Hoe het beste te beginnen met grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:10

Anoniem schreef:
vind de manieren van trainen van parelli wel erg breed zeg, wel fijn, maar weet niet meer waar ik t moet zoeken

Ik snap je niet zo, waar wil je het zoeken? Parelli is breed, zo breed dat je daar je leven lang mee toekunt. Je hoeft niet verder te zoeken. Begin met de 7 games (en dat is veiligheid voor de mens en pure basis) en daarna is de sky the limit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:12

Cassidy schreef:
Anoniem schreef:
vind de manieren van trainen van parelli wel erg breed zeg, wel fijn, maar weet niet meer waar ik t moet zoeken

Ik snap je niet zo, waar wil je het zoeken? Parelli is breed, zo breed dat je daar je leven lang mee toekunt. Je hoeft niet verder te zoeken. Begin met de 7 games (en dat is veiligheid voor de mens en pure basis) en daarna is de sky the limit.

jaa het ging me ook meer om wat er na de "basis" allemaal is! gewoon puur uit nieuwsgierigheid, maar er zijn zoveeeel mogelijkheden bij parelli :)

Anoniem

Re: Hoe het beste te beginnen met grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:15

Wat er na de basis is is hetgeen je zelf wil .. alles kan .. Parelli is geen discipline op zich maar een manier van je paarden dingen aanleren, waarbij je altijd rekening houdt met de horsenality die je in die bepaalde situatie voor je hebt :) Dus eerst veiligheid, basisafspraken (de 7 games zijn dat) en dan doe je wat je wil ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:24

jij hebt zoveel linkjes gestuurd haha! nee heb ze nog niet allemaal bekeken, alleen de allereerste 4, de "get started"
moet wel zeggen dat ik (nu nog) niet de 'ambities' heb om ook op de parelli manier te gaan rijden, en moet heel eerlijk zeggen dat ik dat ook niet van plan ben, die filmpjes zijn toch niet helemaal mijn ding, maar alles vanaf de grond, ziet er prima uit & duidelijke uitleg!

EDIT: dat laatste filmpje! geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:27

en gewoon een vraagje, waarom moet je perse een touwhalster hebben?
ik heb er geen, heb er overigens geen probleem mee om er een aan te schaffen hoor, maar vraag me af waarom het niet met een normaal halster kan, kan iemand dat uitleggen? O:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:28

Je kunt Parelli met alles combineren. Linda Parelli lest bij Walter Zettl. Is een klassiek geschoold dressuurruiter en dressuurinstructeur op Olympisch niveau.

Karen en David O'Connor, allebei Olympische ruiters, doen ook heel veel op de Parelli manier.

Nogmaals the sky is the limit. Met Parelli kun je daar komen. En dat ben ik echt nog bij geen andere manier tegengekomen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:28

Cassidy & [***]: ik had de oefening met de pion inderdaad geïnterpreteerd als 'het ongewenste moeilijk maken en het gewenste makkelijk maken'. :) Vind hetook geen dierenmishandeling maar gewoon niet efficiënt :') Het doel van de oefening is: het paard staat bij de pion, of het paard zoekt de pion op. Waarom zou je dan moeilijk doen en hem door heel de piste heen druk geven om dat te laten wegvallen bij de pion? Als je ook kan clicken voor bij die pion, waardoor hij gelijkeen positieve associatie met de pion ontwikkelt. Het gaat verder dan voer, de click zelf activeert de beloningssystemen in het brein al. Dus je bereikt hetzelfde, al heb je je paard het in het ene geval moeilijk gemaakt (en dus druk opgelegd, hoe licht ook) en in het andere geval gewoon beloond. Vind ik in deze situatie gewoon handiger (en zo kan ik er nog wel meer bedenken).

Verder is het wel mogelijk omeen 'dimknop' te clickeren, ipv enkel aan/uit, dat vergt wel veel aandacht. Bottom line is dat je clickt voor de reactie op je hulp ipv op het eindresultaat. Dus bijv bij schouderbinnenwaarts click je voor het naar binnen komen van de schouder op jouw hulp, ipv op het uiteindelijke plaatje. Dan kun je dus simpel je hulp meer en minder vragen. Het kost even voor je paard het doorheeft maar het heeft zo ontzettend veel meerwaarde :) Hij moet leren datje clickt voor reactie opde hulp en niet voor een totaalplaatje. Zo kunje ook makkelijk hulpen combineren etc. Ook kun je je paard een 'ga zo door'-signaal leren, waardoor hij weet dat als hij zo doorgaat, de click zal komen. Dit helpt je ook om net iets meer intensiteit of duur of wat danook te vragen.

Begrijp me niet verkeerd ik vind parelli prima maar ik vind het zonde dat aan positieve bekrachtiging voorbij wordt gegaan, terwijl dat zo ontiegelijk efficiënt is (ook bewezen effectiever dan enkel het wijken voor druk/negatieve bekrachtiging).

