Stal is TEGEN bitloos!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bonte_

Re: Stal is TEGEN bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:01

Klara16 schreef:
@bonte: natuurlijk zuellen er wel ruiters zijn die ook bitloos de vollledige controle hebben. Dat moet mogelijk zijn.

Maar de TS wil op een HALSTER meerijden in een volle bak waar zo te horen ook vaak jonge paarden bij zitten.

of het nu een bitloos hoofdstel is , of het een halster is , dat slaagt bij mij op hetzelfde , het hangt er gewoon vanaf hoe je het gebruikt

Ik zie niet in hoe dat bijdraagt aan de veiligheid. Misschien heeft zij een heel braaf paard (was het geen haflinger?) Maar dadelijk krijgen we iemand die hetzelfde met een KWPN-er meent te moeten doen en gebeuren er ongelukken.

zij hééft een volbloed of zo iets , dacht ik
maar of het nu een haflinger is of een tinker , of een arabier , of een hengst maarkt ook allemaal iet uit ... hoe reageert je paard op je hand dat maakt uit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:07

Klara16 schreef:
@bonte: natuurlijk zuellen er wel ruiters zijn die ook bitloos de vollledige controle hebben. Dat moet mogelijk zijn.

Maar de TS wil op een HALSTER meerijden in een volle bak waar zo te horen ook vaak jonge paarden bij zitten.

Ik zie niet in hoe dat bijdraagt aan de veiligheid. Misschien heeft zij een heel braaf paard (was het geen haflinger?) Maar dadelijk krijgen we iemand die hetzelfde met een KWPN-er meent te moeten doen en gebeuren er ongelukken.

Sorry
Maar ik rij mijn KWPN-er die ook op hang en sluit werk het Z liep, gewoon op een stalhalster met bont eronder rond.
En gaat dan niet eerder aan de kletter dan met s&T.
En nee, het is geen dooie trapzak...integendeel zelfs.
Maar 1x zwaar zitten en ik sta stil...daar heb je geen bit voor nodig Lachen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 19:12

Jij verwoordt exact datgene wat ik wil zeggen RK, alleen is de mijne wat dooier dan Kawa denk ik. Maar dat terzijde Klara16, maar ik geloof dat jij wat op de instructeur lijkt qua mening, een echt paard rijd je met bit, met een pony speel je en hobbel je een beetje in het rond. Correct me if I'm wrong

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:14

_Bonte_ schreef:
Klara16 schreef:

of het nu een bitloos hoofdstel is , of het een halster is , dat slaagt bij mij op hetzelfde , het hangt er gewoon vanaf hoe je het gebruikt

zij hééft een volbloed of zo iets , dacht ik
maar of het nu een haflinger is of een tinker , of een arabier , of een hengst maarkt ook allemaal iet uit ... hoe reageert je paard op je hand dat maakt uit Lachen

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb al vaker meegemaakt dat ik ergens kwam en ze mij voor gek verklaard hebben toen ik zonder bit ging rijden. Paarden zijn naar mijn ervaring zelfs veel rustiger zonder dat afschuwelijke ding in hun mond. Het zit gewoon in je hoofd. Als je écht een bit nodig hebt, is er iets gigantisch fout met de communicatie.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:17

Oakland1990 schreef:
Jij verwoordt exact datgene wat ik wil zeggen RK, alleen is de mijne wat dooier dan Kawa denk ik. Maar dat terzijde Klara16, maar ik geloof dat jij wat op de instructeur lijkt qua mening, een echt paard rijd je met bit, met een pony speel je en hobbel je een beetje in het rond. Correct me if I'm wrong

Dit vind ik nergens op slaan. De beste ruiters hebben in mijn ogen geen tot weinig hulpmiddelen nodig, ik zie liever een paard zonder bit dat trots en correct loopt dan een paard dat voor alles een bit nodig heeft.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:20

sorry do maar dat vind ik ook nergens op slaan !!!
een pony daar mee speel je en hobbel je wat rond ?
ok néver mind nu héb je me beledigt eneuh .. you know last time

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 19:21

Oakland1990 schreef:
Vandaag in verlichte zit door gans de buiten bak, enorm groot, er stond nog een parcours in van de jumping, mijn paard in lekker middengalopje op de ene hand vliegend wisseltje en op de andere hand nog eens, plots krijgt mijn paard het FREEDOM gevoel maw meneer vergat even dat ik er ook nog was en deed wat rodeosprongen, ik dacht even en nu val ik, maar bleef gelukkig nog zitten (jakkes al dat slijk) wie stonden er op te kijken? Jaja de instructeur en H. zie je nu dat hij óók niet te vertrouwen is! Excuseer!??? Mijn paard geniet van zijn vrijheid en is plots onberekenbaar ofzo? Dat ik niet zo vast zit kan hij toch niet helpen? En gelijk weer van gelukkig had je je bit nog, Jezus mijn teugels hingen LOS, ik zette hem gewoon op mijn gewicht in de volte. Verward Ach ik zal ze nooit begrijpen.

Als je dit eens goed doorleest Klara16 dan zul je wel begrijpen dat mij "haf" te vertrouwen is. En dat ik mijn bit niet nodig heb om hem te sturen of remmen.

Veroke lezen, da denkt François en ik geloof dat Klara met hem instemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:21

Dat bedoeld oakland toch niet dat ze dat zelf vind
of lees ik nu zo scheel...?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 19:22

Oakland1990 schreef:
Jij verwoordt exact datgene wat ik wil zeggen RK, alleen is de mijne wat dooier dan Kawa denk ik. Maar dat terzijde Klara16, maar ik geloof dat jij wat [b]op de instructeur lijkt qua mening, een echt paard rijd je met bit, met een pony speel je en hobbel je een beetje in het rond.[/b] Correct me if I'm wrong

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:22

a en gij weet da zomaar ..

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 19:23

Nee RK je leest niet scheel, zij voelt zich aangevallen doordat ze (denk ik) de hele zin niet in zijn context las.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:23

_Bonte_ schreef:
a en gij weet da zomaar ..

we bedoel je hier met gij?

nee idd... ik heb ook het idee dat er met de neus gelezen wordt...niet met de oogjes...dan kun je over alles gaan vallen..als je niet leest Haha!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 19:25

Vero je hebt PM.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 19:30

gij is vlaams dialect voor jij in deze zin,
de nederlandse versie is:
Ah en jij weet dit zomeer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:32

Ik weet wel wat gij betekend, gebruiken we in dialect brabants ook, maar vroeg me af aan wie dat gericht is Lachen

Maar zie mijn typo die wellicht onduidelijkheid geeft, we is Wie Lachen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 19:33

Het is aan mij gericht geloof ik...

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:36

ok ik geef mijn schuld toe , ik had scheef gelezen , maar ik word écht histerisch als men over pony's begint in de slechte zin , dan voelt het erg op mij gericht

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 19:40

Ik begon al te twijfelen of ik 'm nu echt zo raar had geformuleerd, die zin, ik vind ponys algemeen wat speelser en "toffer" dan paarden (diegene met paarden niet verkeerd opvatten), das ook de reden dat ik mijn pony zolang gehouden heb en er nog steeds rotstvast van overtuigt ben dat ik weer een pony koop als ik meer tijd heb.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:01

@runningkawa: ik twijfel er nier aan dat iemand mety jouw ervaring z'n paard bitloos onder controle heeft. Maar dat kan van de meeste beginnende ruiters niet gezegd worden. Met bit heb je gewoon veel meer te melden als een paard je wil gaan uitproberen, zeker als beginner. En juist die mensen vinden een bit zo sielugh.

Maar wat ik eigenlijk bedoel: de TS vindt dat de stalregels niet op haar van toepassing zijn omdat zij haar paard zo goed onder controle heeft. Als iedereen zo gaat redeneren zijn er geen regels meer en gaat het ten koste van de veiligheid. Bitloos moet kunnen, maar mensen die in een veilige omgeving met jonge paarden willen werken moeten dat ook gewoon kunnen doen.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:03

klara , wij hébben geen stalregels , alleen de voorrangsregels in de bak ..

