Bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:31

Ik heb nog nooit een van angst rillend paardje gezien Vluchtdieren gaan volgens mij niet eerst rillen maar spurten er vandoor mits ze onder controle staan.
Ik heb gelukkig een redelijk stabiel paard. Verkeersmak maar heggen vindt ze eng want daar kan van alles achter tevoorschijn komen. Op zoiets moet je anticiperen. Ook op andere enge dingen. Met of zonder bit, dat heeft toch echt met rijkunst en wat lef te maken. Mijn paard móet overal langs, en ik blijf op haar rug zitten. Desnoods wachten we totdat ze rustig is. Ik laat haar meestal kijken naar het enge voorwerp en soms gaan we in travers ergens langs. Nu moet ik ook zeggen dat ik dat niet snel langs een drukke weg zou doen maar het is wel eens gebeurd. Goed je benen eraan en de zweep langs het hoofd als een soort van denk erom....!
Maar ik kan me voorstellen dat als je paard niet goed verkeersmak is of jijzelf onzeker bent je dan met allerlei hulpmiddelen of behoorlijk inwerkende touwhalsters rijdt.

Tanja

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:39

Ik ken wel een van angst rillend paard. Mijn Kevin slaat absoluut nooit op hol o.i.d., hij verstijfd en staat dan te beven als een rietje, heeft hij zichzelf weer wat terug gevonden dan gaat hij resoluut in zijn achteruit (door een sloot, door een muur, over een auto, maakt niet uit maar in zijn achteruit ) Maar in de eerste instantie staat hij wel degelijk te rillen van angst.
Mozart niet, die gaat meteen overal dwars doorheen, wel rillend dat wel, maar die staat niet stil die begint direkt te vliegen

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:59

Jeps , dat is 1 keer nodig geweest.

In principe stap ik er niet af , dan geef je alleen maar aan dat je de situatie niet meer aan kunt. En maak je voor jezelf de drempel steeds hoger , voor je het weet sta je er dan 3 keer per rit naast

Die keer met dat vrouwtje met die honden stond ik er echter zo naast ,was overduidelijk een mega-flip en die seconde die je hebt voor het vluchten kon ik net als een speer eraf springen om als anker te fungeren

Reen heeft geleerd om eerst te kijken nu , in de loop der tijd is ze dat langer vol gaan houden. Maar tijdens dat kijken loopt ze wel te draaien en te zoeken naar een uitweg , is spontaan aan de diarree , je voel een enorme hartslag door je zadel heen , en ze staat zo gespannen klaar om weg te tetteren dat ze staat te trillen.

In mijn geval is Rena prima verkeersmak en ik ben totaal niet onzeker. Ik neem het je niet kwalijk hoor , je hebt duidelijk de normale schrikjes en angstjes in gedachten. Daar kun je aan werken en dat is een kwestie van opvoeding / ruiter handigheid inderdaad. Bij de meeste paarden is dat het heftigste dat er voor kan komen , en veel ruiters kunnen daar inderdaad niet mee omgaan.

Die gaan zitten snokken terwijl hun paard gewoon door zou lopen als de ruiter zich niet aanstelde

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:01

Nou, voor mij is het echt een nieuw fenomeen

Ik ken wel rillen van "kou" en dat mensen er dan meteen dekens op mikken terwijl dat eigenlijk het opzetten van de haartjes is juist als bescherming tegen de kou, toch?

Ik heb ook een hondje dat echt rilt van de kou, maar geen van de honden van angst. Sox verstijft ook wel, bijvoorbeeld bij z'n enge gele ligfiets. Weigert dan verder te lopen en wil het liefst rechtsomkeert. Maar dat kan dus niet. Ligfietser ging van de zomer stilstaan om een sigaret te roken, was helemaal dolle pret. Ben de rotonde overgestoken en langs de andere kant door het gras (wat er gelukkig was) gelopen....al snorkend en loerend. Maar het ging goed, en ik heb haar flink beloond want echt, lüllen tegen je paard helpt wel, zeker bij de mijne

Paarden blijven levende wezens en vluchtdieren. Als je een paard hebt dat voor van alles en nog wat wegvlucht dan heb je inderdaad geen paard waarmee je weg kan om een ontspannen buitenrit te maken. Mijn mening dus

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:18

Sox : die ligfiets-ervaring is een eitje , neem de schrik die je toen voelde dat je paard zo kon reageren , en vermenigvuldig dat met een factor 10. Op het moment dat Rena zo'n mega-flip heeft is mijn allergrootste angst :

- ik kan haar niet houden / iets van tuig breekt waardoor ze vlucht
- ze krijgt een hartaanval

Ik ben serieus ervan overtuigd dat er een dag komt dat ze zo flipt dat ze een hartaanval krijgt. Het is gewoon TE bizar. Vooral omdat het normaal een keurig opgevoed heel stabiel beestje is , wel een scheitebroek hoor , maar ik kan er alles mee verder. De meest enge dingen doorstaat ze heel stoer en om niks kan ze dan ineens flippen na anderhalf braaf zijn.

