[AR] Mendurance, onbekend maakt onbemind?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Re: Mendurance, onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:07

Met auto heb mijne de sloop op geduwd,we willen onze andere auto aygo verkopen of inruilen voor grotere met trekhaak maar nog niks gevonden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:07

Anders komt mijn koets niet tot daar

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:45

- ben je bekend met mendurance? Ja, het lijkt me leuk om een keer impuls te starten
- wat is je beeld van mendurance? Endurance voor de kar door een prachtige omgeving
- ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen? Nee, geen rijbewijs, geen geschikte menkar en geen trailer en 1 pony is nog te jong. Dus het is echt nog een toekomstdingetje.
- is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance? Ja

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 02:14

Ja Frans Hier ik heb idd bij de paarden gestart vorig jaar in onstwedde met mn Haflo Arabe dat was een fout van de organisatie in het boekje, mijn pony is 148 dus pony, vanaf 148.1 start je bij de paarden overigens ook makkelijk te doen met n max snelheid van 15 km pu in klasse 1..maar ik kan t iedereen aanraden hardstikke mooi.. Nu nog even een vraag want ik wilde juist lid worden van de endurancevereniging, dat hoeft nu niet meer??

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:50

ff_stud schreef:
Ja Frans Hier ik heb idd bij de paarden gestart vorig jaar in onstwedde met mn Haflo Arabe dat was een fout van de organisatie in het boekje, mijn pony is 148 dus pony, vanaf 148.1 start je bij de paarden overigens ook makkelijk te doen met n max snelheid van 15 km pu in klasse 1..maar ik kan t iedereen aanraden hardstikke mooi.. Nu nog even een vraag want ik wilde juist lid worden van de endurancevereniging, dat hoeft nu niet meer??

Nee voor een startkaart moet je lid zijn van een menvereniging

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 08:33

Wat leuk Frans dat je een startkaart wilt aanvragen. Voor mendurance heb je een startpas mennen nodig en daarvoor moet je lid zijn van een bij de KNHS aangesloten menvereniging.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:47

NdV74 schreef:
Wat leuk Frans dat je een startkaart wilt aanvragen. Voor mendurance heb je een startpas mennen nodig en daarvoor moet je lid zijn van een bij de KNHS aangesloten menvereniging.

ja en dan ook apart een startkaart aanvragen?? snap r allemaal niks van :D

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:48

ff_stud schreef:
NdV74 schreef:

ja en dan ook apart een startkaart aanvragen?? snap r allemaal niks van :D

dus je gewone knhs lidmaadschap is niet voldoende?? wat n gedoe allemaal,maarja komt vast goed

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 15:51

Dat ligt eraan hoe je lid bent van de KNHS. Als dat bijvoorbeeld via het koetsiersbewijs is, dan is het inderdaad niet voldoende.
Een individueel lidmaatschap is ook niet voldoende.
Je moet echt lid zijn van een menvereniging. Daarna kun je een startpas mennen aanvragen waarmee je in alle disciplines mag starten (dus mendurance, maar ook dressuur/vaardigheid of samengesteld).

wittewitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:00

- ben je bekend met mendurance?
Ja wij hebben 5 jaar lang mendurancewedstrijden gereden.

- wat is je beeld van mendurance?
Het is erg amateuristisch en kan eigenlijk geen wedstrijd genoemd worden. Het is altijd appels met peren vergelijken. Neem nou bijvoorbeeld een route met veel oversteekplaatsen waar geen verkeersbegeleiders bij staan. De ene combinatie kan telkens mazzel hebben, terwijl een andere combinatie steeds moet staan wachten. Hier is het wedstrijdverband al zoek. Ook de vrijwilligers zijn vaak niet goed geïnstrueerd waardoor er ook verschillen ontstaan.

- ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen?
We zijn gestopt omdat we het niets meer vonden. Altijd gezeik door de jury en af en toe werden er ter plekke regels bij bedacht...dan werd opeens voor de start het hele tuig gecontroleerd. Dan moest je na de finisch direct nog 8-jes draven. Wijzigingen zijn niet erg, maar die moeten dan vermeld zijn in het reglement voorafgaand aan een seizoen en niet ter plekke worden bedacht. Ook klopte de afstanden vaak niet. Stond er 29 km op papier, maakte je hier een tijdschema op. Reed je keurig op schema en kwam je een minuut te laat over de finish, werd je vervolgens uitgesloten omdat je te snel had gereden omdat het traject geen 29 maar 27,5 km was..... en noem maar op.....al met al niet meer dan een veredelde puzzeltocht.

