longeren paard 19 maanden jong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 18:27

Een dekje was om hem te laten wennen aan aanrakingen op de rug.

Oh heb ook ergens de vraag gekregen over de zweep.
Dit is niet de longeerzweep maar een dressuurzweep.
Ik had Harley voor mij staan en zwiepte met die zweep in het rond. Harley is er geen enkele keer van geschrokken, hij vond het juist interessant. Wijken voor druk leer ik ook met die zweep omdat ik anders te dicht naast hem moet staan.

MayDayParade
Dat was gewoon toevallig. Ik ben naar Harley gaan kijken en die klik was er gewoon. Tevens zei de eigenaar me dat die bijna 2 jaar was. Maar in zijn papieren staat dus geboren 5-7-2013.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:28

Goed gecontroleerd +:)+

Solmyrkvi

Re: longeren paard 19 maanden jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:30

Ik snap dat je helemaal verliefd word op een paard, maar pas dan je gebruiksdoel aan op dat paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 18:31

ttja papieren lagen binnen bij die eigenaar. En op enkele maanden scheelt het niet hoor.
Harley was zo knuffelig.
Ik heb me trouwens van in het begin wel voorgenomen om met echt zadelmak maken pas om 3 en half a 4 jaar te beginnen.
En pas een zadel laten aanmeten op 4 jaar.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:33

Dus met een slecht passend zadel zadelmak te maken?
You go girl!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:34

2a54z6e45r6r schreef:
You go girl!

:') Je kunt ook op alle wonden zout strooien.
Dat een zadel niet op maat is gemaakt betekent niet dat het slecht past.
Zadelmak maken en daarbij telkens het zadel op maat laten maken heb je vooral je portemonnee mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:34

Citaat:
Intussen ben ik weer bij mijn vriend en is alles weer opgelost. Financieel duidelijke afspraken en Harley mag ik gewoon houden.

Are you serious?

Je mag je veulen houden, je gaat gewoon weer je oude negatieve spiraal in. Zonde alleen dat er nu een veulen dus dalijk de dupe ervan is; je afgelopen 20 topics getuigen er inmiddels namelijk van dat je echt niet zo prachtig veel verstand van paarden en jonge paarden opleiden hebt als je zelf denkt ben ik bang.

Op enkele maanden scheelt het dus wél. Alle baby's zijn toch ook niet per 1 januari een jaar ouder?
Katten verjaren toch ook niet per 1 januari, en honden net zo goed niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:35

Waarom wil je hem hengst laten?

Er zijn toch al genoeg hengsten, die goed gekeurd zijn op zowel voorvaderen, en rontgelogisch?
Er zijn elk jaar toch al genoeg veulens?

Knip, knip, zaakje er af! Waarom niet?

Iets doen? Een wandelingetje van 5 minuutjes, en lekker weer t land in bij leeftijds- of soortgenootjes.
Borstelen, voetjes geven, wandelen, gewoon een band op bouwen, meer moet je nu niet willen of doen.
Ga in oktober een keer kijken, en langzaam uitbouwen.

Ook je trainingsschema krijg ik kramp van in mijn kaken?
Eerste paar weken is 5 tot 10 minuten bezig zijn meer dan voldoende.

Ik heb het idee, dat je zelf niet kundig genoeg bent. Haal er alsjeblieft iemand die wel de kunde en wijsheid heeft erbij.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:35

Bizzybijtje schreef:
2a54z6e45r6r schreef:
You go girl!

Zadelmak maken en daarbij telkens het zadel op maat laten maken heb je vooral je portemonnee mee.

Dan heb je verkeerd gelezen aangezien er staat : aanmeten , niet op maat maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:36

2a54z6e45r6r schreef:
Bizzybijtje schreef:

Dan heb je verkeerd gelezen aangezien er staat : aanmeten , niet op maat maken ;)

Dat verandert nog steeds niets aan mijn post :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:38

Ik vind het slim van je dat je je pony al bekend maakt met sommige dingen. Daar heb je later profijt van.

Het longeren hebben we allemaal wel wat van gezegd en iedereen is het daar unaniem over eens. Ik hoop dat je dat ten harte neemt.

Wat ik me wel af vraag n.a.v. je aanvullingen... je woont als noodoplossing terug bij je ouders omdat je niet genoeg geld hebt om een eigen woonruimte te betalen en koopt een paard?
Ik zet daar toch wel even mijn vraagtekens bij... Onderhoud is duur genoeg maar heb jij ook iets om op terug te vallen mocht Harley wat krijgen? Even een wondje hechten kost echt al een klap geld en dan heb ik het nog niet eens over dure ingrepen voor bijvoorbeeld koliek.

