Trainen middels positieve bekrachtiging / R+, wie nog meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:10

VogeltjeM schreef:
Ja, dat kan zeker! Sorry, komt de term weer even, maar met milde druk/tactiele cues en een cookie on top kan het sowieso. Je kan bijv heel gericht werken aan een criterium dat je kiest per sessie (reactie op het been, een bepaalde zijgang, overgangen etc) om dat stukje gericht te verbeteren, maar er zijn zeker nog andere manieren om het erin te verwerken. Helemaal met R+ kan ook, al gaat je dressuur er dan wel wat anders uitzien (vind ikzelf niet zo'n issue maar ik kan me voorstellen dat dat voor anderen anders is). Maar er zijn enkele trainers heel erg goed mee aan het pionieren, zie bijv op facebook de pagina "reward based riding".

Ik ben vooral hier benieuwd naar en of het écht kan zonder enige druk (je zit alleen al is al druk). Wat bedoel je met er anders uitzien? Anatomisch correct lopenblijft toch altijd hetzelfde of hoe bedoel je dat aub?

Caily

Re: Trainen middels positieve bekrachtiging / R+, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:27

Het gaat over het wijken voor druk. Zwaartekracht is ook druk. Met druk zelf is niks mis. Het gaat om het wijken ervoor, of juist er naar toe bewegen, of neutraal blijven en er niks mee doen.

Een van de Reward Based Trainers traint ook een rendier, dat vind ik ook leuk om te volgen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:30

poes schreef:
VogeltjeM schreef:
Ja, dat kan zeker! Sorry, komt de term weer even, maar met milde druk/tactiele cues en een cookie on top kan het sowieso. Je kan bijv heel gericht werken aan een criterium dat je kiest per sessie (reactie op het been, een bepaalde zijgang, overgangen etc) om dat stukje gericht te verbeteren, maar er zijn zeker nog andere manieren om het erin te verwerken. Helemaal met R+ kan ook, al gaat je dressuur er dan wel wat anders uitzien (vind ikzelf niet zo'n issue maar ik kan me voorstellen dat dat voor anderen anders is). Maar er zijn enkele trainers heel erg goed mee aan het pionieren, zie bijv op facebook de pagina "reward based riding".

Ik ben vooral hier benieuwd naar en of het écht kan zonder enige druk (je zit alleen al is al druk). Wat bedoel je met er anders uitzien? Anatomisch correct lopenblijft toch altijd hetzelfde of hoe bedoel je dat aub?

Ik zou zeggen, kijk eens naar bovenstaande facebookpagina en haar website voor een indruk.

Wat ik vooral bedoel met dat het er anders uitziet, is dat ik het meer op academische rijkunst vind lijken bij deze combinatie. Dat zal het gevolg zijn van haar overtuigingen over hoe dressuur hoort te zijn. En verder doel ik op het gebruik van targets, wat het er ook gewoon heel anders uit doet zien dan "regulier". Verdere dressuurruiters die uitsluitend R+ werken, ken ik zelf nog niet. Misschien AlwaysH?

Het lastige hieraan is dat mensen die zich doorgaans toeleggen op helemaal R+, niet dezelfde mensen zijn die actief zijn in de dressuursport en ook niet de mensen met fancy kwpn'ers.

Op social media zie ik echter steeds meer mensen met sportgefokte types die ook met R+ werken, ik ben dus vooral benieuwd wat de toekomst brengt op dit gebied :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 20:55

VogeltjeM schreef:
Wat leuk, mijn paard is nu net 5 geworden dus een jaartje jonger. Maar ik zie hem nog steeds als mijn jonkie :') waarom lukte het longeren niet?

Ik heb een paar keer op mijn paard zijn rug gezeten en de bak door gestapt (technisch gezien heb ik mijn paard dus in mijn eentje ruitermak gemaakt :') lang leve R+), maar het rijden verder nog niet echt opgepakt. Dat is iets dat ik dit jaar wel wil gaan doen. We doen wel veel "around the roundpen", hij houdt erg van bewegen.

Ik bedoel dat ik het R- longeren heb opgegeven. :P
We stonden toen op een stal waar ik niet zoveel attributen kon gebruiken om te trainen. Longeren met druk was dus geen optie, vanuit mijn ethisch standpunt zeg maar. En een reversed-roundpen kon ik toen nog niet opzetten.

EDIT: Hopelijk kan ik in de toekomst nog wat dressuurtechnisch werk doen met Azumar (v. Johnny Depp x Chippendale) vanuit R+ en er dan wat mensen mee inspireren! :D
Onze focus ligt nu nog elders, maar wie weet mettertijd. Het is iig wel een doel, alleen nog op de achtergrond.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 15:10

Interessante discussie is er op gang gekomen na mijn vraag. Al is ie nog niet echt beantwoord. Geeft niks.