- is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance? Nee.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 01:13

NdV74 schreef:
Dat ligt eraan hoe je lid bent van de KNHS. Als dat bijvoorbeeld via het koetsiersbewijs is, dan is het inderdaad niet voldoende.
Een individueel lidmaatschap is ook niet voldoende.
Je moet echt lid zijn van een menvereniging. Daarna kun je een startpas mennen aanvragen waarmee je in alle disciplines mag starten (dus mendurance, maar ook dressuur/vaardigheid of samengesteld).

Apart eigenlijk dat je dan ook lid moet zijn van een menvereniging, als KNHS lid met n startkaart zou je toch moeten kunnen starten? beetje bewerkelijk allemaal, dat houdt ook mensen tegen denk ik, het kost immers al genoeg..zonde

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 06:53

Ik vind het niet vreemd dat je lid moet zijn van een vereniging. Dat is naar mijn idee toch ook als je onder het zadel rijdt. Ik les ook bij mijn vereniging en heb een startpas voor alle disciplines. Dat heeft mij nooit tegen gehouden om te gaan starten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:24

Ja lijkt me wel, zo is dat gewoon. Enige wat lastig is, maar dat is ook als je 'gewoon' wilt mennen, dat als je mennen in wedstrijdverband combineert met onder de man in wedstrijdverband dat je of van een vereniging lid moet zijn die zowel mennen als onder de man doet of van twee verenigingen. En dat je twee startkaarten aan moet vragen, een voor mennen en een voor onder de man.

Vwb de afstanden, dat varieert soms wat maar dat doet het op een afstand van 25+ altijd, ligt er maar net aan hoe je bochten rijdt bijv of welke lijn je dus kiest op een bospad etc. Nee, dit is geen broodje aap :+ Ik heb met endurance al flink wat routes gereden en exact komt het nooit uit. Vrijwel altijd minstens =/- 500-1000 meter. Daarom staan er onderweg ook bordjes en voor de finish -2 km en -1 km. ALs je dan te snel of te langzaam zou zijn vwb de route en de km's die je hebt uit gezocht kun je op basis daarvan bijstellen.

Mbt oversteekplaatsen dat is zowel bij mendurance als endurance het geval en dat is nu eenmaal zo. Bij alle lange afstandsritten is dat zo. Bij elke wedstrijd is het zo dat de jury gerechtigd is het tuig te controleren. Dat doen ze ook af en toe als steekproef. Ook dat is niet anders dan bij endurance of andere wedstrijden. Het 8-jes rijden vind ik erg bijzonder? Nooit van gehoord. Of er moet iets zijn met je wagen of locomotie met je paard?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:50

Aangespannen achtjes rijden moet je bij de SGMW (basiswedstrijden) wel, maar volgens een organisator hier in dit topic niet bij de mendurance. Daar is het los aan de hand rechtuit draven.
Oversteken is bij het A-traject ook bij de SGMW aan de orde. Daar rijdt je soms ook gewoon over de openbare weg en heb je je te houden aan de verkeersregels.

Lid van 2 verenigingen en 2 startpassen: zolang mendurance geen "grote" sport is, is het lastig waar dit in te delen, bij het mennen of de endurance. Het zou het mooiste zijn als er gewoon één algemene startpas zou zijn voor elke discipline. Volgens mij zijn er heel wat veelzijdige ruiters die ook mennen en menners die ook onder de man rijden.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:10

wittewitte schreef:
- ben je bekend met mendurance?
Ja wij hebben 5 jaar lang mendurancewedstrijden gereden.

- wat is je beeld van mendurance?
Het is erg amateuristisch en kan eigenlijk geen wedstrijd genoemd worden. Het is altijd appels met peren vergelijken. Neem nou bijvoorbeeld een route met veel oversteekplaatsen waar geen verkeersbegeleiders bij staan. De ene combinatie kan telkens mazzel hebben, terwijl een andere combinatie steeds moet staan wachten. Hier is het wedstrijdverband al zoek. Ook de vrijwilligers zijn vaak niet goed geïnstrueerd waardoor er ook verschillen ontstaan.

- ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen?
We zijn gestopt omdat we het niets meer vonden. Altijd gezeik door de jury en af en toe werden er ter plekke regels bij bedacht...dan werd opeens voor de start het hele tuig gecontroleerd. Dan moest je na de finisch direct nog 8-jes draven. Wijzigingen zijn niet erg, maar die moeten dan vermeld zijn in het reglement voorafgaand aan een seizoen en niet ter plekke worden bedacht. Ook klopte de afstanden vaak niet. Stond er 29 km op papier, maakte je hier een tijdschema op. Reed je keurig op schema en kwam je een minuut te laat over de finish, werd je vervolgens uitgesloten omdat je te snel had gereden omdat het traject geen 29 maar 27,5 km was..... en noem maar op.....al met al niet meer dan een veredelde puzzeltocht.

