www.dehorsemanshipshoeve.jouwweb.nl

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:17

Maar hoe weet je dat nou dat jouw methode fijner, veel fijner, is als je nog nooit iets met Parelli te maken hebt gehad?
Ik vraag me echt af wat jij zou doen bij een heel moeilijk paard wat niet op de trailer wil en stokstijf voor de trailer blijft staan (en ook leuk kan steigeren), hoe pak jij dat aan met jouw methode?

Ik was op jouw leeftijd ook nog een echte penny die dacht alle wijsheid in pacht te hebben en elk paard te kunnen opvoeden en rijden, ik was nl heeeeel goed vond ik zelf. :D
Nu weet ik gelukkig wel beter en ik begin het nu na 35 jaar met paarden om te gaan pas echt te begrijpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:20

Cissy, het is allemaal perceptie. Grietje heeft het in haar hoofd zitten dat Parelli niets is, en blijft bij dat standpunt.
En als je dat als uitgangspunt hebt, is alles meteen "fijner".
Ik ben in mijn hele leven nog niemand tegenkomen die zo vast zit aan haar ideeen als Grietje.
Maar om te groeien Grietje, zul je toch uit je comfort zone moeten komen. Anders eindig je niet daar waar jij zo graag heenwilt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-03-11 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:20

grietje14 schreef:
Parelli is veel van paarden weten en daar een methode omheen bouwen.

Parelli is een persoon die een methode ontwikkelt heeft. ;)

Maar, om goed uit te kunnen leggen (op papier) is het ook van belang dat je de taal goed beheerst. Dus misschien is het ook een goed idee om wat beter op te letten tijdens nederlandse les en misschien in je vrije tijd, met behulp van je docent, wat meer verslagen te schrijven waardoor je schriftelijk beter wordt.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 21:22

Waarom ik dat veel fijner vind, nou gewoon ik heb weleens gekeken naar parelli filmpjes, en vind het niet echt altijd evenleuk lijken hoe ze het doen. Zon paard in de trailer laden heb ik geen ervaring mee, ik zou dan in ieder geval wel proberen om hem eerst een beetje rustig te krijgen. Ik moet ook nog wat techniekjes ontwikkelen, die zou ik dan gebruiken, en bij het ene paard zachter, en bij de andere wat harder.

grietje14

Re: www.dehorsemanshipshoeve.jouwweb.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 21:26

Mandy@ Zitten er zoveel fouten in dan? Ik let ook wel goed op tijdens Nl hoor.
Cassidy@ Ik zeg niet dat parelli niets is, echt ik geloof dat er ook wel goede kanten aan parelli zijn, maar ook slechte.
Cissy@ Had jij je toen ook al ontwikkeld dan? Zon enorme penny ben ik nou ook weer niet, ik kijk wel naar doe ik het wel echt goed.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:28

En hoe ontwikkel je dan die techniekjes? Neem aan dat je daar een paard bij nodig hebt die dat soort gedrag vertoont.

Die Parelli filmpjes die je hebt bekeken zijn dat filmpjes van the man himself of van mensen die aan Parelli 'doen' en het misschien niet begrepen hebben. Oftewel, zijn het wel representatieve filmpjes geweest?

Nee, ik ben me nu pas aan het ontwikkelen en nee ik ben nu geen 15 meer inmiddels.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 21:30

Ja klopt, gewoon door wat te oefenen.
Maar als je dat met een paardje doet die wat rustiger is, kan je het miss ook wel met zon paard, want dan heb je al wat ervaring en weet je al wat.
Oke, maar je was dus als puber nog niet met nh bezig?
Die filmpjes die ik heb gezien is dat ze het paard dan steeds, door het touw zo te zwiepen willen laten luisteren, als dat nou nh is.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 21:38

Nouja, in ieder geval iedereen bedankt voor de tips.
Ik laat mijn site eerst even zo, naarmate ik verander/verbeter verander ik hem.
En mijn spellig en nederlands word ook nog wel beter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:49

Je schrijft zo vaak over de goede en de slechte kanten van Parelli, maar ik heb je ze nog niet op horen noemen. Hoe kan het ook, als jij je er niet in verdiept?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:49

grietje14 schreef:
Ja, das waar. En doordat wat jij verkeerd doet, doet het paard zo tegen jou. Kijk van zulk soort dingen word je je dan bij mijn methode ook bewust. Maar ik weet niet alles heel erg precies enzo, ik ontwikkel ook nog altijd verder, en kom meer te weten.

Bij jouw methode? Wauw, wat doe je dat goed op je 15e, al een heel eigen methode hebben! *\o/*

grietje14 schreef:
Ja, maar hoe moet ik het dan beter uit leggen?
Ik leg gewoon uit wat ik er van weet, en hoe ik het gedaan heb, hoe ik dat begrijpelijk voor andere mensen kan maken heb ik al geprobeerd, door die stappen. Verder lukt het niet echt, om een goeie volgorde te maken.

