Voeding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:32

Ohja, ik he bmaar 1 voerbeurt natuurlijk ,dan is jouw "probleem" opgelost.

Olie is op DA advies, dus dat blijf ik lekker geven.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:37

Ik heb nl. gehoord dat appelazijn de eiwitten afbreekt en dat het dus alleen zin heeft om aan een acuut bevangen paard te geven en dat t anders zelfs zinloos is het dier te voeren (oke.. beetje overdreven...) omdat t de eiwitten dus gelijk weer afbreekt....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:26

Pellie schreef:
sorry kinke, maar je kan altijd nog zelf hooi aanschaffen toch als het niet gaat? ik hoor er ook niemand anders van de tinkermensen over hoor. misschien ben ik wel een mietje dat ik geen stuiterpaard wil maar tevens was dit voor mij een teken dat het NIET echt gezond kan zijn. maar dat zal ook tussen de oren zitten.
ik heb gam er niet geleidelijk aan laten wennen geloof ik... hij heeft er nooit raar van gepoept ofzo. van iedere nieuwe kuilbaal wel, wat zit er een verschil in die dingen zeg? qua verzuring, soms zelfs rotte plekken etc.
nee voor mij nooit geen kuil weer.

Jep, ik kan inderdaad mn eigen hooi aanschaffen, gelukkig
Een stuiterpaard,'k mot er niet aan denken, 'k heb mn handen zo ook wel vol aan dr
'k vind het wel heel aardig van de pensionhoudster dat ze zo meedenkt met ons. Ik neem sowieso de pakjes hooi mee die ik over heb en dan ga ik het eerst maar eens proberen met heeel geleidelijk overgaan op dat andere voer. 't scheelt wel dat ze zelf ook paarden hebben en het niet alleen voor de centen doen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:26

T@nj@ schreef:
Ik vind een voedings topic ook best bij de naturals passen dus bij deze

Hoe voer jij, wat voer jij, voer je iets speciaals, voer je juist niet, vertel vertel

Ik heb hier in een groep 2 kwpn-ers, 2 Welsh-A tjes en 1 mini staan, zij hebben niet veel gras tot hun beschikking maar wel erg veel ruimte. Staan dag en nacht buiten met een grote schuilschuur en gaan ook in de winter niet op stal.

Ik voer deze groep 2x per dag totaal 2.5kg basisbrok met muesli erdoor, de grote jongens krijgen 4 handjes, de Welshjes 3 (1 is een jaarling, die krijgt wat meer) en de mini krijgt 2 handjes. Verder staat er in de schuur een rol hooi van 300kg, daar doen ze met zijn 5en ongeveer 4 dagen mee, doorlopend hooi aanbod dus.
Ze doen het er erg goed

Aan de overkant heb ik nog mijn Welsh-A merrie en middelmaat Shetlandruintje staan, zij staan gewoon op gras en krijgen alleen maar water.
Nu wordt het een stuk kaler dus krijgen ze iedere dag een mega kruiwagen hooi gestort op het land en beide om de dag 2 klein

handjes van het zelfde voer als de mannen hie

Moet

wel bij zeggen dat mijn paarden/pony's hier allemaal aljvakantie hebben Alleen mijn grote ruin mag mij af en eendra r
doet gewoon lekker helemaal niets

hoi onze kudde is dag en nacht buiten , bij extreme weersomstandigheden zijn zij in hun buitenbox.
De koudbloeden krijgen onbeperkt kuil en mineraalblokken van pavo.
De warmbloeden krijgen onbeperkt kuil , granen en lluzerne.
vr gr Ceesje

Ben benieuwd hoe er door andere gevoerd wordt en wat precies.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:34

Mijn pony (D-maat) staat overdag op de wei en 's nachts in stal met uitloop met een andere pony. Ze krijgt 1,5 kilo PAVO condition en een halve schep sportmuesli met zeewier en een flinke scheut olie (ze is nog in de groei).Overdag staat ze op een ruime wei met nu ook nog lang gras dus daar heeft ze overdag genoeg aan. 's Nachts kan ze onbeperkt hooi eten, buiten of in de stal.

Mijn paard staat op stal met een aantal keer per dag een paar uur in de paddock in de groep. Hij krijgt verdeeld over 4 voerbeurten 2 kilo equiral sportbrok en half om half hooi en kuil, vrijwel onbeperkt. Ook hij is nog jong (4) en in de groei.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:57

Hoi,

Ik heb ergens gelezen dat (appel)azijn verzurend is voor het lichaam en daarom juist helemaal niet goed ! kan me wel voorstellen dat azijn niet bijdraagt aan een basisch milieu .....