Als je jezelf al niet kan voorzien in woonruimte, hoe kun je dan een paard onderhouden gelet op de 'wat als' en noodgevallen kosten?

Dit is absoluut niet aanvallend bedoeld, puur een punt van aandacht en waar ik zo even achter mijn oren ga krabben.

Andere dingen heb je nog jaren de tijd voor om daar goed over na te denken en je te laten informeren (zoals zadels bijvoorbeeld). Maar een ongeluk(je) zit in een klein hoekje...

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:42

Ja, je bent wat vergeten.
Een duidelijk antwoord waarom je in godsnaam dit topic geopend hebt?
Iedereen geeft aan dat jij verkeerd bezig bent op de manier hoe je nu alles aanpakt.
Vervolgens reageer jij: Ja ik kijk echt naar mijn paard hoor. Ik belast hem helemaal niet teveel!

Oké, en nu? Wat wil je verder met dit topic?

Dit topic kan net zo goed op slot. De TS neemt niks aan en gaat rustig verder. Het enige wat er nu wordt bereikt, is dat er straks mensen over de kook raken.

Je weet alles zelf toch zo goed TS? Je let toch zo goed op je paard? Je hebt toch zoveel ervaring?
Waarom heb je dan een ''simpel'' paardenforum nodig als bokt? Met allemaal ''simpele'' zielen, die jou alles vertellen, wat je vooral niet wilt horen en waar je dan ook vooral niet naar luistert.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 18:44

maralyn schreef:
Waarom wil je hem hengst laten?

Er zijn toch al genoeg hengsten, die goed gekeurd zijn op zowel voorvaderen, en rontgelogisch?
Er zijn elk jaar toch al genoeg veulens?

Knip, knip, zaakje er af! Waarom niet?

Iets doen? Een wandelingetje van 5 minuutjes, en lekker weer t land in bij leeftijds- of soortgenootjes.
Borstelen, voetjes geven, wandelen, gewoon een band op bouwen, meer moet je nu niet willen of doen.
Ga in oktober een keer kijken, en langzaam uitbouwen.

Ook je trainingsschema krijg ik kramp van in mijn kaken?
Eerste paar weken is 5 tot 10 minuten bezig zijn meer dan voldoende.

Ik heb het idee, dat je zelf niet kundig genoeg bent. Haal er alsjeblieft iemand die wel de kunde en wijsheid heeft erbij.

Hij staat al bij soortgenootjes 24/24 en 7/7
De dingen die jij noemt doe ik al. Trouwens ik ben maar 3 soms 4 dagen bij hem in de week. En eigenlijk op die 3 à 4 dagen doe ik niet zot veel.
Ben er ongeveer 2 à 3 uur op de weide, maar naast bezig zijn met harley wat zo'n 20 min is. Heb ik nog andere dingen te doen ook zoals stal uitmesten weide uitmesten en harnachement poetsen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 18:47

Cinderella schreef:
Iedereen geeft aan dat jij verkeerd bezig bent op de manier hoe je nu alles aanpakt.
Vervolgens reageer jij: Ja ik kijk echt naar mijn paard hoor. Ik belast hem helemaal niet teveel!

Dit topic kan net zo goed op slot. De TS neemt niks aan en gaat rustig verder. Het enige wat er nu wordt bereikt, is dat er straks mensen over de kook raken.

Je weet alles zelf toch zo goed TS? Je let toch zo goed op je paard? Je hebt toch zoveel ervaring?
Waarom heb je dan een ''simpel'' paardenforum nodig als bokt? Met allemaal ''simpele'' zielen, die jou alles vertellen, wat je vooral niet wilt horen en waar je dan ook vooral niet naar luistert.

Wat moet ik hier nou mee?

Ik ben nog helemaal niet bezig met longeren. Je doet nu wet of ik dit wel al bezig ben en daarmee jullie raad in de lucht smijt.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:50

MaricoGraphy schreef:
Cinderella schreef:

Wat moet ik hier nou mee?

Ik ben nog helemaal niet bezig met longeren. Je doet nu wet of ik dit wel al bezig ben en daarmee jullie raad in de lucht smijt.

Het gaat niet alleen over het longeren. Je hebt meerdere malen dergelijke topics geopend.
Ook uit dit topic blijkt inderdaad weer dat je het er zelf totaal niet mee eens bent. Het enige wat je doet, is namelijk jezelf verdedigen. Dus waarom dan dit topic?
Het is prima hoor, als je je eigen pad trekt. Het is jammer als dat gebeurt ten koste van een ander, in dit geval jouw paard, als jij wel besluit hem zijn jonge jaartjes ''af te nemen'', maar open dan gewoon geen topics en doe wat je zelf wilt en zelf het beste lijkt, dat heb je namelijk ogenschijnlijk allang voor jezelf bepaald.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:52

waarom geen antwoord op mijn vraag waarom je hem hengst wil laten?