Bij zo'n ligfiets-incident gewoon nonchelant doorhobbelen , beetje kletsen inderdaad , niks aan de hand verder.

Maar echte mega-flip dan horen ze je geeneens hoor , ene stijve afgesloten vlucht-bonk is het dan , heeft totaal niks meer met mijn Rena te maken

Net zoals een dood dier je dier niet meer is zeg maar , het dier is "weg" voel je dan. Ken je dat ?

Zo is het ook tijdens een mega-flip. Rena bestaat dan gewoon niet meer. Het rotte is dat ik WEET dat het nog wel eens een keer gaat gebeuren. Dus echt relaxed genietend zit je er nooit op. Wel gewoon relaxed en lol hebbend , heel leuk allemaal , maar je bent je er constant van bewust dat ze elk moment kan flippen.

Het nare is dat het dan pas gebeurd als het alweer zolang geleden is dat het je eigenlijk weer helemaal verrast , dat je net weer eens ECHT heel naïef zat te relaxen

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:30

Hm, ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt maar heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt! Eerlijk gezegd zou ik niets kunnen met zo'n paard omdat ik juist een recreatiepaard wilde om fijne buitenritten me te maken. Op mijn leeftijd (50 ietsje+) heb je ook geen zin meer in onbestuurbare paarden.

Over het bitloze hoofdstel ben ik eruit geloof ik, ik koop hetgeen Jovarna heeft. Dat kwam goed uit de bus bij de test en is om mee te beginnen niet achterlijk duur. Ik wilde al graag een leren hoofdstel (heb geen hekel aan poetsen maar vind de combi met dat rope bitless bridle nog steeds errug mooi. Maar een stuk duurder en ik wil gewoon eerst gaan proberen. Wat ik nog wel graag zou willen zijn rope teugels met musketons en dan niet van die hele dunnetjes. Bij dit hoofdstel zitten geen teugels dus moet ik van een van mijn hoofdstellen de spring- of dressuurteugels plukken.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:33

Citaat:
Wat ik nog wel graag zou willen zijn rope teugels met musketons en dan niet van die hele dunnetjes

www.equiplay.nl

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:37

Super site! Bedankt smurf

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:47

Ik vind het ook een zwaar nadeel van Rena dat ze zo bizar kan doen , het is gewoon echt gevaarlijk..... ik zou liever een leuk jolig diertje willen dat je kunt vertrouwen , dat je veilig bent op dat dier.

Dat onbetrouwbare is de enige reden waarom ik haar ooit zou verkopen , maarja ik heb m'n beesten voor het leven , en zeker haar wil ik niet wegdoen. Het diertje is tussen haar derde en vijfde al minimaal 5 keer van eigenaar verandert en ook dat heeft een grote knauw gegeven. Tegenover haar kan ik het niet maken om haar weer aan het lot over te leveren , wat moet er van zo'n dier terechtkomen ??
Maar weinig mensen die daar doorheen kunnen kijken , zulke streken

Iemand anders wil ik er ook niet mee opzadelen , het lijkt zo'n geweldig leuk beestje en dat is het ook , maar ze is gewoon een tijdbom.

En zelf wil ik haar ook niet meer missen natuurlijk

Maar ik droom regelmatig van een "saai" paard ja , totaal ontspannen lekker aan de hobbel omdat je weet dat het dier gewoon een vrolijke koele kikker is die zuinig op je is.... *zwijmel*

Equiplay is van Eveline , mooie site heeft ze er van gemaakt inderdaad

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 00:02

Haha, saai paard. Ik ben al 2x naar het ziekenhuis gemoeten dankzij madammeke de Tinkermuts. Eerste keer had ik haar nog niet lang, nam haar terug uit galop en ze ging bokken. Ik reed zonder cap (toen nog) en belandde met mijn hoofd net naast de berm op het asfalt. Tig hechtingen bij het ac. z'huis in Groningen. Tweede keer trok ze het hek bij mijn pachtland over mijn hoofd, ze ging hangen omdat ze schrok van de trailer van degene met wie ik zou gaan rijden. Die kon me meteen naar de weekendarts brengen, weer hechtingen.

