xmarliez schreef:Waar ik deze hokjes mee kan vergelijken is met horoscopen van mensen. Horoscopen vertellen vaak ook je persoonlijkheid (bij mij klopt het in iedergeval als een bus) en zo ook bij de termen van Parelli. Ze leggen je meer uit over de persoonlijkheid van je paard en daardoor krijg je daar beter inzicht in. Dat helpt je weer om je paard de juiste zorg te bieden.
Met die vergelijking doe je het systeem van parelli echt te kort.
Horoscopen heb ik niet zoveel mee (tenminste niet die dingen uit de krant) en zeggen op basis van de stand van de sterren te kunnen beschrijven hoe iedereen in elkaar steekt die in een bepaalde periode van het jaar is geboren, en nog leuker, wat al die personen vandaag gaan meemaken

Het systeem van parelli gaat uit van bepaalde gedragingen die je paard laat zien die bepaalde dingen kunnen zeggen over de state of mind van het dier en hoe je daarop zou kunnen reageren. En dat wordt dan onderverdeeld in 4 hokken waarin nog weer allerlei gradaties mogelijk zijn. Daarmee biedt het ook geen foolproof handleiding van elk paard wat in een bepaald hokje zou vallen, want de hokjes die van toepassing zijn, kunnen per paard ook nog eens per moment verschillen.
Daarom zie ik ook meer in de vergelijking die Sanne maakte met de roos van leary: die gaat namelijk ook in op gedrag en hoe je daarop kunt reageren om het gewenste resultaat te behalen.
Als je de vergelijking met de horoscoop wilt maken denk ik dat die beter op zijn plaats is bij het systeem wat hempfling hanteert met zijn 27 paardenpersoonlijkheden...