Er zijn toch al genoeg goedgekeurde dekhengsten met bewezen voorvaderen die ook rongtgologisch zijn goed gekeurd en keuringen hebben doorstaan?

Waarom is jou hengst zo speciaal om deze hengst te laten?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 18:56

Waarom castreren als het goed gaat?
Ik snap soms niet dat mensen alleen maar willen castreren als een hengst niet gaat dekken ofzo.

Maar dat is een discussie apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:56

Hoe is hij nu gestald dan?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:57

MaricoGraphy schreef:
Ik snap soms niet dat mensen alleen maar willen castreren als een hengst niet gaat dekken ofzo.

Ik zou zeggen, open daar een apart topic voor :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:58

MayDayParade schreef:
Ik snap dat je helemaal verliefd word op een paard, maar pas dan je gebruiksdoel aan op dat paard.

mee eens en er is toch geen haast of wel? heb je daarna nog jaren plezier van.

Het dier kan er niets aan doen dat het nog erg jong is en jij moet je daarop aanpassen.
Het is hoe dan ook jouw eigen keuze geweest om niet voor een ouder dier te gaan, dat die ene 5 jarige al verkocht is..........er zijn duizenden 5 jarigen te koop dus had dan door blijven zoeken, maar je werd verliefd op deze jonge dier, dus pas je gebruiksdoelen dan ook aan, dat komt wel over een paar jaar.......

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 19:01

Bizzybijtje schreef:
Hoe is hij nu gestald dan?

in een heel grote weide van +-6 are met 2 ruinen (1 van 20 en 1 van 35+)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 04-02-15 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:01

MaricoGraphy schreef:

Maar gaat het goed dan? Volgens mij opende je nog geen week geleden een topic of dat je hem wel hengst zou moeten houden want hij begon al hengsten streken te vertonen, maakte je je vervolgens weer druk of dat je er wel op zou passen (met andere woorden; dingen die je dus echt van tevoren had moeten bedenken ipv nu) en de eerste tijd heeft ie alleen gestaan en kon ie alleen een beetje snuffelen aan een ander paard want hij mocht er niet bij.

Doet me denken aan een andere bokker die ook het ene paard na het andere kocht en verkocht en raar en moeilijk deed overal over.. :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 19:03

Anoniem schreef:
MaricoGraphy schreef:

Maar gaat het goed dan? Volgens mij opende je nog geen week geleden een topic of dat je hem wel hengst zou moeten houden want hij begon al hengsten streken te vertonen, maakte je je vervolgens weer druk of dat je er wel op zou passen (met andere woorden; dingen die je dus echt van tevoren had moeten bedenken ipv nu) en de eerste tijd heeft ie alleen gestaan en kon ie alleen een beetje snuffelen aan een ander paard want hij mocht er niet bij.

Doet me denken aan een andere bokker die ook het ene paard na het andere kocht en verkocht en raar en moeilijk deed overal over.. :+
nu gaat het goed sinds hij bij de 2 andere paarden staat.
Hij mocht er nog niet bij omdat hij wormen had.
Hij wordt een D pony dus ik zal er echt wel op passen. Daar maak ik me geen zorgen meer over.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:04

MaricoGraphy schreef:

Waarom een hengst hengst laten, en daardoor een bom vol met hormonen hebben.
In dekseizoenen moeilijk tot niet aan komen, omdat ze stress hebben, omdat ze ki-lo-meters kunnen ruiken, waar hengstige merries zijn, maar daar niet kunnen komen?

Waarom een paard zoveel stress aanbieden?

Een dekhengst, mag regelmatig op de bok, en sommigen zelfs op een echt paard.

Als er niet voor de sport gekozen wordt, of voor de fok.
Waarom zou je dan onnodig stress veroorzaken bij een dier?

Daarnaast, kun je ook stereliseren, dat hij niet kan voortplanten, maar wel zijn bespiering en zijn karakter houd.
Hij dekt dan wel, als een echte hengst, maar er komt niets meer uit.
Deze manier van houden is alleen eerlijk, wanneer het dier ook daadwerkelijk zijn daad mag uitvoeren in mijn ogen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 19:09

Tja of wel of niet castreren ben ik nog steeds aan het nadenken hoor ;)