Wat is grondwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Re: Wat is grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:17

Dan is een paard doormidden slaan omdat ie niet luistert dus ook grondwerk? Niet in mijn visie van grondwerk... In mijn visie is het doel om met respect voor elkaar met elkaar om te gaan en dat een paard voor je wíl werken, niet omdat ie bang is voor je of simpelweg gedwongen wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:19

Sylvia schreef:
Ik ben niet de enige die er mee aan komt Knipoog

Maar goed.

Ik heb mijn post al toegelicht. Jij geeft aan dat een paard van het land af halen ineens grondwerk heet. Dat ben ik niet met je eens en dat heb ik ook uitgelegd waarom niet. Een paard voor de éérste keer aan een touw, ja, dat kan idd grondwerk zijn. Maar dat zei je er niet bij. En een paard de trailer of de stal in sleuren aan dat touwtje vind ik ook geen grondwerk, er op dat moment aan werken om 'm uit vrije wil te laten volgen wel.

Goed... het kan grondwerk heten, Sylvia.
Even voor jou info, eens in de paar jaar koop ik een paar veulens die de wei ingaan. Ze zien mij doorgaans twee keer per dag, ik inspecteer ze, indien nodig voer ik wat bij en verder dus niks. Als ze zich aan willen laten halen, mij best, als ze dat niet willen, mij ook best. Af en toe verstel ik het halster even en verder zit ik er eigenlijk niet aan.
Dan komt de dag, in het najaar, dat de wei te nat is en ze naar huis moeten. Ik heb nooit anders gehandeld dan ze van een touw voorzien en raar maar waar, ze lopen gewoon mee, zonder protest. Bij ons is sleuren en trekken uit den boze, en ook nog nooit noodzakelijk geweest...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:19

Timbers schreef:
[En nu ik grondwerk doe of NH of klunzen met mijn paarden, hoe iemand het ook wil noemen ben ik me er in ieder geval bewust van dat trailerladen een wezelijk onderdeel van je training is......net als rijden en alle andere paard gerelateerde dingen Sigaar

Die is heel goed! het zijn kleine dingen die het leven aangenamer maken voor paard en eigenaar........ en hoe je het doet, doe je het ......... maakt niet uit, als je het maar doet Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:20

Sylvia schreef:
Dan is een paard doormidden slaan omdat ie niet luistert dus ook grondwerk? Niet in mijn visie van grondwerk... In mijn visie is het doel om met respect voor elkaar met elkaar om te gaan en dat een paard voor je wíl werken, niet omdat ie bang is voor je of simpelweg gedwongen wordt...

dat wordt nergens gezegd Sylvia Lachen helemaal nergens............. er wordt alleen gezegd dat alles wat je op de grond doet met een paard grondwerk is Knipoog

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:21

dat is ook grondwerk maar wel nogal het verkeerde soort Tong uitsteken

zoals ik al zei -en dacht- zijn er verschillen in grondwerk

Maar dat betekend niet dat wanneer jij het uit de wei halen niet als grondwerk ziet het paard er net zo over denkt Knipoog die is altijd bezig met de leiding over nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:21

Sylvia schreef:

Rare suggestie van dat doormidden slaan, zeg. Het lijkt me nou niet echt dat er in dit topic mensen zitten die paarden door midden slaan.
Vanuit jouw positie als mod vind ik deze redenatie ook niet echt kies, tenslotte heeft iedereen het beste met zijn dieren voor lijkt me en door midden slaan past echt niet in het plaatje. Dit vind ik nou echt een negatieve reactie, sorry!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:22

Laten we zeggen dat het als het normaal gebeurd (zonder schoppen, slaan of wat dan ook) onder grondwerk kan vallen Pling
Of het dan een resultaat is van voorbereidend grondwerk of van iemand die bewust met zijn paard bezig is is dan niet van belang.

