Paard valt niet te longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:49

:D
Je hebt dus idd stappen teruggezet en het haar opnieuw uitgelegd aan de hand.
Dat is m.i een goed plan.
Je legt haar alles gewoon opnieuw uit en vaak is dat de beste oplossing, die aan weerskanten frustraties voorkomt.
Het feit dat ze nu braaf deed wat je vroeg, maakt naar mijn mening duidelijk dat het geen kwestie was van niet willen, maar niet snappen.
Gedrag wat dominant lijkt, kan vaak eenvoudigweg verzet zijn uit frustratie vanwege onduidelijkheid, niet snappen of onrechtvaardigheid vanuit het paard gezien.

Ik zou zo doorgaan en het stapje voor stapje uitbouwen. Vooral niet te snel gaan en vooral belonen als ze het goed doet.
En misschien de oefeningen kort houden?
Dat motiveert wat meer.

En als ze iets supergoed doet.. misschien voor die keer dan meteen belonen en stoppen?
Dat kan dan een goede trend zetten voor een volgende keer.

succes

Amy_92

Re: Paard valt niet te longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 11:07

Ik ben hoop en al 15min bezig, waaronder ik ook veel rechte stukken stap, en onverwachts halthoud, zodat zij ook stil moet staan zonder dat ik een aanwijzing geef, dat doet ze goed :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:23

Amy_92 schreef:
Opvallend, iedereen roept 2 dagen dat ik 't niet alleen kan, hulp moet zoeken. Ik ga een uurtje aan de gang met jullie tips en ze doet het gewoon? En nu is het plots doodstil? :+

Ik ben in het weekend toch langer bij mijn paard en zit niet zoveel achter de computer
Fijn dat je iig een meewerkend paard had, ik hoop dat deze trend doorzet ook als je de lijn wat langer houdt, of haar weer het gevoel geeft dat je ouderswets wilt gaan longeren.
Belangrijk is dat je de eigenaren erbij betrekt, want alles wat jij nu voor elkaar krijgt kan in een klap teniet gedaan worden als iemand er weer op de verkeerde manier mee denkt te kunnen gaan werken.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:07

Hoe gaat het nu?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:11

Amy_92 schreef:
Opvallend, iedereen roept 2 dagen dat ik 't niet alleen kan, hulp moet zoeken. Ik ga een uurtje aan de gang met jullie tips en ze doet het gewoon? En nu is het plots doodstil? :+

Wat een stomme opmerking. Je bent gewoon terug naar de basis gegaan, je blies zo hoog van de toren dat je dan dit toch ook zelf had kunnen verzinnen? :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:38

Helemaal met je eens Chaos!
Maar fijn dat het nu beter gaat voor zowel jezelf als het paard!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:25

Amy_92 schreef:
Chaos schreef:
Ieder paard is te longeren, neem eens goed les zou ik zeggen.

Aan zo'n reactie heb ik dus ook helemaal niks? Heb je al mijn posts wel eens doorgelezen?

eerlijk gezegd vind ik dit een reactie waar je juist wel wat aan hebt.

les nemen is toch 1 van de meest logische oplossingen als je iets niet kunt?
Ik kon ook niet paardrijden, ik nam les, nu kan ik het wel.

en daarbij, Chaos heeft gelijk, ieder paard is te longeren. Ik kon mijn paard eerst ook niet longeren. Met de nadruk op "ik", heb hulp gevraagd aan mijn instructie, veel geoefend en nu gaat het prima, zowel met als zonder lijn

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:52

Bij ons is dat WEL mogelijk ;)
ik heb het zelfs gedaan bij een onbeleerde pony, eigenlijk is het een soort reflex dat ze dan een soort logeren doen. ;)

Iris82 schreef:
Is het mogelijk om hem zonder lijn te 'longeren'?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:54

Hoho! waarom gaat het hier zo wild? Wat is er aan de hand inhemelsnaam?
Chaos heeft gelijk, maar het KAN toch zijn dat het paard NIET te longeren is?! Maar ik zou wel les nemen ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:57

Maar als het ZO erg is... waarom verkoop je hem dan niet?
Tenminste je vind (zoals er staat) dat hij Niet te longeren is, dat je het erg irritant vind en er bijna bang van word~?!
Dan zou je hem toch gewoon verkopen? waarom niet'? als je het ZO irri vind zou je hem toch wel weg doen? :+

Amy_92 schreef:
Sinds kort longeer ik een paard voor mensen, op de dagen dat zij zelf niet kunnen komen. Zij longeren haar ook nooit omdat het eigenlijk niet te doen is.

Longeren is teveel gezegd, ik heb haar vast en ze verroert geen vin. Niets helpt om haar vooruit te krijgen, zelfs niet gewoon een rustig stapje. Een aanmoediging met de zweep wordt meestal vervolgt door 10meter achteruit lopen en trappen, de oren gaan dan ook plat in de nek en de tanden knarsen zo erg dat je er bang van zou worden. Op je stem reageert ze ook niet, als je haar dan eindelijk aan het lopen hebt (duurt vaak 40 à 50min, tegen die tijd heb ik zelf meer gedaan dan de merrie) dan is ze na een rondje weer van gedachte verandert en begin je van voor af aan. Haar dan goed belonen met je stem lijkt ze te negeren. Dit zie je ook aankomen, maar een aanmoediging met de zweep of stem is voldoende om volledig in de ankers te gaan, en soms zelfs met de oren plat naar je toe te komen.

Bijgezet, volledig los, enkel met een bit of kaptoom, het maakt allemaal niks uit. Zodra je verder gaat staan dan de afstand die je gebruikt om mee te stappen, doet ie geen pas meer. De hoeken zijn "gevaarlijke" punten, daar bedenkt ze zich meestal. Longeren ter hoogte van X is onbegonnen werk.
Eerst dacht ik dat ze de zweep niet begreep, maar als je er opzit reageert ze wel goed op de longeerzweep.

Wie heeft raad?
ter info: ze is fysiek volledig OK bevonden, heeft geen blokkades, onder het zadel is ze wel werkwillig en durft ze zelfs heet worden.

Edit: typfoutjes verwijdert.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:03

Lieshorses, wat kom jij hier spontaan binnenvallen zeg. 't Topic ligt alweer dagenlang stil. Als je zou lezen dan lees je ook dat 't mijn paard niet is. En ja, als ik er mee wil stoppen doe 'k dat toch gewoon? Alleen staat opgeven nu eenmaal niet in mijn woordenboek!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:06

soms is opgeven wel een beter idee hoor, als je het paard niet aan kan. Beter dan vol te houden en daarmee risico lopen het paard (onbewust) te verpesten of zelf risico te lopen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 00:12

Ik herhaal even mijn modopmerking van een paar dagen terug:

lindake schreef:
Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om vanaf nu niet meer persoonlijk te reageren op elkaar en zich enkel te richten op het longeerprobleem van de TS.