dicht en gaat hij eruit om naar het krachtvoerstation, de waterbak of de ligplaats oid te gaan.

Nogmaals een weide zomer en winter is natuurlijk beter voor een paard (grazers, meestal meer opp. per paard). Toch vind ik, vooral in de randstad een actiefstal een verbetering omdat hier de meeste paarden in de winter niet of nauwelijks buiten komen.

Bij ons heb je in de zomer ook de keuze je paard op de wei te zetten. Helaas zit de wei niet aan de actiefstal vast, maar je kan niet alles hebben,

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:37

Russell; dat probeer ik nog steeds aan de eigenaar te ontfutselen, maar die is het vergeten, en elke keer als ik hem aanspreek wilt hij er niet over nadenken. ROFL
Oftewel, dat moet ik nog eens achter zien te komen. Toen de hit net nieuw was stond in de krant dat het 6000 vierkante meter was, maar dat is de pers. Huilen van het lachen en ik vertrouw de pers niet.

Oh, bij ons is het juist dat ze onbeperkt hooi krijgen. Clown Maarja, wij vinden de hooistations echt geweldig in hun nutteloosheid. Er word aan gedacht ze ook gewoon weg te halen, en ze te vervangen door grote bakken waar ze allemaal tegelijk in kunnen eten. Dit omdat ze echt meer hooi nodig hebben dan ze volgens de hit zouden moeten eten. Maar dat is onze ervaring ermee.

Ik hoop dat tegen de tijd dat het zomer is, er in de buurt een weide gehuurd is waar de andere paarden die niet in de hit komen toch kunnen grazen.
Dan gaat de mijne af en toe ook mee als et eenmaal wat kort gegraasd is Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:03

Estragon, uiteraard is HIT beter dan alleen op stal, zeker in de randstad waar weinig ruimte is en mensen natuurlijk ook een paard moeten kunnen onderhouden die niet alleen opgehokt worden. Zeker een goede zaak.

Maar ik vind het niet zaligmakend, voor mij nog altijd ruime weidegang heel het jaar door in groepen en bijvoeren op stal. Dat bijvoeren vind ik belangrijk omdat ze anders in de winter tekorten opbouwen en in de zomer met droog weer een verdorde weide hebben waar ze het mee moeten doen.

Ik kan mij voorstellen dat het een uitgave is, zo een gecomputeriseerd meubel, maar ik vind de prijzen wel behoorlijk hoor. Een kudde op een grasland is meer werk en onderhoud vind ik en dat is vaak stukken goedkoper. Of je nu 30 stallen laat bouwen of 3 voerstations en overal bakken met hooi neerzet. De kosten heb je als je beginnende stalhouder bent toch.

De terroristjes zul je misschien minder hebben als ze 24 uur per dag met elkaar moeten optrekken. Bij ons gaan ze alleen overdag en daar zitten 2 terroristen tussen. De waterbakken worden dan toegeëigend en diegene die niet wil luisteren moet maar voelen.

Mijn paard heeft 10 maanden lang onder de wonden gezeten en er wordt niet gevoerd in de paddock, zelfs op de wei waar iedereen altijd overal kan eten, kwam hij met de diepe halen bij zijn schoft binnen. Ik kan mij dus echt niet voorstellen dat dat bij een HIT niet zo is. Waarom daar niet? Juist als het leven daar heel de dag door uit eten bestaat? Dat je langs meerderen moet wandelen om je deel te krijgen??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:53

maar voor stallen die om moeten schakelen is het wel een hele investering omdat die al boxen en een bepaalde terreinindeling hebben...
Het viel me gewoon op dat de prijzen gelijk waren aan pensionstalling in boxen, en dat leek me te verklaren door die investeringen.
Bij gewone stallen is dag en nacht buiten, evt. met inloopstal namelijk vaak goedkoper dan de standaard stalling met box en overdag buiten.

Bij mij gaan mijn eczeemdekens stuk doordat de beide ruinen nogal ruige spelletjes spelen (soms gemeen, maar meestal vinden ze het beiden leuk) en de andere ruin daarbij de deken zo goed vasthoud als hij bijt, dat hij de hele boel stuk kan trekken... De enige dekens die vrijwel geen schade oplopen zijn de duurste Rambodekens... In de winter is het dus geen probleem, maar nu komt het lastige seizoen er weer aan. Zonder eczeemdeken heeft mijn pony geen dierwaardig leven gedurende de helft van het jaar... hij wordt gek van de jeuk en het gekriebel van alle soorten steekbeesten en horzels en wordt dan onhandelbaar omdat hij niet weet waar hij het zoeken moet. Dankzij de Boett-deken heeft hij er 80 tot 90 % minder last van... Jammer dat ze steeds duurder worden. De echte zijn amper nog betaalbaar in verhouding tot de levensduur... (>200 euro, levensduur 2 tot 4 seizoenen als ze niet aan gort worden getrokken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:05

Ik heb mijn antwoord gekregen op hoeveel ruimte de paarden hebben.
Dat is 100/150 m2 per paard. Het totaal oppervlakte is 6000

Een kleine volte van 10 x 10 is 100m2 (dus een volte van bijv E-X-E, geen grote volte E-B-E)
voor mensen die het moeilijk vinden om te weten hoe groot 100m2 is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:13

Dinopino schreef:
Denk dat je ook niet moet vergeten dat het een HIT actief stal is. Dus paarden die normaal ook op de wei geen stap verkeerd doen, worden hier wel gedwongen een rondje te lopen. Vandaar ook mijn idee van stappenteller. En zand is in prinicipe niet verkeerd. Paarden kunnen er heerlijk op liggen en het veert goed voor hun benen. Ze kunnen ongestoord een sprintje trekken en zich dus ook beter wenden. Wanneer je het zand van de rasters haalt wordt alles heel stug. (spreek uit ervaring)

Heeft ook niet mijn voorkeur het zand eraf te halen, viel me gewoon op dat hier een dikke laag op ligt. Als het niet al te zwaar wordt, is het juist fijn voor de paarden. Lekker rennen, spelen, rollen en slapen in het zand... Doen ze hier ook graag!

Over de oppervlakte...
Het lijkt per paard niet veel , maar op zoveel paarden is er in totaal wel heel veel loopruimte en aangezien de paarden vaak in groepjes vlak bij elkaar staan of lopen zal er vast nog veel ruimte ongebruikt zijn en beschikbaar om te rennen en spelen (Vind 40 paarden in een groep wel erg veel lijken overigens). Is die 100/150m2 per paard van de stal van de foto's hier? Of hebben ze daar meer m2 per paard?

Mijn paarden hebben als ze in de paddock staan minder ruimte per paard. Alleen staan ze daar dan weer niet 24 uur per dag in...
hoeveel ruimte per paard nodig is hangt van de groep af. Die van mij gaan prima samen in 260m2 paddock, maar die jagen elkaar dan ook niet achterna of in een hoek. Heb hier eerst paarden gehad waarbij dat wel gebeurde en toen moest ik ze splitsen in 2 rustige groepjes of een heel groot stuk geven.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:30

runningkawa schreef:
Ik heb mijn antwoord gekregen op hoeveel ruimte de paarden hebben.
Dat is 100/150 m2 per paard. Het totaal oppervlakte is 6000

Een kleine volte van 10 x 10 is 100m2 (dus een volte van bijv E-X-E, geen grote volte E-B-E)
voor mensen die het moeilijk vinden om te weten hoe groot 100m2 is.

Dat is idd dan wel een beetje het idee van een bedrijf met scharrel kippen Haha!
Maar goed...ik blijf het dan nog steeds positief bekijken(nee ben geen familie van...... Tong uitsteken ) dat het nog steeds beter is dan een hokkie van 3x3.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:55

Als er een droge periode aanbreekt is zo een zandvlakte wel een stofzooi, meters hoge stofkolommen krijg je er van. Zie het nu al in de paddock bij ons op stal. Ik heb een paard dat stof gevoelig is, altijd in die stof te staan zal voor hem een heel groot probleem zijn.