Ik heb inderdaad sommige oplossingen gezien en gelezen van een paard dat niet uit de wei wil komen Verdrietig waarbij ik denk.....nou als ik dat paard was zou ik ook niet naar je toekomen. Van kinkettingen tot longeerzwepen......leuk voor het paard om zo opgehaald te worden.

Als een vriendin van mij met een zweep voor mijn deur staat om me op te halen zodat ik opschiet en niet sta te treuzelen doe ik de volgende keer dat ze op de stoep staat de deur mooi niet meer open Extreme duivel .

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:22

Je kan opvoeden ook wel tot grondwerk rekenen.
Het houdt in dat je je paard iets wil leren,of het nou de piaffe is of netjes met je meelopen.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:25

Marei schreef:
Je kan opvoeden ook wel tot grondwerk rekenen.
Het houdt in dat je je paard iets wil leren,of het nou de piaffe is of netjes met je meelopen.

inderdaad Lachen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:26

Voor mij is grondwerk alles wat je doet, als je op de grond staat!
Dus wandelen, longeren, dubbele lijnen gebruiken, lange lijnen enz.....
Tenminste zo zie ik het Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:28

Ik geef die schop wel hoor, en pak er nog een eind hout bij als het moet ook.......... ik kan heel hard zijn voor een paard.......

En ik weet ook dat dit komt omdat ik altijd de afgeschreven mafketels heb mogen corrigeren...... en dan moet je soms wat groffer inkomen als dat je wil...

Let wel, ik vind het niet fijn....... ik heb grote ruzie met eigenaren als ik hun paard eerst bijna tot mensgrote moet maken......

Je kan je voorstellen dat je op maandagmiddag een paard binnengebracht krijgt........ dier wordt met 3 man van de trailer gehaald, ondertussen steigerend, bokkend, slaand, met 4 benen van de grond komend van boosheid naar zijn stal gebracht.......

en ik moet daar de volgende dag mee gaan werken, ik moet dus dat dier van stal halen........ kan voor lelijke taferelen zorgen, kan ik je verzekeren, maar dat dier moet wel van stal!! Ik kan hem moeilijk op stal laten staan (daar betalen de eigenaren niet al dat geld voor!!) Dus dan moet je met je 60 kilo wat...... toch???

In de regel heb je dan twee dagen nodig voor het kwartje valt, en dan kan je in alle rust met wederzijds respect verder gaan om in alle liefde, aandacht en rust het paard weer te leren dat mensen best leuk kunnen zijn

of hebben de grondwerkers een beter idee Lachen
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 26-10-08 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:31

Okay, toelichting, want mijn post wordt verkeerd opgevat blijkbaar. En voor de goede orde: ik zit als user hier en niet als mod.

Even op een rijtje:

1. Ik geef aan, als mijn mening zijnde, dat ik een paard de trailer of de stal in sleuren aan een touwtje geen grondwerk vindt. Daarmee doel ik op niemand, dat is alleen mijn onderscheid tussen wat grondwerk is en wat niet.
2. Kiwiko quote mij en zegt dat ze het niet met me eens is, dat het grondwerk is ongeacht of het goed of fout is.
3. Gezien de quote en het 'fout' lees ik er in dat het bv meesleuren aan een touwtje ook grondwerk is en daar reageer ik op. Want aan een touwtje meeslepen is dwang en respect afdwingen, net als een paard doormidden slaan met een longeerzweep of een pak rammel geven als je eraf gelazert bent.

Je ziet mij helemaal nergens iemand beschuldigen van het zijn paard doormidden slaan... Wellicht begrijp ik de quote ed van Kiwiko verkeerd, wellicht ook niet. Ik beschuldig in elk geval niemand. Ik geef alleen aan dat ik dat geen grondwerk vind, want je dwingt respect af en je laat een paard gehoorzamen door angst. Niet meer en niet minder. En dat wil niet zeggen dat ik nooit een trap verkoop oid, want ik heb eerder in het topic al aangegeven dat ik dat ook doe als ze gaan lopen klieren of bv willen trappen. En ja, ook nieuwe paarden moet je soms even op hun plek zetten. Maar bij een paard dat voortdurend hetzelfde gedrag vertoond vind ik respect afdwingen een foute benaderingswijze. En dat bedoel ik helemaal niet negatief richting Kiwiko of wie dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:32

Ik ken de situatie helaas maar al te goed die jij beschrijft, Kiwiko... maar zowel jij als ik slaan ze niet doormidden Haha!
Paarden corrigeren is nu eenmaal niet leuk Boos! en soms moet je echt eerst goed hard inkomen voor je aan de slag kunt met de basis op een juiste manier!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:35

Sylvia schreef:
Okay, toelichting, want mijn post wordt verkeerd opgevat blijkbaar. En voor de goede orde: ik zit als user hier en niet als mod.

Even op een rijtje:

1. Ik geef aan, als mijn mening zijnde, dat ik een paard de trailer of de stal in sleuren aan een touwtje geen grondwerk vindt. Daarmee doel ik op niemand, dat is alleen mijn onderscheid tussen wat grondwerk is en wat niet.
2. Kiwiko quote mij en zegt dat ze het niet met me eens is, dat het grondwerk is ongeacht of het goed of fout is.
3. Gezien de quote en het 'fout' lees ik er in dat het bv meesleuren aan een touwtje ook grondwerk is en daar reageer ik op. Want aan een touwtje meeslepen is dwang en respect afdwingen, net als een paard doormidden slaan met een longeerzweep of een pak rammel geven als je eraf gelazert bent.

Je ziet mij helemaal nergens iemand beschuldigen van het zijn paard doormidden slaan... Wellicht begrijp ik de quote ed van Kiwiko verkeerd, wellicht ook niet. Ik beschuldig in elk geval niemand. Ik geef alleen aan dat ik dat geen grondwerk vind, want je dwingt respect af en je laat een paard gehoorzamen door angst. Niet meer en niet minder. En dat wil niet zeggen dat ik nooit een trap verkoop oid, want ik heb eerder in het topic al aangegeven dat ik dat ook doe als ze gaan lopen klieren of bv willen trappen. En ja, ook nieuwe paarden moet je soms even op hun plek zetten. Maar bij een paard dat voortdurend hetzelfde gedrag vertoond vind ik respect afdwingen een foute benaderingswijze. En dat bedoel ik helemaal niet negatief richting Kiwiko of wie dan ook.

Ik snap je wel hoor Sylvia Lachen en ik snap ook dat je als user in dit topic zit Lachen

Grondwerk zoals jij het ziet is het grondwerk uit het boekje........... dus goed Lachen maar ik zeg dat alles wat je op de grond doet goed of fout (wel of niet uit het boekje) grondwerk is........ je bent immers vanaf de grond bezig met je paard!

mensen kunnen hele foute dingen doen vanaf de grond, en toch is dat grondwerk Knipoog want je doet het vanaf de grond Lachen

net als rijden....... mensen kunnen goed rijden of slecht rijden....... maar het blijft rijden Lachen

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:43

Ik heb alleen met mijn eigen verwende paardjes te maken...corrigeer geen paarden, geen ervaring mee maar mijn manier zou het niet zijn daar ben ik eerlijk in Bloos .

Mag ik je de vraag stellen wat je doet met van die nerveuze paarden die eigenlijk alle gebrek aan vertrouwen al hebben verloren.....want een aanpak als die jij beschrijft lijkt me dat die van een aanpak als deze niet meer vertrouwen in de mens krijgen Verward

Ik denk heel penny dat als sommige paarden meer tijd krijgen en minder moeten dergelijke problemen al veel minder zouden ontstaan. Want in mijn ogen hebben de eigenaren hier vele signalen over het hoofd gezien en heeft het paard geen enkele uitweg anders kunnen kiezen dan in een huge verzet te gaan

Ik heb het al eens aangehaald maar paarden MOETEN zoveel en mensen vinden dat normaal.....er wordt wel eens gezegd Hij MOET luisteren want ik ben de baas Scheve mond ....waarom is dat? Omdat ik het voer betaal, misschien????