Dus saai paard....no way. Maar geen hittepetit buiten. En een paard denkt niet van "ik zal eens zuinig op je zijn" hoe gek je ook met elkaar bent.

Mijn vorige stalbaas (ouwe koeienboer) zegt altijd: een paard is je vijand. En het klinkt inderdaad absurd maar toch zit er een kern van waarheid in. Je moet altijd waakzaam zijn en dan nog zit een ongeluk(je) in een klein hoekje. Ik ben dan ook heel blij met mijn Barefoot want ik zit er lekker stevig in en Sox heeft véél minder de neiging voor kabouters weg te springen.

Ik wist niet dat die site van Eveline was. Moet dan ook eerlijk bekennen dat ik me nooit zoveel met NH heb beziggehouden. Ben wel eens naar clinics geweest en laat mijn paard al 4 jaar NB-en, en heb nu dan sinds een paar maanden een BF. En straks een bitloos hoofdstel. Maar dan is het ook goed wat bij betreft. Ik ga niet Parelli-en maar blijf gewoon lekker bezig zoals ik al die jaren al doe alhoewel een mens nooit te oud is om te leren.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 00:18

Hihi , bedoel Soxje ook niet met "saai paard" hoor , kan me dat hek-hoofdwonden-verhaal nog goed herinneren

Maar gewoon die paarden en ponies die dus echt koel en zorgzaam in het koppie zijn. Want die zijn er absoluut ook !

Niet dat ze nooit een jolige bui hebben , maar ze zijn dan echt wel voorzichtig met je.

Zo heb je natuurlijk ook ponies die wildebrassen zijn , maar zodra je er een jonge of onervaren ruiter opzet dan zijn ze poeslief en doen ze geen stap verkeerd , echt mooi is dat !

Rena is op zich ook wel voorzichtig , stap ik er zonder zadel op dan is ze duidelijk voorzichtiger , is ook een geval dat ik haar haar eigen verantwoordelijkheid en mijn vertrouwen geef , en dan zie je haar trots groeien , lief is dat.

Maar dat allemaal is totaal geen issue meer op het moment van een mega-flip , dan bestaat er niks meer voor d'r behalve vluchten.

Ik heb geen enkele behoefte om 1 of andere goeroe te volgen , mijn eigen insteek werkt prima , ik heb een goede vertrouwensband met paarden , wederzijds respect , laat ze veel paard zijn en er is ruimte voor geintjes en veel lol , maar ze dien zich wel te gedragen. En dat weten ze Ik ben eerlijk en gun ze heel veel vrijheid , maar ze moeten in ruil daarvoor wel ook hun best doen en braaf zijn , niet etteren of tegenwerken. Ik erger me dood aan onopgevoedde paarden , wil zelf ook respect terugkrijgen van zo'n grote lomperik
Wachten op hun beurt , niet lopen miepen als ze even een half uurtje op 24 uur uit de wei moeten , niet met de kop in het gras duiken als we naar de wei lopen , gewoon aan een lang touwtje braaf meelopen , ik heb ook nog meer te doen , grazen en meuten doe je maar in je eigen tijd We grazen regelmatig wat aan de hand hoor , zo onderweg. Maar als het mag dan zeg ik het wel.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 00:32

Streng bazinnetje hoor..... Ik ga ook weleens uit wandelen met de bolle en dan mag ze dus grazen. Dus als ze grazen wil vanuit het land naar de stal (op het land staat bijna niks meer) dan laat ik het weleens toe maar ook weleens niet. En ze luistert goed, zonder dwang. Met een gewoon loszittend halster dat overdag nooit om zit en 's-avonds ook niet, alleen om haar naar en van het land te brengen/halen.

En echt, ik wil er verder geen discussie over maar die touwhalsters bij mij op stal zitten echt retestrak. En de paardjes worden er ook aan vastgebonden. Het is misschien handig voor grondwerk maar niet om te longeren en zeker niet voor een haflinger van nog geen 3 jaar die niks snapt van longeerwerk. Ik kan er gewoon niet naar kijken hoor! Ik ga ook niet meer met stalbazin van wie de haf is in discussie want ze snapt het verschil tussen (nat)voordroog en hooi al niet en waarom mijn koudbloed dus aan de dunne blijft laat staan dat longeren met een dun touwhalster niet echt super is.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 00:45

Ik hou niet van strak. Op zich vind ik longeren met een touwhalster geen enkel probleem. Paard heeft maar te luisteren , dan heeft die er geen centje last van.

