Citaat:Sorry, maar wat doen jullie dan in hemelsnaam om achterwaarts te vragen?
Wie stelt er nou onvriendelijke vragen hier ????????
(en we hadden het over TOUW en niet specifiek over de fases)
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[/quote]Citaat:quote="oberon"]Amen !!! Promptertje
Naturalhorse, ik zal wel weinig fantasie hebben en net als Prompertje Parelli-blind zijn, maar ik snap echt niet wat je bedoelt. Hoe krijg je met je touw je paard op de zachtste manier achterwaarts als dat niet is met je vinger 'wijzen' ? ik kan namelijk echt geen zachtere manier bedenken.
Citaat:adriana schreef:Ik heb zin in morgen!!!!
Dan kan ik hier eindelijk ook over mee discusseren.
Maar ik heb er een goed gevoel bij.
Odi schreef:Wat wel belangrijk is; als je dit soort trainingen te lang en te vaak doet je paard net zo "dood" kunt trainen als mensen die hun paarden "kapot" slaan. Dus wat ik al eerder schreef over de mentale belasting klopt wel degelijk.
Citaat:maar ik heb eerlijk waar nog nooit gezien dat een paard een ander paard om zich heen liet cirkelen, hem na 3 rondjes naar zich toe liet komen en vervolgens weer 3 rondjes de andere kant op liet gaan, zoals wij de circling game spelen.
Citaat:Mijn vorige instructrice heeft op deze manier geprobeert mijn paard te laden, met het resultaat dat ze na een uur op 5 cm. na een hoef midden in haar gezicht had. Vervolgens kon ik ook geen les meer van haar nemen, zodra zij in het midden van de bak stond probeerde mijn paard bewust over haar heen te lopen.
Citaat:Dit vind ik een hele vreemde opmerking, een eliteclubje Dat riekt een beetje naar stemmingmakerij... Alle waar naar zijn geld zei mijn oma vroeger al, als je iets echt goeds wil hebben dan kost dat meestal meer, en je kunt kiezen of je dat echt wil hebben (en dan spaar je wat langer) of je kiest iets goedkopers maar dan van mindere kwaliteit. Mensen die voor een echt goed dressuur- of westernzadel hebben gespaard horen toch ook niet bij een elite-clubje? Nogmaals, ik vind dit een vervelende opmerking!
Citaat:Sorry, maar wat doen jullie dan in hemelsnaam om achterwaarts te vragen? In fase 1 heb ik helemaal geen touw nodig, alleen mijn vinger maar... en in fase 4 (dat is het maximum, naar fase 54 ga ik dus niet) zwaai ik nog steeds het touw alleen maar heen en weer - daar heb je echt geen megazwaar touw voor nodig, integendeel - veel te grote kans dat je het paard daarmee raakt!
[/quote]Citaat:Is het niet handiger om je paard gewoon te leren op stem en/of wijzen achterwaarts te gaan ipv dat gezwiep aan die hoofden ?
[/quote]Citaat:Nog even wat de circling game betreft, uiteindelijk is deze game slechts het uitvoeren van "kunstje", je leert je paard, zoals ik hierboven al schreef, lopen in een bepaalde richting in een bepaald tempo zolang jij dat wilt. Je doet vrijwel niets met lichaamstaal. Wat dit specifieke spel betreft zie ik persoonlijk veel meer in het loswerken van Voest. Met de Voestmethode communiceer je met je paard mbv lichaamstaal, dat doe je met de cg niet. Of heb ik hier iets gemist ?
Citaat:Ik verbaasde me er eigenlijk over..
Ik heb een demo van Pat zelf gezien en heb Birger bezig gezien op Equitana. Verder heb ik les van Eddy af en toe.
Maar echt waar een harde aanpak heb ik er niet in kunnen ontdekken
Citaat:Zoveel trainers gebruiken Parelli oefeningen. Prima!! Niks mis mee. Maar je bent geen Parelli trainer dus pretendeer dat dan ook niet. Of je nu goed bent of niet. Het is niet eerlijk en zo help je misschien ook verhalen over het Parelli systeem de wereld in die onjuist zijn, zoals nu naar mijn idee een beetje gebeurd is. Jammer.
Citaat:Alleen als ie niet naar achter gaat met fase 1 (die vinger) dan begin je met rustig met het touw te wiebellen en dat "wiebellen" met het touw doe je steeds harder totdat ie gaat. Er wordt dus niet gezwiept aan de hoofden hoor.
Citaat:Bovendien hoe leer je je paard dan op de stem naar achter te gaan, zeg je back...en wat als ie niet gaat dan???? Dan zul je toch ook iets moeten doen neem ik aan