Ook weer lezende krijg ik er toch een beetje meer een vinger achter wat me nou altijd dwars zit op dit soort thema's. En dan mag je dwars zitten lezen als: het intrigeert me.
We gebruiken theorien om ingewikkelde materie simpeler en inzichtelijker te maken.

Die kwadranten leggen iets uit over een heel ingewikkeld communicatie- en leersysteem. En beide zijn al bijzonder ingewikkelde onderwerpen tussen soortgenoten. Laat staan tussen verschillende soorten. Het gevaar is dan dat de iets versimpelde versie (versimpeld want het geheel is veel complexer en we weten ook heeeeeel veel nog niet) dan een beetje hun eigen leven gaan leiden.

Volgens mij bestaat het hele leven veel meer uit cyclussen of systemen dan uit kwadranten.

Zoals ook het aangehaalde honger systeem dat is. Dat is een een systeem met een feedbackloop waarbij alle onderdelen een heel belangrijke functie hebben. Zowel het onaangename honger gevoel, als het 'lekker' gevoel als je gaat eten en het fijne verzadigde tevreden gevoel na afloop. Maar je kunt niet zeggen dat honger hebben slecht is omdat het onaangenaam is.

En om dan nog terug te komen op antwoorden die wel echt raakte aan mijn eerste vraag: het is meer een (persoonlijke) ethische keuze om zo te willen werken.
Een aantal gaven aan dat ze er blijer van worden als hun paard altijd blij is om ze te zien.

Dat roept dan weer de vraag op: Is blij zijn om te gaan werken de enige correcte/gewenste reactie? Of kunnen en mogen er meer verschijningsvormen zijn?

Ik persoonlijk trek het me bijvoorbeeld niet zo aan als mijn paard niet in volle galop aan komt stormen als we voor de 4e keer die week gaan werken. Dat ze me dan met enige onverschilligheid bekijken (los van dat ze me zo vaak voorbij zien komen dat ze er vanzelf scheel van gaan kijken omdat ze thuis staan).
Ik ben er eigenlijk oprecht blij mee. Ze zijn gewoon tevreden met wat ze op dat moment aan het doen zijn: vreten, bewegen en samen zijn. Dat is een super normaal voorgeprogrammeerd onderdeel van hun dag en instinct en iets waar ze ook echt uren en uren mee bezig horen te zijn. Bewegen/spelen IS ook maar een heel klein deel van hun dagelijkse behoefte en samen fratsen uithalen kunnen ze 24/7 ook al samen doen.
Als ze dan tegen de tijd dat we gaan poetsen en zadelen maar blij zijn met de aandacht die ze dan krijgen en bij aanvang van het werk echt gewoon samen aan het werk willen mogen ze mij negeren tot ze een ons wegen.

Ik wordt er juist onrustig van als ze mij heel vaak opzoeken. Dan is mijn conclusie dat er iets mis is omdat ze mij nodig hebben. (even los van het hele grijze gebied er tussen, waar we waarschijnlijk allemaal wel in zitten waar paarden allemaal gewoon op eigen benen staan en happy zijn)

En daar kom ik weer met mijn relatie: ik zie mijn man nog steeds heel graag. En een afscheids en hallo zoen horen nog steeds na al die jaren bij het arsenaal. Maar ik ben meer het type blije puppy en uitbundig, waar mijn man af en toe denkt: vrouw, doe rustig met je poespas. Hij uit zich compleet anders en beleeft dingen anders. En ik heb toch het idee dat we even graag bij elkaar zijn. :+

Grappig hoe je allemaal met hetzelfde doel tot andere conclusies komt en dan heel andere afslagen neemt onderweg.

Sorry, maar dit soort onderwerpen laat mijn brein echt altijd overuren draaien met een heleboel achtergrond vragen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 15:30

Helemaal eens :j daarnaast heb ik vraagtekens bij “we longeren niet want dat vindt hij niet leuk” of “we rijden amper, want reden x”. Gedomesticeerde paarden bewegen over het algemeen veel minder dan hun wilde soortgenoten, met een gemiddelde van rond de 7,2 km per dag in gunstige huisvestingssituaties. Wilde paarden leggen zo’n 15 tot 18km per dag af. Imo is het onze taak om paarden voldoende beweging te geven, om gezondheidsproblemen te voorkomen. Hoe doe je dat zonder longeren en rijden of een andere manier omdat je geen druk wil leggen?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 15:41

Ik vind het juist heel tof dat je hier zo over nadenkt polo13. Welke vraag is voor jou niet echt beantwoord?