Maar daarvoor geldt dan wel dat het paardje heel goed moet weten wat de bedoeling is , en degene die longeert ook eerlijk is.

Rena zou ik gerust longeren met touwhalster. Als ze loopt te meuten mag ze hem best voelen , eigen schuld als ze die domme keuze maakt om zo flauw te gaan doen.

In de praktijk longeer ik haar eigenlijk nooit , altijd gewoon los wat spelen in de bak is veel leuker. En ook weer dat ik zo min mogelijk rommel aan dat paard wil. Dus liever touwhalster dan normaal halster of hoofdstel , en liever niks dan touwhalster. Los genoeg dat ze er gewoon alles mee kan , maar strak genoeg dat het nog wel werkt anders zit het alleen maar in de weg.

Ik graas vaak zat met Rena aan de hand , neem haar vaak mee naast de fiets , ze krijgt veel meer vrijheid dan 95% van de paarden schat ik zo.

Maar als ik 's ochtends voor m'n werk die knollen naar de overkant naar de andere wei ga brengen dan verwacht ik dat ze gewoon aan dat losse touwtje gezellig meelopen. En niet dat gezeik van heel langzaam lopen / stil gaan staan en om zich heen kijken / gaan lopen trekken / ineens als een anker blijven staan met die kop aan dat gras. Heb ik echt een pesthekel aan , vind ik zo onbeschoft als ze dat doen

Dan breng je die eikels verdorie naar de wei (had ze ook in de modderwei kunnen laten staan...) terwijl het qua tijd al helemaal niet lekker uitkomt eigenlijk en hebben ze nog niet eens het fatsoen om mee te lopen , dat accepteer ik echt niet. Ze hebben al zo ontzettend veel vrijheid en dan is dat nog teveel moeite

Opgevoedde paarden zo 's ochtend buitenzetten is heerlijk relaxed en gezellig , zo saampjes aan dat lange touw. Heb je dan eens zo'n lomperik van een stalgenoot die geen fatsoen heeft dan erger ik me dood meteen

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:49

Soxje schreef:
En echt, ik wil er verder geen discussie over maar die touwhalsters bij mij op stal zitten echt retestrak. En de paardjes worden er ook aan vastgebonden. Het is misschien handig voor grondwerk maar niet om te longeren en zeker niet voor een haflinger van nog geen 3 jaar die niks snapt van longeerwerk. Ik kan er gewoon niet naar kijken hoor! Ik ga ook niet meer met stalbazin van wie de haf is in discussie want ze snapt het verschil tussen (nat)voordroog en hooi al niet en waarom mijn koudbloed dus aan de dunne blijft laat staan dat longeren met een dun touwhalster niet echt super is.

Kijk eens in de Bit van deze maand, daarin staat een halster van mij (in de test) en het uitdrukkelijke advies om je paard er niet meer vast te zetten. Ook staat er een foto bij met hoe een goed passend halster hoort te zitten.

Touwhalsters zijn gemaakt voor COMMUNICATIE, niet als vervanging voor een stalhalster

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:54

@Sox op de site van Equiplay kan je foto's zien van hoe een touwhalster hoort te zitten (en hoe niet)

Shyla25Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:26

Shy heeft ook een niet zo fijn verleden met een groot litteken op der neus als herinnering.
Toen ik haar kocht stond ze al te bibberen in haar stal als je der kwam halen.
Bij het zadelmak maken was het opsteigen een ramp omdat ze in de week dat ze nog niet van mij was hadden geprobeerd erop te gaan en hadden daarbij haar linker oor stevig vast gehouden.
Tot op de dag van vandaag is dat haar moeilijke oortje met knippen zo diep ligt dat trauma.