Wat dacht je van niet?
Waarom zou je het persé moeten uitleggen? Is het niet genoeg dat je het gewoon zelf weet en er zelf mee aan de slag kan? Wil je nu echt een website maken waar anderen van gaan leren en jouw methode gaan volgen?

grietje14 schreef:
Oke, maar ik zou dat ook wel kunnen leren uitleggen.
Want hun manieren is toch even wat anders.
En misschien als ik ouder ben, het beter en anders kan uitleggen, als ik wat meer ervaring heb?
Waarom zou ik het niet kunnen uitleggen en zij wel? Is het dan zo moelijk te begrijpen?

Ik ben 10 jaar ouder dan jij en ik doe dingen die ik niet kan uitleggen ...
Ik kan gewoon geen les geven, ik kan niet uitleggen waarom ik iets doe en hoe ik dat aanvoel, ik kan het gewoon niet. Heb er problemen mee als mijn verzorgster rijdt of grondwerk doet met mijn pony (ik zie dan vanalles verkeerd gaan en ik denk "aaaaaaargh, neen!" en ik kan gewoon NIET uitgelegd krijgen hoe het wel moet) en zelfs als mijn moeder met de hond wandelt (bij haar trekt hij tijdens het wandelen, bij mij niet .. ligt aan hetgeen je uitstraalt naar je hond toe en blablabla, maar ik krijg het dus NIET uitgelegd).

Ik heb me er bij neergelegd dat ik er gewoon niet voor gemaakt ben om dingen uit te leggen en heb er dan ook geen behoefte aan om anderen te leren wat ik allemaal ken en kan (en waarom ook? zo spectaculair is het allemaal niet :') ). Misschien een aanrader voor jou ;)

Cassidy schreef:
May the horse be with you...

_O- _O- Sorry :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-03-11 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:50

Ik heb die ervaring al die hoef ik niet meer te leren -:) , ik vraag me alleen af hoe JIJ dat zou doen. Als een paard een dikke vinger naar je opsteekt en je ondersteboven loopt en met geen 10 man bij de trailer te krijgen is, hoe zou jij dat dan oplossen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:52

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:21

Haha, wat een toepasselijke filmpjes!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:31

Geweldig die filmpjes! Ik ga ff mijn eigen Pro-Parelli topic aanmaken, want ik ben sinds een paar weken heel enthousiast aan 't Parelli-en! :D

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:15

Sabine@ Jouw snap ik helemaal! Ik ben dan altijd zon doorzetter, en probeer het toch een beetje voor elkaar te krijgen. Ik accepteer het dan maar gewoon. Maar misschien dat ik het later wel kan, want later ga ik een cursus voor horsemanshipinstructrice volgen.
Cissy@ Daar heb ik geen ervaring mee.
Cassidy@ Dat zag ik in andere filmpjes.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:24

ik heb even het hele topic nagelezen en ik verbaas me ontzettend over je visie op Natural horsemanship..
je zal mij geen commentaar horen maken over je manier van schrijven, je bent nog jong en vind het een leuk idee van je om een site te maken over jou ideeen over het natural horsemanship.
MAAR, je interpreteert het helemaal verkeerd. Natural horsemanship is niets meer en niets minder dan een kijk op het werken met paarden. een visie die mensen hebben op de manier hoe je met je paard omgaat.
Pat Parelli heeft een methode van werken ontwikkeld aan de hand van die visie.

de visie betreft (zoals ik hem heb geinterpreteert) praat met je paard zoals hij in de kudde met andere paarden zou praten en ga met je paard om zoals hij met andere paarden om zou gaan. als je dit doet, is je gedrag verklaarbaar voor je paard en heb je een vorm van communicatie die voor elkaar verstaanbaar is en daarop kun je verderborduren.

verder begrijp ik dat mensen gefrustreerd raken van je site, je hebt er duidelijk nog geen kaas van gegeten. (ik daarintegen ook niet, maar ik krijg wel les van iemand die zijn diploma behaald heeft). en je vertelt mensen wat NH is terwijl je zelf niet weet wat het inhoud.

als ik je een praktijkvoorbeeld geef, kun je dan een plan van aanpak maken?(en dan niet zeggen, dat is voor ieder paard anders, bijna iedere horseman begint in zo'n geval met 1 ding)

ik loop de wei in, mijn paard rent op mij af met zijn oren in zijn nek en wil mij bijten. ik gooi mijn armen in de lucht en jaag hem weg. als ik naar hem toe loop om hem te pakken, schopt hij naar me.

wat zou jij hiermee gaan doen?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:36

Ik snap je helemaal. Ik dacht dan weer van, ja maar je kunt het kuddegedrag toch niet helemaal nabootsen? Dus ik dacht gewoon altijd aan dat van jezelf bewust zijn enzo. En verder weet ik nog wat dingen van het paard enzo, en dat is het eigenlijk.
Je voorbeeld: Ik zou dan ook eerst mijn armen in de lucht zwaaien. Als hij later naar me schopt en bijt, zou ik hem of proberen in een hoek te drijven, of hem een tik geven. Of ik zou door men lichaamstaal, door stevig en zeker te gaan staan, en zo een tijdje blijven staan naar hem toe proberen te komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:41

Grietje, ben je bekend met de regel van de drie F's? Freeze, Fright, Fight?