- is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance? Nee.

Dat van die achtjes rijden had ik in Hellendoorn ook gezien bij iemand toen twijfelde ze over de locomotie.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:05

Barney1978 schreef:
Ik vind het niet vreemd dat je lid moet zijn van een vereniging. Dat is naar mijn idee toch ook als je onder het zadel rijdt. Ik les ook bij mijn vereniging en heb een startpas voor alle disciplines. Dat heeft mij nooit tegen gehouden om te gaan starten.

Als je onder het zadel rijdt kun je ook alleen met de knhs pas starten volgens mij, doet mn dochter ook, is niet lid van een vereniging, en idd als je er ook lest en andere dingen doet is het mooi, hier is ook een vereniging maar die bestaat alleen op papier zegmaar, organiseren 1 x pj beachvolleybal en verder doen ze niets

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:28

Die achtjes kwam bij een vet vandaan die samengestelde wedstrijden normaal doet. Daar is het de normale gang van zaken

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:31

Een route precies uitmeten is ontzettend moeilijk. Mijn route is nagemeten in afstandmeten.nl, met mijn menwagen en met de auto en je komt altijd op verschillende afstanden uit (maar nauwelijks een km verschil) Mijn deelnemers geven weer andere afstanden aan....soms korter, sommige langer. Als je de bordjes in het veld aanhoud dan weet je dat je gewoon goed zit

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:31

Staat er niet iets in de reglementen dat de DA mag beslissen hoe en wat te doen in geval van twijfel?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 04:36

Klopt. De dierenarts beslist hoe hij/zij wil keuren. We hopen straks meer eenduidigheid hier toch wel in te krijgen. Het probleem zit hem vooral bij iemand die het reglement mede heeft gemaakt en het liefst ziet dat het paard aangespannen wordt gekeurd zodat ze in de vetgate niet geheel hoeven worden uitgespannen. Echter zijn de dierenartsen van mening dat je een paard alleen goed kan keuren zonder tuig (en ik deel die mening ook) En dan zijn er enkele dierenartsen die voornamelijk gewent zijn bij het samengestelde te keuren

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 05:28

Afgelopen april hebben wij overwogen om naast de endurance een mendurance te organiseren.

Nadat ik verschillende keren bij de KNHS geinformeerd heb voor een organisatie draaiboek heb ik nooit iets ontvangen.

Uiteindelijk hebben we gekozen voor een Enjoy the ride, ook om de animo bij de menners te pijlen. Samenwerking met KNHS liep zeer moeizaam. En dat is nog aardig verwoord.....

Uiteindelijk hebben we veel positieve reacties en feedback gehad op de ETR. Als organisatie zouden wij de uitdaging best aan willen gaan, maar met de KNHS ervaring van dit jaar moeten we daar echt nog eens goed over nadenken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 06:44

Psydoxy schreef:
Afgelopen april hebben wij overwogen om naast de endurance een mendurance te organiseren.

Nadat ik verschillende keren bij de KNHS geinformeerd heb voor een organisatie draaiboek heb ik nooit iets ontvangen.

Uiteindelijk hebben we gekozen voor een Enjoy the ride, ook om de animo bij de menners te pijlen. Samenwerking met KNHS liep zeer moeizaam. En dat is nog aardig verwoord.....

Uiteindelijk hebben we veel positieve reacties en feedback gehad op de ETR. Als organisatie zouden wij de uitdaging best aan willen gaan, maar met de KNHS ervaring van dit jaar moeten we daar echt nog eens goed over nadenken.

Someren was heel leuk,om te rijden met de koets.als er een mendurance komt ben ik er bij

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:46

Je moet inderdaad geen zaken doen met de knhs. Bij serieuse plannen kan ik je wel helpen

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 09:22

Draaiboek kun je volgens mij ook downloaden van de knhs-site.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:53

Toen de mendurance bij de endurance vereniging wegging en onder het mennen kwam te vallen. Is besloten bij regelements wijzigingen om ook de veterinaire keuring zo veel mogelijk gelijk te trekken. Bij de marathon word er ook in het tuig gemeten en moet je achtjes draven.
Een DA mag altijd bij twijfel er voor kiezen om uit te laten spannen. Maar de meeste DA zien het in het tuig wel of het goed is of niet.