promptertje schreef:Ik heb hier alvast de gegevens van het onderzoek naar de effecten van training bij een jong paard op de pezen: "Should equine athletes commence training during skeletal development? Changes in tendon matrix associated with development, aging, function, and exercise. R.K. Smith, H. Birch, J. Patterson-Kane et al. Published in the Equine Veterinary Journal, supp. 30 (1999).
Stukje hieruit: "The tendons of mature horses have a limited ability to respond to training and over time, repeated trauma to the tendon likely predisposes tot injury. In contrast, the tendons of young horses (less than two years) strengthen in response to training. Thus, contrary to the common belief that exercise training of immature horses is detrimental, the results of the investigation raises the possibility that early training might enhance development of the supporting structures of the limbs.".
Oftewel: de pezen van volwassen paarden reageren maar in zeer beperkte mate op training, en hebben bij herhaald trauma een vergrote kans op letsel. In contrast daarmee worden de pezen van jonge paarden (jonger dan twee jaar) sterker door training.
In tegenstelling tot de algemene overtuiging dat het trainen van jonge paarden schadelijk is, laat het onderzoeksresultaat zien dat training op jonge leeftijd de ontwikkeling van de ondersteunende structuren in de benen kan versterken.
Als ik de rest tegen kom dan meld ik dat hier.
Ok, ik zal als ik vandaag tijd heb, even een paar lijnen uit mijn boek citeren...
(komt dit uit Amerika vandaan?) even een vraag gewoon hoor..maar dat snap jij wel;)
.

...dus dan laat ik het op me af komen..mag ik dan wel weer mijn mening zeggen? of die dan veranderd is weet ik niet maar sta er voor open