[AR] [NH] NH-les(Parelli) Hard? Jullie mening gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

naturalhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 18:34

Citaat:
Sorry, maar wat doen jullie dan in hemelsnaam om achterwaarts te vragen?

Wie stelt er nou onvriendelijke vragen hier ????????
(en we hadden het over TOUW en niet specifiek over de fases)

naturalhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 18:36

[
Citaat:
quote="oberon"]Amen !!! Promptertje

Naturalhorse, ik zal wel weinig fantasie hebben en net als Prompertje Parelli-blind zijn, maar ik snap echt niet wat je bedoelt. Hoe krijg je met je touw je paard op de zachtste manier achterwaarts als dat niet is met je vinger 'wijzen' ? ik kan namelijk echt geen zachtere manier bedenken.
[/quote]

Zoals ik net al zei, we hadden het over de werking van het TOUW, ik heb voor het gemak de zachtste 'zwaai' met het touw even fase-1 genoemt.

naturalhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 18:38

Citaat:
Veel succes voor de toekomst, en lees mijn onderschrift nog eens een keer.....
[/quote]

Dat heb ik gelezen, en kreeg niet de indruk dat je open staat voor wat wij doen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 19:08

Ik heb zin in morgen!!!!

Dan kan ik hier eindelijk ook over mee discusseren.
Maar ik heb er een goed gevoel bij.

naturalhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 22:29

Citaat:
adriana schreef:
Ik heb zin in morgen!!!!

Dan kan ik hier eindelijk ook over mee discusseren.
Maar ik heb er een goed gevoel bij.

HOI
Ik heb je net een mailtje gestuurd !
Het wordt leuk hoor, vooral alles vragen wat niet duidelijk is, maar daar hebben we het morgen wel over.
Sorry voor totaal off-topic....

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 11:37

Ga een poging doen om deze discussie weer zinvol te maken. Gisteren ben ik weer naar school geweest en les gehad dat perfect op dit onderwerp aan sluit, nl. gedragsleer (paarden). Voordat ik commentaar krijg dat ik les krijg van iemand krijg die geen boeken heeft gelezen en er niets van weet (het gaat om iemand die les geeft aan de Hogeschool en daar ook voor opgeleid is). We hebben het er over dit soort trainingen gehad, maakt nu even niet uit of het Parelli, Hempling of wat dan ook is. Wat wel belangrijk is; als je dit soort trainingen te lang en te vaak doet je paard net zo "dood" kunt trainen als mensen die hun paarden "kapot" slaan. Dus wat ik al eerder schreef over de mentale belasting klopt wel degelijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 12:00

En wat noem jij te lang en te vaak?
Ik vind dat sommigen (en nu heb ik het iig over mijn eigen ervaring) ook veelste lang en teveel per week rijden. (1,5 uur per dag, 5 á 6 keer per week op een jong net ingereden paard dus..) Die gaat ook kapot zowel mentaal als lichamelijk...

Je kunt bewust of onbewust bezig zijn met het grondwerk van NH.
Bewust is dat je de bak ingaat en je paard achterelkaar - met af en toe een kleine pauze tussendoor - oefeningen laat doen, vooral om het te perfectioneren, zodat het in de dagelijkse omgang ook een stuk beter gaat.

Onbewust is tijdens het poetsen bijvb, je zet je paard om of iemand wil erlangs en je laat je paard een stap vooruit of achteruit doen...kan met veel moeite en een boze stem van: 'Vooruit nou!' zoals ik vaak zie...of met een lichte aanraking...

Dus eigenlijk ben je er iedere dag mee bezig IMO alleen niet iedere dag even lang...

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:45

[VvdD] Les gehad van Lynn en Marjan!!!

Dit is mijn ervaring van de les die ik vanmiddag van Lynn en marjan heb gehad.
Er is niks op aan te merken en ik verdiep me ook wetenschappelijk in het gedrag van het paard.
Je kunt er pas over oordelen als je het met je eigen ogen hebt gezien, dat is het enigste wat ik aan deze discussie kan toevoegen.

charzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 14:23

Ik ben het helemaal eens met wat Adriana zegt.Ik zou zeggen mensen,neem eens een les dan weet je het pas en dan kun je ook pas kritiek geven.
Vooral doorgaan Marjan en Lynn[/list][/code]

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 14:17

Ik wilde me er eigenlijk niet in mengen maar ik kan het niet laten Haha!

Odi schreef:
Wat wel belangrijk is; als je dit soort trainingen te lang en te vaak doet je paard net zo "dood" kunt trainen als mensen die hun paarden "kapot" slaan. Dus wat ik al eerder schreef over de mentale belasting klopt wel degelijk.

