Trainen middels positieve bekrachtiging / R+, wie nog meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 23:31

Nou, omdat je een stem hebt om het te vragen. Net als dat een paard allerlei signalen afgeeft dat de ander zijn ruimte moet verlaten (druk) alvorens er fysieke druk aan te pas komt.

Trainen zonder druk kan allicht. Maar kun je dan ook hetzelfde bereiken? Ik weet het niet. En los daarvan snap ik nog steeds niet waarom je het zou willen (maar dat ga ik geloof ik ook niet begrijpen) dus ik ga weer onder de meeleessteen.

Puntje bij paaltje is het bij trainen imo het belangrijkste dat je consequent bent. Op dezelfde manier vragen, op dezelfde manier belonen bij hetzelfde antwoord. Duidelijkheid, timing en gevoel.

Bedankt voor je moeite i.i.g. van het antwoorden! :D

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 23:34

996981 schreef:
Maar zo zwart-wit is het volgens mij niet… mijn paarden komen allemaal graag naar me toe, zijn blij als ze aan het werk zijn, hebben de oortjes erop en een tevreden blik :D

Heerlijk toch? <3
Helemaal fijn als je paardjes tevree zijn :D

996981 schreef:
En ik vind dat ook logisch. Immers is R- natuurlijk. Dat kun je aanvullen met R+ (een kriebel en braaf) waardoor het nóg leuker wordt. Maar de behoefte om enkel R+ of zo min mogelijk R- te werken snap ik oprecht niet. Zal mijn tekortkoming zijn…

Wat ik dus probeerde uit te leggen met die drie verschillende manieren van trainen is dat je moet kijken of de druk die je geeft een hulp is, of een reactie op de gedraging van het paard. Dus of je het ervoor of erna geeft. Je kunt moeilijk een paard belonen of straffen voordat ie iets doet, en je kunt moeilijk verwachten dat het paard weet wat je wilt doen zonder je vraag/hulp. Hulp/vraag en P+/R- zijn tweede verschillende dingen en het lijkt hier door elkaar te worden gehaald af en toe.
Geef je druk als een hulp, en werk je verder met beloningen zoals kriebels en braaf, werk je simpelweg middels R+/P-
Maar geef je druk als hulp om vervolgens nog meer druk te geven als je paard niet reageert/het goed doet, dan werk je met P+/R-
Enkel met R+ kan gewoon niet. R+ werkt samen met P-, en datzelfde geldt voor R-, die werkt samen met P+. Vandaar dat ik ze ook samen benoem. Ik kan je de hand schudden wat dat betreft, want ik vind het ook onbegrijpelijk dat er zo makkelijk wordt gewezen naar de drie andere kwadranten als “minderwaardig”. Ze zijn alle 4 even belangrijk imo.

996981 schreef:
Voor mij en mijn paarden werkt de combi van R- en R+. Timing is bij R- heel belangrijk en “gevoel” ook. Hoeveel druk pas je wanneer toe en laat je op het juiste moment de druk weg? Wellicht dat mensen die daar niet handig gemoeg in zijn zure paarden krijgen? Dan kan ik me goed voorstellen dat R+ beter werkt (note; ik zeg dus niet dat dit voor de mensen in dit topic geldt, maar ook ik zie veel zure paarden. Komt dat door R- trainen? Geen idee. Sommige mensen zijn volgens mij überhaupt niet handig met dieren en het trainen ervan).

Timing is inderdaad erg belangrijk, bij alle leerkwadranten. Clickertraining maakt timing iets makkelijker wat dat betreft. Met P+/R- moet je meer op gevoel werken en duidelijk weten waar je mee bezig bent om geen learned helplessness in de hand te werken.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 08:46

FCSA schreef:
Ik lees met veel interesse met jullie mee. Zou ook zeker graag meer R+ aan mijn R- training (met cookie on top) toevoegen.
Heeft iemand misschien ervaring met R+ bij het springen? En dan niet 1 losse hindernis maar echt een parcours? Als je de R+ koppelt aan het springen over de hindernis, wordt het paard dan niet te gretig/rennerig naar de hindernissen? En ik neem aan dat je in het rijden werkt met een stemkoppeling aan de voerbeloning (ipv click, wat niet zo praktisch is)?

Wat tof <3

Ik heb helaas geen ervaring met springen, dus daarmee kan ik je niet goed helpen. Maar in het algemeen: als je paard nog niet kan springen, zou ik inderdaad clicken op het moment dat hij springt. Als hij het al wel kan, zou ik clicken voor andere dingen. Met R+ kun je heel gericht aan één criterium werken om dat te verbeteren. Zelf doe ik dat ook. Bijv. de ene keer werk ik aan tempo, dan aan duur, de volgende keer aan snelle reactie etc. Afhankelijk van waar je met je paard mee bezig bent en waar je aan wil werken, bijv terugkomen op je zit in het parcours, of ?? waar je ook aan werkt met springen :') . Ikzelf gebruik nooit een echte clicker maar ik zeg "X!" (iks).

996981 schreef:
Trainen zonder druk kan allicht. Maar kun je dan ook hetzelfde bereiken? Ik weet het niet. En los daarvan snap ik nog steeds niet waarom je het zou willen (maar dat ga ik geloof ik ook niet begrijpen) dus ik ga weer onder de meeleessteen.

Puntje bij paaltje is het bij trainen imo het belangrijkste dat je consequent bent. Op dezelfde manier vragen, op dezelfde manier belonen bij hetzelfde antwoord. Duidelijkheid, timing en gevoel.

Bedankt voor je moeite i.i.g. van het antwoorden! :D

Ik denk dat jij meer resultaatgericht denkt, terwijl het voor mensen die hiervoor kiezen een ethische keuze is.