Zoals [***] zegt: het gaat niet om het voer maar om het communicatiemiddel dat de click is (Ik zeg 'X' omdat ik een clicker niet handig vind), als je paard niet gevoelig is voor voer dan geef je hem na de click bijv. een rustmoment. Het gaat erom dat je met de click benoemt wat je wil en dat je direct kan belonen :)

Ik adem [***] :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:30

@ Dreamer : Omdat bij een normaal halster het neusdeel te breed is waardoor ze er enerzijds makkelijk tegen kunnen gaan duwen en hun kracht gebruiken (hoeveel paarden gaan niet met hun mens wandelen ;) ) en anderzijds geeft het aanwijzingen moeilijker door, juist omdat het zo'n breed stuk is, en krijg je zogenaamde ruis.

Even héél erg kort ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:30

oh het zal allicht allemaal kunnen wat je zegt hoor, maar ik bedoelde meer dat dat niet zo zeer is wat ik wil bereiken, het gaat mij echt om het grondwerk :) mede omdat paardlief 4 is en ik buiten het rijden ook andere dingen met haar wil doen waar ik wel wat aan heb, en grondwerk en vrijheidsdressuur vind ik erg interessant :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:31

Anoniem schreef:
en gewoon een vraagje, waarom moet je perse een touwhalster hebben?
ik heb er geen, heb er overigens geen probleem mee om er een aan te schaffen hoor, maar vraag me af waarom het niet met een normaal halster kan, kan iemand dat uitleggen? O:)

Een paard gaat leren wijken voor druk. Op ieder gedeelte van dat lichaam, dus ook op dat hoofd. Een touwhalter is essentieel, want het verdeelt de druk op een klein oppervlak, werkt wat scherper in maar is daarmee duidelijker. Draag eens een zware tas aan een breed hengsel, of aan een dun touwtje. Je gaat dat touwtje beter voelen. Dus heb je minder kracht nodig en kun je verfijnder werken.

Een paard met een gewoon touwhalster kan veel meer kracht tegen je gaan gebruiken dan met een touwhalster. En wat een touwhalster met een lange leadrope doet, gaat dit filmpje je laten zien. Helaas met Duitse Voiceover, maar de film maakt het duidelijk.

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHdAa4
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-02-14 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:33

Cassidy schreef:
Een paard gaat leren wijken voor druk. Op ieder gedeelte van dat lichaam, dus ook op dat hoofd. Een touwhalter is essentieel, want het verdeelt de druk op een klein oppervlak, werkt wat scherper in maar is daarmee duidelijker. Draag eens een zware tas aan een breed hengsel, of aan een dun touwtje. Je gaat dat touwtje beter voelen. Dus heb je minder kracht nodig en kun je verfijnder werken.

Een paard met een gewoon touwhalster kan veel meer kracht tegen je gaan gebruiken dan met een touwhalster. En wat een touwhalster met een lange leadrope doet, gaat dit filmpje je laten zien. Helaas met Duitse Voiceover, maar de film maakt het duidelijk.

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHdAa4

[***] schreef:
@ Dreamer : Omdat bij een normaal halster het neusdeel te breed is waardoor ze er enerzijds makkelijk tegen kunnen gaan duwen en hun kracht gebruiken (hoeveel paarden gaan niet met hun mens wandelen ;) ) en anderzijds geeft het aanwijzingen moeilijker door, juist omdat het zo'n breed stuk is, en krijg je zogenaamde ruis.

Even héél erg kort ;)

okee duidelijk, dank! :)
en inderdaad, wat jij in je eerdere reactie zegt, over niet het positieve belonen, is ook het enige waardoor ik erg twijfel of parelli wel bij ons past.. mijn paard is redelijk onzeker van zichzelf, dus ik twijfel of de manier van parelli wel werkt bij haar dan, snap je?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-14 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:34

Anoniem schreef:
en inderdaad, wat jij in je eerdere reactie zegt, over niet het positieve belonen, is ook het enige waardoor ik erg twijfel of parelli wel bij ons past.. mijn paard is redelijk onzeker van zichzelf, dus ik twijfel of de manier van parelli wel werkt bij haar dan, snap je?

Parelli leert je paard juist zelfverzekerder te worden. Het werkt bij elk paard, echt waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:36

dat filmpje had ik toevallig wel gezien!
haha cassidy, je bent wel heilig overtuigt van de manier van parelli! ik vind het leuk hoor, mensen die er echt zo voor gaan en voor 100% achter staan ;) +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:37

Anoniem schreef:
okee duidelijk, dank! :)

Ik heb een onzeker, soms zelfs ronduit bang paard. Dit is zijn karakter (naja, geworden.. door zijn verleden). Komt er nog eens bij dat hij blind geworden is ... Bekijk het topic in mijn onderschrift eens .. zonder Parelli niet mogelijk (en ik heb geprobeerd :Y) Bijna verongelukt := ) ... Als je er de tijd voor neemt doet het zoveel, vooral voor jezelf, en daardoor ook voor je paard .. Alles wordt anders .. makkelijker zou ik zelfs zeggen.. sowieso veel duidelijker .. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:45

Anoniem schreef:
dat filmpje had ik toevallig wel gezien!
haha cassidy, je bent wel heilig overtuigt van de manier van parelli! ik vind het leuk hoor, mensen die er echt zo voor gaan en voor 100% achter staan ;) +:)+

Op pagina 4 staan filmpjes van een opleidingstraject van een jong en vreselijk bang paard.

