Baas of vriend ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Re: Baas of vriend ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:21

Cassidy schreef:
Als ik rij en op een gesloten spoorwegovergang afrij, en mijn paard schrikt en rechtuit de benen neemt, .

Als je paard schrikt en wegrent is hij al instinctief bezig en denkt dus juist niet na. Ik vind dan ook dat de enige echte methode tegen angst is leren zelf na te denken.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:31

JoviBan schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje en wil steeds wel reageren, maar weet eigenlijk niet zo goed onder woorden te brengen hoe ik het zie en ervaar.
Maar ik ga een poging doen. Knipoog

Mijn relatie met mijn paard zie ik als een hele hechte en innige vriendschap. Die is ontstaan vanuit een diep respect voor haar, de intentie om haar te begrijpen en de wil om met haar sámen te 'werken'. Vanuit daar heb ik háár respect en samenwerking gekregen.
Ik vind dat dat ook de basis is.

Ik ben allergisch voor de woorden, gedachtengang en instelling als "De baas zijn over je paard". Ik krijg daar meteen associaties bij zoals ik die in mijn leven en mijn omgeving heb gezien en zie. En dat is namelijk géén respect voor het paard en wordt het paard gezien als een "ding" of iets dergelijks dat "moet gehoorzamen". Wat mensen zelf aan 't doen zijn, waar het paard simpelweg op reageert, wat het paard hen wil vertellen en waar het paard hen in spiegelt, daar is men zich niet van bewust en is voor hen ook totaal irrelevant.

Binnen mijn vriendschap met mijn paard is het uiteindelijk wel zo dat ik de eindbeslissingen neem en de eindverantwoordelijkheid draag. Maar daar hebben we geen strijd over; het is duidelijk voor haar en voor mij. Dit mag van mij "leiderschap" genoemd worden, maar dan wel zoals iemand het eerder in dit topic verwoordde: leider vóór je paard zijn en nièt óver je paard.

Ben ik het helemaal mee eens Ja

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:37

Ook 300% mee eens! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:49

sanne83 schreef:
Cassidy schreef:
Als ik rij en op een gesloten spoorwegovergang afrij, en mijn paard schrikt en rechtuit de benen neemt, .

Als je paard schrikt en wegrent is hij al instinctief bezig en denkt dus juist niet na. Ik vind dan ook dat de enige echte methode tegen angst is leren zelf na te denken.

Precies.
Mijn paard kon - toen ik haar net had - ook behoorlijk instinctief reageren. Hierdoor kwamen we nogal eens in angstvallige situaties terecht.
Ik heb geleerd rust, begrip, respect en geduld in te brengen en heb haar gestimuleerd en uitgedaagd om te gaan onderzoeken, in te schatten, overzien, na te denken en beslissingen te nemen. Hierdoor is ze gegroeid tot een stabiele en trotse persoonlijkheid met enorm veel zelfvertrouwen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:14

inderdaad joviban, je weet het weer eens goed onder woorden te brengen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:15

Ach, weet je, ik weet dat de basis van de omgang met mijn eigen paard gebaseerd is op vriendschap. En wat sommige mensen vinden, vinden ze maar, ik weet gewoon dat het goed zit. Dat de 'balans' dan zogenaamd onevenwichtig zou zijn, ach, wie kan dat beoordelen als ze mij en mijn paard niet kennen?
Ik kan zo'n beoordeling of mening niet zo serieus nemen eigenlijk. Soms is het evenwicht op een andere manier beter verdeeld, omdat je samen nou eenmaal een bepaalde combinatie bent met twee unieke karakters. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 00:31

sanne83 schreef:
Cassidy schreef:

Mee eens. Een paard heeft een linker en een recht hersenhelft, en volgens oa Parelli is de linkerkant meer instinct en de rechterkant de vaardigheid van het paard om na te denken. Instinct is er miljoenen jaren ingefokt, zonder had het paard het niet kunnen overleven. Nadenken kun je stimuleren, maar dat kan ook weer wegzakken als je het een periode lang niet zo stimuleerd. Wat je dus moet doen is je paard mentaal blijven uitdagen, dan is de grens naar overstappen op instinctieve reacties minder. Maar helemaal raak je dat echt niet kwijt!

