Wat is Natural Horsemanship?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:41

grietje14 schreef:
Ik kan geen filmpje maken.
Ik kan zo niet specifiek opnoemen wat er niet goed gebeurt, maar
ik zou misschien wel de verschillen tussen parelli en horsemanship kunnen opnoemen, qua doen.
Alleen dan moet ik eerst wat meer van parelli zien, en eerst zelf wat meer ervaring met
horsemanship hebben.

Ik bedoel ook een filmpje van Parelli, niet een van jou. Ik wil graag van je weten wat Parelli in jouw ogen verkeerd doet. Neem bijvoorbeeld het filmpje hier in het topic of kies er eentje uit op Youtube. Er staan er genoeg. Kijk er naar en vertel wat er niet goed aan is of waar je het niet mee eens bent. Waarom is de Parelli methode volgens jou geen horsemanship??

Een eigen mening is goed, maar het staat wel zo intelligent als je die ook kunt onderbouwen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:31

TS, ik ben in aanraking gekomen met 'NH' omdat ik ooit eens in de bibliotheek een boek van Hempfling had zien liggen, met op de voorkant aan foto van hem zonder optoming op zijn paard. Als echt Penny manegemeisje vond ik dat gewoon hartstikke mooi, een droomplaatje. Ik was toen denk ik 11 ofzo. Heb dat boek toen geleend, snapte er geen bal van maar heb wel alle plaatjes lekker zitten kijken.

Een jaar later heb ik het boek nog eens geleend en toen echt gelezen. Ik zal niet zeggen dat ik alles echt begreep, maar het had wel echt mijn interesse gewekt. Ben daar toen ook mee aan de slag gegaan. Het is geen duidelijk stappenplan, dus het was gewoon een beetje zelf aanrommelen. Maar: met de beste intentie en ik heb er ook zeker wat van geleerd. Zo heb ik door dat boek voor bijvoorbeeld voor het eerst iets geleerd over lichaamstaal en leidposities. Voorheen was het gewoon rechterhand bij de knip en dan naast het hoofd. Bovendien liet Hempfling zien dat veel dingen misschien niet zo vanzelfsprekend waren als de manegeinstructrice zei. Wat dat betreft was dat voor mij dus een flinke stap. De eerste keer dat ik in aanraking kwam met 'het kan ook anders'. :)

Later een keertje een clinic van Voest bijgewoond en op onze ponyclub hebben we zelfs een keer een hele middag workshop van een van zijn instructeurs gehad. Geen Hempfling plaatjes, maar dat was wel ineens iets wat een stuk meer op mijn niveau was, makkelijker in de praktijk te brengen. Van hem heb ik dus ook flink wat gelezen en in de praktijk gebracht.

Toen in aanraking gekomen met het clickeren van Teblick, wat ook superleuk is en haar boek vind ik erg goed. :j

Verder is op het internet, en ook op bokt, natuurlijk wáánzinnig veel info te vinden. NH is voor mij steeds veel meer geworden, zo ongeveer alles van ethologie tot biomechanica zeg maar. :) Wat heeft een paard nodig, hoe steekt hij in elkaar, waarom doet hij wat hij doet, en hoe kan ik hem (terwijl ik daar allemaal recht aan doe) laten doen wat ik graag wil?

Ik heb een tijdje in Zuid-Afrika gewerkt met rehab-paarden op een opvancentrum, en heb daar ik ook ontzettend veel van geleerd en ervaren.

In Parelli heb ik me (nog) niet echt verdiept. Ik ken de klok, weet ook wel een beetje waar de klepel ongeveer zit maar niet precies. :D Wil dat wel graag, maar heb er nu naast mijn studie gewoon niet de tijd voor. En wat ik begrijp moet je, wil je het goed doen, echt doorwerken aan dat programma en absoluut niet blijven hangen in een fase. Als ik m'n studie klaar heb... Lijkt me ook weer superinteressant. :j

Mijn tip voor jou is dan ook: ga gewoon eens naar de bieb, haal een boek van Voest, Hempfling, Parelli, Teblick of wie je dan ook maar aanspreekt en ga gewoon eens lezen. En lees daarna het boek van een ander! En nog een ander! Meer lezen is meer inzicht, en je leert ook nog eens het kaf van het koren scheiden. Volg bovendien eens een workshop als je de kans hebt. Leren is doen. :)

Cassidy... "ik zeg maar zo, ik zeg maar niets". :D

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:45

grietje14 schreef:
en bij horsemanship zou je je juist op
het paard moeten richten.

grietje14 schreef:
Ik begrijp dat je bij parelli je paard probeert te begrijpen,

Spreek je jezelf nu niet een klein beetje tegen? :)