Vergelijk het met de hondensport. Vroeger was een slipketting heel normaal, en de hond doet het toch dus waarom zou je veranderen, en een slipketting is alleen wreed als je er niet goed mee omgaat, en honden belonen elkaar toch ook niet met een koekje? Nu, zoveel jaren later, vinden we het gek dat zo'n middel normaal was en zijn we gewend aan positieve bekrachtiging op wedstrijd en is het helemaal normaal dat je dingen met R+ aanleert aan je hond. Waarom die verandering nodig was? Dat is niet het gevolg geweest van achterblijvende resultaten, en die honden waren waarschijnlijk ook niet allemaal depressief, maar het is het gevolg geweest van ethische overwegingen en zien dat het ook anders kan. :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 09:27

nick_en_ik schreef:
996981 schreef:
Maar zo zwart-wit is het volgens mij niet… mijn paarden komen allemaal graag naar me toe, zijn blij als ze aan het werk zijn, hebben de oortjes erop en een tevreden blik :D

Heerlijk toch? <3
Helemaal fijn als je paardjes tevree zijn :D

996981 schreef:
En ik vind dat ook logisch. Immers is R- natuurlijk. Dat kun je aanvullen met R+ (een kriebel en braaf) waardoor het nóg leuker wordt. Maar de behoefte om enkel R+ of zo min mogelijk R- te werken snap ik oprecht niet. Zal mijn tekortkoming zijn…

Wat ik dus probeerde uit te leggen met die drie verschillende manieren van trainen is dat je moet kijken of de druk die je geeft een hulp is, of een reactie op de gedraging van het paard. Dus of je het ervoor of erna geeft. Je kunt moeilijk een paard belonen of straffen voordat ie iets doet, en je kunt moeilijk verwachten dat het paard weet wat je wilt doen zonder je vraag/hulp. Hulp/vraag en P+/R- zijn tweede verschillende dingen en het lijkt hier door elkaar te worden gehaald af en toe.
Geef je druk als een hulp, en werk je verder met beloningen zoals kriebels en braaf, werk je simpelweg middels R+/P-
Maar geef je druk als hulp om vervolgens nog meer druk te geven als je paard niet reageert/het goed doet, dan werk je met P+/R-
Enkel met R+ kan gewoon niet. R+ werkt samen met P-, en datzelfde geldt voor R-, die werkt samen met P+. Vandaar dat ik ze ook samen benoem. Ik kan je de hand schudden wat dat betreft, want ik vind het ook onbegrijpelijk dat er zo makkelijk wordt gewezen naar de drie andere kwadranten als “minderwaardig”. Ze zijn alle 4 even belangrijk imo.

996981 schreef:
Voor mij en mijn paarden werkt de combi van R- en R+. Timing is bij R- heel belangrijk en “gevoel” ook. Hoeveel druk pas je wanneer toe en laat je op het juiste moment de druk weg? Wellicht dat mensen die daar niet handig gemoeg in zijn zure paarden krijgen? Dan kan ik me goed voorstellen dat R+ beter werkt (note; ik zeg dus niet dat dit voor de mensen in dit topic geldt, maar ook ik zie veel zure paarden. Komt dat door R- trainen? Geen idee. Sommige mensen zijn volgens mij überhaupt niet handig met dieren en het trainen ervan).

Timing is inderdaad erg belangrijk, bij alle leerkwadranten. Clickertraining maakt timing iets makkelijker wat dat betreft. Met P+/R- moet je meer op gevoel werken en duidelijk weten waar je mee bezig bent om geen learned helplessness in de hand te werken.

Hier kan ik mij goed in vinden, goede uitleg. :j
Als ik het een beetje zo lees gaat het ook vooral om echt luisteren en inleven in het paard. Bijvoorbeeld afvragen waarom deze straakt ipv in galop aanspringen en daar het antwoord op vinden ipv er doorheen duwen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-26 10:08

Ik weet niet of ik het nu helemaal goed begrijp, @nick_en_ik, maar het klinkt alsof je cookie on top ook R+ noemt. Dat klopt niet.
Steeds meer mensen kiezen ervoor om voerbeloningen of kriebels tóe te voegen aan hun training (super goed imo). Alleen dan is dat dus nog niet direct R+, als de opdracht met een aversief wordt aangewakkerd.
R- hoeft niet opbouwend of escalerend te zijn, ook de eerste mate van druk die je oplegt (been bijv) is een aversief zolang je het aanhoudt, anders zou het niet werken.
Iets wordt als R+ ervaren door het paard als er geen aversief aan te pas komt en er achteraf wél een apppetitief valt te winnen.

Dit:
Citaat:

Lijkt dus niet helemaal juist te zijn omschreven.

Die druk waar jij het over hebt zou pas een tactiele cue zijn (een R+ cue waarbij je 'aan het dier zit', tactiel betekjjent aanraking), als dit zónder druk wordt geassocieerd met de gewenste actie.
Te paard en op de grond kan je dus ook denken aan teugelhulpen, waarbij gedrag vervormd wordt (shapen, shapen, shapen!) vanuit antecedent arrangement (de trainingsomgeving).

Zoals: (Paard kan op cue naar een pion lopen)
    pion staat rechts,
    als je de cue geeft om naar de pion te gaan, gaat het paard dus rechtsaf,
    hierbij pak je de rechterteugel aan (eigenlijk dus zoals je vanouds hebt geleerd),
    je clickt voor de afwending.
    En uiteindelijk doof je de pion uit (eerst zet je de pion misschien nog wat verder, of gebruik je de omgeving anders waardoor het paard logischerwijze rechtsaf gaat als je rechtsom wil trainen),
    je neemt de teugel aan (tactiele cue) en je paard gaat naar rechtsom.

Heel erg over-simplified voorbeeld. :P

@VogeltjeM,
Citaat:
Vergelijk het met de hondensport. Vroeger was een slipketting heel normaal, en de hond doet het toch dus waarom zou je veranderen, en een slipketting is alleen wreed als je er niet goed mee omgaat, en honden belonen elkaar toch ook niet met een koekje? Nu, zoveel jaren later, vinden we het gek dat zo'n middel normaal was en zijn we gewend aan positieve bekrachtiging op wedstrijd en is het helemaal normaal dat je dingen met R+ aanleert aan je hond. Waarom die verandering nodig was? Dat is niet het gevolg geweest van achterblijvende resultaten, en die honden waren waarschijnlijk ook niet allemaal depressief, maar het is het gevolg geweest van ethische overwegingen en zien dat het ook anders kan. :o

Dat ben ik ook helemaal met je eens!
En het betekent absoluut niet dat we paarden dezelfde soort trainingsindeling moeten behandelen natuurlijk! Daarbij moeten we gewoon rekening houden met verschillen in de diersoorten. Zoals verzadiging, de mate van speelsheid, het verschil tussen de jacht- en foerageerdrang, etc.

@Elisa2, naar mijns inziens is dat natuurlijk onwijs belangrijk. Echt ongeacht welk leerkwadrant floats your boat.
Met R- is de drempel natuurlijk wel lager om een paard iets te laten doen wat ze niet willen, omdat druk vaak wordt opgebouwd (daarom werkt druk natuurlijk). Wat @nick_en_ik ook al zei; aangeleerde hulpeloosheid / pleasing is daarbij een wat groter risico. Maar, het kan ook zeker bij R+ voorkomen, wanneer de kosten-baten-ratio wellicht uit verhouding is en paarden continu over-aroused zijn! Als je met beloningen van lagere waarde traing (iig in het begint), dan is dat risico daadwerkelijk kleiner!

