Scheren; Voors/Tegens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: Scheren; Voors/Tegens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 08:44

Dat laatste vraag ik mij met Waratje af.

Randalinpony schreef:
Citaat:
Het gaat natuurlijk al fout als je een paard gaat fokken voor een bepaald gebruiksdoel

HC schreef:
Citaat:
Uiteraard is er bij paarden, paardhouden, paardrijden een stuk grijs omdat er geen paarden meer zijn die niet door de mens ´geselecteerd´ zijn. Dat proces is 100.000 jaar geleden al begonnen en in twee richtingen verder gegaan met het domesticeren.

Goed. Rest ons nog de nuances in grijstinten vast te stellen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:53

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:16

Huertecilla schreef:
Uiteraard is er bij paarden, paardhouden, paardrijden een stuk grijs omdat er geen paarden meer zijn die niet door de mens ´geselecteerd´ zijn. Dat proces is 100.000 jaar geleden al begonnen en in twee richtingen verder gegaan met het domesticeren.
De paarden in de vrije wildbaan zijn gelecteerd op schuw, weerbaar, slim want de rest ging in de pot.
De paarden in gevangenschap werden geselecteerd op hanteerbaarheid en de rest ging in de pot.

hc

Doordat die selectie al 100.000 jaar (en waarschijnlijk al veel langer) door de mens wordt gedaan, is een endemisch paard een zeer relatief begrip. Feitelijk is het gezwam in de ruimte om je daarop te richten, het endemische paard is minder dan 1% van de paardenpopulatie. Volstrek irrelevant dus.

je kennis over het wezen paard verruimen en alle beschikbare middelen inzetten voor een optimaal paardenleven is dan de invulling van dat grijze vlak.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:38

ikke schreef:
Huertecilla schreef:
De paarden in de vrije wildbaan zijn gelecteerd op schuw, weerbaar, slim want de rest ging in de pot.
De paarden in gevangenschap werden geselecteerd op hanteerbaarheid en de rest ging in de pot.

hc

Doordat die selectie al 100.000 jaar (en waarschijnlijk al veel langer) door de mens wordt gedaan, is een endemisch paard een zeer relatief begrip. Feitelijk is het gezwam in de ruimte om je daarop te richten, het endemische paard is minder dan 1% van de paardenpopulatie. Volstrek irrelevant dus.

je kennis over het wezen paard verruimen en alle beschikbare middelen inzetten voor een optimaal paardenleven is dan de invulling van dat grijze vlak.

Endemische paarden bestaan niet meer. Zelfs de przewalskis bij Ulan Batar zijn een uitgezette groep uit een dierentuin-populatie. Een groep die dus per definitie al behóórlijk geslecteerd was.
Er zijn uiteraard wel HEEL veel streken waar het paard endemisch wás en NL is dat niet. Een groot deel van NL is ook simpelweg geen geschikt habitat. Door aanpassing van het landschap kan je een heel eind komen. Voor ecotope paarden verder dan voor niet-ecoptope.

De crux van dít topic is het aanpassen van het paard bij het gebruik of het aanpassen van het gebruik bij het paard.
Scheren, beslaan, kunstvacht, is het actief aanpassen van het paard. Dat paard is dan niet geschikt voor het gebruik of de omstandigheden.
Nogmaals, geen waardeoordeel, wel een heldere begripsafbakening.
Of je het nu nodig vindt of goed vindt of weetikveel; scheren en dekens zijn onnatuurlijk. Is dat zo moeilijk?
Dat een hek om een paard en op een paard gaan zitten zonder enige twijfel óók onnatuurlijk zijn is daarbij irrelevant, geen argument.

Het natuurpark Lelystad, waar een fokproject van de przewalskis is gehuisvest, is een schoolvoorbeeld voor ethologisch verantwoord paardhouden in NL.
Dit model kan naadloos voor rijpaarden overgenomen worden. Kwestie van een ecotoop ras kiezen en de dieren zó gebruiken dat ze bijvoorbeeld niet overmatig bezweet op het verkeerde tijdstip de wei in gaan.

