discussie: kids & join-up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: discussie: kids & join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 20:50

Ik geef met mijn pony's lessen erop en ernaast. Wat vooral belangrijk is, is dat de dieren het leuk blijven vinden en de instructeur naar ze luistert. Ik kan mijn dieren altijd inzetten maar die rek gaat wel twee kanten op. Geven de dieren aan een mindere dag te hebben, houdt ik daar rekening mee of gaan ze lekker terug de wei op. Dat is ook iets wat ik de kinderen ook wil meegeven. Het is geen fiets die het altijd maar gewoon doet. Het is niet vanzelfsprekend dat 400kg gewicht naar ons Wilt luisteren en voor ons Wilt werken. Ik ben mijn pony's dan ook dankbaar voor wat ze voor me doen en als dank probeer ik ze zo gezond in hun lijf te houden dat ze het werk ook aan kunnen. De combinatie dressuur en nh gaan ook goed. Ju doe ik nooit geplant. Wel eens als een dier iets uithaalt naar mij toe wat echt niet kan en dan staan ze meestal los op de weide.

op mijn werk doen we ook grondwerk combineren met rijden maar die pony's zijn gewoon een stuk minder gezond en veel meer afgestompt. Daar is het ook veel lastiger om de kinderen echt iets te leren op een vriendelijke manier. Paarden en pony's die weigeren te lopen, lomp gedrag vertonen of zelfs bijten/dreigen maken dat ik veel te vaak wat heftiger moet ingrijpen om de veiligheid te bewaken. Iets wat ik de kinderen juist niet als voorbeeld mee wil geven.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:35

ik ben het met je eens.
het kan gewoon geen kwaad.

daar kunnen we heel kort of heel lang over banketstaaf.
het kan gewoon geen kwaad.

hoezo zo longeren wel dagelijks kunnen?
kommop, niet zo kort door de bocht! een kindje wat op haar pony'tje rijd doet dit de eerste paar maanden toch ook niet perfect?
zo kan het ook geen kwaad als ze dit gewoon testen met hun eigen pony.
het enige risico is hoe het paard er op reageert. daar zou het fout kunnen gaan idd. maar de JU is gewoon iet schadelijk bij verkeerd uitvoeren. onduidelijk tot onbegrijpelijk voor het paard, maar niet schadelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:59

lot189 schreef:
het enige risico is hoe het paard er op reageert. daar zou het fout kunnen gaan idd. maar de JU is gewoon iet schadelijk bij verkeerd uitvoeren. onduidelijk tot onbegrijpelijk voor het paard, maar niet schadelijk.

Je spreekt jezelf tegen. Op het moment dat een paard niet uit het boekje reageert en een kind aanvalt, schaadt het het paard wel degelijk. Bij serieuze aanvaringen en blessures van dat kind kan het paard stempels krijgen waar maar moeilijk vanaf te komen is, met uiteindelijk traject slager, in het ergste geval.

En in het JU verzameltopic zijn er ook volwassenen geweest die de JU op hun paard hebben losgelaten waardoor het paard serieuze knauwen heeft gehad. Zelfs AvT neemt de JU niet zomaar op elk paard mee. Kan me nog een paard herinneren dat uit Roemenie kwam, en ook mee zou gaan naar Horse Event (ben niet zelf geweest, foto's gezien), waarvan werd gezegd dat de JU niet gepast zou zijn. Hoe heette ze ook alweer, Gypsy? Was een vosmerrie. Hoe is het daarmee afgelopen?

Dus JU op elk paard: nee. JU geen kwaad kunnen: nee.

Een kind kan de beslissing of een JU op het dier wel of niet op zijn plek is al helemaal niet maken. In dat geval, gewoon niet doen.

SannieHorse7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:15

sorry mensen,maar ik vindt dat kinderen van een jaar of 12,13 het best wel kunnen doen,maar ik zou het niet meteen op probleempaarden gaan uitproberen.EN IK WEET OOK DAT JE ECHT NIET HET MOET PROBEREN ZONDER EEN VOLWASSENE,TENZIJ JE ER VEEL ERVARING MEE HEBT :list: