Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sylvia schreef:Ik ben niet de enige die er mee aan komt![]()
Maar goed.
Ik heb mijn post al toegelicht. Jij geeft aan dat een paard van het land af halen ineens grondwerk heet. Dat ben ik niet met je eens en dat heb ik ook uitgelegd waarom niet. Een paard voor de éérste keer aan een touw, ja, dat kan idd grondwerk zijn. Maar dat zei je er niet bij. En een paard de trailer of de stal in sleuren aan dat touwtje vind ik ook geen grondwerk, er op dat moment aan werken om 'm uit vrije wil te laten volgen wel.
Timbers schreef:[En nu ik grondwerk doe of NH of klunzen met mijn paarden, hoe iemand het ook wil noemen ben ik me er in ieder geval bewust van dat trailerladen een wezelijk onderdeel van je training is......net als rijden en alle andere paard gerelateerde dingen
Sylvia schreef:Dan is een paard doormidden slaan omdat ie niet luistert dus ook grondwerk? Niet in mijn visie van grondwerk... In mijn visie is het doel om met respect voor elkaar met elkaar om te gaan en dat een paard voor je wíl werken, niet omdat ie bang is voor je of simpelweg gedwongen wordt...
helemaal nergens............. er wordt alleen gezegd dat alles wat je op de grond doet met een paard grondwerk is
die is altijd bezig met de leiding over nemen Sylvia schreef:Dan is een paard doormidden slaan omdat ie niet luistert dus ook grondwerk? Niet in mijn visie van grondwerk... In mijn visie is het doel om met respect voor elkaar met elkaar om te gaan en dat een paard voor je wíl werken, niet omdat ie bang is voor je of simpelweg gedwongen wordt...
waarbij ik denk.....nou als ik dat paard was zou ik ook niet naar je toekomen. Van kinkettingen tot longeerzwepen......leuk voor het paard om zo opgehaald te worden.
. Marei schreef:Je kan opvoeden ook wel tot grondwerk rekenen.
Het houdt in dat je je paard iets wil leren,of het nou de piaffe is of netjes met je meelopen.

en soms moet je echt eerst goed hard inkomen voor je aan de slag kunt met de basis op een juiste manier! Sylvia schreef:Okay, toelichting, want mijn post wordt verkeerd opgevat blijkbaar. En voor de goede orde: ik zit als user hier en niet als mod.
Even op een rijtje:
1. Ik geef aan, als mijn mening zijnde, dat ik een paard de trailer of de stal in sleuren aan een touwtje geen grondwerk vindt. Daarmee doel ik op niemand, dat is alleen mijn onderscheid tussen wat grondwerk is en wat niet.
2. Kiwiko quote mij en zegt dat ze het niet met me eens is, dat het grondwerk is ongeacht of het goed of fout is.
3. Gezien de quote en het 'fout' lees ik er in dat het bv meesleuren aan een touwtje ook grondwerk is en daar reageer ik op. Want aan een touwtje meeslepen is dwang en respect afdwingen, net als een paard doormidden slaan met een longeerzweep of een pak rammel geven als je eraf gelazert bent.
Je ziet mij helemaal nergens iemand beschuldigen van het zijn paard doormidden slaan... Wellicht begrijp ik de quote ed van Kiwiko verkeerd, wellicht ook niet. Ik beschuldig in elk geval niemand. Ik geef alleen aan dat ik dat geen grondwerk vind, want je dwingt respect af en je laat een paard gehoorzamen door angst. Niet meer en niet minder. En dat wil niet zeggen dat ik nooit een trap verkoop oid, want ik heb eerder in het topic al aangegeven dat ik dat ook doe als ze gaan lopen klieren of bv willen trappen. En ja, ook nieuwe paarden moet je soms even op hun plek zetten. Maar bij een paard dat voortdurend hetzelfde gedrag vertoond vind ik respect afdwingen een foute benaderingswijze. En dat bedoel ik helemaal niet negatief richting Kiwiko of wie dan ook.
en ik snap ook dat je als user in dit topic zit
maar ik zeg dat alles wat je op de grond doet goed of fout (wel of niet uit het boekje) grondwerk is........ je bent immers vanaf de grond bezig met je paard!
want je doet het vanaf de grond
.
....waarom is dat? Omdat ik het voer betaal, misschien????
. Degene waar ik de discussie mee voerde heeft haar jonge paard weg kunnen brengen om te corrigeren.....en ik hobbelde een eind in de rondte op een glimmend paard dat onder de appeltjes zat dus imo kerngezond was.
).
Timbers schreef:Ik heb alleen met mijn eigen verwende paardjes te maken...corrigeer geen paarden, geen ervaring mee maar mijn manier zou het niet zijn daar ben ik eerlijk in.
Mag ik je de vraag stellen wat je doet met van die nerveuze paarden die eigenlijk alle gebrek aan vertrouwen al hebben verloren.....want een aanpak als die jij beschrijft lijkt me dat die van een aanpak als deze niet meer vertrouwen in de mens krijgen
dat moge duidelijk zijn.... paarden die geen vertrouwen hebben gaan eerst een maand het land op, daarna ga je in alle rust en eenvoud proberen zo een paard wat meer zelfvertrouwen te geven door hem uitdagingen te geven
Citaat:Ik denk heel penny dat als sommige paarden meer tijd krijgen en minder moeten dergelijke problemen al veel minder zouden ontstaan. Want in mijn ogen hebben de eigenaren hier vele signalen over het hoofd gezien en heeft het paard geen enkele uitweg anders kunnen kiezen dan in een huge verzet te gaan
ik neem wraak voor het paard zegmaar
).Citaat:Ik heb het al eens aangehaald maar paarden MOETEN zoveel en mensen vinden dat normaal.....er wordt wel eens gezegd Hij MOET luisteren want ik ben de baas....waarom is dat? Omdat ik het voer betaal, misschien
natuurlijk zijn daar verschillende gradaties in, maar in weze MOET een paard luisteren...... wordt erg lastig op een drukke kruising en het paard gaat even doen waar deze zin in heeft
Citaat:Als mensen eens een stuk bewuster met hun paard omgingen was ik een stuk meer tevreden......
Citaat:Heb met het inrijden van mijn apekop ooit een discussie gehad met iemand die vond dat ik haar te weinig voerde. Ze kreeg een kilo biks op een dag, ruwvoer naar behoefte en was goed fit......nee een paard van die hoogte moet 3 of 4 kilo op een dag minimaal. Degene waar ik de discussie mee voerde heeft haar jonge paard weg kunnen brengen om te corrigeren.....en ik hobbelde een eind in de rondte op een glimmend paard dat onder de appeltjes zat dus imo kerngezond was.
Citaat:Ander paard dat ik ken moest 3 maanden boxrust.....ik zou krachtvoer dan tot een handje voor de leut hebben verminderd, vooral veel hooi of ruwvoer. Nee paardlief moest minimaal 4 kilo op een dag want anders ging hij stoffen tekort komen (koop een pot vitamine poeders en geef hem dat tussen een boterham).
, maar als je hem dan toch op stal laat staan, is een handje per voerbeurt genoeg...... wel volop ruwvoer 
Citaat:Paard had na 3 maanden zoveel energie in zijn lijf dat hij de eerste of tweede stapdag hand van eigenaar breekt.......tja
Citaat:Vragen om problemen met je paard doe je ook zelf....
Citaat:Mag ik je de vraag stellen wat je doet met van die nerveuze paarden die eigenlijk alle gebrek aan vertrouwen al hebben verloren.....want een aanpak als die jij beschrijft lijkt me dat die van een aanpak als deze niet meer vertrouwen in de mens krijgen Verward
Timbers schreef:Als een vriendin van mij met een zweep voor mijn deur staat om me op te halen zodat ik opschiet en niet sta te treuzelen doe ik de volgende keer dat ze op de stoep staat de deur mooi niet meer open.
), vind ik absoluut geen goede basis
. Je kunt als mens door kennis van de lichaamstaal van paarden, al zo ontzettend veel voor zijn. Maar de standaard ruiter werkt meestal heel menselijk, verdiept zich niet in de lichaamstaal en reageert pas na bepaald gedrag van het paard. Waardoor heel veel miscommunicatie en nare sfeertjes ontstaan. Dan is de vicieuze cirkel weer rond en krijg je vaak een 'probleempaard'. Eigen schuld, dikke bult, zeg ik dan maar. Alleen is het dan erg triest dat het paard ALTIJD de dupe is. Altijd. En daar kan ik echt woest om worden.
Twiggy2008 schreef:Timbers schreef:Als een vriendin van mij met een zweep voor mijn deur staat om me op te halen zodat ik opschiet en niet sta te treuzelen doe ik de volgende keer dat ze op de stoep staat de deur mooi niet meer open.
Eerlijk gezegd: Ik zou die vriendin dan zo'n harde knal geven, dat ze niet eens meer in mijn buurt durft te komen.![]()
.
en echt helaas kunnen paarden ook echt zo voor je deur staan
Citaat:waarom je paard dan niet als die zo voor de deur staat???en echt helaas kunnen paarden ook echt zo voor je deur staan
Twiggy2008 schreef:Eigenlijk laat dit soort situaties zien hoe samenwerkend paarden van nature al zijn. Alleen samenwerking op basis van angst ('want anders mept dat mens weer'), vind ik absoluut geen goede basis
. Je kunt als mens door kennis van de lichaamstaal van paarden, al zo ontzettend veel voor zijn. Maar de standaard ruiter werkt meestal heel menselijk, verdiept zich niet in de lichaamstaal en reageert pas na bepaald gedrag van het paard. Waardoor heel veel miscommunicatie en nare sfeertjes ontstaan. Dan is de vicieuze cirkel weer rond en krijg je vaak een 'probleempaard'. Eigen schuld, dikke bult, zeg ik dan maar. Alleen is het dan erg triest dat het paard ALTIJD de dupe is. Altijd. En daar kan ik echt woest om worden.
suleilitha schreef:En weten jullie waar ik niet bij kan? (en dat is zwak uitgedrukt)
Ik ken "standaard ruiters" die niet eens zien dat hun paard er als een zombie bijloopt, of zelfs tijdens de les niet eens merken of voelen als het dier niet goed loopt. En inderdaad Twiggy, ze kennen de lichaamstaal van hun eigen dier vaak niet eens! Maar wat is standaard.... ook weer zo'n vaag begrip...
).
) ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij ook corrigeer paarden krijgt die dingen van hun eigenaar moesten, dingen moesten die ze niet begrepen waardoor ze in verzet zijn gekomen? Of sla ik de plank mis?
)
. Nogmaals mijn paard moet niets, ik heb de verantwoordelijkheid om te zorgen dat het dier wil luisteren.....
die moest 3 a 4 kilo....ehm mijn apekop komt elke dag buiten in de winter overdag dat sowieso dus ze kan wat energie kwijt maar als ik haar 4 kilo zou gaan voeren zou ik mijn nek breken