wie rijden dressuur met hun draver??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Re: wie rijden dressuur met hun draver??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:27

Achja, ook ik heb een draver Clown

ben zeldf nog niet van plan om te starten, dit omdat ik in oktober hem pas heb gehad Vork
galop doet tie echt z'n best op, als ie eruit valt per ongeluk dan gaat hij er zelf weer in Haha!
maar in ider geval,
als je geduld heb dan kom je er wel, verwacht alleen geen ZZ(tenminste dat zegt men Vork )
yankee laat ook niet echt ene 'dravers' draf zien, waar ik dan ook wel weer blij mee ben Pling
o, en mijne is linksom beter dan rechtsom.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:30

nikilover schreef:
wat leuk allemaal om te lezen!hebben jullie trouwens ook,dat je paard in het begin linksom in de galop beter was en naderhand rechtsom beter werd?xxx

Ja, precies zo! Ja

@ Celiien: die "draversdraf" is meestal ook een kwestie van training. Als ze leren om gewicht op de achterhand te nemen, dus met de achterhand te dragen i.p.v. alleen te stuwen, gaan ze vanzelf ook minder wijdbeens lopen. Behalve als ze écht hard draven, dan moeten ze wel. Knipoog

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:02

dat kan idd wel kloppen;
als ik hem eventjes lekker hard laat draven verschiet tie in een soort van 'pas'. zal dan wel die draverspas zijn Clown
maar gewoon draf loopt tie lekker verzameld,
hij is echt goed omgeschoold door die mensen!zelf had ik het nóóit gekund Clown

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:54

Kan best, rendraf voelt een beetje alsof je opstijgt, vind ik zelf. Haha! Heel bijzonder gevoel.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:10

Nina_rex schreef:
Kan best, rendraf voelt een beetje alsof je opstijgt, vind ik zelf. Haha! Heel bijzonder gevoel.

inderdaad Haha!

je voelt ook gewoon heel dat paard onder je bewegen. Elke pas dat hij nog wat versnelt voel je die spierkracht opbouwen, echt geweldig vind ik het Haha! mijne mag nog regelmatig op een buitenrit eens voluit gaan. Moet hem dan wel heel rustig op gang laten komen, anders galopeert die aan Knipoog

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:47

nikilover schreef:
wat leuk allemaal om te lezen!hebben jullie trouwens ook,dat je paard in het begin linksom in de galop beter was en naderhand rechtsom beter werd?xxx

Bij mij gaat rechtsom juist beter dan linksom, als ik linksom wil galopperen dan sjeest ze door de bak heen en recht heeft ze een hele nette rustige galop, maar zo ben ik rechts ook begonnen dus dat komt nog wel!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:07

Hoi!
Ik heb ook een dravertje, een mooie vosse merrie. Oorspronkelijk gingen we er van uit dat het een halve draver was, maar hoe langer hoe meer denk ik dat ze een volle draver is. Vermoedelijk gaat het om de 18 jarige draver Havanna maar ik ben dat niet zeker. Haar naam was bij aankoop Havanna maar ik heb die veranderd naar So Havan (onder impuls van enkele problemen moest ik een nieuw paspoort aanvragen).
Ik rij met haar ook dressuur, maar da's best moeilijk, ze is zo sensibel en gevoelig. Maar 't gaat redelijk, alleen galop is nog een probleem. Op zich is dat wel gek want ik rij met haar ook jumping en eventing en dan gaat de galop een pak beter. Het lijkt alsof ze het moeilijker heeft als ze zich moet concentreren op de galop (in de springsporten let ze voornamelijk op de hindernis).
Hebben jullie soms tips over hoe je een paardje motiveert in de dressuur?
Bedankt!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:26

