'Natuurlijke' ....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: 'Natuurlijke' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:57

Kan HC niet zijn eigen [HK] topic openen?

'De wereld volgens HC'

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:16

Arabesk schreef:

'De wereld volgens HC'

Dat heeft 'ie ook, da's zijn eigen website Haha!

Maarree.... ik denk dat hij (net als jij en ik en vele anderen) graag de discussie opzoekt, teneinde zijn zienswijze ook met anderen te delen. Dat er dan niet altijd een "chemie" (moet jou aanspreken Knipoog ) ontstaat tussen de discussiërenden maakt het alleen maar boeiend, toch?

Er is niet slechts één manier om dingen te doen, dus er is niet één iemand die gelijk heeft (behalve ik dan, maar ik werk dan ook in het onderwijs, hahaha). De paardenwereld en zeker de paarden zelf zijn niet zoals de natuurwetten (oei, weer het woord "natuur" gebruikt Clown ), waar er altijd maar één uitkomst mogelijk is. Dat maakt het omgaan met paarden (en ook met mensen) juist zo boeiend!

En luisterend naar een ander, zelfs al ben je het er niet mee eens, leer je toch weer nieuwe dingen (ai, ik ben echt een "les"boer he?)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 11:35

Arabesk schreef:

'De wereld volgens HC'

Dat is inmiddels gepasseerd Arabesk, we zijn weer on-topic. Je hebt de gelegenheid ruimschoots gehad.
Als je bewust off-topic opmerkingen maakt om het van 'naturals' af te krijgen zijn de moderators slim genoeg om dat te zien.
Als je nu nóg ergens persóónlijk mee zit moet je in de gouden gids onder hulpverlening zoeken.

Op zich is mijn opmerking, 'natuurlijk'-marketing is een valkuil, geen punt voor alleen vermeend 'naturals'. Logischerwijze is mijn insteek over 'natuurlijk' paardrijden binnen 'naturals' tegen het zere been van sommigen en zoals Bandida e.a. opmerken een algemene maatschappelijke ontwikkeling, dat feel-good er van.
Als ik er een algemene Poll van had gemaakt was de reactie net zo voorspelbaar anders geweest. De groep die zich er, nog?, niet door aangesproken voelt echter is niet die welke er wat mee zou kunnen.

De moraal van 'mijn' verhaal, de emotionele valkuil van de associatie, is in dit topic zo helder als maar kan zijn geïllustreerd. Juíst diegenen die tegen de boodschap, de vorm en de boodschapper zo fel tegen ageren zouden zich kunnen afvragen waarom. Waar dat vandaan komt. Het zou best de valkuil kunnen zijn Pling Leer er van, of niet. Jouw keuze en @Arabesk, joúw probleem.

Ik ben ondertussen aan het kijken hoe het vakuumfolienschweizgerät werkt. We hebben nogal wat spullen uit de ecologische moestuin die de vriezer in gaan en bevroren condens is een probleem.
Vriezer, vacuümplastic etc. is niet bepaald 'natuurlijk'. Ervan gebruik maken opdat we nóg meer kunnen leven van moeder aarde wel gewoon gezond verstand.
Ander voorbeeld is verwarming of warm water. Niets natuurlijks aan. Ligt wel in de aard van de mens om het gemak en comfort hem te laten dienen. We zijn nu bezig met een systeem om de zon direct, dus niet via opwekken van electriciteit, warm water te laten maken. Natuurlijk?
'Natuurlijk' is gewoon een begrip waar we IN ALLE OPZICHTEN in de moderne maatschappij erg slordig mee omspringen.
Bij paardrijden heeft het bar weinig te zoeken en wordt er eígenlijk 'paard-ethologisch verantwoord', paardgericht, mee bedoeld. Als je echter alle keren dat het woord 'natuurlijk' of 'natural' als verkoopargument aangevoerd wordt zou toetsen of het daadwerkerkelijk paargericht verantwoord is, dan is het meestal Gestoord
Caveat emptor en bij het woord 'natuurlijk' hoort je een alarmbel af te gaan Cool In algemene zin en bij paardrijden helemáál.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 11:42

pjotrg schreef:
Maarree.... ik denk dat hij (net als jij en ik en vele anderen) graag de discussie opzoekt, teneinde zijn zienswijze ook met anderen te delen.

DiscussieEen discussie is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen.