Als mensen eens een stuk bewuster met hun paard omgingen was ik een stuk meer tevreden......

Heb met het inrijden van mijn apekop ooit een discussie gehad met iemand die vond dat ik haar te weinig voerde. Ze kreeg een kilo biks op een dag, ruwvoer naar behoefte en was goed fit......nee een paard van die hoogte moet 3 of 4 kilo op een dag minimaal Gestoord. Degene waar ik de discussie mee voerde heeft haar jonge paard weg kunnen brengen om te corrigeren.....en ik hobbelde een eind in de rondte op een glimmend paard dat onder de appeltjes zat dus imo kerngezond was.

Ander paard dat ik ken moest 3 maanden boxrust.....ik zou krachtvoer dan tot een handje voor de leut hebben verminderd, vooral veel hooi of ruwvoer. Nee paardlief moest minimaal 4 kilo op een dag want anders ging hij stoffen tekort komen (koop een pot vitamine poeders en geef hem dat tussen een boterham Pling ).

Paard had na 3 maanden zoveel energie in zijn lijf dat hij de eerste of tweede stapdag hand van eigenaar breekt.......tja Nors opkijken

Ik bedoel bewust en zelf nadenken is ernstig belangrijk....omdat voedingsproducenten zeggen dat ik mijn paard 4 kilo op een dag moet geven wil nog niet zeggen dat ik dat zelf beslis.

Vragen om problemen met je paard doe je ook zelf....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:52

Timbers schreef:
Ik heb alleen met mijn eigen verwende paardjes te maken...corrigeer geen paarden, geen ervaring mee maar mijn manier zou het niet zijn daar ben ik eerlijk in Bloos .

Mag ik je de vraag stellen wat je doet met van die nerveuze paarden die eigenlijk alle gebrek aan vertrouwen al hebben verloren.....want een aanpak als die jij beschrijft lijkt me dat die van een aanpak als deze niet meer vertrouwen in de mens krijgen Verward

Paarden die geen vertrouwen hebben krijgen een hele ander benadering dan boze dominante paarden Lachen dat moge duidelijk zijn.... paarden die geen vertrouwen hebben gaan eerst een maand het land op, daarna ga je in alle rust en eenvoud proberen zo een paard wat meer zelfvertrouwen te geven door hem uitdagingen te geven Lachen

Citaat:
Ik denk heel penny dat als sommige paarden meer tijd krijgen en minder moeten dergelijke problemen al veel minder zouden ontstaan. Want in mijn ogen hebben de eigenaren hier vele signalen over het hoofd gezien en heeft het paard geen enkele uitweg anders kunnen kiezen dan in een huge verzet te gaan

Klopt, hoe moeilijk een paard ook van karakter is, het is nog altijd het wezen mens dat dit ontwikkeld of in iedergeval ontwikkeld hoe het karakter zich uit......... ik corrigeer altijd eerst het paard en dan de eigenaar......... en geloof me, een paard heeft het even moeilijk bij me....... maar een eigenaar echt vele malen erger (haal ik ook een soort van genoegdoening uit hoor Knipoog ik neem wraak voor het paard zegmaar Haha! )

Citaat:
Ik heb het al eens aangehaald maar paarden MOETEN zoveel en mensen vinden dat normaal.....er wordt wel eens gezegd Hij MOET luisteren want ik ben de baas Scheve mond ....waarom is dat? Omdat ik het voer betaal, misschien
.
Nee een paard MOET luisteren omdat het anders gevaarlijk KAN worden Knipoog natuurlijk zijn daar verschillende gradaties in, maar in weze MOET een paard luisteren...... wordt erg lastig op een drukke kruising en het paard gaat even doen waar deze zin in heeft Knipoog

Citaat:
Als mensen eens een stuk bewuster met hun paard omgingen was ik een stuk meer tevreden......

helemaal mee eens!