Worden die zandplakken in een HIT ook gesproeid? Als het echt warm weer is, is het ook nog eens heel erg warm dat zand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:48

Ik vind het zeker ook veel beter dan 24/7 3x3m
Dat is ook al meerdere malen aangehaald Lachen
Blijf ik daarom ook niet steeds doen.
Maar om nu te spreken van ze hebben giga ruimte... nee, ook niet.
Maar ik durfde zelf het scharrelkip idee niet nogmaals te zeggen. Bloos
Maar zo zie ik het idd nog steeds wel.
En ook daar is een kippje lager in rang niet blij... ook te weinig ruimte

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:27

ook ik sta in delft in de hit actief.
mijn haflinger is ontzettend veranderd sinds die hier staat, in een opgefokte draak in de wnter, naar een super braaf paardje nu.
hij stond vroeger bij mij s`zomers op het land en s`winters een uurtje in de paddock. nu loopt hij lekker 24 uur buiten en dat doet hem verschikkelijk goed.
hij heeft het prima naar zijn zin, en het is een echte haffie die leeft voor eten, maar hij staat echt niet de hele dag bij de stations of loopt de hele dag het zelfde rondje.
hij is juist heel veel aan het spelen met de andere paarden, kroelen lekker sociaal zijn.
ook hebben ze echt wel heel veel ruimte, want er wordt heel wat afgerend, van voor naar achter en hebben dan ook echt wel de ruimte. het is groter dan dat de meeste mensen denken.
ik zou zelf niet anders meer willen, ook omdat ik mijn paard zo positief heb zien veranderen.
hij is vrolijk, veel relaxer in de omgang en zit nog beter en mooier in zijn bespiering.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:48

Cowgirl schreef:
Dat is idd dan wel een beetje het idee van een bedrijf met scharrel kippen Haha!
Maar goed...ik blijf het dan nog steeds positief bekijken(nee ben geen familie van...... Tong uitsteken ) dat het nog steeds beter is dan een hokkie van 3x3.

Die vergelijking gaat echt niet op! Ik zal eerlijk bekennen dat ik er, voordat ik het had gezien, ook mijn twijfels over had. Ik dacht ook dat het veel te klein zou zijn. Toen ik het zag heb ik toch echt mijn mening moeten bijstellen.. Zelfs toen nog maar de helft van de actiefstal in gebruik was, hadden de paarden meer ruimte dan een kip in een scharrelschuur..

Maarja misschien dat het elders wel zo is... Zoals ik het heb begrepen hebben bij ons de paarden meer opp. per paard dan wordt voorgeschreven door HIT actief..

Ik raad de mensen die tegen dit concept zijn aan om gewoon eens te gaan kijken. Het is gewoon heel moeilijk oordelen als je het nooit gezien hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:57

Dus op meer dan 100/150 m2?
Want dat is wat de hartenhoeve heeft

Dat vind ik gewoon klein. een kleine volte en met wat geluk een volte van 15x15.

Geen idee wat een scharrelkip aan ruimte heeft, wellicht wat minder, maar voor zo'n groot bewegingsdier als een paard vind ik dat te krap.
En daar hoef je het niet voor te zien... ik weet heel goed hoe groot 6000m2 is Lachen
En ik moet er niet aan denken dat daar 25 paarden op staan...

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:00

Mag ik een vraag stellen over HIT-actief stallen?
Krijg je dan ook je paard wel weer te pakken waneer je wilt gaan rijden enz.?
want als ze een enorm gedeelte hebben waar ze kunnen lopen Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:04

Als je paard hard wegrent als hij jou ziet, dan doe je toch wat fout denk ik....
mijn paard staat niet in een HIT actief, maar in een grote wei en ik krijg hem altijd te pakken. Meestal komt ie al naar me toe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:05

Idd
Mijn paarden staan ook ruimer maar ook die komen uit zichzelf...heel soms als het gras nog te lekker is moet ik er heen lopen, maar ze blijven gewoon staan Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:07

RK: ik ben even benieuwd waar je dat vandaan hebt. Het kan heel goed zijn hoor, maar mij is op de manege verteld dat ze het niet zeker wist en dat 6000 de gok was. Dat hebben ze de journalisten verteld, zo is het in de krant gekomen.
Of het ook zo is, is helemaal niet bevestigd. Lachen kan meer zijn, kan minder zijn.

