'Normal' paarden zien er in de winter zielig uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: 'Normal' paarden zien er in de winter zielig uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:09

@ boaz, ik denk dat de mensen heel graag hun paard in de winter in de wei willen hebben. Echter op heeeeeel veel plaatsen in nl is dit gewoon onmogelijk.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:11

Ipsilonka schreef:
Nee, dat vond jij met jouw paard niet. Maar die van mij is momenteel best happy. Ook met ijzers en met bit en in stal Haha! Alleen hij moet er wel ong de helft van de dag uit Tong uitsteken

Ja ik ben jaloers op jou. Imo beter de dag eruit dan helemaal niet eruit.
Mijn paard was dus duidelijk ongelukkig met 'helemaal niet uit stal' maar ik ben bij bijna alle stallen in de regio geweest toen ik weer terug verhuisde uit Brabant en niks hoor, in oktober gaan ze naar binnen Scheve mond
Nu deze ene stal waar ik sta gaat ie even naar buiten een paar uur omdat de boer dat ook beter vind voor de paarden en dat is het beste wat ik kan vinden.

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:19

wat een discussie Slapen Ik ben nog niet zo lang eigenaar van mijn Tommy, ik weet wel dat hij net als ik vaak tevreden is en soms ook niet. Ik denk dat we allemaal naturalnormals zijn en het beste voor ons eigen paard willen. OK dan!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:21

Inderdaad, natural normal is maar een domme benaming om het beest een naam te geven.
En uiteindelijk word het toch vaak gemixt naar de behoefte van het paard.

Uiteindelijk willen we het beste als eigenaar voor het paard, en meningen verschillen nu eenmaal.
Laten we er nu boven staan, en elkaars wijze respecteren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:28

Arabesk schreef:
Normal paarden zien er zielig uit in de winter, ze staan vaak uren op stal.

Tóp Arabesk. Niet zozeer inhoudelijk maar om het relativerende ervan.
Wat denk je van 'Loopt jouw paard ook zo fijn met een boomzadel?' of, 'Wie heeft er ook een halsring van X?' ...en ik? ja mijn kind, ík poets mijn schoenen met... Cool

HC

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:36

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:
Normal paarden zien er zielig uit in de winter, ze staan vaak uren op stal.

Tóp Arabesk. Niet zozeer inhoudelijk maar om het relativerende ervan.
Wat denk je van 'Loopt jouw paard ook zo fijn met een boomzadel?' of, 'Wie heeft er ook een halsring van X?' ...en ik? ja mijn kind, ík poets mijn schoenen met... Cool

HC

denk dat de meeste niet naturals echt wel een goed passend zadel rijden, omdat dat voor een paardenrug noodzakelijk is, ook met boom. een hackmore kan meer schade aanrichten dan een bit dus dat is ook niet per difenitie beter.
en hoefijzers... de mijne staat zomers met 's winters zonder, en heeft een prima kwaliteit hoeven, er is gewoon geen/ goed en slecht wat betreft natural of normal. de extreme uiteinden van beide zullen niet geweldig voor een paard zijn ertussen alles wel.
en hier is gewoon heel vaak geen mogelijkheid om de paarden 24/7 het hele jaar op een wei te zetten en een modderpoel lijkt mij minder prettig voor het paard dan een schone droge stal met hooi.

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:47

Richtlijnen
1) Respecteer de mening van anderen. Als je het niet met je voorganger in een topic eens bent, onderbouw dat dan goed, en doe dat beleefd.

mmmmmmmmmmmmmmmmmmm, dit mis ik toch wel regelmatig in dit en vele andere topics Knipoog jammer.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:50

Het natural houden van parden is zeker niet verkeerd. Al zal je wel je doelen moeten aanpassen waarschijnlijk. Mij staat eigelijk alleen de rest zo tegen. Boomloos rijden is helemaal niet goed voor een paardenrug. En een paard wat gevoelig loopt zonder ijzers ga je niet een half jaar zo laten lopen omdat ze "er aan moeten wennen". Zulke dingen begrijp ik gewoon niet.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:56

Mijn paarden beslissen zelf wanneer ze binnen en buiten staan... Overdag staan ze de hele tijd buiten, maar als ze een druppel regen voelen, of er staat teveel wind naar hun zin, kruipen ze lekker in hun stalletje. Ze staan samen in een grote inloopstal trouwens...