Ik ben zelf geen 100% force free/R+ trainer maar ik zie mezelf wel echt als clickertrainer. Mijn paarden staan overigens ook thuis en ze weten wel wanneer we wel en niet gaan trainen, dus het is niet zo dat ze 5x per dag hinnikend aan komen rennen :') maar het feit dat ik clicker komt inderdaad voort uit ethische overwegingen. Ik vind het fijn dat, aangezien ik ze feitelijk gebruik voor mijn hobby, zij het ook prettig vinden. Ik denk dat we heel veel signalen van paarden over het hoofd zien en misinterpreteren (oortjes naar voren, oh hij is blij; hij is mega voorwaarts, goh hij heeft er zin in). Ik denk dat we de aversiviteit die veel paarden ervaren, onderschatten. Wat zou er echt gebeuren als we paarden écht de keuze gaven? En dan heb ik het niet tegen jou persoonlijk of over jouw paarden, maar over het gemiddelde paard bij een gemiddelde eigenaar. En dan kan je natuurlijk denken "boeien wat dat paard ervan vindt, hij moet het gewoon doen". Dat kan, maar voor mij werkt dat niet zo in mijn hoofd omdat het echt mijn hobby is. Waarom zou mijn hond wel blij zijn om me te zien en wat te gaan doen, maar zou ik mijn paard moeten gaan vangen?

Trouwens, als we toch vermenselijken, misschien een voorbeeld van hoe ik het zie. Stel dat ik verplicht moest joggen, en ik word in mijn zij geschopt als ik te langzaam ga. Als dat heel consequent gebeurt, weet ik precies waar ik aan toe ben en berust ik er waarschijnlijk ook in, maar echt leuk wordt het nooit. Ik blijf continu op mijn hoede of ik niet geschopt word en ben bang dat ik pijn zal krijgen. Maar als ik beloond zou worden met iets lekkers, iets dat ik écht belonend vind, dan ga ik misschien wel uitkijken naar het joggen, ben ik blijer en ga ook meer mijn best doen. Dit is hoe ik tegen veel traditionele trainingen aankijk. Wat heeft het paard eraan?

Maar daarnaast ben ik ook een beetje "verwend" geraakt door het clickeren. Het is een supereffectieve manier van communiceren en je paard iets leren gaat echt 23387x makkelijker. Maar voor mij is dat een secundair voordeel. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 15:46

996981 schreef:
Helemaal eens :j daarnaast heb ik vraagtekens bij “we longeren niet want dat vindt hij niet leuk” of “we rijden amper, want reden x”. Gedomesticeerde paarden bewegen over het algemeen veel minder dan hun wilde soortgenoten, met een gemiddelde van rond de 7,2 km per dag in gunstige huisvestingssituaties. Wilde paarden leggen zo’n 15 tot 18km per dag af. Imo is het onze taak om paarden voldoende beweging te geven, om gezondheidsproblemen te voorkomen. Hoe doe je dat zonder longeren en rijden of een andere manier omdat je geen druk wil leggen?

Ik vind dat zelf ook zeker een aandachtspunt, zorgen dat je paard genoeg beweegt. Nu hoeft hij niet in topgespierde conditie te zijn om gezond te zijn natuurlijk. En ik kan je vraag niet geheel beantwoorden omdat ik geen 100% R+ trainer ben. Maar ik doe verschillende dingen met mijn paard, vanuit R+, waarbij hij spieren opbouwt. Bijv "around the roundpen", het equivalent van longeren maar dan R+. We doen ook veel balkjeswerk, dressuurmatig werk aan de hand en ik ben hem aan het beleren onder het zadel. Ik heb wel geluk dat hij van zichzelf makkelijk en graag beweegt. Het is een lusitano en heeft een behoorlijk temperamentje.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 17-03-26 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 15:49

Nog een vraag voor degenen die het lastig vinden, R+ bij paarden: hoe kijken jullie hier tegenaan bij honden en de hondensport, vinden jullie het daar ook raar? Of inmiddels normaal?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 16:17

Bij mijn hond combineer ik denk ik. Mijn hond moet af en toe gewoon vast. Ook al loopt hij liever los. We hebben ook duidelijke regels rondom eten bijvoorbeeld.

Mijn leven bestaat ook niet alleen uit dingen die ik leuk vind. Ik snap niet zo goed waarom dat voor een dier anders zou moeten zijn.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 16:30

Ik merk dat ik dit een mega interessant topic (en de insteek ervan) vind en lees al vanaf het begin mee. Ik heb veel met jonge paarden gewerkt, veel jonge paarden beleerd (10+ jaar terug) en stond altijd bekend als een zeer vriendelijke trainer. De insteek van alleen R+ vind ik heel interessant en geeft een leuke visie op wat we doen met onze paarden. Ik heb altijd meegenomen in mijn manier van trainen wat werkte voor het individuele paard waar ik op dat moment mee werkte en stond en sta altijd open voor nieuwe manieren.