Shy is een pony met een heel erg zacht karakter en dat vergeet ik soms iets te makkelijk met grote gevlogen
Ik heb haar namelijk net na de zomer eens flink op der donder gegeven omdat ze er telkens weer vandoor vloog buiten zonder enige rede behalve dat ze wou rennen.
Ik heb haar toen nog nar de buitenrit 2 uur in de bak laten lopen tot ze eindelijk opgaf met trekken en rennen.
Ik heb haar toen niet geslagen of geschopt maar wel tegen haar gescheeuwd, dat heeft haar zo geraakt dat ik nu nog problemen met rijden heb.
We waren weer terug bij af

Nu een paar maanden later gaat het al wel beter en loopt ze zelfs in de bak netjes als ik daar de moeite voor neem.
Maar buiten is het nogsteeds een ramp.
Kijken zoeken en weer kijken en dan schikken
Dat schikken is meestal niet meer dan opspringen met 4 benen tegelijk en zich schapzetten maar kan af en toe best gevaarlijk zijn.
Vooral als ze dan toch omhoog komt of wegdraaid net op het moment dat er een auto langs komt.

Ik heb nu het geluk dat er een politieles gegeven gaat worden op 12 april waar ik gebruik van mag maken
Dus ik hoop dat het ons wat gaat helpen en Shy iets meer vertrouwen in mij geeft als ik erop zit (ernaast volgt ze me overal).

Tot die tijd probeer ik het rustig uit te zitten en niet zo snel uit mijn slof te springen en te gaan scheeuwen tegen haar. Het is namelijk niet echt fijn als je eigen pony waar je zo veel van houdt in elkaar krimpt van angst als je je stem verheft

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:50

De Bit heb ik en ik zal ook kijken bij Equiplay.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:43

Rot is dat pony.....dat zoeken kan Rena ook , meestal vind ik het wel humor , maar soms kan ik het echt niet hebben.

De eerste paar keer is leuk dat ze jolig is , maar er zit wel een grens natuurlijk. Ik kan me nog een keer herinneren dat we ergens over een dijk reden , gewoon in stap. Was een bochtje in de weg , vrachtwagen stond stil en er lagen wat omgevallen kliko's achter op de weg. Rena kijkt duidelijk naar de kliko's , tikje onrustig want dat tafereel van liggende kliko's klopt niet Al stappend en kijkend stelt ze vast dat het niet eng is , en draait de kop weer om naar de andere kant wat in het land te kijken , relaxed en wel. Ondertussen zijn we 20 seconden verder , om de vrachtwagen heen , Reen kijkt weer heel nonchelant richting kliko's.....en maakt een dramatisch huppeltje van schrik , vuile smiecht.

Nu ook nog regelmatig dat je haar gewoon ZIET zoeken naar "enge" dingen. Om wat te kunnen dribbelen en wijken en snorken. Dat is puur door te weinig rijden en als je er dan weer opgaat is alles spannend. Ik blijf er relaxed onder en negeer het een beetje , meestal houdt het dan wel op. Soms echter glijdt ze dan steeds dieper in die rol van *help de hele wereld heeft het op me voorzien* en dan is het niet grappig meer , dat gezemel. Dan wordt het steeds serieuzer.

Ik maak dan altijd maar een klein niet al te spannend rondje want dat heeft toch geen zin. Dan zit ik me alleen maar dood te ergeren als we bvb. een rondje strand zouden doen , op een gegeven moment wil ik haar dan wel inleveren bij meneer Stegeman , bah.

Kan me dan ook heel goed voorstellen dat je dan flink uitvalt tegen die etterbal met dat gemiep. Heeft alleen inderdaad totaal geen nut , kost je alleen maar wat vertrouwen. Maar lucht wel even lekker op totdat je schuldgevoel krijgt

Shyla25Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:50

En meestal komt dat gevoel al vrij snel ze kruipt dan echt helemaal inelkaar. Staartje plat tegen der bibs en bol ruggetje en mega enge ogen.
Echt heel zielig

Maar gisteren niets gedaan en eergisteren VD en de dag daarvoor een kort rondje.
Hopelijk vandaag nog een rondje samen met mijn stalgenootje dan is het vrijdag weer tijd voor frustratiedag, longeeren met dubbele longe.

En dan hopen dat het weekend wat rustig gaat verlopen zonder aanvaringen met mevrouw

Shyla25Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:31

tis stil hier

Nou het weekend is redelijk goed verlopen
Zaterdag lekker gelongeerd en ff laten grazen.
Toen mijn nieuwe 25 x 20cm tatoeage laten zetten

Zondag 2,5 uur buiten langs de oude maas gereden met een niet zo voorwaartse pony maar ze was wel lekker licht op het bit
Vandaag denk ik weer grazen ivm haar benen, die geeft ik na een rit met schoenen op het harde een dagje rust.
En dan dinsdag met mijn hackamore dressuuren als de bak niet te hard is.