EDIT: Ik zie persoonlijk een verschil in hoe aversieven (o.a. druk) worden gebruikt.
1. aanhoudend, 2. opbouwend en 3. escalerend (of overgaand naar P+).
Als je de vraag niet dreigender maakt dan 1, is het wat mij betreft natuurlijk veel paardvriendelijker dan dat je druk blijft en blijft opbouwen (2 & 3).
Er is minder keuzevrijheid als je een aversief te lang aanhoudt of teveel opbouwt.
Ik zie dus echt wel de nuance in bínnen elk leerkwadrant! Echter neemt dit niet weg dat ik zie dat het met een R+ mindset ook gewoon kan - oepsjes, nood en ongelukjes daargelaten. ;)
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 14-03-26 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 10:10

Ik lees lekker met jullie mee. Kan me weer nieuwe inzichten geven. Het lijkt me leuk om hier zelf ook wat meer mee aan de gang te gaan. Ik heb 1 merrie die graag uitzichzelf wat aanbied voor een voertje. Dat vind ik wel eens moeilijk, want ik heb ook niet iets gevraagd. Dan krijgt ze ook niet wat van mij maar zie dan dat ze dat niet snapt.

Vandaar dat ik nooit veel verder ben gegaan ermee.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-26 10:15

jazzejam schreef:
Ik lees lekker met jullie mee. Kan me weer nieuwe inzichten geven. Het lijkt me leuk om hier zelf ook wat meer mee aan de gang te gaan. Ik heb 1 merrie die graag uitzichzelf wat aanbied voor een voertje. Dat vind ik wel eens moeilijk, want ik heb ook niet iets gevraagd. Dan krijgt ze ook niet wat van mij maar zie dan dat ze dat niet snapt.

Vandaar dat ik nooit veel verder ben gegaan ermee.

Welkom! Gezellig! :D

En ik denk dat er héél veel meer mensen dit gevoel hebben of hebben gehad.
Maar, een (overall) gezond paard kan dit gewoon; en jij ook. :j

Wellicht een idee dat ik een lijst met R+ (FF) instructeurs/coaches/trainers maak en bijv. bijpassende gedragstherapeuten? En handige boeken/video's waar je zelf info uit kan halen?
Ik kan namelijk wel echt aanraden om iemand objectief mee te laten kijken en je helpt dit aan te vliegen!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 11:18

Super interessant dit topic. Ik realiseer me dat ik duidelijk (nog) geen r+/ff' er ben want gebruik zeker p+ en p-. Ik weet ook niet of dat mijn doel is. Misschien is het een overgangsfase, je kunt tenslotte niet ineens van de ene leertheorie naar de andere switchen.
Noem je een hulp dan een cue? Want ja, ik wil nog steeds wat van mijn paard dus uiteindelijk is alles toch een vraag/druk/hulp?
Ik vraag me ook af: ik hoop dat de intrinsieke motivatie van paard veranderd en daar loop ik dus een beetje op vast. Een duidelijke oefening aanleren gaat ons dus prima af met positieve bekrachtiging.
Wat vinden jullie van intrinsieke motivatie bij paarden? Bestaat dat wel? Of is het juist omdat ze instinctief reageren, r- inderdaad helemaal niet negatief is?

Zoveel vragen :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 11:40

Doordat ik het aanbieden van oefeningen op eigen initiatief beloon en ook tijdens het trainen eigen inbreng motiveer en beloon, hebben mijn paarden absoluut veel intrinsieke motivatie.

Echter vind ik het moeilijk om te bepalen waar dan de grens intrinsiek/extrinsiek ligt. Een beloning van voedsel, click of kriebel is duidelijk extrinsiek.

Maar paarden zijn ook energiegevoelig, ze weten precies wat voor emotie ik voel bij bepaald gedrag. Is dat dan intrinsiek of extrinsiek? Een van de paarden kan “lachen”/flemen. Begon als kunstje, behoorde ook tot de dingen die ik op eigen initiatief beloonde, maar nu ook heel vaak te voorschijn komt in passende vrolijke situaties. Terwijl dat lang niet altijd een beloning van mij oplevert. Soms ben ik er niet eens. Het lijkt dan te gaan om het gevoel wat ze ervaart. Terwijl flemen van nature natuurlijk helemaal niet gekoppelt is aan die emotie.

Ze laten ook geregeld zelf regulerend gedrag zien. Ik heb er bijvoorbeeld een die in een verheven pas gaat lopen bij spanning/onzekerheid. Vanuit het intrizen is dat door mij beloond, en ze heeft ontdekt dat het haar daardoor een positief/kalmerend gevoel geeft op momenten dat ze even wat minder zelf verzekerd is.

Omdat ze veel zelf mogen nadenken en meedenken wordt beloond, komen ze soms met acties of oplossingen wat ik zelf niet had bedacht. Maar daarvoor belonen en het op cue zetten is dan weer extrinsiek.

Maar dat vind ik bij mensen eigenlijk net zo. Iets iets leren omdat je dat interessant vindt klinkt intrinsiek, maar als je gaat doorvragen is er toch uiteindelijk altijd wel een externe reden waarom die interesse er is.

Op mijn beurt snap ik dan niet hoe je traint met P+. Ik las eerder hier het voorbeeld van voerbak weg nemen. Maar snapt een paard dat echt? En zijn er ook voorbeelden van paarden onderling?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 13:27

lletam schreef:
Ik vraag me ook af: ik hoop dat de intrinsieke motivatie van paard veranderd en daar loop ik dus een beetje op vast. Een duidelijke oefening aanleren gaat ons dus prima af met positieve bekrachtiging.
Wat vinden jullie van intrinsieke motivatie bij paarden? Bestaat dat wel? Of is het juist omdat ze instinctief reageren, r- inderdaad helemaal niet negatief is?

Zoveel vragen :D

Er bestaat zeker zoiets als intrinsieke motivatie bij paarden, ook hier heeft o.a. Inge Teblick veel over geschreven. Bijv sommige paarden zie je voor de lol helemaal losgaan met een bal. En het is een ding dat wanneer je veel gaat belonen voor iets waar een paard erg intrinsiek voor gemotiveerd is, de motivatie zal afnemen (dat is niet alleen zo bij paarden, maar ook bij mensen is het een bekend fenomeen). En er zijn ook juist manieren om die intrinsieke motivatie te verhogen. Ik kan je in dat opzicht het boek Rijwerk van Inge Teblick aanraden, dat gaat voor een groot deel hierover.

Ik heb ook ervaren dat er bij paarden verschillen bestaan in intrinsieke motivatie om met mensen te werken. Mijn huidige jonkie voelt als een soort bordercollie, al super eager van zichzelf en ik geloof echt dat hij ook met alleen R- gemotiveerder zou zijn dan het gemiddelde paard. Hij lijkt er helemaal op gefokt (veiga-bloed). Terwijl er ook paarden zijn die het allemaal maar een beetje meh vinden.

R- is niet per se "natuurlijker" dan R+. Paarden in de natuur zoeken heel de tijd naar bronnen (voedsel, water, gezelschap) en worden vervolgens beloond met hetgeen ze vinden: R+.

Daarbij reageren paarden ook niet per se "instinctief", ze fungeren middels verschillende (emotionele) systemen gelijkaardig aan die van ons.

Mijn mening: R- (mits ethisch vormgegeven) is niet per se slecht, maar R+ vind ik om verschillende redenen ethischer en zelf ook fijner en veiliger.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 14-03-26 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 13:32

Caily schreef:
Op mijn beurt snap ik dan niet hoe je traint met P+. Ik las eerder hier het voorbeeld van voerbak weg nemen. Maar snapt een paard dat echt? En zijn er ook voorbeelden van paarden onderling?

P+ wil zeggen dat je iets toevoegt (de +) om te straffen (de P). Dus een knal voor zijn harses, bijv.

P- wil zeggen dat je iets weghaalt (-) om te straffen. Ehm voorbeeld: paard bij de bekapper, staat te eten uit een voerbak, gedraagt zich niet, je haalt de voerbak weg. In de natuur: jong paard loopt te klieren/is te opdringerig, ander paard loopt weg, het jonge paard verliest de sociale interactie, gevolg: het kliergedrag zal afnemen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 14:01

Het klopte in dat voorbeeld met aangalopperen volgens mij ook niet. Paard staakt, gedrag negeren is geen P- tenzij je al aan het belonen was en ermee stopt als hij gaat staken. P- is toch iets positief weghalen dat er al was?
Negeren is gewoon geen reactie (geen R Of P dus) geven, wat op zich vaak uitdovend werkt.

Een paard zoekt niet zomaar naar eten. Ze doen dat omdat ze honger hebben. Dat is een gevoel dat je als R- stimulus kan zien. Je hebt honger, je zoekt eten, eet honger verdwijnt (R-) en omdat het over overleven gaat en dus erg belangrijk is voegt het lichaam nog wat blije stoffen toe (cookie on top). Roofdieren laten dat mooier zien omdat ze voedsel eten dat energie rijker is en efficiënter voeding verteren: die doen bijna niets anders dan rusten tot ze honger hebben. Mocht het enkel gaan om R+ zouden ze élke jacht gelegenheid aangrijpen en dat doen ze juist niet in de natuur.
Dat doen goed doorvoede huiskatten dan weer wel, omdat die niet energiezuinig moeten zijn. Die jagen veel vaker uit puur R+. Die doen het vaak enkel voor de blije stoffen die iets vangen geeft, en eten vaak de prooi niet op want er was geen honger om mee te beginnen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 14:58

poes schreef:
Het klopte in dat voorbeeld met aangalopperen volgens mij ook niet. Paard staakt, gedrag negeren is geen P- tenzij je al aan het belonen was en ermee stopt als hij gaat staken. P- is toch iets positief weghalen dat er al was?
Negeren is gewoon geen reactie (geen R Of P dus) geven, wat op zich vaak uitdovend werkt.

Een paard zoekt niet zomaar naar eten. Ze doen dat omdat ze honger hebben. Dat is een gevoel dat je als R- stimulus kan zien. Je hebt honger, je zoekt eten, eet honger verdwijnt (R-) en omdat het over overleven gaat en dus erg belangrijk is voegt het lichaam nog wat blije stoffen toe (cookie on top). Roofdieren laten dat mooier zien omdat ze voedsel eten dat energie rijker is en efficiënter voeding verteren: die doen bijna niets anders dan rusten tot ze honger hebben. Mocht het enkel gaan om R+ zouden ze élke jacht gelegenheid aangrijpen en dat doen ze juist niet in de natuur.
Dat doen goed doorvoede huiskatten dan weer wel, omdat die niet energiezuinig moeten zijn. Die jagen veel vaker uit puur R+. Die doen het vaak enkel voor de blije stoffen die iets vangen geeft, en eten vaak de prooi niet op want er was geen honger om mee te beginnen.

Hier moest ik even over nadenken := en heb aan chatgpt gevraagd of voedsel zoeken en vinden voor een paard in de natuur valt onder R+ of R-.

Citaat:
Kort antwoord: beide kunnen een rol spelen, maar vanuit de leertheorie wordt voedsel vinden meestal gezien als Positive Reinforcement (R+).

1. R+ (positieve bekrachtiging) – meest gebruikte uitleg
Gedrag: het paard zoekt naar gras of planten.

Gevolg: het paard vindt en eet voedsel (iets prettigs wordt toegevoegd).

Effect: het gedrag voedsel zoeken wordt sterker.

Dus:
Gedrag → iets prettigs erbij (voedsel) → gedrag neemt toe.

Dit is waarom paarden steeds weer bepaalde plekken, planten of zoekstrategieën gebruiken: het vinden van voedsel bekrachtigt het zoekgedrag.

2. R− (negatieve bekrachtiging) – ook aanwezig
Je kunt het ook bekijken vanuit interne druk:

Begintoestand: het paard voelt honger (een onaangename interne prikkel).

Gedrag: het paard gaat grazen.

Gevolg: de honger neemt af.

Dus:
Gedrag → iets onaangenaams verdwijnt → gedrag wordt versterkt.

Dit past bij Negative Reinforcement (R−).

3. Waarom R+ meestal wordt genoemd
In gedragsleer wordt voedsel zelf meestal gezien als een primaire bekrachtiger. Daarom wordt het vinden/krijgen van voedsel vaak geclassificeerd als R+.

In werkelijkheid bij dieren in de natuur werken vaak beide processen tegelijk:

honger motiveert (drive)

voedsel bekrachtigt gedrag.

Samenvatting:

Voedsel krijgen → meestal R+

Honger verminderen → kan ook R− zijn

In de natuur lopen ze vaak parallel.

Daarbij is voedsel vinden natuurlijk niet het enige voorbeeld van R+ in de natuur. Denk ook aan gezelschap opzoeken, spelen etc.

In ieder geval komt het hele leerkwadrant voor en is het één dus niet "natuurlijker" dan het ander.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 15:09

AlwaysH schreef:
Ik weet niet of ik het nu helemaal goed begrijp, @nick_en_ik, maar het klinkt alsof je cookie on top ook R+ noemt. Dat klopt niet.
Steeds meer mensen kiezen ervoor om voerbeloningen of kriebels tóe te voegen aan hun training (super goed imo). Alleen dan is dat dus nog niet direct R+, als de opdracht met een aversief wordt aangewakkerd.
R- hoeft niet opbouwend of escalerend te zijn, ook de eerste mate van druk die je oplegt (been bijv) is een aversief zolang je het aanhoudt, anders zou het niet werken.
Iets wordt als R+ ervaren door het paard als er geen aversief aan te pas komt en er achteraf wél een apppetitief valt te winnen.

Dit:
Citaat:

Lijkt dus niet helemaal juist te zijn omschreven.

Die druk waar jij het over hebt zou pas een tactiele cue zijn (een R+ cue waarbij je 'aan het dier zit', tactiel betekjjent aanraking), als dit zónder druk wordt geassocieerd met de gewenste actie.
Te paard en op de grond kan je dus ook denken aan teugelhulpen, waarbij gedrag vervormd wordt (shapen, shapen, shapen!) vanuit antecedent arrangement (de trainingsomgeving).

Zoals: (Paard kan op cue naar een pion lopen)
    pion staat rechts,
    als je de cue geeft om naar de pion te gaan, gaat het paard dus rechtsaf,
    hierbij pak je de rechterteugel aan (eigenlijk dus zoals je vanouds hebt geleerd),
    je clickt voor de afwending.
    En uiteindelijk doof je de pion uit (eerst zet je de pion misschien nog wat verder, of gebruik je de omgeving anders waardoor het paard logischerwijze rechtsaf gaat als je rechtsom wil trainen),
    je neemt de teugel aan (tactiele cue) en je paard gaat naar rechtsom.

Heel erg over-simplified voorbeeld. :P

Het verschil zit ‘m in of het je hulp/vraag/tactiele cue/geef ‘t een leuk naampje is, of de reactie die je geeft na de gedraging van je paard. Jouw reactie na de gedraging is hetgeen waarvan het paard leert middels de leerkwadranten.
Ik noem het alleen “cookie on top” als je de hulp/vraag/tactiele cue/oid geeft, paard voert gedraging uit en jij reageert hierop middels P+/R-, ofwel meer druk en vervolgens loslaten én de beloning daar bovenop is de cookie on top. Waar mijn inziens trouwens ook niks mis mee is, die cookie on top is simpelweg extra bevestiging voor het paard dat ie het goed doet. En vanuit dat perspectief kan het paard die cookie on top ook ervaren als R+ (R+ blijft iets fijns voor het paard waardoor het gedrag toeneemt, en ik weet zeker dat een paard die cookie on top ook kan waarderen en de connectie maakt dat ie iets goeds heeft gedaan waardoor het gedrag toeneemt met behulp van die cookie on top)
Ik vind wat dat betreft een “jackpot” en “cookie on top” wel vergelijkbaar, zoals ik al eerder met elkaar vergeleek in de 3 voorbeelden, allebei is het extra bevestiging voor het paard. Bij de cookie on top volgt het na pressure & release/P+ & R-, en de jackpot bij R+ & P- (FF).
Naar mijn inziens is het geen “cookie on top” als je dus een hulp/vraag/tactiele cue geeft, paard reageert hierop, en vervolgens reageer jij daar weer op met R+/P-, met eventueel een jackpot bovenop.
De kwestie of het paard de juiste associatie heeft met de tactiele cue staat daar los van, zeker belangrijk om het mee te nemen in een training en de cue op de juiste wijze aan te leren, uiteraard.

poes schreef:

P- is iets fijns uitstellen of weghalen. Negeren kan daarom wel degelijk als P- worden gezien, je stelt daarmee R+/de fijne toevoeging uit.
Als ik met mijn pony aan de wandel ga, en ze stopt met wandelen is dat “ongewenst gedrag”. Ik vind het prima dat ze ff stopt, helemaal geen probleem mee, maar het zou toch leuk zijn als we verder wandelen.
In de meeste gevallen vraag ik haar wel weer mee te wandelen maar verder doe ik niks (geen druk op het touw oid), vanuit mij krijgt ze dus geen fijne toevoeging; dit wordt uitgesteld totdat ze weer gaat lopen. Gaat ze weer lopen, beloon ik dat gelijk. Vanuit mijn opleiding tot dierentrainer heb ik geleerd dat gedrag negeren onder P- valt, en ik merk zelf dus ook dat het wel degelijk zo werkt.

Dit plaatje, wat ik al eerder in dit topic heb gezet, laat het ook zo zien.
Afbeelding

poes

Re: Trainen middels positieve bekrachtiging / R+, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 17:00

Ah kan uitstellen ook dat was ik even kwijt.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 19:49

Ik snap denk ik waar je naartoe werkt @nick_en_ik (ik vind het lastig om je teksten uit te pluizen als het als één alinea is geschreven). Misschien ook niet, dan is dat mijn fout.

Je schrijft;
Citaat:
En vanuit dat perspectief kan het paard die cookie on top ook ervaren als R+ (R+ blijft iets fijns voor het paard waardoor het gedrag toeneemt, en ik weet zeker dat een paard die cookie on top ook kan waarderen en de connectie maakt dat ie iets goeds heeft gedaan waardoor het gedrag toeneemt met behulp van die cookie on top)

Dat hangt natuurlijk weer compleet van de leergeschiedenis in de perceptie van het paard af.
En maakt dus vaak ook dat verschil in tactiele cue of drukhulp (even een term om te begrijpen dat ik een R- aangeleerde hulp bedoel).

Het toevoegen van een aversief waarop een paard actie onderneemt, is en blijft in basis R-. Oók als je daarna nóg een voertje geeft. Want, de reactie komt voort uit die druk. En leert daar natuurlijk van.
Als jij je paard leert een stapje opzij te doen door tegen de schouder te duwen, waarop het paard dus reageert door opzij te stappen, dan is dat R-, ook als daar een click en voertje na volgt. Die click komt pas secundair aan bod.

Wat wel meetelt, waar Inge Teblick ook over schrijft in het boek Grondwerk 2.0, is dat die leergeschiedenis de perceptie van je paard beïnvloedt.
Als jij veelal R+ hebt getraind en je paard zoals zij noemt 'clickersavvy' is, is er geen verwachting van druk (aversief), alleen van iets doen voor een appetitief. Reken maar dat een ervaren clicker-paard dan gaat lopen uitvogelen wat 'ie moet doen als je de teugel aanneemt. Waardoor dat wellicht helemaal geen resultaat is van R-, maar simpelweg een zeer gevorderd, proactief paard en de juiste antecedent arrangement.

Dat is natuurlijk in die situatie ook afhankelijk van de soort techniek die je gebruikt om gedrag te verkrijgen: luring/moulding, shaping, targeting, capturing en vervolgens chaining, backwards chaining.

En ja, dat betekent dus ook dat er bij cookie-on-top een mogelijkheid zou zijn - als we het hebben over de perceptie van het paard - dat een oefening waarbij aanraking leidend is, het paard die aanraking niet per definitie als aversief heeft ervaren.
Misschien deed dat paard net toevallig al een stapje opzij, waardoor de aanraking meer als tactile cue fungeerde. En dat dat moment in training precies zo liep waardoor het paard puur de click als eureka momentje ervaarde, ipv het weghalen van die hand. :j De kans is klein dat precies dát moment gecaptured wordt, maar het kan wel in theorie.
Maar, als zo'n paard getraind is met pressure release. dan weet zo'n paard dat een hulp er is om op te reageren en is die perceptie dus niet in eerste instantie R+. Iig niet in de meeste situaties!

Andersom kan je iets natuurlijk R+ willen inzetten, maar vindt het paard het niet prettig door welke factor dan ook. Ook als je een tactile cue wil aanleren kan dat voorkomen. Dat is simpelweg een kwestie van goed op signalen letten. En zorgen dat de emotionele bankrekening van je paard lekker vol zit met veel positieve associaties waarbij autonomie hoog staat.

Je hebt natuurlijk gelijk dat we niet 100% (overal) kunnen bepalen wát het paard nou daadwerkelijk de motivatie of demotivatie heeft gegeven in een opdracht. Daar spelen de omgevingsfactoren gewoon een rol in. Maar of je inzet op R+ of R- is natuurlijk gewoon door jou, door mij, door iedereen, zelf te bepalen. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:41

AlwaysH schreef:
Wat wel meetelt, waar Inge Teblick ook over schrijft in het boek Grondwerk 2.0, is dat die leergeschiedenis de perceptie van je paard beïnvloedt.
Als jij veelal R+ hebt getraind en je paard zoals zij noemt 'clickersavvy' is, is er geen verwachting van druk (aversief), alleen van iets doen voor een appetitief. Reken maar dat een ervaren clicker-paard dan gaat lopen uitvogelen wat 'ie moet doen als je de teugel aanneemt. Waardoor dat wellicht helemaal geen resultaat is van R-, maar simpelweg een zeer gevorderd, proactief paard en de juiste antecedent arrangement.

Ik vind dit een herkenbaar stukje, en het is ook wat ik eerder probeerde uit te leggen over hoe het gaat/aanvoelt met mijn jonge paard. :) niet dat ik denk dat hij helemaal nooit aversieven ervaart, maar in de training voelt het 100% zoals hier beschreven.

Ik ben wel benieuwd: wanneer en waarom zijn jullie begonnen met clickeren? :D

Voor mij was het 2006 en ik had het eerste Grondwerkboek gelezen van Inge Teblick. Ik had een verzorgpony, die 12 jaar lang manegepony was geweest. Ze liet zich altijd wel pakken in het land, maar zat ook een beetje in haar eigen mentale bubbel. Toen heb ik met haar voor het eerst wat geclickerd, de handtarget geloof ik en nog wat dingetjes, en er was echt zó'n ommezwaai in gedrag. Ze kwam ineens dravend naar het hek als ze me zag, ze vond het duidelijk superleuk. Voor mij is dat echt een core memory geworden := zo van zó kunnen paarden dus ook zijn... een paar jaar later kocht ik een shireveulen die ik r+ heb opgeleid en zo zijn we ineens 20 jaar, enkele paarden en een boel ervaringen verder... :)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:46

Ik vind het zelf wel een groot verschil maken of je na de aversieve hulp een beloning heeft middels voer of alleen een klopje en braaf roepen.
Het feit dat het paard de beloning bepaald vind ik heel boeiend. Het is, volgens mij, onderzocht en bewezen dat een klopje op de hals helemaal niet prettig is voor een paard. Ook het loslaten van de teugels en een rondje stappen is geen beloning; het is wél fijn dat de druk eraf is.
Vroeger gaf ik na het rijden ook wel eens wortels maar een paard legt niet het verband tussen die oefeningen die hij een half uur daarvoor goed heeft uitgevoerd en dat hij daarvoor wortels krijgt. Daarom denk ik dat tussentijds belonen met voer/wortels juist wel logisch is. Een brug (click) toevoegen kan een paard leren dus nu sta ik regelmatig stil tijdens het rijden om te clicken en te voeren. Ook na een appyement; dat is blijkbaar geen r+ want ik geef wel degelijk een beenhulp=druk maar veeeel minder en mijn paard weet inmiddels wel dat er wat te verdienen valt dus doet meer z'n best. En die oefening is dressuurmatig correct en verbeterd. Dat is dan toch wel r+?
Maar hoe interessant ook, ik vind die terminologie wel (onnodig) ingewikkeld( cookie on top vind ik helemaal een vreselijke term maar dat is gewoon mijn mening).
Ik ervaar het zelf wel als een positieve ontwikkeling dat ik meer bezig ben met belonen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 21:33

lletam schreef:
Maar hoe interessant ook, ik vind die terminologie wel (onnodig) ingewikkeld( cookie on top vind ik helemaal een vreselijke term maar dat is gewoon mijn mening).
Ik ervaar het zelf wel als een positieve ontwikkeling dat ik meer bezig ben met belonen.

Strikt genomen is wat je noemt wel cookie on top, maar dat is niet per se slecht toch? Het is een bijna denigrerende term geworden terwijl dat de bedoeling nooit kan zijn. Het is een supergoede ontwikkeling inderdaad dat je meer bezig bent met belonen en het klinkt alsof je paard er heel goed op reageert. Een trainingsmethodiek, hoe je alles uiteindelijk vervlecht met elkaar, is zo persoonlijk als een vingerafdruk en ook nog eens onderhevig aan continue ontwikkeling.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 10:33

Is ook zo, het is meer gevoelsmatig dat ik die term niet leuk vind:)
Ik spreek in ons geval liever over werken met positieve bekrachtiging.

Over wanneer ik ben begonnen met clickeren:
Ik ben sinds een paar jaar clickertraining aan het toevoegen aan mijn manier van trainen en merk dat ik steeds meer opschuif naar positieve bekrachtiging.

Denken jullie dat je een paard dressuurmatig ohz kunt trainen met R+?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 11:02

VogeltjeM schreef:
Ik ben wel benieuwd: wanneer en waarom zijn jullie begonnen met clickeren? :D

Voor mij was het 2006 en ik had het eerste Grondwerkboek gelezen van Inge Teblick. Ik had een verzorgpony, die 12 jaar lang manegepony was geweest. Ze liet zich altijd wel pakken in het land, maar zat ook een beetje in haar eigen mentale bubbel. Toen heb ik met haar voor het eerst wat geclickerd, de handtarget geloof ik en nog wat dingetjes, en er was echt zó'n ommezwaai in gedrag. Ze kwam ineens dravend naar het hek als ze me zag, ze vond het duidelijk superleuk. Voor mij is dat echt een core memory geworden := zo van zó kunnen paarden dus ook zijn... een paar jaar later kocht ik een shireveulen die ik r+ heb opgeleid en zo zijn we ineens 20 jaar, enkele paarden en een boel ervaringen verder... :)

Wat een leuke vraag!
En ook leuk om te lezen dat je al zó'n lange tijd begaan bent met clickertraining!

Dat van mij begon pas een paard jaar geleden. :o Toen ik 21/22 was, denk ik. In 2006 was ik euh... 6, of 5. :')

Ons vorige paard is na heel wat brokken piloten helaas ingeslapen en toen is Azumar op ons pad gekomen. Hij was 2-jaar-en-een-kwart en kwam dus uit de opfok. Hij had wat extra aandacht nodig door gebitsproblemen. Maar ik was vastbesloten om hem zo paardvriendelijk mogelijk op te gaan leiden en hem vanaf dat moment weer een gelukkig paard te maken (dit denkt natuurlijk iedereen die een paard krijgt/koopt :D ).
Ik zag alleen wel in dat mijn kennis nog niet zo op zichzelf kon blijven staan. En ik was best wel onzeker (dat kan je ook echt teruglezen in mijn vorige volgtopic van Nobli). Dus ik besloot lekker bij te gaan leren. Omdat Azu een blank canvas was, vond ik dat een perfect moment om te gaan experimenteren met clickertraining. Zowel met targets als met drukhulpen. :j

Met de verandering in visie hoorde ook een switch in hoe we Azumar huisvestte. Hij was te mager (geweest), dus ik durfde hem niet cold turkey 24/7 buiten te zetten. Dus we gingen van 4 u p/d buiten in de winter, naar 8 u p/d buiten, naar 8 u p/d op een grote track en nu naar 24/7 buiten in een ruinengroepje. En hij is zo happy!
<3

Mettertijd ben ik me meer gaan verdiepen in emoties, in ethologie en neurowetenschap. Ik heb de opleiding gedaan tot gedragstherapeut, heb me verdiept in speur- en hersenwerk. En zo rolde ik eigenlijk in dat rabbit-hole van R+.
Ik had eerst een afkeer naar FF / Force free. Alsin; ik voelde me denk ik bedreigd dat er mensen waren die het konden, of iig die visie hadden. :=
Maar hoe meer ik begreep van affectieve neurowetenschap, de evolutionaire adaptatie van de emoties en hoe dat verweven is in de hardware van onze gedomesticeerde paarden en hun gedrag... Hoe nieuwsgieriger ik werd; wat kan ik allemaal wél bereiken op deze manier?

Inmiddels is Azu bijna 6 (wow, gaat zo snel...) en ben ik sinds kort tot de conclusie gekomen dat we ons er heel fijn bij voelen om keuzevrijheid een standaard uitgangspunt te maken in onze samenwerking. We rijden dus nog niet, het longeren heb ik al 1,5 jaar terug opgegeven en we zijn dus nu met nieuwe/andere oefeningen bezig.
Ik dacht eerder ook dat ik met keuzevrijheid werkte, maar zag toen nog niet in wat het daadwerkelijk inhoudt.

Natuurlijk zijn er momenten dat ik zijn fysieke welzijn even boven zijn mentale moet zetten, zoals wanneer de tandarts komt (zijn trauma), maar ik ben echt wel heel bewust bezig nu met wat hij wil en ook dat hij niet juist over-aroused raakt. :)

@Iletam, het ligt je wel, of niet. :j
Ik vind juist die terminologie heel erg boeiend en het heeft me een stuk zekerder gemaakt van mijn kunnen.

En ja, dressuurmatig trainen kan zeker!
Misschien kan je hier wat lezen van de blog van Angelica van Reward Based Riding!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:35

AlwaysH schreef:
Dat van mij begon pas een paard jaar geleden. :o Toen ik 21/22 was, denk ik. In 2006 was ik euh... 6, of 5. :')

:') _O-

lletam schreef:
Denken jullie dat je een paard dressuurmatig ohz kunt trainen met R+?

Ja, dat kan zeker! Sorry, komt de term weer even, maar met milde druk/tactiele cues en een cookie on top kan het sowieso. Je kan bijv heel gericht werken aan een criterium dat je kiest per sessie (reactie op het been, een bepaalde zijgang, overgangen etc) om dat stukje gericht te verbeteren, maar er zijn zeker nog andere manieren om het erin te verwerken. Helemaal met R+ kan ook, al gaat je dressuur er dan wel wat anders uitzien (vind ikzelf niet zo'n issue maar ik kan me voorstellen dat dat voor anderen anders is). Maar er zijn enkele trainers heel erg goed mee aan het pionieren, zie bijv op facebook de pagina "reward based riding".

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:43

AlwaysH schreef:
Inmiddels is Azu bijna 6 (wow, gaat zo snel...) en ben ik sinds kort tot de conclusie gekomen dat we ons er heel fijn bij voelen om keuzevrijheid een standaard uitgangspunt te maken in onze samenwerking. We rijden dus nog niet, het longeren heb ik al 1,5 jaar terug opgegeven en we zijn dus nu met nieuwe/andere oefeningen bezig.
Ik dacht eerder ook dat ik met keuzevrijheid werkte, maar zag toen nog niet in wat het daadwerkelijk inhoudt.

Wat leuk, mijn paard is nu net 5 geworden dus een jaartje jonger. Maar ik zie hem nog steeds als mijn jonkie :') waarom lukte het longeren niet?

Ik heb een paar keer op mijn paard zijn rug gezeten en de bak door gestapt (technisch gezien heb ik mijn paard dus in mijn eentje ruitermak gemaakt :') lang leve R+), maar het rijden verder nog niet echt opgepakt. Dat is iets dat ik dit jaar wel wil gaan doen. We doen wel veel "around the roundpen", hij houdt erg van bewegen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 13:22

Longen doe ik ook zelden. Mijn jongste toevallig een paar weken geleden een keer, die vond dat prima en leek het nog te begrijpen ook. De andere drie paarden zie ik gewoon de paniek in hun ogen “maar we waren toch vrienden?”. Dat hele vooruit drijven zorgt voor stress bij ze. Daarom werk ik liever met een reverse roundpen. Of we doen gewoon tikkertje.

Ik heb 2 paarden van bijna 6 en eentje van bijna 4. En een van bijna 13.

Ik ben in 2017 begonnen, daarvoor al wel R- met voedselbeloning (zal het woord niet noemen). Inspiratie was Phoebe, die maar 1 missie had: mensen dood maken := Ze kwam bij mij in training, maar al heel snel wist ik; deze gaat niet meer weg. Ondanks dat er niks mee te beginnen viel. En met niks bedoel ik dan ook echt niks. Kriebelen in de wei was leuk, maar halsteren echt niet, een roundpen in drijven, echt niet. En bij het minste gevoel dat ze iets moest, viel ze vies vals aan. En ze was vlug, zeker voor een koudbloed.

Ik was net mijn eerste zelf gefokte paardje verloren, op de poedersuiker leeftijd van 2,5 jaar. Dat is zuur als trainer; altijd paarden beleren voor anderen, en gaat je eigen dood vlak voordat je erop kan gaan zitten. Ik wilde dus ook niks meer met paarden. Had alleen wat vette dierenartsrekeningen en kon 6-8 paarden stallen voor 50 euro (in totaal!) per maand. Dus makkelijker geld verdienen dan nog 1 zomer trainingspaarden draaien, was er niet. En daar zat ze bij.

Ondanks dat ik toen al zo’n 10 jaar probleem paarden (en eigenaren) hielp, was Phoebe wel next level. Dus op den duur besloot ik extern hulp in te schakelen. Maar na 4 trainers (en niet de minste namen) gehad te hebben die allen nog minder met haar konden dan ik, toch maar zelf het wiel gaan uitvinden.

Puur op gevoel en wat werkte en niet werkte. Ik heb haar met snoep en kriebels als een soort van kunstje een halster om leren doen. Belachelijk kleine stappen, want halster om m’n middel was no go als ik kwam kriebelen. Toen dat goed was en halster hing op m’n schouder opnieuw een no go. Elke keer met geduld en elke beweging van haar hoofd “per ongeluk” richting het halster, belonen. En afstand nemen om haar te laten verwerken. Uiteindelijk met “touch” geleerd dat ze het halster kon aanraken, en daarna langzaam toe gewerkt naar haar neus erin stoppen.

Vervolgens meelopen, dat was gewoon non stop snoep/brokjes voeren. Anders ging ze. Door sloten, als het had gekund door bomen zelfs, en als ik niet snel genoeg los liet/weg sprong, een flinke trap na. In het vrij werken had ze halthouden en achterwaarts geleerd, dus die konden we combineren met trainen als halster om was, en later met touwtje eraan.

Dus ik denk dat ik vooral werk volgens de “Phoebe methode”, want dat er officiële trainings methoden waren en het in oa dierentuinen ook ongeveer zo ging, kwam ik pas jaren later achter. Ooit wel eens aanwezig geweest bij een lesje clicker training, maar dat vond ik maar apart. Achteraf lag dat echt aan de clicker, wat ik een irritant geluid vind, want je stem als click is fantastisch.

Phoebe was 4 toen ze bij me kwam, en wordt dit jaar 13. Bij haar vorige eigenaar was blind rennen ook haar enige optie, waarbij ze eens zonder succes over een landhek heeft willen springen. Ze heeft daar kapotte kniebanden achter aan over gehouden. Dus de kilometers vreten wat we graag doen, gaat helaas niet meer. Maar eens per week mag ze een rondje mee, en dat gaat goed. We hebben endurance gestart, daar hoort ook een onderzoek door dierenarts bij, controle op locomotie en noem alles maar op. Dus ze functioneert aardig goed als “normaal paard”.

Ze heeft haar eigen kudde, bestaande uit 1 biologische dochter en 2 dochters die ook hier bij haar in de groep geboren zijn. Ze is de meest geweldige opvoeder en voorbeeld wat ik ken. Maar als ze het idee heeft dat mensen haar niet respecteren, ze onraad ruikt, of teveel stress en druk ervaart, zet ze het nog steeds op een lopen, no matter what. Dat natrappen en echt vals zijn, was er gelukkig wel snel af en ik durf er m’n hand voor in het vuur te steken dat dat echt niet meer in haar zit.

En ohja, ze wil echt niet op stal, gewoon echt niet. Zelf niet als de hele kudde binnen staat, je veulen ligt te slapen en iemand met een voerschep brok komt, beuk je die gewoon opzij om in 1 rechte streep in de regen naar de paddock te rennen.

Mijn zelf gefokte en opgeleide paarden zijn echt waanzinnig en maken het verlies van die eerste helemaal goed. Alledrie zijn ze gaver dan ik voor hun geboorte durfde te dromen. Maar een band zo diep en intens als met Phoebe, dat halen ze echt niet. Phoebe heeft mij geholpen toen ik niks meer met paarden wilde, en ik heb haar geholpen toen ze op dat zelfde moment niks meer met mensen wilde.

Overigens is Phoebe in Nederland gefokt bij een kleinschalige fokker die de veulens een heel fijn veulen abc mee geeft. Ze is verkocht toen ze een half jaar oud was, en bij die eigenaren is het haar gehele periode jonge jaren keer op keer mis gegaan. Ze hebben me de meest bizarre verhalen verteld. Ik ben al vrij snel toen ze hier was een keer bij haar fokker thuis geweest omdat ik wilde weten in hoeverre het gedrag er genetisch in zat. Haar moeder, oma en vader waren super lieve en makkelijke dieren en ook Phoebe was als veulen gewoon een schatje. Dat gaf mij de doorslag haar niet op te geven. Later heb ik haar moeder en oma van de fokker gekregen. Ze leven helaas niet meer. Een van mijn andere paarden is een dochter van Phoebe haar oma die ik toen nog heb gefokt.

VogeltjeM

Re: Trainen middels positieve bekrachtiging / R+, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:38

Wat een bijzonder verhaal zeg <3