Wat eigenlijk HEEL triest is, is dat dit park al in 1973 ontworpen is. Toén al wisten biologen heel goed wat de ethologie van het paard voor eisen aan het houden in gevangenschap stelde.
Er zijn twee dingen die ik mis uit NL en één ervan is dat Natuurpark. Ik ben daar vanaf de eerste week dat er przewalskis heen verhuisden regelmatig tot dagelijks gaan kijken.
Al decennia een laagdrempelig toegankelijk leerzaam schoolvoorbeeld voor paardericht paardhouden in het hart van NL en 35 jaar later wil de ruiterij er nog steeds niet aan...

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:13

Huertecilla schreef:
De crux van dít topic is het aanpassen van het paard bij het gebruik of het aanpassen van het gebruik bij het paard.
Scheren, beslaan, kunstvacht, is het actief aanpassen van het paard. Dat paard is dan niet geschikt voor het gebruik of de omstandigheden.
Nogmaals, geen waardeoordeel, wel een heldere begripsafbakening.
Of je het nu nodig vindt of goed vindt of weetikveel; scheren en dekens zijn onnatuurlijk. Is dat zo moeilijk?
Dat een hek om een paard en op een paard gaan zitten zonder enige twijfel óók onnatuurlijk zijn is daarbij irrelevant, geen argument.

Waar het mij om gaat is wat (of wie) bepaalt nou om welke reden dat het ene onnatuurlijke gedrag wel zou kunnen en het andere onnatuurlijke gedrag niet? Waarop baseer je dat je wel een hek om je paard mag zetten en niet een deken mag opleggen? Waarom mag je er wel opzitten, maar niet een stukje vacht scheren? Want voor mij is het even onnatuurlijk, je grijpt als mens in op het zijn van het paard. En als het goed is doe je dat wel met het welzijn van het paard in gedachten, maar met dat hek om dat (al dan niet ecotope) paard begint die glijdende schaal al en daarmee is er dus geen "heldere begripsafbakening" mogelijk. (En dan laat ik het fokbeleid nog even buiten beschouwing.)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:31

Waratje schreef:
Waarop baseer je dat je wel een hek om je paard mag zetten en niet een deken mag opleggen? Waarom mag je er wel opzitten, maar niet een stukje vacht scheren?

Daar schrijf ik niets over Pling Pling

Ik schrijf zelfs dat ik GEEN WAARDEOORDEEL geef!

Als jij niet wil zien dat een boomhaag om een stuk lánd zetten fundamenteel niet hetzelfde is als een páárd scheren, wel dan is dat zo.

Ik schrijf alleen dat het fundamenteel verschillend is en dat een discussie daarover net zo zinloos is als discussiëren over het scheppingsverhaal in de bijbel.

Zoals ik net al schrijf is het diep triest dat in Lelystad al 30 jaar een schoolvoorbeeld gegeven wordt en de ruiterij en niet aan WIL.

hc

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:35

voor. In de zomer niet te warm,. winter niet koud want je kunt er een deken opleggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:36

Mareeq schreef:
voor. In de zomer niet te warm,. winter niet koud want je kunt er een deken opleggen

Verward

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:36

Citaat:
Het natuurpark Lelystad, waar een fokproject van de przewalskis is gehuisvest, is een schoolvoorbeeld voor ethologisch verantwoord paardhouden in NL.
Dit model kan naadloos voor rijpaarden overgenomen worden. Kwestie van een ecotoop ras kiezen en de dieren zó gebruiken dat ze bijvoorbeeld niet overmatig bezweet op het verkeerde tijdstip de wei in gaan.

Kant noch wal.
De manier waarop dat project daar uitgevoerd wordt staat in geen verhouding tot het houden, fokken en gebruíken van paarden.
'Endemisch' of niet.

Bovendien kan je je sterk afvragen of genoemd project wel 'éthisch' verantwoord paardhouden is, maar dat is een geheel andere discussie die we hier maar niet gaan voeren.