Maargoed, zoals Estragon zegt, je moet je niet blind staren op cijfertjes. Het is zeker geen kippenhok in de hit. Lachen

lottehorse: mijn paard rent niet voor me weg hoor. Clown die blijft vrolijk staan wachten totdat ik aan kom sloffen. Er is geen enkel paard in de hit dat wegrent als hij of zij gevangen moet worden.
En daar zijn we best blij mee. Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:08

Omdat ik heb gemaild en dat het antwoord was. Neem aan dat de mailer het wel weet Haha!
En meestal verzinnen jounalisten zoiets ook niet

En had ik geen zekerheid had ik het ook niet geplaatst
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-04-08 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:08

Wendy schreef:
Als je paard hard wegrent als hij jou ziet, dan doe je toch wat fout denk ik....
mijn paard staat niet in een HIT actief, maar in een grote wei en ik krijg hem altijd te pakken. Meestal komt ie al naar me toe...

Mijn paard meestal ook Knipoog..
Alleen omdat ik soms hoor dat het ontzetend veel weidens zijn met sluizen enz. kan ik me voorstellen dat het soms moeilijk is je paard daar te pakken te krijgen en mee te nemen Lachen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:11

runningkawa schreef:
Omdat ik heb gemaild en dat het antwoord was. Neem aan dat de mailer het wel weet Haha!
En meestal verzinnen jounalisten zoiets ook niet

En had ik geen zekerheid had ik het ook niet geplaatst

Ik weet wel wie de mailer was, waarschijnlijk precies dezelfde die mij heeft verteld dat het waarschijnlijk 6000 was. Haha! Knipoog

edit; nou moet bokt ophouden met te posten voor ik klaar ben met typen Boos!

Maar dan houden we het gewoon op 6000 Haha! ik ga het niet met een rolmaat opnemen ROFL
Maar dat was toen inderdaad aan de journalisten verteld, maar je moet toch wat zeggen. Lachen

Er werd ook gezegd dat dit mógelijk de grootste hit was in europa. In de krant lazen we terug dat dit de grootste hit is in de wereld. Clown ik bedoel maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:13

nu schrijft ze er geen waarschijnlijk tussen. En ook dat het 100/150 m2 per paard is

En je weet wel hoe groot de hit is als je die bouwt hoor. Knipoog
Staat precies op de tekeneningen van bouwvergunningen en kadaster enz.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:16

We houden het gewoon op 6000. Lachen

En nog even terug te komen op russell, las ik net pas. Ik ben ook benieuwd of het zand stuift of niet. Het is redelijk zwaar zand, gelukkig niet het fijne zand dat ik eerst vreesde, maar de hit heeft nog geen zomer meegemaakt.
Dus ik weet het niet. Maar ik hoop van niet.
Anders hoop ik wel dat het weideprobleem dan al is opgelost, als het wel stuift. Lachen

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:51

runningkawa schreef:
Dus op meer dan 100/150 m2?
Want dat is wat de hartenhoeve heeft

Dat vind ik gewoon klein. een kleine volte en met wat geluk een volte van 15x15.

Geen idee wat een scharrelkip aan ruimte heeft, wellicht wat minder, maar voor zo'n groot bewegingsdier als een paard vind ik dat te krap.
En daar hoef je het niet voor te zien... ik weet heel goed hoe groot 6000m2 is Lachen
En ik moet er niet aan denken dat daar 25 paarden op staan...

Zoals ik het heb begrepen was het bij ons groter maar hoeveel precies zou ik niet weten..

Je zou het wel moeten zien.. Je kan er gewoonweg geen goede voorstelling van maken. Ik wist ook hoeveel 6000m2 is en dacht dus ook dat dat weinig was maar dat valt dus mee..

Maargoed ik krijg een beetje het gevoel dat er mensen zijn die gewoon niet aan het concept actiefstal willen. Deze mensen zijn af en toe gewoon aanvallend naar de mensen die hun paarden er wel in zetten.
Laten we er van uit gaan dat ieder het best wil voor zijn paard en laten we in ons achterhoofd houden dat niet overal dezelfde mogelijkheden zijn wat betrefd paarden houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:54

Zoals eerder gezegt...alles beter dan 3x3 stal de hele dag Lachen

Maar idd mijn manier zou het niet zijn.
Maar dat mag hopelijk toch wel? Lachen

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:08

runningkawa schreef:
Zoals eerder gezegd...alles beter dan 3x3 stal de hele dag Lachen

Maar idd mijn manier zou het niet zijn.
Maar dat mag hopelijk toch wel? Lachen

Van mij mag alles, ieder z'n ding Lachen

Zou je kiezen voor een HIT of voor stal, als dat de enige opties zijn?