Toch vind ik dat je je paard niet de kans mag geven om dingen die je vraagt niet uit te hoeven voeren. Dat druist tegen alle principes van konsekwent zijn t.o.v je paard in. De regels moeten duidelijk zijn - op wat voor manier je de grenzen ook aangeeft - maar een paard dat mag nadenken over het feit of hij nu wel of niet over je heenwalst als je hem vraagt om stil te staan wordt daar alleen maar strontvervelend van.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:37

Nadya schreef:
Ach, weet je, ik weet dat de basis van de omgang met mijn eigen paard gebaseerd is op vriendschap. En wat sommige mensen vinden, vinden ze maar, ik weet gewoon dat het goed zit. Dat de 'balans' dan zogenaamd onevenwichtig zou zijn, ach, wie kan dat beoordelen als ze mij en mijn paard niet kennen?
Ik kan zo'n beoordeling of mening niet zo serieus nemen eigenlijk. Soms is het evenwicht op een andere manier beter verdeeld, omdat je samen nou eenmaal een bepaalde combinatie bent met twee unieke karakters. Lachen

Daarom dat ik ook zei dat die balans het 'perfecte plaatje' is, en eigenlijk niet haalbaar. Zo ken ik ook een paard dat wat angstiger is, en een dosis vriendschap meer kan gebruiken dan een dosis leiderschap, en dat zou ook prima lopen...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 11:23

Nadya schreef:

dat is toch juist de balans Knipoog je moet zorgen voor de juiste balans in de relatie tussen jou en jouw paard. Bij mijn paard is dat bijv voor 99% focussen op vertrouwen en dan is de balans goed. ken ook iemand met een zo dominant, zelfverzekerd paard dat ze nooit iets aan vertrouwen heeft hoeven doen. Je moet de balans zoeken die goed is bij jouw paard.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 11:31

Citaat:
Cassidy schreef:

Mee eens. Een paard heeft een linker en een recht hersenhelft, en volgens oa Parelli is de linkerkant meer instinct en de rechterkant de vaardigheid van het paard om na te denken. Instinct is er miljoenen jaren ingefokt, zonder had het paard het niet kunnen overleven. Nadenken kun je stimuleren, maar dat kan ook weer wegzakken als je het een periode lang niet zo stimuleerd. Wat je dus moet doen is je paard mentaal blijven uitdagen, dan is de grens naar overstappen op instinctieve reacties minder. Maar helemaal raak je dat echt niet kwijt!

inderdaad, maar het is andersom Knipoog right brain is instinct. Ik denk niet dat aangeleerde dingen echt kunnen wegzakken, ik denk alleen dat je er bij bepaalde paarden veel meer tijd in moet stoppen om ze minder te laten overstappen naar instinctieve reacties.

Citaat:
Toch vind ik dat je je paard niet de kans mag geven om dingen die je vraagt niet uit te hoeven voeren. Dat druist tegen alle principes van konsekwent zijn t.o.v je paard in. De regels moeten duidelijk zijn - op wat voor manier je de grenzen ook aangeeft - maar een paard dat mag nadenken over het feit of hij nu wel of niet over je heenwalst als je hem vraagt om stil te staan wordt daar alleen maar strontvervelend van.

Je verward twee dingen. Je hebt dingen die je van je paard vraagt en respect van je paard naar jou toe. Het laatste is er altijd dat is basis, als een paard niet beleefd is naar mij toe, dan sta ik dat niet toe (en dat betekent dat ik dat paard uit m'n ruimte houdt). Over dingen die ik vraag aan het paard, mag (moet!) het paard juist nadenken. Het is dan aan mij de vraag zo te stellen dat het paard het wel doet Knipoog

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:43

Als ik een innige vriendschap heb met een vriendin op basis van respect etc. zijn er ook wel eens dingen die ze van me vraagt die ik niet wil doen. Omdat zij dan over mijn grens heen gaat, ik het niet durf, ik het niet wil of ik gewoonweg er ook keer geen zin in heb omdat ze een uur lang allerlei dingen al van mij vraagt. Ik heb nog innig respect voor die vriendin, maar respect wil niet zeggen dat ik altijd doe zoals zij het wil.

Dan zal zij toch echt als leider moeten optreden (dus als baas) dat ik dat moet doen. Op basis van vriendschap zeg ik : leuk dat je me dat vraagt maar nu even niet!
En als dat bij mijn paard het moment is dat we net een gevaarlijke kruising over moeten, kan mij die band van innige vriendschap en respect toch even de pot op. Dan wordt er geluisterd naar mij.
Voor veiligheid van het paard en mijzelf.

Op momenten dat die innige vriendschap en respect niet met elkaars belangen strookt moet er toch duidelijk geleid worden. En dat schept alleen maar duidelijkheid naar het paard toe. Hij weet wat hij mag en niet mag en in die ruimte kan hij veel. Worden de grenzen geschend dan is vriendelijk vragen of hij dat toch niet wil doen meestal niet voldoende.

Best moeilijk te verwoorden wat ik nu bedoel Haha!

Pesade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:52

Je antwoord is duidelijk Haha! Vriendschap tussen ruiter en paard super! Alleen heeft een paard geen flauw benul van de term vriendschap. Wij noemen het gemakshalve maar even zo. Je geeft een paard grenzen aan waar binnen het zichzelf vrijelijk naar eigen inzicht mag bewegen. Gaat hij over deze grenzen heen zul als ruiter moeten ingrijpen idd voor je eigen veiligheid en dat van het paard.
Paarden kunnen vaak in stress situaties niet inschatten wat de gevolgen zullen zijn. Hun vluchtdrang wordt zo alles overheersend dat inzicht in aktie en reactie even naar de achtergrond verdwijnen.
Gelukkig kunnen de meeste mensen dat op zulke momenten wel helder voor de geest houden. Daarom dat de ruiter op dat moment initiatief zal moeten nemen ten einde grote ongelukken te voorkomen.

Ook dat is vriendschap. Nl naar je paard toe. Hem in bescherming te nemen tegen zijn eigen gedrag en de evt. verstrekkende gevolgen daarvan.

Groetjes

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:41

Vriendschap is idd ook hem het vertrouwen geven en bescherming als 'baas' tegen bepaalde dingen van buitenaf.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:45

AstraGirlie schreef:
Vriendschap is idd ook hem het vertrouwen geven en bescherming als 'baas' tegen bepaalde dingen van buitenaf.

Dat noemt men toch gewoon leiderschap?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:47

Cassidy schreef:
sanne83 schreef:

Is het niet andersom, rechterkant is instinct en linkerkant vaardigheid om na te denken?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:48

ja zo kan je het ook zien. maar ik vind 'de baas zijn' lang niet zo fijn klinken als 'een vriendschap hebben', en het leiderschap nemen is ook anders op te vatten dan het leiderschap verdienen. maar dat ligt aan de woordkeuze dan denk ik.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:51

Volgens mij stromen leiderschap en vriendschap dan ook in elkaar over, het zijn geen twee aparte dingen. Op een leider vertrouw je, en mensen die je kan vertrouwen zijn je vrienden. Ze geven je immers zekerheid in het leven. Een vriend laat ook niet over zich heen lopen, en beslist soms ook dat hij er genoeg van heeft.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:02

Dan is het idd puur woord keuze voor jezelf zoals je zegt. Ja
Ik geloof niet dat mijn paard in die nuances denkt Haha! Clown

De kuddeleider, verdient die het leiderschap en krijgt het daardoor? Hij moet dat toch ook nemen? Geloof niet dat er democratisch besloten wordt in de vergadering, Mr X lijkt me wel geschikt, hij heeft het verdiend.