Met dít topic heb ik niet het doel wie ook te overtuigen. Net zo min als met mijn site trouwens.
Zoals ik hier op dit topic wéér geschreven heb ben ik mezelf en mijn ervaringen. Mijn perceptie en wat ik daarmee doe is persoonlijk. Hoe wij hier leven en wat wij hier doen is voor veel anderen helemaal geen doel. Een ander is anders en maakt er wat anders van.
Mijn doel is wel de grijze cellen te stimuleren.
Zoals ik eerder schreef 'je vraagt je iets af en dát is de crux, DÉNK!'

HC

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:00

Huertecilla schreef:
Opa komt hier net de keuken binnen. Echt een léuk jack aan. Praktisch, fisse kleur en waterdicht. Merk 'human nature' van de ANWB.
Ik heb me gierend van de lach nog net aan de tafelrand vast kunnen grijpen. Volledig kunststof, met Gore-tex (Teflon!!!), van de wéggebruikersbond = 'natuurlijk'.
Opa is gepensioneerd reclameman en zegt 'dat natuurlijk is feel-good marketing, meer niet'.

HC

hihi, ik werk bij de ANWB, en verkoop dus ook deze jassen. de reden dat het Human Nature heet, is dat de jassen voor alle natuurlijke weersomstandigheden (gebruik in de natuur) gechikt zijn. nu zijn de kleuren de laatste paar seizoenen verre van natuurlijk geweest (afgezien van enkele bruine exemplaren), maar ze zijn winddicht, waterdicht en toch ademend. ik heb er twee, een zomer en een winterjas, ideaal voor op stal, weer of geen weer, en tijdens lange boswandelingen (met of zonder hond of paard)

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:12

Bedankt HC je zet me aan het denken en ik denk dat ik jou dus langzamerhand begin te begrijpen.
´Natuurlijk´ houdt in?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 00:39

merrieveulen schreef:
(gebruik in de natuur)

Ja en wat is dan 'natuur'? Dat is al gepasseerd maar in NL helemaal een lastige vraag. Zelfs de Oostvaardersplassen zijn pólder.

Opa gaat voor garantie terug trouwens, het zonder meer erg fraaie jasje lekt op de naden. Helaas ook voor het prima Gore-tex een lastig probleem.
Ikzelf gebruik te paard liever 'natuurlijke' materialen zoals melton-wol en was-katoen. Op de motorfiets is er eigenlijk geen alternatief voor Gore- en vergelijkbare texen.

HC

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 01:10

Maar een motor is ook geen natuur dus dat maakt niet uit. Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 08:21

Gelukkig maar, ik kreeg al visioenen dat ik zo'n ontstellend onelegant vetpak zou moeten gaan aanschaffen in plaats van mijn keurige pak van weet-ik-veel wat voor technisch stofjescomplex Haha! Haha!
Mijn vader had vroeger (zestiger jaren) zo'n vetpak, het werkte uitstekend, maar mooi is toch echt anders.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 08:48

Maar wat is dan wel natuurlijk?
De oermens die in een hol leefde en achter dieren aanjoeg met stenen?
Of de indianen die (op een paard!!) achter buffels aanjoegen met een pijl en boog?
Of de oudere mens,die geevolueerd is,en geworden tot wat hij nu is.

Meegegaan met de tijd,dingen ontdekt vanuit zijn eigen natuur,of is het evolueren iets onnatuurlijks,en gaat iedereen tegen zijn natuur in tegenwoordig?
Dat mensen in huizen wonen,in auto's rijden,en dieren hebben voor de slacht,is iets waar je niet meer omheen kan,maar in deze tijd toch redelijk noodzakelijk.

De mens is verder gegaan,gegroeid,en dat alleen door zijn natuur te volgen.
Dieren veranderen,net als de mens,de natuur om je heen,het klimaat,enz.
Dus als je het zo bekijkt is het de mens die gewoon zijn natuur volgt als hij in een auto stapt,een kip op het bord heeft,of de stroom om een weiland zet om het vee niet te laten ontsnappen.