2brt schreef:
Hoi!
Ik heb ook een dravertje, een mooie vosse merrie. Oorspronkelijk gingen we er van uit dat het een halve draver was, maar hoe langer hoe meer denk ik dat ze een volle draver is. Vermoedelijk gaat het om de 18 jarige draver Havanna maar ik ben dat niet zeker. Haar naam was bij aankoop Havanna maar ik heb die veranderd naar So Havan (onder impuls van enkele problemen moest ik een nieuw paspoort aanvragen).
Ik rij met haar ook dressuur, maar da's best moeilijk, ze is zo sensibel en gevoelig. Maar 't gaat redelijk, alleen galop is nog een probleem. Op zich is dat wel gek want ik rij met haar ook jumping en eventing en dan gaat de galop een pak beter. Het lijkt alsof ze het moeilijker heeft als ze zich moet concentreren op de galop (in de springsporten let ze voornamelijk op de hindernis).
Hebben jullie soms tips over hoe je een paardje motiveert in de dressuur?
Bedankt!

ik merk dat Beau er altijd veel motivatie in vindt als ik heel veel beloon en alles zeer rustig probeer over te brengen, zoals je al zegt : ze zijn echt heel gevoelig. Veel afwisseling is ook heel belangrijk merk ik, maar zo te horen spring je er ook veel mee dus zal er wel voldoende afwisseling zijn Knipoog

BarryStevens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:17

misschien dat jullie wat meer de originele namen erbij kunnen zetten,zijn en hoop mensen die een hoop weten van vroeger....

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:27

Als ik die eens wist... Knipoog

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:10

Nina_rex schreef:

same here Vork

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:22

Nina_rex schreef:

Nou idd! Ben bang dat zijn geschiedenis wel het een en ander duidelijk maakt.. Sigaar

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:31

Ik wil graag zoeken naar de naam van m'n merrie maar om foto's op te vragen moet je meteen betalen :s zo mottig want als het dan niet het juiste paard is, heb je betaald voor foto's van een paard dat je helemaal niet kent...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:24

Annelieke111 schreef:
Nina_rex schreef:

Nou idd! Ben bang dat zijn geschiedenis wel het een en ander duidelijk maakt.. Sigaar

Hoe bedoel je? Blond

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:24

Annelieke111 schreef:
Nina_rex schreef:

heb ik ook Nagelbijten / Gniffelen

Nina_rex : Beau heeft vermoedelijk niet zo een goede herinneringen aan zijn draversperiode, het is dan ook een heel gevoelig paard, ik heb hem nu ook pas na 3 jaar door Knipoog Hij moet maar een sulky zien en hij spant volledig op... een koets tegenkomen op buitenrit was vroeger echt gewoon flippen Nagelbijten / Gniffelen (terwijl hij voor de rest echt niets eng vind in die zin)
Daarom zou zijn geschiedenis mij wel interesseren, kan ik mij beter inbeelden waarom hij soms zo heftig reageert.

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:39

Nina_rex: Idd zoals Paljassofie zegt, die van mij kon, helemaal in de 1e paar jaren, heel heftig op bepaalde dingen reageren. Dus er is wel het een en ander mee gebeurd, vermoed ik. Knipoog

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:29

Dravers zijn sowieso gevoelige paarden, dus ze kunnen soms best raar reageren op iets ja. Kwestie van eerst een vertrouwensband opbouwen, dat scheelt al heel veel. Een paar keer achter elkaar verhuizen (bijv. van trainer naar handelsstal, van handelsstal naar nieuwe eigenaar) gaat ze vaak ook niet in de koude kleren zitten.
Verder verschilt het ook per paard, wat het voor karakter heeft. Zo kan ik dravers waarvan ik zeker weet dat ze goed behandeld zijn, en die toch vrij angstig reageren op bepaalde dingen. Dat gaat ook niet weg.

