Ik vind dit schokkend - vrijheidsdressuur.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Ik vind dit schokkend - vrijheidsdressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:50

Hoe los jij dat op met rijden dan? Hang je er een hengel met een wortel voor als ie niet hard genoeg gaat?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:59

Nope, maar er is een combinatie van loslaten en klopjes plus hele blije toon?

Persoonlijk vind ik het heel belangrijk om een paard steeds te laten weten dat hij het goed doet. Met een bixje, een klopje, een kriebel, ruimte, rust of een blije belonende toon in je stem :)

Met grondwerk of rijden ga ik er niet om de meter een brokje in stoppen.... :=

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:15

Dat doe ik ook niet en een 'braaf' is voor die van mij heel duidelijk. Als ik begin met voor alles wat hij goed doet een brokje naar binnen proppen dan word het een hele vervelende bedelaar. Paarden moeten ook weleens iets wat ze niet zo leuk vinden, tis niet anders. Ik vind dit iig nog steeds niet schokkend..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:40

Ik heb tig paarden in handen gehad die voor alles werden beloond, maar als er consequent mee word gewerkt is er vrij weinig aan de hand :) doe dat niet, krijg je idd happende vervelende bedelaars, maar dat is een kwestie van even duidelijk malen dat jij degene bent die beslist wanneer er wel of geen voer komt, dmv bijvoorbeeld een bridge :)

Ja natuurlijk moet een paard dingen doen die hij niet altijd even leuk vind... Maar dan nog kies ik er voor om dan te belonen, misschien nog wel extra zelfs omdat hij het 'tegen de wil doet'

Ik vind het ook niet zo zeer schokkend, dat vind ik pas als de striemen er op staan, het beestje word om getackeld en se met drie man de pony optillen om hem te laten steigeren. Maar prettig om naar te kijken is anders.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:16

waar zie jij een pony met 3 man opgetilt worden om te laten steigeren?

Bij mij bedelen ze ook niet maar er lopen ook kleine kindjes tussen mijn pony's en ze worden sowieso niet uit de hand gevoerd.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:23

Nergens xD maar dan zou ik het pas schokkend gaan vinden ;)

c_upcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:18

rooswita schreef:
hmm erg vriendelijk ziet het er niet uit nee, this net of ze hem aan het halster alle kanten op trekt

idd

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:42

Niet mijn manier, maar waarschijnlijk show ponys en dat word vaak niet vriendelijk geleerd.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:11

Toch bijzonder dat menig Bokkers uit een filmpje van 1.48 min. de hele voorafgaande training en omstandigheden weten of denken te weten. Dat denken is misschien nog wel het grootste probleem, want als iets verrekte moeilijk is, dan is het wel positief zijn over iets wat een centimeter afwijkt van jouw eigen trainingswijze. :z

Ja, ik ben het ermee eens dat het chaotisch oogt. Overigens zit ik dat 'rukken' wel wat meevallen. Tsja, het is een show en er moet dan gewoon op dat moment gepresteerd worden if you like it or not. Als ik op wedstrijd ga, ga ik mijn paard ook niet vriendelijke verzoeken of ze heel misschien, als het even uit komt bij A af willen wenden. Nee, ik ben geen beul, maar ik ben dat afkraken van anderen en heilig doen toch wel kotsbeu.

Ook las ik ergens over de 'gerichte' bok naar de trainster toe? Misschien moet menig Bokker eerst maar is kritisch naar hun eigen 'speel' filmpjes gaan kijken voordat ze over deze bok beginnen, want daar zie ik regelmatige extreem dominant gedrag voorbij komen waar je u tegen zegt.

VisibreTeam schreef:
VD is vrijheidsdressuur:
Belonen met voer, timen met clicker, aanleren vanuit natuurlijk gedrag.

Tricktraining:
Dingen 'even gauw' aanleren (vaak), met of zonder beloning, vaak door druk zetten en release :)

Tsja, het kan aan mij liggen hoor, maar voor zover mijn verstand reikt is "Tricktraining" nog altijd de Engelse vertaling van Vrijheidsdressuur. Typ het in, in Youtube et voila de filmpjes vliegen je om de oren en de eerste 10 die ik zie, zie ik alleen maar paarden die in vrijheid en rust getraind worden.
Nogmaals, het kan aan mij liggen.

Daarnaast vind ik 'opzitten', een paard op je schouders laten hangen en je paard aanleren om op commando dood te vallen nou niet bepaald 'natuurlijk gedrag'. Ook dat kan aan mij liggen. Ik zeg niet dat ik het afkeur of je af wil kraken. Vind persoonlijk alleen je reacties in dit topic wat tegenstrijdig met de foto's en filmpjes die je zelf op Bokt plaatst.

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:32

dit is wat ik schokkend vind een pony 'omgooien' om hem te leren liggen