Adriana schreef:Ik vindt potstallen vies, eerlijk gezegd... nu iets te vaak paddestoelen zien groeien in dat soort stallen...
Koeien mogen van mij in de winter ook naar buiten, ik denk eerlijk gezegd dat als we het land meer zouden benutten dat er dan heel wat mestoverschotten zouden verdwijnen.
Alleen dan zit je weer met het probleem dat er misschien niet genoeg land is om te verweiden...
De koeien mogen van mij ook naar buiten, zelfs in de zomer zie je ze te weinig buiten. Ik sta bij een biologische boer, zijn koeien moeten 5 maanden per jaar naar buiten, maar ze staan nu sinds een week of 2 binnen. Ze vinden het gras niet meer lekker en ze worden nu op stal gevoerd, een mengsel van van alles wat ingekuild is, ruikt lekker kruidig en dat vinden ze ook lekker. De dieren moeten nl wel goed blijven eten omdat ze melk moeten geven. Ik denk dat dat ook een reden is dat ze gedurende de winter naar binnen gaan, de drachtige koeien lopen nog wel buiten en blijven daar totdat ze gekalft hebben, maar dat is beheersbaar want die club is niet zo groot, dus het bijvoeren is te doen. Koeien schijnen nl 4 graden het fijnst te vinden, dus ja waarom in de winter niet naar buiten?
Ik denk dat het voor de meeste boeren niet eens haalbaar is. Die hebben zoveel koeien, daar hebben ze niet genoeg wei voor. Is het niet zo dat per hectare er maar een x aantal koeien mogen lopen?
Trouwens deze boer is blij met de mest, hij mengt het met de paardenmest en rijdt het regelmatig uit over de weilanden, moet zeggen hij heeft land, maar dat kan hij pachten en dat scheelt.
Bij zo iemand zou er bv mest naar toe moeten kunnen van een boer met minder land. Zijn mestoverschot kan dan door naar de buum, maar dat zal wel te ingewikkeld zijn voor de regeltjes in Nederland.