Rex heeft voor ik hem kocht eerst een tijd op een manege/handelsstal gestaan waar ik geen hoge pet van op heb, dus wat dat betreft wist ik al genoeg... Daarna heeft hij 6 jaar lang op de camping gestaan waar ik werkte, 's zomers een beetje met de kindjes rondlopen en gepoetst worden, de rest van het jaar 24/7 in de wei met een kudde pony's... geen slecht leven dus! Knipoog
Rex heb ik jaren geleden ook maar eens ingespannen, en dat ging perfect! Hij loopt nog regelmatig voor een koetsje en dan merk je echt dat dat toch zijn ding is. Dan is hij helemaal in zijn element. Cool

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:50

Nina_rex schreef:
Dravers zijn sowieso gevoelige paarden, dus ze kunnen soms best raar reageren op iets ja. Kwestie van eerst een vertrouwensband opbouwen, dat scheelt al heel veel. Een paar keer achter elkaar verhuizen (bijv. van trainer naar handelsstal, van handelsstal naar nieuwe eigenaar) gaat ze vaak ook niet in de koude kleren zitten.
Verder verschilt het ook per paard, wat het voor karakter heeft. Zo kan ik dravers waarvan ik zeker weet dat ze goed behandeld zijn, en die toch vrij angstig reageren op bepaalde dingen. Dat gaat ook niet weg.

er zijn nu eenmaal in de drafsport jammer genoeg ook paarden slecht behandeld ( zoals in elke andere tak van de paardensport trouwens Vork ) en aangezien Beau nog eens geboren is in Zweden ook is het voor mij zonder zijn "echte identiteit" niet mogelijk om zijn verleden te achterhalen. Daarom dus dat ik het graag zou weten... (ook gewoon uit nieuwsgierigheid natuurlijk Knipoog ).

Het heeft echt zo lang geduurd eer hij zich wat openstelde voor mij, eer hij zelf een paardensnoepje interessant vond Sigaar Ook naar andere paarden was hij vroeger heel asociaal en soms zelf zeeeer afstandelijk en op zichzelf. Iets wat ik eigenlijk nog nooit ben tegengekomen bij een andere draver die ik ken (niet dat dat er zo gigantisch veel zijn, maar toch Knipoog )

Beau reageert heel hard als er iets in een bekende omgeving veranderd is (ton die een tijd op dezelfde plek langs de bak staat is na een verplaatsing van een metertje plots dodelijk) en op koetsen/sulkys . Zou het ook heel graag weten omdat het mij ook errruug leuk lijkt hem weer in te spannen, maar daar ga ik mij niet aan wagen als zou blijken dat hij mogelijk heel slechte ervaringen heeft met de sulky.

Even een algemeen vraagje
Heeft een draver geboren rond 1998 in Zweden meestal een chip? (geregistreerde draver want code in hals gebrand, helaas niet leesbaar)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:35

Ik zeg ook niet dat er nooit iets onprettigs gebeurt hoor Knipoog , maar voor mij is dat niet de reden om meer van zijn verleden te willen weten. Lachen Ik zou graag weten wat zijn afstamming is, waar en door wie hij gefokt is, of hij gekoerst heeft etc.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 00:40

mijn draver is best wel bekend in de rensport...
Marius heb ik gekocht van stal de Korte,en ze vertelden mij daar al dat Marius wat zenuwachtig en angstig was omdat hij vroeger naar is behandeld.Veel over zijn 'jeugd' weet ik niet,hij komt uit Duitsland.In het begin konden we hem,zonder halster,niet op zijn hoofd aaien,en als je een te snelle beweging maakte dan stond hij stijf van de spanning,alsof hij verwachtte dat hij ontzettend op zijn lazer ging krijgen.Nu vind hij het heerlijk om op zijn hoofd geaaid te worden,vooral lekker boenen op zijn kruintje Vork (alleen zeker geen vreemden)
Met Mari rijd ik geen wedstrijden meer,odat ik van stal ben veranderd.
Ben van manege hoogvliet naar stal Vlakkenburg gegaan,rij nu heel vaak buiten en regelmatig dressuur in de bak,en we gaan nog steeds vooruit!
Marius zal v/d zomer dolblij zijn dat hij in de wei mag rondhuppelen Bloos

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:54

Paljassofie schreef:
Even een algemeen vraagje
Heeft een draver geboren rond 1998 in Zweden meestal een chip? (geregistreerde draver want code in hals gebrand, helaas niet leesbaar)

Nee, Zweedse dravers worden volgens mij in principe niet gechipt. Daar is dat vriesbrandmerk voor in hun hals. Pas als ze naar Nederland komen ofzo, moeten ze geloof ik gechipt worden. Maar pin me er niet op vast. Ik denk alleen dat de kans dat je een chip aantreft heel klein is. Mijn eigen Zweedse draver had ook geen chip, als is hij wel al van 1995.

Nog even over je andere opmerkingen. Ik denk dat jullie het niet zo zwaar moeten zien. Ik volg Nina helemaal in wat ze zegt. Dravers zijn nu eenmaal heel gevoelige paarden. Ik hoef ook geen zweepje te pakken bij mijn paard, want dan raakt hij ook gespannen. Ik ken zijn verleden redelijk goed en ik weet zeker dat hij de laatste 8 jaar van zijn leven al geen zweep meer heeft gezien. Er werd wel met zweep gekoerst, maar hij is nooit zwaar afgestraft ofzo. Toch reageert hij er redelijk heftig op. Ik denk dat dit gewoon instinct is, hij legt de link van de zweep met het koersen en dat hij dan hard moet.

Zo zal het ook met andere dingen zijn. Een sulky die ze tegenkomen, een koets, of andere dingen. Je paard hoeft echt niet persé zwaar mishandeld te zijn om een conclusie te trekken waarom hij heftig reageert. Dat vind ik vaak zo jammer. Het is ook de aard van het beestje, het feit dat het bloederige paarden zijn en misschien ook wel wat verleden. Ik steek heus mijn kop niet in het zand en ik weet zeker dat er heus ook wel rotte appels tussen de trainers zitten, maar over het algemeen wordt er echt voorzichtig met de paarden omgesprongen. Zeker in Zweden, waar de regels nog eens vele malen strenger zijn als in Nederland... Knipoog

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:04

Peetje : jammer, had gehoopt dat de veearts misschien wel eens kon zoeken naar een tweede chip, dat ik zo iets te weten zou kunnen komen. (waar kan je het brandmerk ergens ingeven op internet? kan misschien wat gokken voor sommige cijfers en kijken of het kan kloppen met de gegevens van dat paard).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:11

@ Paljassofie : je zegt dat het brandmerk niet lees baar is. mss dat als je dat plekje zou scheren dat het dan wel leesbaar is.. verder zou je naar een 2e chip (als hij dit mss heeft) eens aan de andere kant moeten kijken dan dat hij normaal zit. bij mijn paard zit hij nl ook rechts ipv links.. verder kan een chip ook gaan zweven dus dat hij een stuk lager of hoger komt te zitten dan normaal..

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:20

Duitse paarden worden altijd rechts gechipt, dus het komt inderdaad nogal eens voor dat de DA die kant vergeet te checken en er vrolijk nog een chipje bij duwt aan de linkerkant. Clown

Scheren kan inderdaad helpen om het vriesmerk beter zichtbaar te maken. Ja
Als je het vriesmerk deels kan lezen, zou je die gegevens naar het Zweedse stamboek kunnen sturen samen met gegevens over stokmaat, kleur, aftekeningen, leeftijd, geslacht etc. en dan kunnen ze misschien een match vinden. Pling

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:34

Ja, Nina haar tip kun je nog proberen. Als je kijkt op www.travsport.se kun je ook wel het nummer ingeven, volgens mij. Met wat sterretjes misschien, kom je wel ver. Daar staat ook ergens het emailadres van de STC, de Zweedse drafsportorganisatie. Succes ermee in ieder geval! Lachen