Ik vind het juist heel tof dat je hier zo over nadenkt polo13. Welke vraag is voor jou niet echt beantwoord?
Ik ben zelf geen 100% force free/R+ trainer maar ik zie mezelf wel echt als clickertrainer. Mijn paarden staan overigens ook thuis en ze weten wel wanneer we wel en niet gaan trainen, dus het is niet zo dat ze 5x per dag hinnikend aan komen rennen

maar het feit dat ik clicker komt inderdaad voort uit ethische overwegingen. Ik vind het fijn dat, aangezien ik ze feitelijk gebruik voor mijn hobby, zij het ook prettig vinden. Ik denk dat we heel veel signalen van paarden over het hoofd zien en misinterpreteren (oortjes naar voren, oh hij is blij; hij is mega voorwaarts, goh hij heeft er zin in). Ik denk dat we de aversiviteit die veel paarden ervaren, onderschatten. Wat zou er echt gebeuren als we paarden écht de keuze gaven? En dan heb ik het niet tegen jou persoonlijk of over jouw paarden, maar over het gemiddelde paard bij een gemiddelde eigenaar. En dan kan je natuurlijk denken "boeien wat dat paard ervan vindt, hij moet het gewoon doen". Dat kan, maar voor mij werkt dat niet zo in mijn hoofd omdat het echt mijn hobby is. Waarom zou mijn hond wel blij zijn om me te zien en wat te gaan doen, maar zou ik mijn paard moeten gaan vangen?
Trouwens, als we toch vermenselijken, misschien een voorbeeld van hoe ik het zie. Stel dat ik verplicht moest joggen, en ik word in mijn zij geschopt als ik te langzaam ga. Als dat heel consequent gebeurt, weet ik precies waar ik aan toe ben en berust ik er waarschijnlijk ook in, maar echt leuk wordt het nooit. Ik blijf continu op mijn hoede of ik niet geschopt word en ben bang dat ik pijn zal krijgen. Maar als ik beloond zou worden met iets lekkers, iets dat ik écht belonend vind, dan ga ik misschien wel uitkijken naar het joggen, ben ik blijer en ga ook meer mijn best doen. Dit is hoe ik tegen veel traditionele trainingen aankijk. Wat heeft het paard eraan?
Maar daarnaast ben ik ook een beetje "verwend" geraakt door het clickeren. Het is een supereffectieve manier van communiceren en je paard iets leren gaat echt 23387x makkelijker. Maar voor mij is dat een secundair voordeel.