Ondanks dat ik dit een heel gaaf topic vind, merk ik dat ik wel moeite krijg met de toon van bepaalde berichten. Het gaat, zoals in wel meer topics waarin een andere dan reguliere mening wordt geuit, veroordelend over bepaalde stromingen. Ik lees dingen over "dressuursport altijd met druk", "fancy kwpn'ers", "regulier werkt alleen met negatieve zaken/ druk/straf" etc.

Deze bewoording vind ik zelf enorm jammer. Zeker als je een verandering nastreeft, zet je met zulke bewoording bewust of onbewust mensen meteen weg en zal voor veel mensen de intresse ook over zijn. Ik ken niet anders dan dat je met dieren eerlijk omgaat en daar hoort positieve benadering vele malen meer mij dan negatief. Maar net als in de natuur en bij mensen, komen alle aspecten aan bod van omgang.

Eigenlijk het voornaamste wat ik zou willen zeggen is waarom niet zelf ook R+ uitstralen, het positieve van wat je nastreeft en hoopt te bereiken te benadrukken en je enthousiasme in te delen? En ver weg blijven van andere takken van omgang negatief neerzetten. Daar bereik je namelijk alleen mee dat de deur en open gesprekken mee verdwijnen. Het meeste wat ik lees is onderbouwd en positief en het zou zonde zijn als dat verzand in afbranden van anderen om zelf beter te lijken. Daar hebben we in de paardensport al genoeg van. :o

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 16:55

Hmm dat veroordelende ervaar ik eigenlijk niet eens zo. En dan zit ik helemaal in een verdomhoek discipline.
(maar zo zie je maar weer dat het per persoon/dier verschilt hoe iets ervaren wordt, blijft belangrijk om je te realiseren)

Ik denk dat mijn voornaamste vraag is: waarom exclusief R+ FF? (los van dat jullie aangeven dat de praktijk 95% zal zijn oid)

Heb je het gevoel dat dat de enige/beste route is naar een goed paardenleven?

En waarom?

Ik blijf me maar voorstellen hoe mijn leven er uit zou zien als ik R+FF behandeld zou worden.

Ik denk dat in mijn eigen leven en relaties alle vakjes voorbij komen in best wel wat uithoeken van de kwadranten zelfs. Zo wordt mijn baas wel eens heel boos op mij omdat ik mijn uren weer eens niet schrijf ondanks allerlei friendly reminders. Mag ik ook niet zomaar in de tuin bij mijn buren gaan zitten en niet de champagne bij de slijter zomaar meenemen. Moet een hele bult stomme dingen doen (die vaak onderweg helemaal niet zo stom zijn, alleen even omschakelen) en heb ik allerlei uitgestelde verlangens en prikt mijn trainer wel eens in mijn buikspieren omdat ik in de plank te veel doorzak en krijg ik wel eens een tik op mijn billen als ik nietsvermoedend in de keuken sta :Y)
En heb ik een kei leuk leven. Omdat de meeste dingen behapbaar zijn en proportioneel met er aan de hand is.

EN: het blijft interessant om wel te verkennen. Wat als. ....
Maar dat heb ik dus ook wel af en toe bij mensen die juist wat 'ouderwetser' in zaken staan. Iedere kijk kan wat interessants brengen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 17-03-26 16:59, in het totaal 2 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 16:58

996981 schreef:
Bij mijn hond combineer ik denk ik. Mijn hond moet af en toe gewoon vast. Ook al loopt hij liever los. We hebben ook duidelijke regels rondom eten bijvoorbeeld.

Mijn leven bestaat ook niet alleen uit dingen die ik leuk vind. Ik snap niet zo goed waarom dat voor een dier anders zou moeten zijn.

Waarom zou het voor je paard niet ook een toevoeging kunnen zijn? R+ bedoel ik dan.

En ik denk dat we op je tweede alinea van mening verschillen, en dat kan en mag. Ik denk niet dat mijn paard zijn leven alleen maar leuk is (zometeen ga ik hem weer van het gras halen bijv), maar ik vind het wel belangrijk dat de training leuk is voor hem.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 17:00

XladyX schreef:
Ik merk dat ik dit een mega interessant topic (en de insteek ervan) vind en lees al vanaf het begin mee. Ik heb veel met jonge paarden gewerkt, veel jonge paarden beleerd (10+ jaar terug) en stond altijd bekend als een zeer vriendelijke trainer. De insteek van alleen R+ vind ik heel interessant en geeft een leuke visie op wat we doen met onze paarden. Ik heb altijd meegenomen in mijn manier van trainen wat werkte voor het individuele paard waar ik op dat moment mee werkte en stond en sta altijd open voor nieuwe manieren.