Zielig zien ze er niet uit... Alleen beetje vuil Vork

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:42

Weet je wat het probleem is met het nobele streven van vele naturals. De meeste weilanden in Nederland zijn hier gewoon niet voor geschikt. In de winter is het vaak een grote blubberboel met geen enkel smakelijk plukje gras. Er staan vaak te veel paarden op een te kleine opppervlakte. Als je ze dan gaat bijvoeren staan ze dat eten ook nagenoeg op 1 plek op te eten en is dus je beweging vrijwel nihil. Als ze niet hoeven te lopen om te eten leggen ze echt niet vrijwillig 20km per dag af hoor.

Mijn knol kom elke dag van 11 tot 4 buiten en er staat nog genoeg gras op om zich gedurende deze tijd mee bezig te houden. Ik weet dus ook dat hij in deze periode ook echt beweegt (hapje stapje hapje stapje). Straks als er te weinig gras op staat en het land omgezet wordt (ivm met te veel zand binnen krijgen op een slechte grasmat) zullen ze minder naar buiten gaan. 's avonds komt hij nog 2 uur uit zijn box om te poetsen en te rijden.

Op stal voelt hij zich prima. Hij toont ineteresse in alles wat er om hem heen gebeurt maar houdt zich toch vooral bezig met het knagen op de ruime hoeveelheden voordroog en schoon stro in zijn 3 bij 4 box.
Ik merk wel dat een staldeur waar ze overheen kunnen kijken (dmv weefrek) hem veel beter bevalt dan 4 half dichte muren. Hij maakt erg veel gebruik van de mogelijkheid om zonder tralies van zich af te kijken.

Nee ik vind niets zieligs aan mijn paard. Ik geloof best dat ze zich uitstekend kunnen warm houden bij slecht weer maar of ze daar nu echt op staan te wachten? Misschien vinden ze zo'n droge box met een hele boel smakelijk eten ook best te pruimen??

Overigens vind ik beide topic titels even sneu. Ik zou persoonlijk alleen als ' natural' iets beter letten op de reputatie van de mensen waar ik me bij schaar. Door mensen tegen het verkeerde been te schoppen en ze te schofferen bereik je alleen maar dat je er niet naar je geluisterd wordt.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:51

Ipsilonka schreef:
@ boaz, ik denk dat de mensen heel graag hun paard in de winter in de wei willen hebben. Echter op heeeeeel veel plaatsen in nl is dit gewoon onmogelijk.

maar dan moet je niet zeggen dat je paard gelukkig is op stal terwijl dit niet zo is

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:54

Mijn paard staat momenteel op stal.

We hebben hier laag veen en weidegang is met dit weer gewoon geen optie. Ik vind dat niet leuk, mijn paard staat ook liever in de wei maar het kan gewoon niet anders.

Om de winterperiode draaglijk te maken probeer ik haar naast het rijden wel een paar dagen per week een tijdje buiten in de paddock te zetten met een vriendje. Zodat ze ook wat tijd voor zichzelf heeft buiten. Wij hebben op stal gelukkig geen dichte muren maar tralies tussen de paarden dus ze kunnen elkaar zien en aanraken. Ze maken ook wel eens ruzie maar over het algemeen valt dat heel erg mee. Daarnaast heeft mijn paard een raam met uitzicht op de bak en de wei en ze krijgt veel ruwvoer dus een groot deel van de dag is ze bezig met snaaien.

Meer heb ik 's winters helaas niet te bieden. Vanaf april kan ze weer lekker naar buiten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:57

boaz1 schreef:
Ipsilonka schreef:

maar dan moet je niet zeggen dat je paard gelukkig is op stal terwijl dit niet zo is

En hoe weet jij dat? Hoe kan je dat via bokt zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:00

boaz1 schreef:

Hoe weet jij dat dan? Dat een paard in stal niet gelukkig is?

Weet jij ook of ik gelukkig ben of niet?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:02

Idd, er staat dat de mensen hun paarden best graag op de wei willen hebben in de winter, niet dat de paarden graag op de wei gaan Knipoog

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:08

t feit dat er iets bestaat als "stalondeugd" bewijst wel dat paarden het niet naar hun zin hebben op stal.