Of bedoel je dat 'verdienen' in andere context?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:57

Skipper schreef:
Dan is het idd puur woord keuze voor jezelf zoals je zegt. Ja
Ik geloof niet dat mijn paard in die nuances denkt Haha! Clown

De kuddeleider, verdient die het leiderschap en krijgt het daardoor? Hij moet dat toch ook nemen? Geloof niet dat er democratisch besloten wordt in de vergadering, Mr X lijkt me wel geschikt, hij heeft het verdiend.

er wordt in een kudde minder gevochten dan je denkt, als de leidende merrie bekend is blijft dat zo, tot zij het niet meer aankan. ik bedoel jezelf zo op te stellen voor je paarden, dat voor henzelf, en vanuit henzelf, de beste keuze blijkt om jou te volgen, ipv uit te testen, te proberen, etc. als jij een standvastige, duidelijke, eerlijke leider bent, is er geen aanleiding om dat in twijfel te trekken voor het paard. leiden is een moeilijke taak, die een paard graag aan een ander overlaat, tenzij die ander het niet aan blijkt te kunnen. in de middenmoot van de kudde is meestal de meeste onrust, maar dat staat los van leiderschap.

ik denk ook niet dat paarden in dergelijke termen denken, woorden, anders dan aangeleerd (commando) kennen ze immers niet. maar een paard weet wel degelijk het verschil tussen afgedwongen leiderschap, en verdiend leiderschap, omdat dat het beste is. ik merk dat aan mijn eigen dieren, in vergelijking tot anderen hier uit te buurt. en niet alléén mijn eigen, maar ook paardjes van anderen die ik in handen heb gehad. paarden die volgen omdat ze het willen, zijn vele malen makkelijker en eerlijker om mee te werken, dan paarden die volgen omdat ze weten dat er anders straf volgt.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:01

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je duidelijk bent voor je paard. In wat goed is en wat slecht. En dat je je paard ervan weet te overtuigen dat je het beste met hem voor hebt, en dat hetgeen dat jij wilt de beste keuze voor hem is. Dat hij daar zelf ook beter mee af is. Maar ook dat hij altijd die keuze zelf kan en mag maken. Zowel in rijden als in de omgang.

Of dat dan "vriend" is of "baas"... geen idee, dat klinkt voor mij een beetje te abstract en te zwartwit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:06

Ronja schreef:
En dat je je paard ervan weet te overtuigen dat je het beste met hem voor hebt, en dat hetgeen dat jij wilt de beste keuze voor hem is. Dat hij daar zelf ook beter mee af is. Zowel in rijden als in de omgang.

Hierbij is het goed dat je jezelf de vraag stelt, dat wat je van je paard wilt/vraagt, of dat inderdaad wel de beste keuze voor het paard is.
"Is wat ik nu wil/vraag/kies wel het beste voor mijn paard, of denk ik dit slechts of wil ik dit zèlf?"
Wanneer je op deze manier in de relatie met je paard staat, is er meer sprake van vriendschap dan wanneer je uitgangspunt is dat wat jij wilt, ook het beste is; dan ben je meer "baas".

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:09

joviban weet de juiste woorden weer eens te vinden! helemaal mee eens!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:10

@ joviban: Inderdaad, maar dat vind ik ook gewoon de verantwoordelijkheid van een mens als je omgaat met een paard.

Als iemand daar niet zo over denkt kan diegene beter het paard laten staan en een andere hobby zoeken waarin je alleen maar rekening met jezelf hoeft te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:10

Skipper schreef:

Wat ik hieronder versta:
Mensen die met hun paard omgaan in de trant van "Ik ben de baas", die verdienen in mijn beleving het respect van het paard niet.
Ze zullen het ook niet krijgen; het gedrag van het paard is dan meer op basis van angst, wantrouwen, onderwerpen, zichzelf afsluiten, gelatenheid e.d..

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:16

Ach bedoel je het zo merrieveulen en joviban. Duidelijk Lachen
Zelfde als met honden die gehoorzamen uit bangigheid dat zijn de achterbakse achter je rug om.
Die context bedoel je het.

JoviBan, je hebt het over wat het beste is voor het paard, maar hij kan het daar wel eens ernstig mee oneens zijn wat het beste voor hem is. Jij bent altijd nog degene die bepaald wat het beste voor hem is. En soms ligt de grens wat het beste voor het paard is en wat het beste voor jezelf is wel heel dicht bij elkaar of overlapt elkaar.