[AR] Mennen jullie wel eens alleen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Re: Mennen jullie wel eens alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 22:05

Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Weet iemand wanneer deze uitkomt? Ik heb hier nl. geen abbo op ofzo..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:22

Half februari.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:22

dankjewel Lachen ik heb nl. ook geen abbo hier op.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:05

mennen16 schreef:
binnenkort komt er in de mensport een stukje over alleen mennen

En Ad Aarts vertelt hier iets over? Just guessing...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:20

Sjonniej schreef:
Toch knal ik dan liever tegen een stapel takken dan tegen een paar kinderen Nagelbijten / Gniffelen

Nou een paar bomen kunnen ook heel vervelend zijn. Ik zat eens bij kennissen van me op de wagen toen het helemaal mis ging in het bos. Het paard schrok, stoof weg en ging tussen de bomen door (van het pad af). Ze draaide de lamoen om een boom heen, zat totaal verstrikt in tuig en leidels, achterbeen over de burry, kar op zijn kant, wij eruit. het ging nogal snel en het is lang geleden. Exact kan ik het niet eens vertellen, want het ging heel vlug. Het paard had haar achterbeen goed kapot en moest met de trailer worden afgevoerd. de menkar met een aanhanger, want die reed ook niet meer.

Het maakt dus niet zoveel uit denk ik; als het mis gaat, gaat het met paard en wagen vaak goed fout. Dus voorkomen dat het mis gaat is beter ...

En dan hebben jullie wel gelijk ... in het bos zijn over het algemeen minder schrik-achtige dingen dan op de straat, waar het stikt van van alles en nog wat wat onverwacht kan zijn en lawaai maakt.

Maar bovenal vind ik het met zijn tweeen op de kar gezelliger dan alleen Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:52

Isapaardje, het gaat me er niet om dat er in het bos minder schrikachtige dingen zijn. En als een paard aan de hol gaat en je knalt ergens tegenaan, heb je schade. Maar schade aan je paard of eigen materiaal is nu eenmaal niet het grootste probleem. Als jouw op hol geslagen paard over een paar kinderen heen raced, dan worden de problemen veel groter!! Dat die wagen kapot is, is dan helemaal niet erg meer.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 18:14

Dat is zeker weten waar, daar ben ik het mee eens!

Dan ben je waarschijnlijk je leven lang aan het betalen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:09

Sjonniej schreef:
Isapaardje, het gaat me er niet om dat er in het bos minder schrikachtige dingen zijn. En als een paard aan de hol gaat en je knalt ergens tegenaan, heb je schade. Maar schade aan je paard of eigen materiaal is nu eenmaal niet het grootste probleem. Als jouw op hol geslagen paard over een paar kinderen heen raced, dan worden de problemen veel groter!! Dat die wagen kapot is, is dan helemaal niet erg meer.

Jup, inderdaad, en dan is het financiele plaatje van schade/letselvergoeding niet eens zo erg, maar meer dat je derden betrekt bij je 'ongeluk' zonder dat deze mensen en jij hier iets aan kunnen doen.

Als ik een vriendin of mijn bijrijdstertje meeneem voor een rit, en ik ga eens een flink stuk galloperen, zet ik ze vaak even af bij een bankje, omdat Ot nogal heet kan worden tijdens de galop en op een zandweg stuitert het nog wel eens flink. Dan heb ik liever dat áls het mis gaat, ik zelf van de bok afvlieg, dan eventueel met een passagier erbij Knipoog Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:54

Je mag verwachten dat medeweggebruikers ook uitkijken Clown

Maar jullie hebben gelijk ... letsel aan personen (en je paard) is veel erger dan materiele schade.

Daarom is een goede WA verzekering ook strikt noodzakelijk als je op de weg gaat rijden.

Nog belangrijker dan een bijrijder Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:00

Isapaardje schreef:
Je mag verwachten dat medeweggebruikers ook uitkijken Clown

Ik zou er maar niet te hard vanuit gaan dat álle medeweggebruikers weten wat ze moeten doen als er een losgeslagen idioot aankomt galoperen. Om nog maar niet over spelende kinderen te spreken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:11

Sjonniej schreef:
Om nog maar niet over spelende kinderen te spreken.

Ooit iets naars meegemaakt met spelende kinderen?

Ik gelukkig niet. Kinderen spelen hier overigens ook niet echt op de straat, dat scheelt denk ik ook wel.
Wel merk ik dat als ik door de woonwijk rijdt, dat kinderen vaak willen komen aaien. Dat mag echter niet van mij (anders stopt die pony om de haveklap als ze het trucje van "kind is stoppen" door heeft).
Als je dat 1x zegt tegen dat "grut" dan snappen ze het wel.

Ik ga er dan ook van uit dat ze "aan de kant" ook wel zullen begrijpen als ik ooit aan zou komen denderen (maar hoop dat eigenlijk nooit mee te maken) Knipoog

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:20

Woeha.....wat ik met kindertjes had:

1 januari: ik rijdt met paard en wagentje op straat. In één keer 'BoeHoem', een rotje. Paard schrikt, maar blijft heel braaf. "Sorry!", klinkt een kinderstem achter een struik. "Geeft niet", roep ik terug (da's t risico van 1 jan op straat), "Maar wil je even wachten totdat ik voorbij ben met je volgende rotje?" "Natuurlijk!", klinkt het van achter de struik. En inderdaad. Het jongentje wacht keurig totdat ik twee meter voorbij z'n tuin ben Clown

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:24

Nee hoor ik heb geen last van kinderen. Maar je kan er niet vanuit gaan dat kinderen rekening houden met paarden. Een voetbal is nu eenmaal veel belangrijker dan een paard wat langskomt.

Maar we dwalen een beetje af geloof ik Knipoog

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:20

Als kinderen bij ons vragen of ze mogen aaien steken de pony's met de staart Duivel

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:34

Grijnzzz ...
Je paard leren de bal terug te schoppen zou ook leuk zijn Haha!

Om nog meer af te dwalen. Ik heb eens op de nationale straatspeeldag met kindertjes rondgereden. Overal vlaggetjes, rennende kinderen en vooral loeiharde muziek. Politieauto met sirenes was er ook nog bij. Springkussens, koekhappen en weet ik veel al niet meer voor zooi. Wat had ik spijt dat ik "ja ik kom" gezegd had toen ik die straat in reed met al die herrie en lampen en gekleurde dingen.
En die pony van mij ..... geloof het of niet, maar ze vond het geweldig. Ze deed zo braaf haar best om nergens bang voor te zijn. Helemaal super. Op een moment wilde ze niet aanstappen en ik keek, stond er een kindje met de armpjes om de voorbenen geslagen "paardje lief" te zeggen. Haha!

Eenmaal weer op weg naar huis schrok dat beest van mij zich helemaal wezenloos van een lege emmer langs de kant van de weg ... tjonge jonge wat eng, zeker in vergelijking met even daarvoor whoeha (muts dacht ik dan ook).

Maar eh, dat is mijn "heftigste" ervaring met kinderen (en dat alles zonder bijrijder om even weer on-topic te gaan)

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:24

MoniqueT schreef:
Citaat:
Met een paard van net 2,5 maar ja bij gebrek aan gezelschap ga ik wel hoor.

Eh, die heb je al voor de wagen?

Ja, met 23 maanden was hij volledig tuigmak. (hij is nu 2 jaar en 8 maanden) Het is een belgisch trekpaard, een beer van een beest. Die lijdt niks van dat beetje ronddraven hoor. Sterker nog als ik hem een week zijn eigen gang laat gaan is er geen land mee te bezeilen.

Groetjes
Lies

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:54

Passiepaard schreef:
Ja, met 23 maanden was hij volledig tuigmak. (hij is nu 2 jaar en 8 maanden) Het is een belgisch trekpaard, een beer van een beest. Die lijdt niks van dat beetje ronddraven hoor. Sterker nog als ik hem een week zijn eigen gang laat gaan is er geen land mee te bezeilen.

Groetjes
Lies
Typisch zo'n paard dat met 10 jaar in de gehaktmolen moet omdat ie artrose heeft. Ik ken ze...

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:49

BlackDevils schreef:
Passiepaard schreef:

Groetjes
Lies
Typisch zo'n paard dat met 10 jaar in de gehaktmolen moet omdat ie artrose heeft. Ik ken ze...

He bedankt he! Laat ik beginnen met te zeggen dat deze paarden vroeger met anderhalf jaar het land liepen te ploegen, en of ze dan eerder op zijn dat weet ik niet. (daar ga ik dan maar wel van uit)
Maar mijn mijn Passie heeft een LUIZENLEVEN!!! Ik rijd met een supergeveerde kar die ik zelf met 1 vinger uit de garage kan rijden (dus amper gewicht) Ik zit er 9 van de 10 keer alleen op en weeg 75 kg, een vlieg voor zo'n kolos. Hij slaapt, in tegenstelling tot menig trekpaard die in een stend staat, in een stal van 5 x5 meter!!! Hij komt elke dag uit zijn zijn box om met me te spelen, wandelen en vooral knuffelen, hij blijft bij me tot de dood ons scheidt en als ik mijn paard zo zie gaat dat heel lang duren!!! Weet je wat slecht is? Al dat gelongeerd van zo'n groot paard, die belasting op die kleine volte op die knieen, daar krijgen ze artrose van. Ik voel me niet aangevallen, al lijkt dat misschien zo, maar na jou 'subtiele' opmerking wilde ik even laten weten dat mijn trekpaard een prachtig leven heeft en notabene geniet van onze uitjes, zijn oortjes gaan alle kanten op, en nog eens wat. Ik rij zonder oogkleppen, het paardje kan genieten van heel zijn omgeving. Als ik de wagen eruit rij en voor zijn stal parkeer hinnikt hij zelfs. nee ik weet zeker, ik doe mijn paard niets te kort en als hij ooit artrose krijgt, is dat door erfelijke aanleg omdat ze vroeger verrot gereden werden, maar niet door dat stukje dat ik hem RECHTUIT!!!! heb laten lopen toen hij jong was.