Citaat:
Heb met het inrijden van mijn apekop ooit een discussie gehad met iemand die vond dat ik haar te weinig voerde. Ze kreeg een kilo biks op een dag, ruwvoer naar behoefte en was goed fit......nee een paard van die hoogte moet 3 of 4 kilo op een dag minimaal Gestoord. Degene waar ik de discussie mee voerde heeft haar jonge paard weg kunnen brengen om te corrigeren.....en ik hobbelde een eind in de rondte op een glimmend paard dat onder de appeltjes zat dus imo kerngezond was.

Ik vind dat je genoeg voerde! Ruwvoer is belangrijker dan brokken....... en als je paard fit en vrolijk is, niet te dik en niet te dun....... dan doe jehet gewoon goed!

Citaat:
Ander paard dat ik ken moest 3 maanden boxrust.....ik zou krachtvoer dan tot een handje voor de leut hebben verminderd, vooral veel hooi of ruwvoer. Nee paardlief moest minimaal 4 kilo op een dag want anders ging hij stoffen tekort komen (koop een pot vitamine poeders en geef hem dat tussen een boterham Pling ).

Mijn paard moest 3 maanden boxrust, ik heb hem op het land gegooid Lachen , maar als je hem dan toch op stal laat staan, is een handje per voerbeurt genoeg...... wel volop ruwvoer Lachen

Citaat:
Paard had na 3 maanden zoveel energie in zijn lijf dat hij de eerste of tweede stapdag hand van eigenaar breekt.......tja Nors opkijken

Hoe ken danou????? Clown Clown

Citaat:
Vragen om problemen met je paard doe je ook zelf....

PRECIES

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:55

Citaat:

Je zult verbaasd zijn maar met zenuwpezen doe ik eerst niks. Ik laat ze een beetje in de paddock slenteren, kijk af en toe even, loop er zelf wat bij rond en meer niet. Zodra ze weten dat je ze geen kwaad doet, kalmeren ze doorgaans wel.

Godskolere, drie tot vier kilo krachtvoer op een dag!
Nee, daar ben ik ook niet voor. Het is natuurlijk paardafhankelijk maar ik voer een kilootje op een dag...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:02

Timbers schreef:
Als een vriendin van mij met een zweep voor mijn deur staat om me op te halen zodat ik opschiet en niet sta te treuzelen doe ik de volgende keer dat ze op de stoep staat de deur mooi niet meer open Extreme duivel .

Eerlijk gezegd: Ik zou die vriendin dan zo'n harde knal geven, dat ze niet eens meer in mijn buurt durft te komen. Haha!

Eigenlijk laat dit soort situaties zien hoe samenwerkend paarden van nature al zijn. Alleen samenwerking op basis van angst ('want anders mept dat mens weer' Clown ), vind ik absoluut geen goede basis . Je kunt als mens door kennis van de lichaamstaal van paarden, al zo ontzettend veel voor zijn. Maar de standaard ruiter werkt meestal heel menselijk, verdiept zich niet in de lichaamstaal en reageert pas na bepaald gedrag van het paard. Waardoor heel veel miscommunicatie en nare sfeertjes ontstaan. Dan is de vicieuze cirkel weer rond en krijg je vaak een 'probleempaard'. Eigen schuld, dikke bult, zeg ik dan maar. Alleen is het dan erg triest dat het paard ALTIJD de dupe is. Altijd. En daar kan ik echt woest om worden. Boos!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:04

Ik vind grondwerk ook alles wat je van af de grond doet.
Ik doe zowel grondwerk wat op het nh grondwerk lijkt, als scholing aan de hand van de klassieke dressuur. In dat laatste heb ik les, want dit is toch wel heel anders dan grondwerk op een andere manier. Het gaat echt om dressuuroefeningen en rechtrichten en ik krijg hierbij ook veel uitleg over spiergebruik.