Zeker weten, maar dit is ook niet de bedoeling. Je oefent iets.. en bij de minste of geringste positieve reactie stop je..
Ik doe ongeveer 4 keer per week grondwerk maar langer dan een half uur heb ik het nog nooit gemaakt. Je kan je paard met alles afstompen en je kan alles verkeerd doen maar volgens mij ging het daar niet om. Het ging erom of het hard was of niet.

Ik verbaasde me er eigenlijk over..
Ik heb een demo van Pat zelf gezien en heb Birger bezig gezien op Equitana. Verder heb ik les van Eddy af en toe.

Maar echt waar een harde aanpak heb ik er niet in kunnen ontdekken. Als ik dan Monty Roberts zie vraag ik me veel meer af waarom hij bepaalde dingen in godsnaam doet. Maar je kan niet oordelen voor je de achterliggende gedachte weet toch?

Wat ik wel jammer vind, zoals ook Promptertje al zei. Is dat er de naam Parelli gebruikt wordt door Lynn en Marjan. Misschien niet direct, maar indirect toch zeker, zoals nu hier op Bokt gebeurd is.
Zoveel trainers gebruiken Parelli oefeningen. Prima!! Niks mis mee. Maar je bent geen Parelli trainer dus pretendeer dat dan ook niet. Of je nu goed bent of niet. Het is niet eerlijk en zo help je misschien ook verhalen over het Parelli systeem de wereld in die onjuist zijn, zoals nu naar mijn idee een beetje gebeurd is. Jammer.

En ja, het is een commercieel gebeuren, en ja het kost veel geld. Maar je hoeft er niet aan mee te doen toch? Maak je eigen spullen, ga niet op voor je levels en neem geen les. Gebruik wat nuttig is. Ga niet afgeven op waar je het niet mee eens bent.. laat dat gewoon voor wat het is. Anderen motiveert het juist en hebben er baat bij!

Prettig kerstfeest!! Het is nu immers 1e kerstdag Knipoog

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 14:26

Hoezo verkeerde verhalen Elise?
Die verkeerde verhalen worden gevormd door de mensen hier.
Ze gaan uit van zichzelf en niet niet van parelli uit, als jij ergens les in hebt gekregen dan uit je dat meestal ook op die manier.
Zo is het ook bij hun maar daarom hoef je nog niet te zeggen dat ze het systeem verkeerd gebruiken.
En over dat harde sorry hoor, maar dat vindt ik onzin, nu ik zelf met ze heb gewerkt. En dat geldt ook voor het afstompen, een anderhalf uur staan ze iets uit te leggen, dan doen we oefeningen.
En dan hebben we pauze.
Echt 3 kwart van de les hebben we met elkaar gepraat.

Idd iedereen nog een prettig kerstfeest.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 11:44

Dat afstompen ging over trainen in zijn algemeenheid. Niet over hun les. Iedere les duurt zo lang en tuurlijk sta je meer dan de helft van de tijd te praten.

Volgens mij heb ik ook gezegd dat ik het prima vond dat ze lesgaven. En dat ze misschien niet direct de naam Parelli gebruiken. Maar kijk naar het begin van dit topic; enkele leerlingen blijkbaar wel. Indirect gaan mensen hen dus kennen als Parelli instructeurs.

Hopelijk een beetje verduidelijkt zo? Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 13:06

Goed dan zeg je, ik krijg NH les...dan krijg je de vraag (tenminste ik altijd wel) wat ze zich daarbij moeten voorstellen? Zeg ik dan dat het lijkt op het systeem van Parelli, dan weten ze al wat ze zich daarbij moeten voorstellen.

Verder maken ze hun eigen spullen, maar daar werd ookal commetaar opgegeven, en die levels dat doen ze niet.

Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 01:43

Citaat:
maar ik heb eerlijk waar nog nooit gezien dat een paard een ander paard om zich heen liet cirkelen, hem na 3 rondjes naar zich toe liet komen en vervolgens weer 3 rondjes de andere kant op liet gaan, zoals wij de circling game spelen.

Ik heb ook nog nooit een paard bij een ander op zijn rug zien zitten Lachen

Ik denk dat je het kuddegedrag niet zo letterlijk moet vertalen naar onze spelletjes. Uiteraard maken wij mensen er "meer" van, bouwen het basisprincipe uit naar een game waar wijzelf ook nog enig nut van hebben (in dit geval het op eigen initiatief blijven lopen in het door ons aangegeven tempo e.d.). Het uitgangspunt is uiteindelijk ook hier weer dominantie.