Groetjes
Liesbeth

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:06

Ik ben blij dat je t zo opvat. Het was ook niet echt aanvallend bedoelt, een ieder kan doen wat ie wil met een paard mits hij/zij maar niet mishandeld wordt. En die van jou heeft zo te horen een goed en gelukkig leven.
Maar de belasting bij een trekpaard word niet alleen door het gewicht van de kar en ruiter bepaald maar ook zijn eigen gewicht. Ben met je eens dat rijpaarden van 3 jaar ook te jong zijn en longeren zoals velen dat doen ook niet bevordelijk is voor het gestel van een dier.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:54

Passiepaard schreef:
en nog eens wat. Ik rij zonder oogkleppen

En wilde je hiermee impliceren dat zonder oogkleppen rijden óntzettend veel beter, veiliger en vooral paardvriendelijker is?
Sorry, maar dan ben ik het daar niet mee eens. Mijn merrie is letterlijk 100% bomproof, maar kan soms nog wel eens schrikken van onbenullig kleine dingetjes, zoals bijv. een container of een stipje op de weg. Ik heb haar zowel mét als zónder oogkleppen voor de kar gehad, om te kijken wat beter was. Mét oogkleppen heeft ze haar concentratie meer bij mij liggen, en kijkt niet om zich heen van 'hmm, waar kan ik nu eens lekker sappig, groen gras vinden??'. Daarbij vind ik (da's dus echt mijn persoonlijke mening) het wel ietsje veiliger om met oogkleppen te rijden; het paard hoeft écht niet te zien wat er naast hem gebeurd; hij concentreert zich misschien meer op de weg met oogkleppen, en ook op de koetsier die af en toe hulpen zal moeten geven....

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:22

Wanneer een paard met beleren erg kijkerig is en onzekr dan gaat het vaak beter zonder oogkleppen.
Zelf beleer is alles zonder. Dit omdat ik vind dat ze alles moeten zien en een paard sneller vertrouwen heeft zolang het mij zien kan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:27

BlackDevils schreef:
Wanneer een paard met beleren erg kijkerig is en onzekr dan gaat het vaak beter zonder oogkleppen.
Zelf beleer is alles zonder. Dit omdat ik vind dat ze alles moeten zien en een paard sneller vertrouwen heeft zolang het mij zien kan.

Tuurlijk, dat zal best, kijk als je het zo brengt ben ik het wel met je eens. Maar passiepaard brengt het op zo'n manier dat haar beestje het zooooooooooooo ontzettend goed heeft Terwijl hij eigenlijk gewoon half stuk wordt gereden op deze manier en dat hij zélfs zonder oogkleppen rijdt. Ze zet er nog net geen 'dierenbeulen, jullie die met oogkleppen rijden' achter.

De ene loopt beter mét oogkleppen, de ander zonder. Per paard is dit in mijn ogen verschillend, net als dit met bitten/stangen het geval is. Knipoog

JellieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:30

Om even op de vraag van de TS terug te komen, Ik men nooit alleen. Ik ga altijd samen met manlief op pad, gelukkig is ons paard een gezamenlijke hobby.
Daarom ben ik dus wel voorzien van groom.
Maar anders zou ik het nooit niet alleen doen dan sla ik liever over.
Misschien kan je een advertentie plaatsen om iemand te zoeken die graag eens mee wilt.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 17:59

Opzich wel leuk bedacht, een advertentie, maar ik heb eerlijk gezegd niet zo zin in vreemden erbij enz. Daarnaast is de staleigenaar daar ook niet zo van gedient.

Daarentegen zijn mijn 1e 2 ritjes alleen prima verlopen.

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:07

JoyCiej007 schreef:
Passiepaard schreef:
en nog eens wat. Ik rij zonder oogkleppen

En wilde je hiermee impliceren dat zonder oogkleppen rijden óntzettend veel beter, veiliger en vooral paardvriendelijker is?
Sorry, maar dan ben ik het daar niet mee eens. Mijn merrie is letterlijk 100% bomproof, maar kan soms nog wel eens schrikken van onbenullig kleine dingetjes, zoals bijv. een container of een stipje op de weg. Ik heb haar zowel mét als zónder oogkleppen voor de kar gehad, om te kijken wat beter was. Mét oogkleppen heeft ze haar concentratie meer bij mij liggen, en kijkt niet om zich heen van 'hmm, waar kan ik nu eens lekker sappig, groen gras vinden??'. Daarbij vind ik (da's dus echt mijn persoonlijke mening) het wel ietsje veiliger om met oogkleppen te rijden; het paard hoeft écht niet te zien wat er naast hem gebeurd; hij concentreert zich misschien meer op de weg met oogkleppen, en ook op de koetsier die af en toe hulpen zal moeten geven....

Ik wil helemaal niks impliceren. Ik wil alleen maar zeggen dat ik mijn paard in niks belemmer! Niet dat ik dan nu weer beweer dat degene die met oogkleppen rijden dat wel doen. Tuurlijk het concentratieverhaal is helemaal waar. Maar ik ben dolgelukkig dat hij dit gewoon zo gemakkelijk doet.