Je bomenhaag is schattig, maar voor het paard niet anders dan een zeecontainer: mensenwaarden.
Bovendien verandert wat struikgewas niets aan de bodem, dus al die franje helpt niks.
Nergens is ook te lezen dat dankzij de bomenrij paarden de winter buiten gaan doorbrengen die anders op stal staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:37

Persoonlijk ben ik tegen het scheren van een paard. Tenzij het paard er echt last van heeft, van die dikke vacht, al moet ik zeggen dat ik die paarden echt niet ken Clown . Ik ken wel mensen die last hebben van de wintervacht om de volgende redenen:
- Ze vinden een wintervacht niet mooi. Gestoord
- Ze willen in de winter niet wat rustiger aan doen met het paard.
- En/of ze willen het paard niet goed uitstappen (geen tijd, blabla).
Dit soort redenen vind ik persoonlijk geen goede argumenten. Clown

Met het scheren van een paard, hak je als mens in op de natuurlijke weerstand van je paard.

Ik word altijd een klein beetje moe van argumenten als 'maar jij rijdt er wel op' of 'er staat wel een hek om zijn weiland (overigens staan bij mijn paard vooral watertjes, struiken en moerasstukjes als afscheiding, maar goed..... Ja, mijn paard is toch een huisdier, he Tong uitsteken . Ik kan hem hier niet loslaten, helaas.... Maar je kunt het 'natuurlijke' wel zo dicht mogelijk benaderen. Uiteindelijk ben ik maar een paar uurtjes per dag bij hem en de rest van de dag is hij lekker 'paard' in de kudde daarbuiten. Momenteel ben ik erg blij met zijn dikke teddyberenwintervachtje. Haha!
Hij is lekker warm, gezond, energiek en vrolijk. Niks geen slome pooooownie met dikke vacht. Haha! (En oja, er zit meer warmbloed in mijn paardje dan ik dacht en hij krijgt een dikke vacht, hoor).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:01

Nadya schreef:
Persoonlijk ben ik tegen het scheren van een paard.

Ik ben niet voor, niet tegen.

Het is alleen niet ´natuurlijk´ Knipoog en voor míj een paar stappen verder dan ik ethisch kan verantwoorden.

hc

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:02

Huertecilla schreef:
Nadya schreef:
Persoonlijk ben ik tegen het scheren van een paard.

Ik ben niet voor, niet tegen.

Het is alleen niet ´natuurlijk´ Knipoog en voor míj een paar stappen verder dan ik ethisch kan verantwoorden.

hc

Dat mag natuurlijk, ieder zijn/haar mening. Lachen
Ik heb persoonlijk niets met het scheren van een paard. Zeker gezien de redenen die meestal aangevoerd worden......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:53

Nadya schreef:
overigens staan bij mijn paard vooral watertjes, struiken en moerasstukjes als afscheiding, maar goed......

Lijkt ´Lelystad´wel Haha!
Dat park is echt een aanrader als je daar nog nooit geweest bent.
Een veearts van dit park was een kennis van me en via Artis heb ik in de beginfase zeer veel geleerd van de biologen.
Zoals hier de paarden gehouden worden is een model van zo ethologisch mogelijk paardhouden in NL; het ideaalmodel voor de ruiterij/paardhouderij in NL.
Het is een 100% anthropogeen park; een aanpassing van een stuk drooggepompte binnenzee aan de welzijnseisen van de daar te houden paarden. Hoe kunstmatig wil je het hebben Haha! Toch staan de paarden daar ethologisch verantwoord.
Dat het generaties in gevangenschap gefokte przewalskis zijn en geen... euh... Pottoks of Haflingers of Groningers of Tinkers of.... is irrelevant. Idem dat ze niet bereden worden.
Alles wat aan dit parkmodel wat aan af doet is een compromis met mensenwensen of hun beperkingen.

Erg fijn dat er ruiters zijn die het wél opgepikt hebben via welke bron(nen) ook. Jammer dat de hoofdstroom van de ruiterij het niet wil zien.

Haast niet voor te stellen dat het Natuurpark in 1973 kale kleivlakte was. Eind jaren zeventig stonden er scharrige elzenbossen.
Ik ben er al 7 jaar niet geweest dus heb geen idee van hoe het nu is. Zal vast een wereld meer consumentgericht zijn, maar toén was het al zeg 20 jaar paardideaal.
Dit park was voor mij en mijn vrouw de oogopener om zelf geen paarden te willen houden in NL.
Mijn vrouw reed heel graag en ronduit goed paard, maar het verschil tussen zelfs de voor nu relatief paardgericht gehouden rijpaarden en de parkpaarden was voor ons niet te verantwoorden met rijplezier.

Maar goed, los van dit al; echt een aanrader dat park (denk ik).

hc

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:56

Ik ken het park.
Ik wandel er regelmatig met mijn gezin.
Mijn dochter wil dan altijd naar de Przewalski paarden kijken.
(ik heb mijn jas daar ooit laten verscheuren door otters,ze graaiden hem zo door het gaas kapot..) Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:58

Ik ken het park niet. Ik kom vrijwel nooit in Lelystad (heb er weinig te zoeken). Al hoewel wandelen altijd leuk is natuurlijk. Zeker als er paarden zijn. Lachen
Dus wie weet, ooit in de toekomst.....

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:01

Het is een heel mooi park.
Elanden,herten,wilde zwijnen,ooievaars,(een hele boel!!) otters, en vast nog meer dieren lopen daar rond.
Je kan er echt heel mooi en vooral lang wandelen.
Er is ook een restaurant bij,dan kan je na afloop ff bijtanken. Lachen
http://www.natuurkaart.nl/kvn.landschap ... 00534.html

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:03

Nou, dat is een goeie tip. Die ga ik zeker onthouden!!!
Klinkt allemaal erg mooi..... Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:22

Huertecilla schreef:
Waratje schreef:
Waarop baseer je dat je wel een hek om je paard mag zetten en niet een deken mag opleggen? Waarom mag je er wel opzitten, maar niet een stukje vacht scheren?

Daar schrijf ik niets over Pling Pling

Ik schrijf zelfs dat ik GEEN WAARDEOORDEEL geef!

Als jij niet wil zien dat een boomhaag om een stuk lánd zetten fundamenteel niet hetzelfde is als een páárd scheren, wel dan is dat zo.

Ik schrijf alleen dat het fundamenteel verschillend is en dat een discussie daarover net zo zinloos is als discussiëren over het scheppingsverhaal in de bijbel.

Zoals ik net al schrijf is het diep triest dat in Lelystad al 30 jaar een schoolvoorbeeld gegeven wordt en de ruiterij en niet aan WIL.

hc

Zoals ik het zie is het in jouw beleving misschien wel fundamenteel verschillend, maar de harde onderbouwing daarvan zie ik niet. Als je het wel "natuurlijk" te verantwoorden vindt om op een paard te gaan zitten (met zadel!), maar een deken opleggen niet, dan vraag ik me toch echt af wat dat fundamentele verschil nou is.
Wij kiezen ervoor om paarden te houden en te gebruiken, dat is geen keuze van het paard, dus daar begin je al met die glijdende schaal van wat wij beslissen hoe het paard kan/mag leven. Dat is einde "natuur". Dat wij kunnen beslissen om onze paarden bepaalde natuurlijke eigenschappen te laten hebben en de verzorging proberen aan te passen aan de natuur van het paard, doet niets af aan het feit dat het gewoon helemaal niet meer "natuur" is. Het paard kan alleen maar kiezen binnen dat hekje dat wij eromheen zetten. En of dat hekje dan is opgeleukt met boompjes doet volstrekt niet ter zake, dat is franje. Essentie blijft dat het paard leeft op een manier die wij bepalen en dat is dus per definitie niet natuurlijk.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 12:14

IK heb nog een tekstje gevonden , miscchien wel goed aanvullend en afsluitend ?

Citaat:
Fiber is the Key for Colder Weather
by Melyni Worth, PhD, PAS

--------------------------------------------------------------------------------

As the weather gets colder, our horses need feeding programs geared for warmth.

Horses use energy in their feed as fuel. This fuel enhances movement, augments tissue repair and maintenance, and generates warmth. What kinds of feed are best for keeping horses warm in the cold months? In a nutshell, the answer is fiber! Fiber, as in good hay. Fiber has a double effect on heat generation, as it provides warmth at two stages: during its digestion and again when the products of digestion are metabolized.

What is fiber?

Fiber is the name given to the long chain of sugar molecules that make up the cellulose and hemi-cellulose material found in the cell walls of plants. As grasses (and other plants) grow, the plant uses energy from sunlight to produce simple sugars from water and CO2 in the air; then the sugars are bound together into chains called starches. The starches accumulate and the plant binds them into longer chains called hemi-celluloses. As the plant grows, it joins the hemi-cellulose molecules together and binds them with a special linkage called a Beta-glycan linkage into branching chains called cellulose. This cellulose is used to make the cell walls.

How does fiber produce double warmth?

First, from the bacterial digestion of the cellulose. Cellulose is a source of energy, because the bacteria in the caecum and colons are able to break it down. As the bacteria break down the cellulose and hemi-celluloses, they generate heat as a by-product of fermentation. This heat passes through the GI tract walls and can be a considerable source of warmth for the horse. In the process of breaking down the cell walls, the bacteria produce waste products as well as heat. Some of these waste products are simple short chain fatty acids, or volatile fatty acids (VFAs). These fatty acids are absorbed from the caecum and colons, and pass to the liver where they are used in fat metabolism.

Second, fiber produces warmth from the metabolism of the fat molecules derived from the cellulose. Energy is derived from feed mainly from the oxidation of two nutrients, fats and carbohydrates. The digestion of hay produces sugars from the simple carbs and fat molecules from the cellulose fermentation. The digestion of grain produces mostly sugar and some protein.(Proteins can be degraded and used to provide energy, especially in emergencies, but it is wasteful and sometimes harmful to continually feed too much protein as an energy source). Starches and sugars, the simple carbohydrates, are digested by the horse in the small intestine. There they are broken down to the component sugars, which cross the GI tract wall and go to the liver. Digestion of these sugars will raise the level of glucose in the bloodstream, called blood sugar. High levels of blood sugar can produce problems, especially in horses with Cushing’s disease or Insulin resistance. Fats are the richest source of energy An ounce of fat will yield 2.25 times more energy than an ounce of carbohydrate. Referred to as lipids, or fatty acids, this class of nutrients includes volatile fatty acids from the hindgut. Horses can digest dietary fat because their liver produces bile salts to help with this fat digestion. Up to 10% of the diet can be supplied as fat, especially if the horse has a high energy need, such as in cold weather.

Sources of fiber

While hay is the main source of fiber for most horses, there are other ways to increase the fiber in the diet. Use of high fiber by-products such as sugar beet pulp and soy hulls or citrus pulp can help increase fiber intake. Winter feeding should consist mostly of fiber, preferably in the form of hay, grass hay being the best. The best way to feed hay is in small amounts at regular intervals throughout the day with the bulk offered at night (when the temperatures are lowest). Or allow the horse to self-feed free choice from a rack or round bale. If hay is in short supply or if the horse cannot eat hay, high fiber by-products can be substituted, such as sugar beet pulp or soy hulls.

If hay is really hard to get, substitute clean barley or oat straw to provide the “chew factor.” The straw does not have much caloric value but it will give the horses something to chew. You will then have to provide some extra calories in the form of fat or starches to make up the shortfall.

Addition of fat to the diet can also help supply the calories needed for heat production. High fat sources include Flax seed, Black Oil Sunflower Seeds, Rice bran and various oils. All of these feeds can help the horse maintain energy production; they also can help the coat be better able to repel the wet and snow.