Ik schrijf dat mijn grondwerk op het nh grondwerk lijkt, want ik vind het vervelend om mijzelf in een hokje te plaatsen.
Ik doe altijd gewoon wat ik logisch vind. Dat schijnt dus te lijken op het nh grondwerk.
Van jongs af aan heb ik met paarden leren omgaan, dus misschien is het daarom voor mij logisch.
Ik moet zeggen dat ik ook nooit op een manege heb gereden, maar altijd les heb gehad van een tante die streng was en je niet liet rijden zonder dat je paard op en top verzorgt had en wekelijks overhoorde of je wel wist wat je moest doen als je paard ziek werd enz.

Ik moet zeggen dat ik het heel moeilijk vind om les te geven aan iemand die geen 'gevoel' heeft voor paarden. Die geen gevoel heeft voor paardentaal. Dat als ik zeg: als je paard loopt te kloten, mag je em van mij een schop onder zn kont geven. En vervolgens geeft zo iemand zijn bange paard een schop onder zijn kont. Daarom lijkt het me ook, dat sommige mensen echt grondwerk moeten leren.
Ze moeten eigenlijk paardentaal leren en lichaamshouding daarbij.

Ik vind het altijd erg vreemd dat volgens sommige mensen grondwerk heel soft moet zijn.
Mijn merrie is een echte draak. Zij krijgt als dit nodig is een flinke schop onder haar kont. Wij hebben zo samen een regel: jij lomp, ik lomp.
Dat neemt niet weg, dat we ook veel aan grondwerk doen.
Ik gebruik grondwerk als basis, mijn paard gaat op mijn lichaamshouding achteruit en vooruit en opzij. Maar als zij het waagt om naar mij uit te halen, stop ik gerust even met grondwerk om flink vanachter uit mijn keel te brullen en een schop uit te delen.
Voor mij kan dit prima samen. Mijn paard begrijpt in ieder geval prima dat zij iets doet wat ECHT niet kan op zo'n moment.

Het is een ander verhaal als zij het zijwaarts op lichaamshouding nog niet begrijpt, dan ga ik dus grondwerken.

pfoe lang verhaal

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:05

Twiggy2008 schreef:
Timbers schreef:

Eerlijk gezegd: Ik zou die vriendin dan zo'n harde knal geven, dat ze niet eens meer in mijn buurt durft te komen. Haha!

. Boos!

waarom je paard dan niet als die zo voor de deur staat??? Lachen en echt helaas kunnen paarden ook echt zo voor je deur staan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:05

En weten jullie waar ik niet bij kan? (en dat is zwak uitgedrukt)
Ik ken "standaard ruiters" die niet eens zien dat hun paard er als een zombie bijloopt, of zelfs tijdens de les niet eens merken of voelen als het dier niet goed loopt. En inderdaad Twiggy, ze kennen de lichaamstaal van hun eigen dier vaak niet eens! Maar wat is standaard.... ook weer zo'n vaag begrip...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:06

Citaat:
waarom je paard dan niet als die zo voor de deur staat??? Lachen en echt helaas kunnen paarden ook echt zo voor je deur staan Lachen

Of je midden in de VenD tegen de grond aan boetseerkleien Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:07

Twiggy2008 schreef:
Eigenlijk laat dit soort situaties zien hoe samenwerkend paarden van nature al zijn. Alleen samenwerking op basis van angst ('want anders mept dat mens weer' Clown ), vind ik absoluut geen goede basis . Je kunt als mens door kennis van de lichaamstaal van paarden, al zo ontzettend veel voor zijn. Maar de standaard ruiter werkt meestal heel menselijk, verdiept zich niet in de lichaamstaal en reageert pas na bepaald gedrag van het paard. Waardoor heel veel miscommunicatie en nare sfeertjes ontstaan. Dan is de vicieuze cirkel weer rond en krijg je vaak een 'probleempaard'. Eigen schuld, dikke bult, zeg ik dan maar. Alleen is het dan erg triest dat het paard ALTIJD de dupe is. Altijd. En daar kan ik echt woest om worden. Boos!