Ondanks dat ik dit een heel gaaf topic vind, merk ik dat ik wel moeite krijg met de toon van bepaalde berichten. Het gaat, zoals in wel meer topics waarin een andere dan reguliere mening wordt geuit, veroordelend over bepaalde stromingen. Ik lees dingen over "dressuursport altijd met druk", "fancy kwpn'ers", "regulier werkt alleen met negatieve zaken/ druk/straf" etc.

Deze bewoording vind ik zelf enorm jammer. Zeker als je een verandering nastreeft, zet je met zulke bewoording bewust of onbewust mensen meteen weg en zal voor veel mensen de intresse ook over zijn. Ik ken niet anders dan dat je met dieren eerlijk omgaat en daar hoort positieve benadering vele malen meer mij dan negatief. Maar net als in de natuur en bij mensen, komen alle aspecten aan bod van omgang.

Eigenlijk het voornaamste wat ik zou willen zeggen is waarom niet zelf ook R+ uitstralen, het positieve van wat je nastreeft en hoopt te bereiken te benadrukken en je enthousiasme in te delen? En ver weg blijven van andere takken van omgang negatief neerzetten. Daar bereik je namelijk alleen mee dat de deur en open gesprekken mee verdwijnen. Het meeste wat ik lees is onderbouwd en positief en het zou zonde zijn als dat verzand in afbranden van anderen om zelf beter te lijken. Daar hebben we in de paardensport al genoeg van. :o

Ik probeer juist heel open te zijn, dus excuses als het anders is overgekomen. Ik bedoelde fancy kwpn'ers overigens daadwerkelijk als compliment :') en de termen die je leest qua aversief, druk en straf zijn de wetenschappelijke termen die ervoor staan (zie leerkwadrant), ik denk dat we het hier allemaal ook op die manier gebruiken (beschrijven wat het is, zonder per se een emotionele lading eraan te geven).

Dat laatste, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat we met polarisatie niets bereiken :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 17:08

pol013 schreef:
Ik denk dat mijn voornaamste vraag is: waarom exclusief R+ FF? (los van dat jullie aangeven dat de praktijk 95% zal zijn oid)

Heb je het gevoel dat dat de enige/beste route is naar een goed paardenleven?

En waarom?

Die vraag is denk ik niet voor mij, omdat ik dit niet per se nastreef. Ik houd zelf de "weegschaal" in de gaten. Zolang ik merk dat mijn paarden nog enthousiast meewerken en nadenken en happy vibes geven, vind ik het goed.

Ik zie soms ook heel fijne, harmonieuze R- combinaties. En het leerkwadrant kent zijn uitdagingen. Ik kan me heel erg vinden in de visie van connection training: intunen op de signalen van je paard.

In het verleden was ik zwart-witter, en even helemaal voor mezelf gesproken (dus niet voor anderen in het topic, want iedereen zal zijn eigen overwegingen hebben): toen vond ik inderdaad veel meer "zielig" en onethisch dan nu, en had ik een veel negatiever beeld van hoe paarden zich voelen. En begrijp me niet verkeerd, ik zie nog steeds heel veel waar ik best verdrietig van word. Maar ik denk wel genuanceerder nu.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 17:08

VogeltjeM schreef:
996981 schreef:

Waarom zou het voor je paard niet ook een toevoeging kunnen zijn? R+ bedoel ik dan.

En ik denk dat we op je tweede alinea van mening verschillen, en dat kan en mag. Ik denk niet dat mijn paard zijn leven alleen maar leuk is (zometeen ga ik hem weer van het gras halen bijv), maar ik vind het wel belangrijk dat de training leuk is voor hem.

Maar is de training dan volledig niet leuk als er een keer druk bij komt kijken? Ik heb een heel fijn meewerkend paard en train graag vanuit positiviteit. Maar ook zeker wel met pressure/release, afhankelijk in wat voor training we zitten.

Ik vraag me ook oprecht af wat je doet als je tegen druk bent en je paard schrikt en gaat aan de kletter/stijgert of geef een boksalvo. Ik zal dan toch echt even druk zetten, als het paard weer ok is, dan terug in de rust en die rust belonen. Hoe ga je daar dan mee om?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 17:12

VogeltjeM schreef:
Ik vind het juist heel tof dat je hier zo over nadenkt polo13. Welke vraag is voor jou niet echt beantwoord?

