met hoofdstel in longeren gevaarlijk?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rozenmoos

Re: met hoofdstel in longeren gevaarlijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:25

Deed je het met of zonder teugels?, met teugels zou ik niet doen, zonder lijkt me geen probleem!

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:27

Alles kan!

Als je met rijden van je paard valt; kan hij toch ook in de teugels gaan staan.. Wat is dit nou voor bullshit??

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:46

inderdaad.... Ik doe de teugels door de keelriem, knoop erin en ze is er nog nooit op gaan staan of zoiets.... Er kan altijd wat gebeuren

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:31

Dat ga ik dus niet proberen, zonder hoofdstel.
Heb één keer de fout gemaakt haar los te laten rennen, dat heeft met een sprong over de bakrand twee maanden revalideren gekost.
Als ik nu met halster zou longeren is ze zó los, terwijl met hoofdstel in, zonder teugels, alles prima gaat. Beugels en teugels haal ik allebei altijd los, maar het bit laat ik zitten.
Nee hoor, ik vind 't een beetje onzin - je paard kan ook als je valt op de teugels gaan staan!

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:58

Ik longeer meestal met touwtjes, op aanraden van de DA, maar niet met bitverdeler. Ik heb een halsterhoofdstel en ik maak de longeerlijn vast aan de 'halsterring' zodat alleen de touwtjes druk uitoefenen op het bit, is wel zo duidelijk voor mijn paard. Bitverdeler is trouwens kapot getrokken door paardjelief en nu gerecycled voor mijn hoofdstel omdat die net iets te krap zat. Niet erg charmant, wel functioneel.

Met longeren luistert mijn paard trouwens super op stemcommando's, ik heb de zweep of de longeerlijn nauwelijks nodig om iets aan te geven. Heeft wel lang geduurd voor het zover was, trouwens. Zo hoort het ook imo, heb je ook veel baat bij als je gaat rijden. Als paardje iets te blij wordt reageert ze meer op 'hooooooooooooooooooooo' dan op rukken en trekken aan de teugels.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:58

tja dat kan ook als je gaat rijden... dus dat valt best mee. wat wél slecht is is een bitverdeler met een vast ringetje doordat dan de druk op de buitenste bitring stiekem groter is, wat je paard gaat verhelpen door z'n hoofd te kantelen. zolang je paard maar niet in de teugels kan gaan staan

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:56

Wat KAN er nou niet gevaarlijk zijn. De kans dat dat gebeurt is neit zo groot. Ik longeer ALTIJD met hoofdstel in anders vlieg ik alle kanten op. En idd met hulpteugel kan moeilijk met een halster.

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:40

ik vindh et onzin je mag gewoon met hoofstel longeren vind ik
dan heb je toch een stukje meer controle en wat dat meisje betreft lekker links laten liggen