Je kan er een mooie naam aan geven,zoals Natuurlijk dit en Nature dat,maar het is allemaal een pot nat.
Een trui is een trui,en een laars is een laars,of het nou natuurlijk is of niet.
Als we alles natuurlijk zouden moeten doen,dan liepen we in een konijnen velletje op de hei,en slpeien we in een plaggenhut,en de paarden en schapen liepen in een grote kring rond de hut.
Maar dat kan hiet dus niet meer.(en dat wil ik ook niet)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:11

Waarom dan wel voor je paard krampachtig "natuurlijke" omstandigheden na willen streven, terwijl paarden met de mens mee geëvolueerd zijn Knipoog ? Wilde kuddes liepen bij mijn weten ook niet in die natte klimaten rond, dus het is helemáál niet natuurlijk om je paard in Nederland het hele jaar rond buiten te hebben zonder schuilmogelijkheid.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:14

Heel onnatuurlijk voor een paard om op de wei met omheining te staan.
Is het denk je natuurlijker om je paard in een hok te zetten?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:16

Waarom gelijk het complete andere uiterste? En als ik naar het ras kijk wat ik heb: dat wordt al sinds ca 1720 op stal gezet 's nachts omdat er mee geraced werd, daar is niks natuurlijks meer aan, het zijn net mensen Knipoog.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:43

Het grote verschil in mijn ogen is dat een mens de natuurlijke instinkten nooit meer nodig heeft, een baby groeit op in een warme omgeving, hoeft zich dus niet meer te beschermen tegen de kou en kweekt zo geen haar meer.. Bij paarden is dat totaal anders. Een veulen moet tot er met zijn 3de vaak 's zomers (en velen ook 's winters) gewoon dag en nacht buiten lopen, ze hebben hun natuurlijke instinkt, vacht en andere snufjes om in de natuur te leven echt nodig.

Ik neem als voorbeeld de paarden die momenteel in Polen staan in de opfok, en kennis is daar ooit heen geweest om zijn paard op te zoeken. Wat bleek, honderde paarden stonden daar gezamelijk dag en nacht buiten zonder dekens en werden alleen maar binnen gehaald als de tempratuur onder de -30 was. En dan kwamen ze niet op een stal te staan, maar kregen ze een afdakje boven hun hoofd, maar dat was ook echt alles. Deze paarden redde zich prima in deze omstandigheden. Maar dan worden ze plotseling 3 jaar en worden ze naar Nederland terug gehaald. Ze moeten plotseling dekens op, krijgen krachtvoer, worden onder dak gezet omdat ze kennelijk het barre Nederlandse klimaat niet aankunnen *LOL*

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:46

Kou is het probleem niet Visconti. Polen heeft een landklimaat. Het is het natte zeeklimaat dat wij hier hebben (met vaak bijbehorende kletsnatte bodem) dat voor problemen voor de gezondheid van een paard kan zorgen, zoals bijvoorvbeeld mok, ra(s)p en rain rot. Daarom zou een schuilmogelijkheid en een plek om droog te kunnen staan en liggen gewoon een eis moeten zijn voor paarden in ons land.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:48

Dan moeten ze de wetgeving ook maar even aanpassen, nu krijg je meteen gelazer met de gemeente, want NL moet kaal en plat blijven.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:49

promptertje schreef:
Waarom gelijk het complete andere uiterste? En als ik naar het ras kijk wat ik heb: dat wordt al sinds ca 1720 op stal gezet 's nachts omdat er mee geraced werd, daar is niks natuurlijks meer aan, het zijn net mensen Knipoog.

Alsof 286 jaar 's avonds op stal zetten opweegt tegen 60 miljoen jaar van evolueren tot steppedwalend kuddedier?
Laatst bijgewerkt door memory op 02-02-07 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Moderatoropmerking:
Graag ontopic blijven; het begrip 'feel-good marketing'

prompter

Dat ben ik volkomen met je eens Ara, het is van de zotte dat een DB eist (IMO terecht) dat je een schuilhok hebt, terwijl je dat van de gemeent niet neer mag zetten Scheve mond

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:51

Oei, de bovenbaas Bloos!.

Haha!

Eh, on topic: natural als feel good marketing, "ik ben goed voor mijn paard als ik hem buiten zet in ons klimaat", ondanks dat het niet natuurlijk is al 60 miljoen jaar om als paard hier in het wild rond te lopen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:52

Eej, ik heb die term niet bedacht hoor Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:54

Maar ik vind hem wel léuk *LOL*. En je hebt groot gelijk Lachen.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:17

Ach misschien doen we als paardeneigenaren ook wel aan feel-good self-marketing Clown

Een "natural" (welke definitie je daar ook aan wil hangen) laat zijn/haar paard ijzerloos, dekenloos, bitloos, boomloos en weet-ik-veel-wat-verder-allemaal-loos door het leven gaan omdat hij/zij daar een goed gevoel bij heeft. Hij/zij is er van overtuigd dat hij/zij daarmee het paard het beste geeft wat mogelijlk is.

De andere kant van het spectrum, laten we hem/haar voor het gemak maar weer de "normal" noemen Haha! verzorgt zijn/haar paard met alle mogelijke middelen; scheren, dekens, een serie bitten, slof om mee te rijden, luxe (dus duur!) dressuurzadel, 23/7 stalling en uiteraard ijzers. En doet dat: omdat dat een goed gevoel geeft. Je geeft je paard alles wat je kunt en wat je denkt dat goed voor hem is.

Twee karikaturen van uitersten, tuurlijk. En onze paarden? Die fantastische dieren laten alles braaf over zich heen komen en tonen zich ook nog werklustig voor ons. En dat doet ons ook weer goed voelen. Het zijn bijna therapeuten, die beesten!

Het enig dat je dan nog moet voorkomen is dat beide partijen elkaar op Bokt elkaar schuldgevoelens aanpraten of nog erger: voor rotte vis uitschelden. Zware taak voor de moderatoren. Misschien heb je daar ook wel "naturals" tussen.... OW-loos, ban-loos en slot-loos, haha Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 11:25

pjotrg schreef:
Misschien heb je daar ook wel "naturals" tussen.... OW-loos, ban-loos en slot-loos, haha Tong uitsteken

Yep, en dat heet PN-HN en blijkt niet te werken door het te dunne laagje gedomesticeerde beschaving over de natuur van vermeend harde kern 'natural' ruiters die door hun agressief intolerante tunnel'visie' terecht het label 'sektarisch-extremisme' op zichzelf laten plakken Knipoog

@Cer
de inhoudelijke reacties die nú op natuurlijk komen zijn (i.t.t. de persoonlijke reacties naar HC die wel ongemoeid zijn gebleven en nota bene mede van een onderbaas kwamen) uiteraard wel degelijk on-topic aangezien deze het begrip omkaderen en perspectief geven.

Volgens míj komt uit dit topic een glashelder plaatje van de betrekkelijkheid van de term en de emotionele assocaties er mee.
Áls je iets wil met dit topic Cer, dan is het eigenlijk rijp om uit 'naturals' naar een ook door hoofdstroom bezocht, niet HK-deel, te verhuizen.
Het nadeel daarvan is dat door slechts een enekeling het hele topic gelezen zal worden en de boel kan en dus zál verzanden in de zoveelste zinloze wellus-nietus over N&H waarvan niet eens de inhoud duidelijk is Knipoog
Voor de rest gaat het toch helemaal modél nu met dit topic?! Ik vind het geweldig gaan en heel leerzaam OK dan!

Zo, en dan nu even een andere insteek aan de zijkant van dit topic, het begrip ecotoop.
Minder op rassen-types zoals die waar bijvoorbeeld Promptertje mee reest van toepassing, ook niet zo kritisch op NL. Wel degelijk gezond verstand, paardgericht, zeker m.b.t. meer oorspronkelijke paardenrassen en robuust paardhouden op zich.
Aan dit eigenlijk fundamentele aspect kan geen product gehangen worden, kent geen marketing-doel. Is dát de reden waarom nu net dáár geen label 'natuurlijk' aan hangt terwijl net dát de kern van ethologisch verantwoord illustreert?

HC

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:35

Pogiing tot verduidelijking:
Aangezien bokt is onderverdeeld in tabbladen, en daaronder weer in verschillende fora, is het voor de overzichtelijkheid handig als een topic duidelijk onder 1 van deze fora valt. Een beetje als een boek met hoofdstukken. Niet omdat de opperbaas, bovenbaas of onderbaas dat nu persé zo willen, maar voor de overzichtgelijkheid.

En dit alles is niet omdat ik persoonlijk er iets mee wil, maar omdat het voor de overzichtelijkheid ooit zo bedacht is. Het is ook geen persoonlijk ding maar een algemeen ding.

Persoonlijk:
Ik zou graag zien dat je voor al je interessante visies een onderscheid kan maken, zodat het bespreekbaar te houden is. Ook al houdt 1 en ander dicht verband met elkaar.
Of een heel eigen HK-topic voor jouw en jouw visies en mensen die daar over willen praten waarbij alles door elkaar kan. Maar dat schijnt ook niet de bedoeling te zijn.
Verder probeer ik me buiten dit verhaal te houden.