Ik ben zelf geen 100% force free/R+ trainer maar ik zie mezelf wel echt als clickertrainer. Mijn paarden staan overigens ook thuis en ze weten wel wanneer we wel en niet gaan trainen, dus het is niet zo dat ze 5x per dag hinnikend aan komen rennen :') maar het feit dat ik clicker komt inderdaad voort uit ethische overwegingen. Ik vind het fijn dat, aangezien ik ze feitelijk gebruik voor mijn hobby, zij het ook prettig vinden. Ik denk dat we heel veel signalen van paarden over het hoofd zien en misinterpreteren (oortjes naar voren, oh hij is blij; hij is mega voorwaarts, goh hij heeft er zin in). Ik denk dat we de aversiviteit die veel paarden ervaren, onderschatten. Wat zou er echt gebeuren als we paarden écht de keuze gaven? En dan heb ik het niet tegen jou persoonlijk of over jouw paarden, maar over het gemiddelde paard bij een gemiddelde eigenaar. En dan kan je natuurlijk denken "boeien wat dat paard ervan vindt, hij moet het gewoon doen". Dat kan, maar voor mij werkt dat niet zo in mijn hoofd omdat het echt mijn hobby is. Waarom zou mijn hond wel blij zijn om me te zien en wat te gaan doen, maar zou ik mijn paard moeten gaan vangen?

Trouwens, als we toch vermenselijken, misschien een voorbeeld van hoe ik het zie. Stel dat ik verplicht moest joggen, en ik word in mijn zij geschopt als ik te langzaam ga. Als dat heel consequent gebeurt, weet ik precies waar ik aan toe ben en berust ik er waarschijnlijk ook in, maar echt leuk wordt het nooit. Ik blijf continu op mijn hoede of ik niet geschopt word en ben bang dat ik pijn zal krijgen. Maar als ik beloond zou worden met iets lekkers, iets dat ik écht belonend vind, dan ga ik misschien wel uitkijken naar het joggen, ben ik blijer en ga ook meer mijn best doen. Dit is hoe ik tegen veel traditionele trainingen aankijk. Wat heeft het paard eraan?

Maar daarnaast ben ik ook een beetje "verwend" geraakt door het clickeren. Het is een supereffectieve manier van communiceren en je paard iets leren gaat echt 23387x makkelijker. Maar voor mij is dat een secundair voordeel. :)

Als niet R+ trainer heb ik ook altijd gewild dat paarden het leuk vinden om mee te gaan werken. Als ze het niet leuk vinden doe ik iets verkeerd. :o
Ik snap de denkwijze dus wel helemaal..persoonlijk heb ik er ook geen lol in als mijn paard geen plezier er in heeft.

Wat ik mij afvraag bij het lezen, de R+ trainers hier die rijden en longeren dus eigenlijk niet tot nauwelijks?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 17:13

VogeltjeM schreef:
996981 schreef:

Ik zeg niet dat het geen toevoeging kan zijn. Sterker nog; ik doe het onbewust altijd al. Mijn vraag is juist waarom je zou willen streven naar exclusief R+.

Als het gaat over training leuk vinden, dat valt of staat volgens mij niet met exclusief R+ trainen, maar gaat veel meer over duidelijke verwachtingen, haalbare doelen (kan mijn paard wat ik vraag fysiek al), respect, gevoel, timing en eerlijkheid.

Vandaag kreeg ik een blije boksessie na het springen van een boomstammetje. Dan krijgt hij een kriebel en moet ik hardop lachen. Ik ben dan blij dat hij het leuk vindt. Ik merk aan alles dat hij het springen echt leuk vindt. Als ik na het pauze stappen weer naar galop wil, hoef ik bijna niks te doen en gaat hij echt zoeken welke hindernis we gaan springen :))

Vanuit de R+ invalshoek heb ik hem ooit gedwongen te gaan springen en is dat fout. Uitwerking is echter niet dat hij er een hekel aan heeft gekregen. In tegendeel.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 18:12

Tatyana schreef:
Maar is de training dan volledig niet leuk als er een keer druk bij komt kijken? Ik heb een heel fijn meewerkend paard en train graag vanuit positiviteit. Maar ook zeker wel met pressure/release, afhankelijk in wat voor training we zitten.

Ik vraag me ook oprecht af wat je doet als je tegen druk bent en je paard schrikt en gaat aan de kletter/stijgert of geef een boksalvo. Ik zal dan toch echt even druk zetten, als het paard weer ok is, dan terug in de rust en die rust belonen. Hoe ga je daar dan mee om?

Nee ikzelf denk dat je best pressure/release kan gebruiken (doe ik zelf ook, vervlochten met de R+). Maar ik denk zelf dat het voor een paard leuker is om voor een click + treat te werken, en de (neuro)wetenschap is het daar ook over eens.