En de omega olie, zitten daar ook visolieen in ? Of is de omega olie op basis van zaden etc ?

Wisten jullie trouwens dat lijnzaad voor mannen ( ik heb het dus niet over paarden ) helemaal niet zo gezond is. Als mannen lijnzaad eten hebben ze een veel grotere kans op prostaatkanker ..... ! Zou dat voor hengsten en ruinen ook zo zijn ??

Groetjes,

Maris

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:53

Weet iemand waar je lucerne zonder melasse kan krijgen? Ponto heeft inmiddels weer wat belangstelling voor lucerne gekregen maar hij mag door zijn ziekte weinig tot geen suiker dus wil er geen melasse doorheen.
Ben ook al aan het afbouwen met de pulp. Ik krijg er een punthoofd van.
Hij eet niet zo geweldig hooi dus alleen ruwvoer is geen optie. En nee, de tandarts kan hem geen polyester eethoek aanmeten

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:34

misschien een oproepje op vmr of marktplaats? ik weet dat het wel bestaat maar verder kom ik ook niet. ik gebruik die van hartog maar ja... vol met melasse idd.

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:57

Lucerne zit inderdaad melasse in (van Hartog) ik gebruik vaak Fybergy van dodson en Horrel en nu heb ik Safe and Sound dat is helemaal super, zitten ook een soort harde brokjes door, is speciaal voor bevange-gevoelige paarden. Wel 18 euro per zak.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:39

Het schijnt dat Subli een lucerne op de markt heeft gebracht zonder suikers/melasse toegevoegd. Nog niet zo heel lang geleden.

Groetjes,

Maris

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:35

Maris schreef:
Hoi,

Ik heb ergens gelezen dat (appel)azijn verzurend is voor het lichaam en daarom juist helemaal niet goed ! kan me wel voorstellen dat azijn niet bijdraagt aan een basisch milieu .....

En de omega olie, zitten daar ook visolieen in ? Of is de omega olie op basis van zaden etc ?

Wisten jullie trouwens dat lijnzaad voor mannen ( ik heb het dus niet over paarden ) helemaal niet zo gezond is. Als mannen lijnzaad eten hebben ze een veel grotere kans op prostaatkanker ..... ! Zou dat voor hengsten en ruinen ook zo zijn ??

Groetjes,

Maris

Bronvermelding?

De paardendrogist heeft veel info over de olie.

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:21

Ja wij hebben de Lucerne zonder melasse, via Subli besteld. Er zit in plaats van melasse soja olie in. Het komt uit frankrijk en is zongedroogd. Het is grover dan de hartog lucerne er zitten wat meer "stroachtige" stukken in, dus dat is wel goed voor de paardjes. Hierdoor is het voor oudere paarden wat minder geschikt, de 38 jarige pony van mijn vriendin kan het niet eten dus die krijgt wel de lucerne van Hartog.
Ik weet niet of het al in de winkel ligt/komt, wij moesten het per pallet bestellen (48 pakken van 9 liter). Maar we bestelden het gezamenlijk dus met 5 paarden is dat geen probleem. Maar als ze meer vraag krijgen zullen ze het vast wel op de markt gaan brengen, voor info of telefoonnummer van de contactpersoon bij subli, stuur maar een PB-tje.

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:26

Ik voer trouwens onze paardjes, een fries en een andalusier die 24 p/d buiten staan met inloopstal. Halve kilo granenmix van Subli, twee keer per dag halve emmer lucerne, 1 * p/d kruidenhooi (uit Duitsland) en een keer p/d mooie droge voordroogkuil. Zomers staan ze op het gras en krijgen ze halve kilo granenmix.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:43

Sorry antheman, geen bronvermelding voor het verzuren door appelazijn. Ik heb het ergens, ooit, gelezen, maar waar ???? Dacht dat een osteopaat het toen zei .......

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:09

Maris schreef:
Sorry antheman, geen bronvermelding voor het verzuren door appelazijn. Ik heb het ergens, ooit, gelezen, maar waar ???? Dacht dat een osteopaat het toen zei .......

zolang niks is bewezen.....
Er wordt zoveel geroepen.

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:19

Bedankt voor de info delphi, maar ik denk dat dat voor Ponto ook te grof is en dan blieft meneer het niet. De luzerne van Hartog durf ik niet aan.

Jossie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:53

Beetje laat misschien, maar via een (vee)boer in de omgeving? Wij zitten nogal ver bij jullie vandaan, dus dat gaat niet lukken , maar wij telen zelf onze lucerne voor de koeien. In deze (grote) balen lucerne zit zeker weten geen melasse. Misschien dat er bij jou in je omgeving ook wel een boer zit die zijn eigen lucerne teelt en je daar wat van kan kopen.

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:10

@Jossie, leveren jullie ook aan particulieren? En hoe groot zijn die balen dan?
Misschien is het wat voor ons voor volgende winter, voor ons is de afstand waarschijnlijk wel te doen.

Jossie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:17

Het zijn van die ronde balen en op ons verzoek superstrak geperst, waardoor er waarschijnlijk 300 tot 400 kg in een baal zit . Of we leveren aan particulieren weet ik niet, we verkopen wel regelmatig hooi (ook in dit soort balen) aan mensen met paarden hier uit de buurt.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:27

Walter begint echt te dun te worden nu, dus ik ga hem maismeel bijvoeren. Kijken hoe dat gaat

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:30

Daar ben ik dan weer benieuwd naar, ik hoor altijd veel over maismeel bijvoeren als een paar dunnetjes is. Nu heb ik er hier 1 staan die in de winter altijd wat dun wordt, meestal komt hij na de winter weer goed bij maar dat is dit jaar niet helemaal lekker gegaan. Ik heb het op ziojn beloop gelaten want ik dacht, die komt wel weer bij maar ja, nu is het weer winter en hij is nog steeds ielig Ik zit er dus aan te denken om hem nu al zo iets bij te gaan voeren.
Waar koop je dat eigenlijk? Ik koop al het voer bij de Welkoop maar maismeel hebben ze daar niet.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:54

Delphi2 schreef:
Ja wij hebben de Lucerne zonder melasse, via Subli besteld. Er zit in plaats van melasse soja olie in. Het komt uit frankrijk en is zongedroogd. Het is grover dan de hartog lucerne er zitten wat meer "stroachtige" stukken in, dus dat is wel goed voor de paardjes. Hierdoor is het voor oudere paarden wat minder geschikt, de 38 jarige pony van mijn vriendin kan het niet eten dus die krijgt wel de lucerne van Hartog.
Ik weet niet of het al in de winkel ligt/komt, wij moesten het per pallet bestellen (48 pakken van 9 liter). Maar we bestelden het gezamenlijk dus met 5 paarden is dat geen probleem. Maar als ze meer vraag krijgen zullen ze het vast wel op de markt gaan brengen, voor info of telefoonnummer van de contactpersoon bij subli, stuur maar een PB-tje.

Ik moet zeggen dat het melassegehalte van Hartog lucerne me heel erg meevalt. Toen het net op de markt was was het veel meer dan nu. Hippoluze heeft bijvoorbeeld veel meer melasse erin zitten.
Van D&H heb ik een tijdje de Fibergy gevoerd, lucerne met gehakseld stro. Beviel ook goed, maar Hartog is goedkoper
Wist niet dat Subli ook lucerne heeft?

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:28

Ik voer 2 tot 3 keer op een dag, en daarnaast 24/7 weidegang. Ik geef 's ochtends 1 schep brok en een plak nat hooi (mag door haar gevoeligheid voor slokdarmverstopping eigelijk geen droog spul meer eten), 's avonds krijgt ze weer nat hooi en een halve schep brok en een halve schep kruidenmuesli. Dit laatste is omdat ze dat lekker vind.
In de zomer is er natuurlijk meer gras voorhanden dan in de winter, dus in de zomer wordt het hooi sterk geminderd (als ze het niet aanraakt weten we dat het te veel wordt) en wordt langzaamaan weer opgebouwd als het gras verdwijnt. M'n paard geeft wel aan of ze genoeg krijgt of dat ze te weinig te eten heeft.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:18

T@nj@ schreef:
Ik koop al het voer bij de Welkoop maar maismeel hebben ze daar niet.

Ik heb er gewoon bij de welkoop naar gevraagd en ze konden het bestellen. 6,54 voor een zak van 25 kilo

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 21:37

Ah, das waar ook, meestal kunnen ze wel van alles bestellen. Ik ga ook maar eens vragen of ze dat voor mij willen doen