Cassidy

Re: Wat is Natural Horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:57

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:50

Laatste, hoe ik parelli zie:
Parelli heeft eerst naar het paard gekeken, en proberen
dingen van het paard te begrijpen, hij heeft erover nagedacht hoe
en waarom een paard reageert, en gekeken naar hoe kan ik daar op inspelen.
Dat heeft hij stapje voor stapje in levels verdeeld, en ook in fases.
Daarom is het niet nodig om eerst naar jezelf te kijken.
Dit is een beetje algemene beschrijving van parelli.
Hij kijkt wel naar het paard, maar zet een bepaal deel van wat hij begrijpt
in een hokje, en bedenkt er een oefening bij.
Klopt mijn beschrijving of niet?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:56

nope!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:03

Ook niet het eerste stukje?
Want pat parelli kijkt toch eerst naar het paard, het kuddegedrag enzo,
en begrijpt daar wat van, en weet er zo oefeningen uit te halen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:44

Moderatoropmerking:
Enkele totaal offtopic reacties zijn verwijderd, graag bij het onderwerp blijven.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:06

Of is parelli heel anders qua algemeen, hoe pat het bedacht heeft.
Leg eens uit?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:17

Ik ga geen moeite doen om dingen uit te leggen waar je niet open voor staat om het te begrijpen, of waar je vervolgens toch je eigen draai aan geeft.
Daarom voor jou even een samenvatting wat Parelli is, en verder moet je je toch echt zelf in de methode gaan verdiepen. Ik ga het niet voor je voorkauwen, een beetje eigeninitiatief is wel zo gewenst.

Van http://www.parelli.nl

Wat is Natural Horsemanship
Parelli is een trainingsmethode voor paarden welke gebaseerd is op de manier waarmee paarden onderling communiceren in hun natuurlijke omgeving. Vandaar de term ' Natural horsemanship'.

De natuurlijke manier van communiceren is effectief met alle rassen, in alle disciplines en alle manieren van rijden waaronder dressuur, springen, eventing, polo, mennen of gewoon een fijne buitenrit. Het is inmiddels wereldwijd bekend en gebruikt door paarden mensen van alle niveaus. Van echte beginners tot doorgewinterde internationale wedstrijdruiters en olympische medaille winnaars.

Gebaseerd op liefde en respect voor het paard, begrip voor het natuurlijke gedrag van paarden en voor hun psychologie- geeft de Parelli methode iedereen de kans om op elk niveau plezier te hebben met zijn paard en buitengewone resultaten te behalen op een natuurlijke manier.

De Parelli methode gebruikt geen dwang, intimidatie, scherpe bitten of mechanische hulpmiddelen maar liefde, taal en leiderschap of anders gezegd relatie, communicatie en wederzijds vertrouwen.

Parelli kan iedereen helpen op elk niveau om success te hebben zonder kracht, relatie zonder dominantie, samenwerking zonder angst, gratie zonder intimidatie en harmonie zonder dwang

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:19

Aha oke, vind je dat ik niet open sta als ik er een vraag over stel?

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:19

Moet de Topic naam niet veranderd worden? :D Parelli is toch onderdeel van NH maar staat er niet gelijk aan? Volgens mij gaat het nu niet meer over wat NH inhoudt maar over wat Parelli inhoudt en of dat juist of niet juist geinterpreteerd wordt...

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:21

Nou, eigenlijk vind ik het er wel bij horen omdat
het er onderdeel van is.
Wat vind jij dan wat natural horsemanship is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:22

grietje14 schreef:
Aha oke, vind je dat ik niet open sta als ik er een vraag over stel?

Je stelt geen vraag, je trekt een conclusie en vraagt dan of die juist is...
En uit eerdere berichten in dit topic maak ik op dat je er beslist niet open voor staat.
Ik zou zeggen, maak eerst je huiswerk, verdiep je er wat meer in (en dat is NU, en niet "tijdens een zomervakantie" en bekijk alle filmpjes in alle Parelli topics (want ik krijg de indruk dat je dat NIET gedaan hebt) en dan praten we verder.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-03-11 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:24

Angela_28 schreef:
Moet de Topic naam niet veranderd worden? :D Parelli is toch onderdeel van NH maar staat er niet gelijk aan? Volgens mij gaat het nu niet meer over wat NH inhoudt maar over wat Parelli inhoudt en of dat juist of niet juist geinterpreteerd wordt...

Volgens mij had de ts haar antwoord al.
De moddie wil anders dit topic vast wel opsplitsen, als we een verkeerde kant uitgaan.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:26

grietje14 schreef:
Nou, eigenlijk vind ik het er wel bij horen omdat
het er onderdeel van is.
Wat vind jij dan wat natural horsemanship is?