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 21:15

ahum ik rijd met kerst 8 jaar, Koe ik vind een bit helemaal niet sielugh en wist écht wel wat ik deed. En wij hebben helemaal nul komma nul regels op stal, idd voorrang in de bak in op wedstrijd niet op de wei achter de grote buitenbak. Tenslotte heeft mijn paard ook geen enkele pas fout gezet die keer zonder bit, dus vond ik het zeker veilig zelfs voor ruiters met een jong paard. En ik wil veel op zetten om te bewijzen dat mijn paard dit een tweede derde vierde en vijfde keer net zo braaf zal doen.
Edit, typfouten eruit gehaalt.

Je zou zelfs letterlijk zonder tuig mogen gaan wandelen als je zelf 8jaar bent op een onbeleerde pony, geen haan die er naar kraait.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:51

Ik hoorde van een paardentandarts op de Paard&Passie over het bitloos rijden dat een paard met bit zijn bit kan vasthouden met zijn tong. Bij een bitloze optoming wordt er op meer plaatsen druk aangebracht, waaronder de kaken. Het paard kan bij bitloos rijden zijn tong niet gebruiken om je tegen te werken en viel daardoor niet moeilijker te stoppen dan met bit.
Maar ach ik denk altijd maar zo; als een paard echt niet wil stoppen dan lukt je dat ook niet hoor, met of zonder bit!
Als je van plan bent om vaker bitloos te rijden zou ik gewoon een bitloze optoming aanschaffen. Je wordt dan toch serieuzer genomen dan met een gewoon halster denk ik. Zou in mijn ogen niet uit moeten maken maar blijkbaar wordt er nogal wat afgezeken op jouw stal. Je kunt via http://www.bitloos.nl als je lid wordt 3 optomingen lenen om te kijken wat bij jou paard past.
Ik lijk wel een verkoper maar heb niets met die mensen te maken, hoorde het gisteren op de Paard&Passie Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:07

Klara16 schreef:
@runningkawa: ik twijfel er nier aan dat iemand mety jouw ervaring z'n paard bitloos onder controle heeft. Maar dat kan van de meeste beginnende ruiters niet gezegd worden. Met bit heb je gewoon veel meer te melden als een paard je wil gaan uitproberen, zeker als beginner. En juist die mensen vinden een bit zo sielugh.

Maar wat ik eigenlijk bedoel: de TS vindt dat de stalregels niet op haar van toepassing zijn omdat zij haar paard zo goed onder controle heeft. Als iedereen zo gaat redeneren zijn er geen regels meer en gaat het ten koste van de veiligheid. Bitloos moet kunnen, maar mensen die in een veilige omgeving met jonge paarden willen werken moeten dat ook gewoon kunnen doen.

Dat je met bit meer te melden zou hebben en dat het met bit veiliger zou zijn, is iets wat in je eigen hoofd zit.
Het is dus onzin.
En juist de beginnende ruiters zouden niet met bit mogen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:09

Klara16 schreef:

Toen ik heel wat minder ervaring had reed ik ook zonder zadel en met een halster Lachen
Lekker springen enzo Lachen
En dat ging ook gewoon hoor Lachen
En dat was toen niet omdat ik het zielig vond, maar zo wel leuk vond om te doen Lachen

Als TS haar paard verder gewoon onder controle heeft zou het niet uit moeten maken.
Dan hebben andere er ook geen last van.
Is het zo dat ze werkelijk geen goede controle heeft, heeft de rest zeker recht van spreken Ja
Maar ik ga er toch maar even vanuit dat als TS zegt, ik kan hem gewoon aan, dat dit ook zo is Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:34

runningkawa schreef:
Is het zo dat ze werkelijk geen goede controle heeft, heeft de rest zeker recht van spreken Ja
Toch vraag ik me af, hoeveel hulpmiddelen je dan aan je paard moet hangen, om je paard onder controle te krijgen.
Ik denk dat het dan niet meer een kwestie is van een bit, maar van les krijgen als je elke keer door de bak stuitert.