-weven
-luchtzuigen

zie ik een paard in de wei niet doen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:09

ik denk dat de meeste paarden we de wei op willen dat is de natuur.

ik heb die van mij ook het liefste in het land het jonge spul staat daar ook 24/7.
ik heb alleen mn merrie binnen staan met een shet, het land is op dit moment zo nat en ze heeft al last van rasp.

ze kan wel heel de dag in de bak maar het is helaas nog niet licht voordat ik naar mn werk ga en in het donker gaan ze de bak niet in. (die ligt naast de weg)

zodra het land weer droger wordt gaat ze daar zeker weer in maar s'nachts wel weer op stal.

balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:12

Mijn fjord gaat graag op stal. Ze gaat gewoon voor het hek staan wachten tot ze na binnen mag. En ik las ergens hier in het topic dat het paard enthousiast was als zn baas kwam op stal.. En daar kwam een reactie op dat de baas dan zijn enige lichtpuntje was, maar die van mij die is in de wei net zou enthousiast als ik kom als op stal..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:13

Ik ken een pony die wel degelijk op de palen van de omheining staat te zuigen. Ja
Feit blijft wel dat paarden bewegingsdieren zijn. Hun spijsvertering is daar op ingestelt. Dat betekend idd dat als je een paard dag in dag uit op stal houdt, je daar poblemen mee kan krijgen. Maagproblemen zijn heel vaak de oorzaak van luchtzuigen.
Weven heb je ook in alle soorten en maten. En jaja, komt ook in het land voor. Ken nl ook een paard dat de hele dag voor het hek heen en weer loopt.
Maagproblemen kan je wel in de hand houden door te zorgen dat ze genoeg ruwvoer hebben de hele dag door.
Zo'n snackbal kan ook wel helpen om ze bezig te houden.
Daarom wil ik dus ook dat mijn paard elke dag langere tijd uit z'n stal komt, en dat als ie op stal staat, hij voldoende te knabbelen heeft.
Mijn paard gaat erg graag naar buiten 's ochtends, maar ook net zo graag weer naar binnen 's avonds!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:19

boaz1 schreef:
t feit dat er iets bestaat als "stalondeugd" bewijst wel dat paarden het niet naar hun zin hebben op stal.

-weven
-luchtzuigen

Raar dat ik paarden ken die dat op de wei wel doen.
Plus dat stalondeugden dat luchtzuigen ook medische reden kan hebben. En die kunnen op de weide ook ontstaan.

Plus om te zeggen dat ieder paard dat op stal staat deze ondeugden ontwikkelt is gewoon te Scheve mond

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:20

Toverbal schreef:
gekkeils schreef:

Mijn paard staat te huilen in de wei omdat ie ijzers heeft? Jezus zeg, wat maakt hem dat nou uit. ik denk heel veel want zonder loopt ie zo kreupel als n wiel.

Je neemt mijn post iets te serieus, je moet hem lezen met een knipoog Cool
Als mij pony ijzers nodig heeft krijgt hij die ook gewoon. Ik ben geen Na-er.
Die van mijn loopt gewoon zomers voor de kar en met bit in en doet mee aan de ponykoersen.
En als ik met de tijd een andere kar heb, krijgt hij waarschijnlijk wel ijzers, want dan wil ik de polder in.

dacht ik later ook aan. Tong uitsteken maar er word altijd zo belachelijk over die stomme ijzers gedaan. mijn paard kan gewoon niet zonder.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:21

Ik ken ook een paard die heeft NOOIT langer dan een nacht op stal gestaan. en die staat ook aan de palen te zuigen

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:02

boaz1 schreef:
Ipsilonka schreef:

Je begrijpt mijn post niet. Ik haakte in op jouw zin van paarden horen niet in de paddock maar op de wei. En op stal is mijn paard hartstikke tevreden (net nog ff gecheckt Clown )

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:25

boaz1 schreef:

-weven
-luchtzuigen

Helaas, het paard van een vriendin van me doet het ook in de wei...... is meer iets van onrust, niet direct plaatsgerelateerd.
En luchtzuigen doen ze ook buiten...dit kan met hele andere dingen te maken hebben

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:31

Ipsilonka schreef:

ipsilonka... het spijt me zeer, maar dat vind ik echt de grootse bs is die er is....
wanneer je goed zoekt en je prioriteiten legt bij weiland in de winter met eventueel een stal voor snachts en een bak is er écht overal in nederland wel een plek waar dit kan, alleen zul je dara dan vaak wat luxe voor op moeten geven( dit soort plekken heeft vaak geen binnenbak, solarium, overdekte poetsplaats etc)
maar dat het onmogelijk is, vind ik echt onzin