Baas of vriend ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Baas of vriend ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:19

Ronja schreef:
@ joviban: Inderdaad, maar dat vind ik ook gewoon de verantwoordelijkheid van een mens als je omgaat met een paard.

Als iemand daar niet zo over denkt kan diegene beter het paard laten staan en een andere hobby zoeken waarin je alleen maar rekening met jezelf hoeft te houden.

hoeveel mensen moeten hun paard niet corrigeren in het dagelijks werk, omdat het dier tegenwerkt, en hoeveel mensen moeten hun paard wel niet vangen in de wei... of de trailer op, hoeveel paarden worden er wel niet geblinddoekt of vooruit geslagen, hoeveel paarden staan er bijna hele dagen op stal, zonder weidegang, hoeveel paarden lopen, áls ze buiten komen, in een eigen stukje, zonder sociaal contact... er zijn zóveel mensen die uit eigenbelang handelen, immers, stel dat je paard een tik krijgt tijdens een spel, dan kan je je wedstrijd wel afzeggen natuurlijk... uiteindelijk is het allemaal eigenbelang, waarbij het welzijn van het paard gewoon minder attentie krijgt.

let wel, ik ga uit van gezonde paarden, en niet van dieren die om één of andere medische reden stalrust moeten oid.

@ skipper, daarom moet je het ook verdienen. als dat eenmaal zo is, gaat je paard er van nature vanuit dat jij weet wat het beste is, immers, in de natuur wordt de leidende merrie ook vol overtuiging gevolgd. je paard zal volgen, omdat hij erop vertrouwt dat jij degene bent die het het beste weet. als je dat uitstraalt, zal je paard niet aan je twijfelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:38

Skipper schreef:
JoviBan, je hebt het over wat het beste is voor het paard, maar hij kan het daar wel eens ernstig mee oneens zijn wat het beste voor hem is. Jij bent altijd nog degene die bepaald wat het beste voor hem is. En soms ligt de grens wat het beste voor het paard is en wat het beste voor jezelf is wel heel dicht bij elkaar of overlapt elkaar.

Geef eens een voorbeeld. Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:05

Een mens zal nooit volledig de 'leidermerrie' rol kunnen uitstralen, we zijn immers zelf geen paard. Je kan natuurlijk werken aan je lichaamstaal ed. maar je zal je paard toch moeten overtuigen. Van nature lukt dat niet direct denk ik.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:24

AstraGirlie schreef:
Een mens zal nooit volledig de 'leidermerrie' rol kunnen uitstralen, we zijn immers zelf geen paard. Je kan natuurlijk werken aan je lichaamstaal ed. maar je zal je paard toch moeten overtuigen. Van nature lukt dat niet direct denk ik.

misschien niet. ik heb echter nooit discussies of moeilijkheden met mijn twee jongsten, met de oudste wel, maar daar heb ik ook de nodige opvoedingsfouten gemaakt. hij heeft ook een dappere poging gedaan om het leiderschap over te nemen, ik was niet betrouwbaar genoeg.
ik heb naar aanleiding daarvan veel gelezen, mensen gesproken, ervaringen opgedaan, geleerd geleerd geleerd, en ben nu tenminste in staat om een goede leider te zijn voor alledrie. discussies heb ik niet, en van twijfel van hun kant, geen spoor.

het gaat er niet om dat ze je als paard zien, een paard weet echt het verschil wel. maar de rol die je op je neemt, en als het ware 'uitbeeldt', daar kunnen ze natuurlijk wél wat mee. ik bén geen leidende merrie, maar ik probeer het wel zo te doen voorkomen. en dat wil prima, ik kan dwangloos met ze werken, ik kan dingen vragen, en zij vragen dingen van mij. voor mij een fijne manier om met ze bezig te zijn.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:29

Nee, tuurlijk zullen wij nooit aanvaardt worden als 'paard'. Daarom dat wij zo ons best moeten doen om toch het respect en vertrouwen te krijgen die ze wel geven aan andere paarden. Dat is het mooie van paarden. Lachen Je moet werken aan jezelf.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:38

zeker, het is ook meer werken aan jezelf dan aan het paard, immers ben je bezig met zaken (tenminste met grondwerk, ga ik even vanuit) die voor het paard normaal zijn, maar voor ons echt 'nieuw'.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:42

Helemaal juist. Grondwerk is er voor een groot deel voor ons. Omdat wij onze paarden zouden kunnen begrijpen, waarop reageren ze, waarop niet, hoeveel druk mag/kan ik geven, hoe kan met mijn lichaamstaal iets duidelijk maken...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:49

yup, en als je op die manier met je paard bezig bent, en jezelf (voor een deel) getraind hebt, is dat overtuigen van betrouwbaar leiderschap ook ineens een stuk makkelijker. je leert het jezelf aan, het wordt gewoonte, en zo kan je (onbewust) de uitstraling krijgen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:04

Vergeet niet het feit dat we tijdelijke leiders zijn in de zin van we zijn het grootste gedeelte van de tijd weg van de kudde.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:07

Skipper schreef:
Vergeet niet het feit dat we tijdelijke leiders zijn in de zin van we zijn het grootste gedeelte van de tijd weg van de kudde.

ja dat klopt, maar hoeft niet af te doen aan hoe een paard met je omgaat, en tegen je aankijkt. het zou ook niet goed zijn als we 'echt' waren, dan zouden onze paarden uit de wei breken als we weggaan, niet helemaal fijn.