Terwijl bij de meeste paarden de vluchtdrang de eerste reactie is die ze gaan gebruiken als ze bang zijn, kunnen ze wel degelijk in de aanval overgaan op het moment dat je ze in een hoek drijft. Niet zo'n beste oplossing dus.

En alleen stevig en zeker staan zal een paard dat op je af rent niet ervan weerhouden om je echt aan te vallen, of ook maar toenadering te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 31-03-11 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:41

Maar als je het zo bekijkt, dan is er denk ik niet heel veel verschil tussen horsemanship en de neutrale manier. Ja tenminste bij mijn manier dat je je bewust van jezelf bent. En dus dat je het kuddegedrag probeert na te bootsen.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:44

Cassidy schreef:
Grietje, ben je bekend met de regel van de drie F's? Freeze, Fright, Fight?

Terwijl bij de meeste paarden de vluchtdrang de eerste reactie is die ze gaan vluchten als ze bang zijn, kunnen ze wel degelijk in de aanval overgaan op het moment dat je ze in een hoek drijft. Niet zo'n beste oplossing dus.

En alleen stevig en zeker staan zal een paard dat op je af rent niet ervan weerhouden om je echt aan te vallen, of ook maar toenadering te zoeken.

Die regel ken ik niet, maar nu wel.
Maar eigenlijk moet je het niet eens zover krijgen dat een paard zo tegen je doet. Als hij steeds op me af zou rennen, zou ik steeds met mijn armen in de lucht zwaaien, of er een zweep bij halen. En verder door men lichaamstaal laten zien dat dat niet mag, nouja dat is eigenlijk al lichaamstaal.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:46

Mandy@ Ik moet dus eigenlijk niet alleen aan dat bewust zijn enzo. denken, maar dus meer naar de dingen van het paard kijken. Kuddegedrag, etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:46

Als jij les wilt geven in NH, zul je met dergelijke paarden in aanraking komen, en dat moet je op weten te lossen. Dus hoezo het niet zover laten komen? Mensen gaan straks bij jouw aankloppen met een probleem waar ze zelf niet uitkomen, en dat dien jij op te kunnen lossen.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:49

Ja, das waar. En dan moet ik wel weten hoe dat te kunnen oplossen. Maar als ik nu een betere/andere visie krijg, en lekker met de paardjes bezig ga, en op die cursus er ook meer over leer, want kijk mijn paarden hebben zulke problemen niet, dus daar kan ik zulk soort dingen niet van leren, wel kan ik meer ervaring door ze opdoen. Dan moet dat toch ook wel goedkomen?

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:52

je kan het kuddegedrag niet nabootsen, maar wel je gedrag tegenover je paard. jezelf verdiepen in hoe een paard (wat in hierarchie hoger staat) zou reageren op een actie van je paard en je daar vervolgens in verdiepen. je kan geen natural horsemanship uitvoeren als je de kennis en vaardigheden niet bezit, want dan is het geen NH maar een visie die je zelf maakt.

ik denk zelf dat in mijn voorbeeld, iedereen die NH beoefend eerst terug zou gaan naar het grondwerk en in een werkbare ruimte de hierarchie weer duidelijk zal maken d.m.v. (nu noem ik even 1 techniek, don't judge me op het voorbeeld) bijvoorbeeld een Join up (ik reken monty wel als horseman) en een leider zijn voor je paard.

er is nog zoveel wat je niet weet en niet vertelt.. het klinkt heel mooi om te zeggen dat je moet kijken naar je paard.. maar zelfs als je weet waar je precies naar moet kijken is het ook nog een kunst om het echt allemaal te zien.. daar komen zoveel facetten bij kijken.. dat is onmogelijk zonder goede instructie (al dan niet van een persoon, of uit boeken, voorbeelden d.m.v. filmpjes enz enz) de informatie die jij geeft, heb ik ook gezien op filmpjes van mensen die ook denken te weten wat NH inhoud en de plank volledig misslaan..

ook dat is een risico van jouw site, mensen gaan dit lezen en denken dat dit zo is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:52

@Grietje.
Dat komt alleen goed als jij genoeg ervaring hebt opgedaan en je hebt verdiept in meerdere methodes.
Ieder paard is anders, wat bij de een goed werkt, kan bij de ander geen enkel effect hebben.
En je leert alleen van situaties waar je in beland, als je bepaalde dingen bij je eigen paarden niet aantreft, zal de kennis om dit op te lossen puur theoretisch zijn.
Helaas pakken theorie en praktijk soms heel anders uit.