Wat ik niet heb laten zien is wat je met een paard met een dergelijke basis aan grondwerk kunt doen op dag 3 na grondwerk en zadelmak maken (volgens Anderson, ontloopt Parelli niet zoveel):

http://www.youtube.com/watch?list=PLmn8 ... detailpage

Voor een paard dat als de dood was voor mensen en allerlei vreemde objecten, toch een super ontwikkeling?

En als je deze aanpak ziet, hoe zou je anders kunnen dan compleet achter die methode staan die echt voor elk paard werkt? Het is het ego van de mens die erbij hoort dat in de weg gaat staan en je belemmerd om ongekende hoogtes met je paard te bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:00

ziet er goed uit!
Al vraag ik me wel af hoeveel baat ik hierbij heb als springruiter, kan moeilijk met "losse" teugel door mn parcours hobbelen haha ;) ! maar dat maakt niet uit, dressuur en buiten rijden doen we ook :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:24

dat bedoelde ik dus, vind ik er supergaaf uitzien, maar is niet zo zeer waar ik naartoe wil, snap je? natuurlijk hoef ik ook niet zo ver te gaan, dat vind ik wel fijn aan parelli, je kan t zo "moeilijk" maken als je zelf wilt :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:24

Dan is de vraag, waar wil je naartoe? Wat David O' Connor laat zien wat er mogelijk is qua communicatie met je paard. De ultieme test daarvan is het nemen van een parcours zonder hoofdstel en bit. Als je dat niet wilt, dan hoeft het niet. Maar het is een stukje groei. Het ultieme wat er mogelijk is, waar we het eerder over hebben gehad.

Parelli heeft een gezegde als het gaat om competitie. "Put the relationship first". Het gaat niet om de wedstrijden en of je wint. Het gaat om de band met je paard. En als die goed zit, dan komen de resultaten vanzelf. Echter is het risico erg groot dat je over zelfgezette grenzen heengaat, dat je harder wordt dan gezond is voor jullie relatie, alleen voor die winstpunt, voor die gewonnen wedstrijd. In hoeverre ben ga je je principes overboord zetten als het gaat om het winnen, of als er geldprijzen of een salaris vanaf hangen? In hoeverre ben je bereid om te zeggen "tot zover en niet verder" als het gaat om roem, om een geldprijs, om die gewonnen wedstrijd?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-02-14 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:26

het gaat mij er puur om dat ik straks een paard heb dat wat zekerder in haar schoenen staat zeg maar, en om dat op een leuke manier ongedwongen te brengen
EDIT: allicht zal ik er met rijden (onbewust of niet) ook gebruik van maken, maar ik hoef niet volledig tuigloos een parcours te kunnen springen, dat bedoel ik meer

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:31

Anoniem schreef:
het gaat mij er puur om dat ik straks een paard heb dat wat zekerder in haar schoenen staat zeg maar, en om dat op een leuke manier ongedwongen te brengen
EDIT: allicht zal ik er met rijden (onbewust of niet) ook gebruik van maken, maar ik hoef niet volledig tuigloos een parcours te kunnen springen, dat bedoel ik meer

Zie mijn bovenstaande reactie.

Parelli gaat je paard zich zekerder laten voelen. Sterker nog, jij gaat je zekerder voelen en je paard gaat vertrouwen in je krijgen, en uiteindelijk meer zelfvertrouwen krijgen als je niet in de buurt bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:34

zo ben ik ook zeker niet! ik ga wedstrijden rijden omdat ik het leuk vind, die punten kunnen me gestolen worden zolang we er maar plezier in hebben, ik en m'n paard :)

kan je me nog een keer uitleggen waardoor m'n paard precies zekerder zou worden van de manier van parelli? wat is datgene van parelli wat haar zo zou "helpen" dan? ik zie een fijne manier van grondwerk zoals alles uitgelegd is, ik zie paarden die er goed op reageren, maar waarom? en hoe? het lijkt in die filmpjes bijna allemaal vanzelf te gaan.
Ik wil gewoon weten waar ik aan begin :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-14 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:36

Als je zo kunt blijven denken, ook als de resultaten een keer komen en je gaat zien wat er nog meer mogelijk is, dan ben je de perfecte eigenaar.

Nogmaals, je paard kan leren zelfverzekerder te worden. Een van de methodes is Parelli. And the sky is the limit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:39

Cassidy schreef:
Als je zo kunt blijven denken, ook als de resultaten een keer komen en je gaat zien wat er nog meer mogelijk is, dan ben je de perfecte eigenaar.

Nogmaals, je paard kan leren zelfverzekerder te worden. Een van de methodes is Parelli. And the sky is the limit!

ja zo kan ik wel blijven denken :) het plezier van m'n paard (en mezelf) staat me nogsteeds op nummer 1 en dat zal t ook zeker blijven!