Verder zal iedere R+ trainer beamen wel druk te gebruiken in een noodsituatie, maar ernaar te streven om een training zo op te bouwen dat het zo min mogelijk voorkomt.

996981 schreef:
Als het gaat over training leuk vinden, dat valt of staat volgens mij niet met exclusief R+ trainen, maar gaat veel meer over duidelijke verwachtingen, haalbare doelen (kan mijn paard wat ik vraag fysiek al), respect, gevoel, timing en eerlijkheid.

Al deze dingen zijn ook heel belangrijk natuurlijk.

Verder zal ik AlwaysH even laten antwoorden, want ik wil als niet 100% force free-trainer het topic niet teveel kapen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 18:15

Ik vind het mooi te lezen, al die verschillende invalshoeken. En juist elkaar de ruimte laten om te kiezen voor een bepaalde manier van trainen. En waarom je daarvoor kiest. Zo dacht ik dat ik R+ train maar dat blijkt niet zo te zijn, want ik gebruik nog steeds druk en mijn paard heeft niet veel te kiezen als ik in mijn hoofd heb om te gaan rijden. Wat veiligheid betreft is er voor mij al helemaal geen discussie; als ik in moet grijpen om een ongeluk te voorkomen dan is dat voor mij prioriteit op dat moment. Het is wel zo dat ik nu bewust de goede reacties beloon met voer ipv de druk nog verder opvoeren omdat ik te weinig reactie op de hulp kreeg.

Maar ik vraag me ook af, aan de r+ trainers: werken jullie alleen op de grond of ook onder het zadel? Daar merk ik namelijk ook een enorm verschil tussen bij mij en mijn paard.

Enne, hebben jullie ook weleens een dag waarop niks lukt?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 18:18

Vandaag kreeg ik een blije boksessie na het springen van een boomstammetje. Dan krijgt hij een kriebel en moet ik hardop lachen. Ik ben dan blij dat hij het leuk vindt. Ik merk aan alles dat hij het springen echt leuk vindt. Als ik na het pauze stappen weer naar galop wil, hoef ik bijna niks te doen en gaat hij echt zoeken welke hindernis we gaan springen :))

Vanuit de R+ invalshoek heb ik hem ooit gedwongen te gaan springen en is dat fout. Uitwerking is echter niet dat hij er een hekel aan heeft gekregen. In tegendeel.[/quote]

Hoe weet je dat hij bokt omdat hij het leuk vindt? Oprechte vraag, geen kritiek.

Edit:dit is een reactie op 996 (beetje mislukt)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 18:54

lletam schreef:
Hoe weet je dat hij bokt omdat hij het leuk vindt? Oprechte vraag, geen kritiek.

Edit:dit is een reactie op 996 (beetje mislukt)

Dat voel je :j oortjes erop, beetje bol worden en huppelen. Daarna vrolijk verder en opzoek naar de volgende sprong :D ik kan je de video wel doorsturen als je wil :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-26 19:10

lletam schreef:
Maar ik vraag me ook af, aan de r+ trainers: werken jullie alleen op de grond of ook onder het zadel? Daar merk ik namelijk ook een enorm verschil tussen bij mij en mijn paard.

Enne, hebben jullie ook weleens een dag waarop niks lukt?

Ik rijd ook. Of iig, ik heb Azumar grotendeels R+ beleerd/zadelmak gemaakt. Maar door alles wat de afgelopen tijd op mijn pad is gekomen ben ik daar nog niet mee verder gegaan. Destijds kon ik heerlijk een rondje om op de vorige track. Die beweging leek hij altijd heel fijn te vinden.
Nu past rijden nog niet binnen het trainingsschema. Maar ik wil het zeker wel weer oppakken! Ga dan alleen eerst weer wat gymnastiseren vanaf de grond. :j

En zeker heb ik wel eens zo’n baaldag.
Ik moet wel zeggen; het komt veel en véél minder voor dan eerst. Gewoon omdat ik beter inschattingen kan maken en context en situatie op een manier kan indelen dat helpt in training (extra pauzebak, hooinet, misschien niet in de bak maar op het harde naast de andere paarden). Zo kan ik een baalmoment ook weer een beetje ombuigen. Maarja, er kan natuurlijk altijd wat gebeuren waardoor mijn training misgaat. Dan gaat er gewoon voer in de pauzebak en rond ik af. Eer bij mezelf houden. Clickeracademie heeft daar dit bordje voor ontworpen. :')

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 20:26

@996 ik kan me er wel wat bij voorstellen hoor,het is meer dat ik me vaker afvraag of en wanneer een paard iets echt 'leuk vindt'. Bokken kan ook een uiting van spanning/frustratie zijn (waarbij ik dus niét zeg dat jouw paard niet blij is!).