Nog even wat de circling game betreft, uiteindelijk is deze game slechts het uitvoeren van "kunstje", je leert je paard, zoals ik hierboven al schreef, lopen in een bepaalde richting in een bepaald tempo zolang jij dat wilt. Je doet vrijwel niets met lichaamstaal. Wat dit specifieke spel betreft zie ik persoonlijk veel meer in het loswerken van Voest. Met de Voestmethode communiceer je met je paard mbv lichaamstaal, dat doe je met de cg niet. Of heb ik hier iets gemist ?

Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 01:47

Citaat:
Mijn vorige instructrice heeft op deze manier geprobeert mijn paard te laden, met het resultaat dat ze na een uur op 5 cm. na een hoef midden in haar gezicht had. Vervolgens kon ik ook geen les meer van haar nemen, zodra zij in het midden van de bak stond probeerde mijn paard bewust over haar heen te lopen.

Dan heeft ze ergens een signaal gemist, da's duidelijk. Zomaar als leek met dit soort spelletjes aan de gang gaan, zonder de nodige voorkennis, oefening en voorbereiding kan dus echt gevaarlijk zijn.

Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 02:00

Citaat:
Dit vind ik een hele vreemde opmerking, een eliteclubje Dat riekt een beetje naar stemmingmakerij... Alle waar naar zijn geld zei mijn oma vroeger al, als je iets echt goeds wil hebben dan kost dat meestal meer, en je kunt kiezen of je dat echt wil hebben (en dan spaar je wat langer) of je kiest iets goedkopers maar dan van mindere kwaliteit. Mensen die voor een echt goed dressuur- of westernzadel hebben gespaard horen toch ook niet bij een elite-clubje? Nogmaals, ik vind dit een vervelende opmerking!

Nou, sorry hoor maar het is dus echt schandalig duur en daardoor is het hele Parelligebeuren inderdaad een club die alleen toegankelijk isvoor mensen met een goed gevulde portemonee. En om instructeur te worden (en te blijven !) moet je zo'n beetje eerst de Staatsloterij winnen, echt absurt gewoon. Geld verdienen prima, maar er zijn wat mij betreft wel grenzen. Als Pat het dan zo goed voor heeft met de paarden in de wereld zou hij om te beginnen ervoor kunnen zorgen dat zijn systeem wat toegankelijker word voor meer mensen. Dit gaat ook op voor andere systemen hoor, niet alleen voor PNH !!

Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 02:12

Citaat:
Sorry, maar wat doen jullie dan in hemelsnaam om achterwaarts te vragen? In fase 1 heb ik helemaal geen touw nodig, alleen mijn vinger maar... en in fase 4 (dat is het maximum, naar fase 54 ga ik dus niet) zwaai ik nog steeds het touw alleen maar heen en weer - daar heb je echt geen megazwaar touw voor nodig, integendeel - veel te grote kans dat je het paard daarmee raakt!

Is het niet handiger om je paard gewoon te leren op stem en/of wijzen achterwaarts te gaan ipv dat gezwiep aan die hoofden ?

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 19:04

Uiteindelijk zal je paard ook achterwaarts gaan als je alleen maar met je vinger op en neer wiebelt. Dat is het hele doel.
Alleen als ie niet naar achter gaat met fase 1 (die vinger) dan begin je met rustig met het touw te wiebellen en dat "wiebellen" met het touw doe je steeds harder totdat ie gaat. Er wordt dus niet gezwiept aan de hoofden hoor. Knipoog
Bovendien hoe leer je je paard dan op de stem naar achter te gaan, zeg je back...en wat als ie niet gaat dan???? Dan zul je toch ook iets moeten doen neem ik aan.

naturalhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 19:07

Citaat:
Is het niet handiger om je paard gewoon te leren op stem en/of wijzen achterwaarts te gaan ipv dat gezwiep aan die hoofden ?
[/quote]

Nee, als je iets met je stem gaat aanleren wordt het Mechanisch : het paard gokt maar wat en als hij goed gokt wordt hij beloond dus zal hij de volgende keer hetzelfde doen met hetzelfde stem-commando, wat er hier aan ontbreekt is dat het paard niet leert na te denken, dat heet dus een Mechanische response. En "gezwiep aan die hoofden" is mij niet helemaal duidelijk...
Verder heb ik overigens wel genoten van je andere stukjes tekst hier !!

naturalhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 19:15

Citaat:
Nog even wat de circling game betreft, uiteindelijk is deze game slechts het uitvoeren van "kunstje", je leert je paard, zoals ik hierboven al schreef, lopen in een bepaalde richting in een bepaald tempo zolang jij dat wilt. Je doet vrijwel niets met lichaamstaal. Wat dit specifieke spel betreft zie ik persoonlijk veel meer in het loswerken van Voest. Met de Voestmethode communiceer je met je paard mbv lichaamstaal, dat doe je met de cg niet. Of heb ik hier iets gemist ?
[/quote]

Je doet wel degelijk dingen met lichaamstaal in de cg, verder ben ik zelf geen voorstander van loswerken als het paard aan de lijn nog niet klaar is, je geeft je paard nl. veel verantwoordelijkheid als hij los is, ik denk dat het beter is om eerst het grondwerk aan de lijn te doen en pas in een later stadium over te gaan op loswerken en dan ook nog het liefst in een round pen.

naturalhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 19:23

[
Citaat:
Ik verbaasde me er eigenlijk over..
Ik heb een demo van Pat zelf gezien en heb Birger bezig gezien op Equitana. Verder heb ik les van Eddy af en toe.

Maar echt waar een harde aanpak heb ik er niet in kunnen ontdekken

Pat kijkt wel uit om dat voor publiek of op video te demonsteren....hij was altijd heel voorzichtig daarmee omdat hij wist dat mensen die niet precies weten wat er aan de hand is commentaar gaan geven, zeker in Amerika.
Citaat:
Zoveel trainers gebruiken Parelli oefeningen. Prima!! Niks mis mee. Maar je bent geen Parelli trainer dus pretendeer dat dan ook niet. Of je nu goed bent of niet. Het is niet eerlijk en zo help je misschien ook verhalen over het Parelli systeem de wereld in die onjuist zijn, zoals nu naar mijn idee een beetje gebeurd is. Jammer.

WIJ ZIJN GEEN PARELLI TRAINERS en hebben dat ook nooit gezegd, zo goed ? We geven Natural Horsemanship les en nemen daarbij als voorbeeld het Parelli systeem, soms komt zelfs Mark Rashid ook wel even om de hoek kijken.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 19:42

Ik denk dat iedereen het ook wel snapt dat jullie jezelf niet zo noemen, maar jullie leerlingen noemen zich wel zo (zie titel en begin topic) en dan krijgt het toch datzelfde effect.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 19:54

Ok ander vb. als 1 van jullie de Join up doet, dan gaan we toch ook niet zeggen jullie doen Monty Roberts na.
En Lynn en Marjan hebben er les in gekregen, je gaat toch niet iets anders doen dan wat iemand je heeft geleerd.
Heb jij een andere naam voor de join up?

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 20:07

Nee, maar ik zeg ook niet dat ik Join up (monty roberts) gedaan met mijn paard . Ik kan best zeggen dat ik wel eens een join up doe met mijn paard, en ik heb er ook geen bezwaar tegen dat iemand zegt dat ie de 7 games doet en dat ie daar les in krijgt.
Maar als een vriendin mij helpt met de spelletjes dan zeg ik ook niet dat ik les heb gehad van een parelli-instructeur. Dat is het bezwaar niet, dat je de naam noemt maar ik welke context daar gaat het om (hoop dat je het snapt maar ik kan het niet helemaal goed uitleggen)

Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 01:07

Citaat:
Alleen als ie niet naar achter gaat met fase 1 (die vinger) dan begin je met rustig met het touw te wiebellen en dat "wiebellen" met het touw doe je steeds harder totdat ie gaat. Er wordt dus niet gezwiept aan de hoofden hoor.

Er wordt wel degelijk gezwiept aan hoofden, tenminste wel bij PNH. Ik heb jullie nog nooit aan het werk gezien dus daar kan ik niet over oordelen. Maar Pat en andere volgelingen wel en bij het achterwaarts vragen word er gezwiept aan het touw, paarden deinzen achteruit, gooien hun hoofd omhoog en drukken hun rug weg. Pas als het kunstje erin zit gaan ze op een aanwijzing, tot die tijd wordt er gezwiept, eerst zacht (f1) tot behoorlijk heftig (f4).

Citaat:
Bovendien hoe leer je je paard dan op de stem naar achter te gaan, zeg je back...en wat als ie niet gaat dan???? Dan zul je toch ook iets moeten doen neem ik aan

En wat als ie niet gaat op fase 4 ? Of op fase 54 ? Da's toch hetzelfde ?
Laatst bijgewerkt door Tinkie op 29-12-02 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt