Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Pellie schreef:sorry kinke, maar je kan altijd nog zelf hooi aanschaffen toch als het niet gaat? ik hoor er ook niemand anders van de tinkermensen over hoor. misschien ben ik wel een mietje dat ik geen stuiterpaard wil maar tevens was dit voor mij een teken dat het NIET echt gezond kan zijn. maar dat zal ook tussen de oren zitten.
ik heb gam er niet geleidelijk aan laten wennen geloof ik... hij heeft er nooit raar van gepoept ofzo. van iedere nieuwe kuilbaal wel, wat zit er een verschil in die dingen zeg? qua verzuring, soms zelfs rotte plekken etc.
nee voor mij nooit geen kuil weer.
T@nj@ schreef:Ik vind een voedings topic ook best bij de naturals passen dus bij deze![]()
Hoe voer jij, wat voer jij, voer je iets speciaals, voer je juist niet, vertel vertel![]()
Ik heb hier in een groep 2 kwpn-ers, 2 Welsh-A tjes en 1 mini staan, zij hebben niet veel gras tot hun beschikking maar wel erg veel ruimte. Staan dag en nacht buiten met een grote schuilschuur en gaan ook in de winter niet op stal.
Ik voer deze groep 2x per dag totaal 2.5kg basisbrok met muesli erdoor, de grote jongens krijgen 4 handjes, de Welshjes 3 (1 is een jaarling, die krijgt wat meer) en de mini krijgt 2 handjes. Verder staat er in de schuur een rol hooi van 300kg, daar doen ze met zijn 5en ongeveer 4 dagen mee, doorlopend hooi aanbod dus.
Ze doen het er erg goed
Aan de overkant heb ik nog mijn Welsh-A merrie en middelmaat Shetlandruintje staan, zij staan gewoon op gras en krijgen alleen maar water.
Nu wordt het een stuk kaler dus krijgen ze iedere dag een mega kruiwagen hooi gestort op het land en beide om de dag 2 klein
handjes van het zelfde voer als de mannen hie
Moet
wel bij zeggen dat mijn paarden/pony's hier allemaal aljvakantie hebbenAlleen mijn grote ruin mag mij af en eendra r
doet gewoon lekker helemaal niets
hoi onze kudde is dag en nacht buiten , bij extreme weersomstandigheden zijn zij in hun buitenbox.
De koudbloeden krijgen onbeperkt kuil en mineraalblokken van pavo.
De warmbloeden krijgen onbeperkt kuil , granen en lluzerne.
vr gr Ceesje
Ben benieuwd hoe er door andere gevoerd wordt en wat precies.
Maris schreef:Hoi,
Ik heb ergens gelezen dat (appel)azijn verzurend is voor het lichaam en daarom juist helemaal niet goed ! kan me wel voorstellen dat azijn niet bijdraagt aan een basisch milieu .....
En de omega olie, zitten daar ook visolieen in ? Of is de omega olie op basis van zaden etc ?
Wisten jullie trouwens dat lijnzaad voor mannen ( ik heb het dus niet over paarden ) helemaal niet zo gezond is. Als mannen lijnzaad eten hebben ze een veel grotere kans op prostaatkanker ..... ! Zou dat voor hengsten en ruinen ook zo zijn ??
Groetjes,
Maris
Maris schreef:Sorry antheman, geen bronvermelding voor het verzuren door appelazijn. Ik heb het ergens, ooit, gelezen, maar waar ???? Dacht dat een osteopaat het toen zei .......
Delphi2 schreef:Ja wij hebben de Lucerne zonder melasse, via Subli besteld. Er zit in plaats van melasse soja olie in. Het komt uit frankrijk en is zongedroogd. Het is grover dan de hartog lucerne er zitten wat meer "stroachtige" stukken in, dus dat is wel goed voor de paardjes. Hierdoor is het voor oudere paarden wat minder geschikt, de 38 jarige pony van mijn vriendin kan het niet eten dus die krijgt wel de lucerne van Hartog.
Ik weet niet of het al in de winkel ligt/komt, wij moesten het per pallet bestellen (48 pakken van 9 liter). Maar we bestelden het gezamenlijk dus met 5 paarden is dat geen probleem. Maar als ze meer vraag krijgen zullen ze het vast wel op de markt gaan brengen, voor info of telefoonnummer van de contactpersoon bij subli, stuur maar een PB-tje.
T@nj@ schreef:Ik koop al het voer bij de Welkoop maar maismeel hebben ze daar niet.