@always die poster is geniaal haha! Maar jij ervaart ook verschil tussen op de grond en in het zadel? Ikzelf vind de vertaalslag maken naar het rijden nog erg lastig.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 20:50

Haha om sommige voorbeelden en vergelijkingen hier heb ik even hardop gelachen :D

Is hier iemand die uitsluitend R+ traint? Volgens mij hebben de meesten wel aan gegeven meerdere kwadranten te gebruiken, en is die weegschaal heel persoonlijk, niet alleen als trainer, maar ook per paard.

Ik was bezig in mijn amateuristische reverse roundpen (vierkant) vandaag. Ik had alleen niks bij me, dus m’n hand was de target. Dat kennen ze wel, maar werkte even wat onhandig. Dus ik dacht ik pak een takje al verlenging. Netjes eerst met “touch” uitgelegd wat voor functie het takje had. Toch haakte een van de paarden resoluut af. Die vond blijkbaar toch ergens het teveel aan een zweep denken. Apart, want zelf gefokt en opgeleid en nooit geslagen of iets. Blijkbaar toch een mindset dingetje in dat gevoelige koppie. De ander had trouwens dikke lol en was lekker fanatiek.

Ik ken ook absoluut combinaties die voornamelijk “regulier” trainen en echt heel fijn zijn samen.

Maar vanmiddag, op social media een jong meisje met paar duizend volgers en diverse sponsor contracten (moeder beheert account). Stories waarin ze naar de wekelijke springles (groep) gaat met haar pony. Het is daar normaal om als de pony weigert hem stil te zetten voor de hindernis, paar flinke tikken te geven, dan opnieuw aanrijden en om te voorkomen dat ie weer stopt nog wat extra tikken. En dan wordt ook gewoon geschreven over de nieuwe zweepje die uitgeprobeerd werd, en dat ze de pony gelukkig niet vaak zo hoeft bij te tikken. Nee, 2 stories eerder, dezelfde les, gebeurde nog hetzelfde. En dat wordt zowel online als op wedstrijden gewoon geaccepteerd en met een prijs beloond. Dat soort dingen kan ik moeilijk accepteren, het slaan van een dier is voor mij echt niet normaal, ook niet als hij even niet doet wat je vraagt. Koop dan lekker een crossmotor ofzo. Een voetballer of volleyballer slaat toch ook geen teamgenoot als de bal niet op de juiste plek beland. Ook niet tijdens een training. Voor mij hoeft echt niet alles R+, maar de “normaal” die er nu is (waarschijnlijk niet onder de mensen in dit topic) mag toch heel snel verschuiven.

Ik rij wel, en veel ook. 2-3 keer per week per paard. Beleren is op stem en met hand volgen gedaan. Inmiddels wel been geven en “normaal” sturen, zowel Engels als Western. Bij pasjes zijwaarts eveneens begonnen met ruimte geven in de schouder aan de kant waar je heen wilt en m’n bekken openen. Inmiddels bezig met koppelen aan wijken op reguliere manier.

Ik heb lange tijd alleen buiten gereden en alle paarden lopen eerst ook minimaal een jaar alleen buiten voordat we in een rijbak wat gaan doen. Het grappige is dat ik voorheen altijd Tinkers had die volledig voldeden aan het stereo type; sloom, niet gemotiveerd, trapzakken. Of het de bloedlijn is die ik nu heb, of de manier van trainen, maar ze zijn nu allebei bloedfanatiek in de bak. Ik heb een periode bij de buurvrouw in de bak gereden en tijd lang discussies gehad op moment dat ik op buitenrit haar toegangspoort voorbij reed. Mijn paard die met pensioen is vanwege blessure komt er ook altijd aan om m’n instructrice gedag te zeggen, terwijl ze echt geen allemansvriend is, en mijn instructrice absoluut nooit R+ is, ze heeft zelfs nooit wat eetbaars bij zich. Ook mijn andere paarden zoeken haar graag op.

Als mijn paarden een dag hebben dat ze niet mee willen of niet willen rijden, is dat prima. Komt in praktijk weinig voor gelukkig. En ik ben ook niet voor één gat te vangen. Als ze geen halster om willen is het duidelijk, maar als ik bijvoorbeeld al opgezadeld bij het krukje sta (buitenrit), dan ga ik er gewoon naast lopen. Vaak is dat dan wel oké. En ook geregeld als ik dan verderop op een bankje/elektriciteitskastje oid klim, ik wel op mag stappen en we een heerlijk ritje kunnen doen.
Laatst bijgewerkt door Caily op 17-03-26 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt