Ik weet niet of ik het nu helemaal goed begrijp, @nick_en_ik, maar het klinkt alsof je cookie on top ook R+ noemt. Dat klopt niet.
Steeds meer mensen kiezen ervoor om voerbeloningen of kriebels tóe te voegen aan hun training (super goed imo). Alleen dan is dat dus nog niet direct R+, als de opdracht met een aversief wordt aangewakkerd.
R- hoeft niet opbouwend of escalerend te zijn, ook de eerste mate van druk die je oplegt (been bijv) is een aversief zolang je het aanhoudt, anders zou het niet werken.
Iets wordt als R+ ervaren door het paard als er geen aversief aan te pas komt en er achteraf wél een apppetitief valt te winnen.
Dit:
Citaat:
Geef je druk als een hulp, en werk je verder met beloningen zoals kriebels en braaf, werk je simpelweg middels R+/P-
Maar geef je druk als hulp om vervolgens nog meer druk te geven als je paard niet reageert/het goed doet, dan werk je met P+/R-
Lijkt dus niet helemaal juist te zijn omschreven.
Die druk waar jij het over hebt zou pas een tactiele cue zijn (een R+ cue waarbij je 'aan het dier zit', tactiel betekjjent aanraking), als dit zónder druk wordt geassocieerd met de gewenste actie.
Te paard en op de grond kan je dus ook denken aan teugelhulpen, waarbij gedrag vervormd wordt (shapen, shapen, shapen!) vanuit antecedent arrangement (de trainingsomgeving).
Zoals: (Paard kan op cue naar een pion lopen)
pion staat rechts,
als je de cue geeft om naar de pion te gaan, gaat het paard dus rechtsaf,
hierbij pak je de rechterteugel aan (eigenlijk dus zoals je vanouds hebt geleerd),
je clickt voor de afwending.
En uiteindelijk doof je de pion uit (eerst zet je de pion misschien nog wat verder, of gebruik je de omgeving anders waardoor het paard logischerwijze rechtsaf gaat als je rechtsom wil trainen),
je neemt de teugel aan (tactiele cue) en je paard gaat naar rechtsom.
Heel erg over-simplified voorbeeld.