Dat is absoluut.......... daarom is grondwerk ook iets wat ik heel serieus neem, en al begint op het moment dat ik uit mijn auto stap Lachen

Het paard is ALTIJD de dupe.............. altijd! helaas........ hoe je het ook wend of keert...... en dat is sneu, heel sneu!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:12

suleilitha schreef:
En weten jullie waar ik niet bij kan? (en dat is zwak uitgedrukt)
Ik ken "standaard ruiters" die niet eens zien dat hun paard er als een zombie bijloopt, of zelfs tijdens de les niet eens merken of voelen als het dier niet goed loopt. En inderdaad Twiggy, ze kennen de lichaamstaal van hun eigen dier vaak niet eens! Maar wat is standaard.... ook weer zo'n vaag begrip...

inderdaad............. weet je hoevaak ik in mijn eigen portomonaie heb gescheten omdat ik bij les 1 zei.......... misschien moet je eerst even langs de dierenarts, waardoor ik een lesklant de eerste 2 maanden kwijt was..........

echt he, je wil ze de kost niet geven......... varierend van "dier loopt niet goed, kan er mijn vinger niet op leggen" tot straalsteenkreupel lopen

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:13

Fijn om te horen dat je niet echt een standaard aanpak heb maar die op het paard aanpast (en nog steeds is het niet mijn manier met de dominantjes of verklooide paarden maar dat maakt niet uit, ben geen betweter en zou niet weten hoe ik het aan zou pakken simpelweg omdat ik die ervaring niet heb Tong uitsteken ).

Mijn apekop is een kruizing tussen sommige momenten bang van eigen schaduw maar ook een dominant konijn.....dat vind ik zo fijn van mijn hoefsmid. Soms heeft draakje Timber ineens de manie om te gaan steigeren als hij haar voorbeen oppakt. Smid gaat geen discussie aan maar laat los....probleem over. Ik weet zeker dat als hij haar een tik zou geven ze alleen maar meer zou gaan verzetten. Ze test en kijkt en vind ze bevestiging in dat hij eng is kun je niks meer met mijn anders oh zo brave apekoppie Bloos
Vind ik overigens ook NH of grondwerk....mijn smid weet op een of andere manier heel goed wat hij voor zich heeft en hoe hij het moet oplossen. Zijn timing is echt om jaloers op te worden Tong uitsteken

Wat je waarom een paard MOET luisteren betreft...ergens heb je wel gelijk maar (ja een maar ik ben net zo eigenwijs als mijn paard Clown ) ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij ook corrigeer paarden krijgt die dingen van hun eigenaar moesten, dingen moesten die ze niet begrepen waardoor ze in verzet zijn gekomen? Of sla ik de plank mis?
Goed dat de eigenaar op z'n donder krijgt.....dat is degene die de verantwoordelijkheid voor het dier draagt.

Bewustwording is zo belangrijk volgens mij.....misschien heeft KiWiKo wel gelijk en ben je NH (maar kun je het ook leren Duivel )

Ik heb mensen gehoord die een blauwe maandag een NH cursus gedaan hebben en daarna meteen ook begonnen met mijn paard moet luisteren want ik ben zijn leider Whoosh! . Nogmaals mijn paard moet niets, ik heb de verantwoordelijkheid om te zorgen dat het dier wil luisteren.....

@Suleilitha, ja het was een paard in de groei he Knipoog die moest 3 a 4 kilo....ehm mijn apekop komt elke dag buiten in de winter overdag dat sowieso dus ze kan wat energie kwijt maar als ik haar 4 kilo zou gaan voeren zou ik mijn nek breken Gestoord