[AR] Mennen jullie wel eens alleen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Passiepaard

Re: Mennen jullie wel eens alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:11

JoyCiej007 schreef:
BlackDevils schreef:
Wanneer een paard met beleren erg kijkerig is en onzekr dan gaat het vaak beter zonder oogkleppen.
Zelf beleer is alles zonder. Dit omdat ik vind dat ze alles moeten zien en een paard sneller vertrouwen heeft zolang het mij zien kan.

Tuurlijk, dat zal best, kijk als je het zo brengt ben ik het wel met je eens. Maar passiepaard brengt het op zo'n manier dat haar beestje het zooooooooooooo ontzettend goed heeft Terwijl hij eigenlijk gewoon half stuk wordt gereden op deze manier en dat hij zélfs zonder oogkleppen rijdt. Ze zet er nog net geen 'dierenbeulen, jullie die met oogkleppen rijden' achter.

De ene loopt beter mét oogkleppen, de ander zonder. Per paard is dit in mijn ogen verschillend, net als dit met bitten/stangen het geval is. Knipoog

Mag ik toch vragen waar je de wijsheid vandaan haalt dat ik mijn paard half stuk rij? Als je namelijk gegronde (mijn inziens dan) redenen zou hebben dat ik dat doe, zou ik over wegen een stapje terug te doen. ben erg benieuwd naar je reactie.

http://img174.imageshack.us/img174/4846 ... mv2.th.jpg

Je kunt me een hoop vertellen maar mijn paard ziet er echt niet ongelukkig uit op deze foto. En ik vind inderdaad, dit in tegenstelling tot veel andere trekpaarden, dat de mijne het echt ontzettend goed heeft!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:31

Passiepaard, je paard ziet er inderdaad niet ongelukkig uit. Ieder paard zou blij kijken als ze op een vreemde plek staan en gewoon gezond zijn. Maar punt is dat het beestje nog aan het groeien is en dan kan je ze beter nog lekker paard laten. En daarbij hoort een grote weide en geen arbeid. Je kan beter nog een paar maandjes wachten tot zijn lichaam wat beter ontwikkeld is.

Renpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:36

Ik zou graag reageren op jullie, ik heb Passie verschillende keren gezien en hij is echt niet ongelukkig of wat dan ook.
Ik vind het jammer om te zien dat jullie dingen concluderen terwijl jullie heel het paard niet kennen. Hij loopt overigens niet elke dag uren voor de wagen ofzo, lijkt me sterk dat hij van af en toe een ontspannen ritje artrose krijgt.

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:41

Passie staat op die plek niet op een vreemde plek, maar op de weg waar hij altijd rijdt. Ik rij namelijk altijd hetzelfde rondje om hem zelfvertrouwen te geven. Je kunt dit niet onder de noemer 'arbeid' laten vallen. Die wagen weegt voor hem niks! Hij hoeft geen heuvels op etc. Maar weet je wat mijn rendement is? Een superverkeersmak paard, communicatie tussen hem en mij in een volledig ontspannen sfeer (lekker zonnetje, rust, mooie omgeving etc), en een paard dat straks wanneer hij oud, wijs en zowel geestelijk als lichamelijk volwassen is er zin in heeft om met die persoon waarin hij zoveel verouwen heeft te werken, en dan heb ik het over arbeid!

En nu schei ik er maar over uit, want ik blijf toch bij mijn standpunt dat ik het goed doe.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 20:13

Passiepaard schreef:
En nu schei ik er maar over uit, want ik blijf toch bij mijn standpunt dat ik het goed doe.

Dat is een mooi einde van deze discussie om weer even on topic te gaan Haha!
We waren een klein beetje afgedwaald... Clown

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:10

Sjonniej schreef:
Passiepaard, je paard ziet er inderdaad niet ongelukkig uit. Ieder paard zou blij kijken als ze op een vreemde plek staan en gewoon gezond zijn. Maar punt is dat het beestje nog aan het groeien is en dan kan je ze beter nog lekker paard laten. En daarbij hoort een grote weide en geen arbeid. Je kan beter nog een paar maandjes wachten tot zijn lichaam wat beter ontwikkeld is.

Dankje Sjonniej; precies wat ik bedoelde. Ik bedoel, passiepaard; een paard is op die leeftijd niet alleen lichamelijk nog niet volgroeid (tuurlijk, die van jou weegt heel wat en is supersterk, dus lichamelijk gezien is het misschien 'wat minder erg') maar zeker nog niet géestelijk. Hij zal minder lang zijn concentratie kunnen houden.

Daarbij kun je in dit opzicht een prima vergelijking maken tussen mensen en paarden; een 2/3 jarige kleuter/peuter laat je toch ook nog niet een halve marathon fietsen? Dit staat een beetje in verhouding met het lichamelijke en geestelijke werk dat jou paardje moet verzetten.

En verder zou ik als advies geven; ga eens de dierenarts vragen wat hij er van vind. ik weet 99% zeker dat hij het met ons eens zal zijn. Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:11

Renpaardje schreef:
Ik zou graag reageren op jullie, ik heb Passie verschillende keren gezien en hij is echt niet ongelukkig of wat dan ook.
Ik vind het jammer om te zien dat jullie dingen concluderen terwijl jullie heel het paard niet kennen. Hij loopt overigens niet elke dag uren voor de wagen ofzo, lijkt me sterk dat hij van af en toe een ontspannen ritje artrose krijgt.

Over dat hij ongelukkig zou zijn e.d hebben we het helemaal niet over gehad. tuurlijk, hij zal zich vast happy voelen om lekker op pad met zijn baasje te gaan. maar kom op joh, het is nog net een kleuter, laat hem nog lekker even 'kind' zijn........... ga lekker wandelen, fietsen met hem, vd desnoods, er zijn zat andere leuke en educatieve dingen om te doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:13

Edit: sorry, we raken inderdaad een beetje erg offtopic; passiepaard, je hebt je standpunt duidelijk gemaakt, en kreeg zelfs bijval van één van de weinig paardenliefhebbers die er ook zo als jij over denken.

Wij hebben ook geprobeerd om iets duidelijk te maken; wat je hier mee doet moet je natuurlijk verder helemaal zelf weten. Maar laten we nu weer even on-topic gaan om een slotje te voorkomen, dat zou zonde zijn van zo'n interessante discussie Lachen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 01:50

JoyCiej007 schreef:
Wij hebben ook geprobeerd om iets duidelijk te maken; wat je hier mee doet moet je natuurlijk verder helemaal zelf weten. Maar laten we nu weer even on-topic gaan om een slotje te voorkomen, dat zou zonde zijn van zo'n interessante discussie Lachen
Nou, ik vind dit een veel interessantere discussie. Wanneer is een paard er aan toe bepaalde arbeid te verrichten. Hierover kun je eigenlijk niet teveel discuseren. Alleen mennen kun je voor jezelf afwegen, andere is een veel ethische discussie. Ik zal er een topic over openen.

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:41

De discussie is zeker interessant mits hij niet te aanvallend wordt gebracht. Ik wordt nu bestempeld als zo'n beetje een dierenbeul, en dat lijkt me niet de bedoeling van een discussie. Ik wacht die topic van jullie wel af.
Wil nog wel even zeggen dat deze beslissing zeker met de dierenarts besproken is EN hij tuigmak gemaakt is door een van de bekendste trekpaardmensen (ik wilde zelf geen risico lopen het verkeerd te doen met alle ellende van dien) die er zijn in Nederland en al 25 jaar Belgen fokt en houdt. Dus van twee mensen het advies gehad dit zo te doen. En een kleuter een hlave marthon laten lopen is natuurlijk geen vergelijk. Mijn paard is met 5 jaar volwassen en een mens met 25, en bovendien loopt hij geen halve marathon maar in slakkentempo (net niet sjokken) een rondje van een klein uur. Wat dan natuurlijk te vergelijken is met wandelen, maar dat vinden jullie dan weer niet want die vederlichte kar hangt erachter.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 10:30

Jullie hebben gelijk dat dit een interressante discussie is...máár dat was mijn vraag niet als TS.
Daarom zou ik jullie héél vriendelijk willen verzoeken om deze discussie in een ander (nieuw) topic voort te zetten Lachen

Dit om een slotje op deze te voorkomen!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:31

Maar heb je dan na 7 pagina's al niet genoeg antwoorden? Knipoog

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 15:38

Albertine_N schreef:
Maar heb je dan na 7 pagina's al niet genoeg antwoorden? Knipoog

Hmm..redelijk Haha!

Haha nee maar ik zou het toch jammer vinden als hierom een slotje erop kwam.

Niet verkeerd begrijpen hoor, want ook ik vind het een erg interessante discussie OK dan! maar in een nieuw topic trek je tevens meer mensen (die deze mss niet interresant vinden of hier al hebben geantwoord).