Ik denk dat het veel breder is dan alleen Parelli....

"Natuurlijk paardrijden....
.... Of beter bekend als 'Natural Horsemanship' is een paardgerichte manier van -rijden en omgaan met paarden waarbij gebruik gemaakt wordt van communicatie, wederzijds respect, gelijkwaardigheid, kuddegedrag psychologie en kennis, in plaats van met mechanische middelen, angst en intimidatie. Ook de voeding, huisvesting en hoefverzorging vinden hun basis hierin. Een zo natuurlijk mogelijke verzorging heeft gezondere paarden tot gevolg, in zowel lichamelijk als in geestelijk opzicht. Natural Horsemanship is een basis, een verzamelnaam, van waaruit jij en je paard zich verder kunnen gaan ontwikkelen. Het verfijnt de band tussen jou en je paard, of je nu dressuur rijdt, western, wedstrijden of recreatief rijdt.
"

Ik probeer het ook helemaal niet te ontleden voor mezelf want ik denk dat er een "basis" is (en die is voor mij wel bovenstaand) en verder ook nog een stuk eigen invulling in dat geheel. Parelli vind ik een stuk eigen invulling. Net als bitloos. Voor mij is het wezenlijk onderdeel van NH en voor anderen niet....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:30

Tja, ook voor Angela is het dan handig om de omschrijving van Parelli even door te lezen die ik hierboven heb opgenoemd.

Parelli is geen eigen invulling. Parelli is een smeltkroes van bestaande methodes, met een didactisch systeem eromheen. En bitloos is een weg binnen de NH, en niet het einddoel.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:33

Cassidy schreef:
Tja, ook voor Angela is het dan handig om de omschrijving van Parelli even door te lezen die ik hierboven heb opgenoemd.

Parelli is geen eigen invulling. Parelli is een smeltkroes van bestaande methodes, met een didactisch systeem eromheen. En bitloos is een weg binnen de NH, en niet het einddoel.

Dan moet Cassisy even goed lezen! Ik zeg dat Parelli voor mij een onderdeel van NH is maar dat er meer is. Zeg ik dat bitloos het einddoel is? Ik vind dat je vrij snel en erg naar je eigen mening reageert eigenlijk... ;) .

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:33

Oke, je hebt wel gelijk, en ik heb me voorgenomen
om eerst open te staan, en misschien zelf te proberen voordat
ik een mening heb, als ik ga kijken naar waarom ik wat doe, en waarom
dat zo bedacht is kom ik er snel genoeg achter.
Verder ben ik het met angela eens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:34

Angela_28 schreef:
Parelli vind ik een stuk eigen invulling. Net als bitloos. Voor mij is het wezenlijk onderdeel van NH en voor anderen niet....

Voordat je meteen roept dat ik mijn mening klaar heb, zou je even naar je formulering van je antwoord kunnen kijken.
Als je het zo niet bedoelt, moet je het anders neerzetten. Want ik maak er uit op dat Parelli eigen invulling is en dat jij bitloos heel belangrijk vindt...

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:35

Het gaat mij er niet om gelijk te krijgen natuurlijk ;) . Ik leg uit wat voor mij de definitie van NH is en niet wat ik inhoudelijk van Parelli vind...

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:38

Cassidy schreef:
Angela_28 schreef:
Parelli vind ik een stuk eigen invulling. Net als bitloos. Voor mij is het wezenlijk onderdeel van NH en voor anderen niet....

Voordat je meteen roept dat ik mijn mening klaar heb, zou je even naar je formulering van je antwoord kunnen kijken.
Als je het zo niet bedoelt, moet je het anders neerzetten. Want ik maak er uit op dat Parelli eigen invulling is en dat jij bitloos heel belangrijk vindt...

Ik sta nog steeds achter mijn omschrijving tenzij ik je nu niet meer volg... Het zijn beiden eigen invullingen van "een stuk" NH naar mijn mening. Aanvullingen op of manieren van... Hoe je het zelf wil omschrijven. Het is niet mijn bedoeling om ook maar iemand boos te maken maar ik vind dat je heftig reageert op sommige antwoorden.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:38

Bitloos is wel iets moois om te bereiken, ik ga mijn
paardje ook met bitloos hoofdstel beleren.
En dan wil ik uiteindelijk zonder iets met haar kunnen rijden.
Ga ik misschien les voor nemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:39

En zie je dan geen overeenkomsten in de door jou zo mooi gekopieerde tekst en het stuk over Parelli wat ik heb neergezet?
Volgens mij komen er precies dezelfde keywords in voor...

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:41

Jazeker zie ik overeenkomsten. Maar het is niet alleen de manier van Parelli.... (Ik vind Parelli trouwens een goede manier van omgaan met paarden hoor ;) ).