Bestaan er natural pensionstallen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Re: Bestaan er natural pensionstallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:31

Ha die Pareltje, ja het is ook echt super bij ons.
De paarden vinden het geweldig en ik kan dat heelgoed merken aan Wodan.
Zelf moest ik nog even wennen in het begin, is allemaal basic maar Wodan vond het direct prima ;)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:53

fijn om te horen Loes. Nu Wodan zo snel gewend is, is het voor jou misschien ook makkelijker wenne aan het "back to basics"?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:24

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een hit actief stal.
Een aantal elementen vind ik geweldig om op mijn bedrijf te hebben, maar zo zou er geen voersysteem komen.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:51

Ik vind zo een voersysteem wel goed, dan moet je ze niet elk in een individuele stal zetten om te voeren.
Of heb jij een ander systeem bedacht?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:54

Groepsstal met voederrekken!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:07

Ik sta nu ook op een stal waar de mogelijkheid is om ze 24/7 buiten te laten (s'winters paddock) met schuilstal. Mijn tinker wordt erg ongelukkig als ze op stal moet staan, dus zo'n stalling is perfect voor haar! Voor mij is het wat minder, want het is 22km van mijn huis af :Y) . In een straal van 10 á 15 km van mijn huis heb ik één andere stal gevonden met hetzelfde concept, maar waar mijn tink nu staat is het wel wat goedkoper.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:10

dat HIT-voersysteem is vooral handig als je paarden met verschillende voedselbehoeften hebt.
Zoals bij ons heeft mijn pony extra ruwvoer nodig en mag mijn merrie wel op dieet. Als je via die machines dan extra porties toe kan bedelen aan de dieren die dat nodig hebben, en de dieren die te dik worden wat kunt beperken, zou dat het gezamenlijk huisvesten en toch gepast voeren, een stuk makkelijker maken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:32

Mag je bij een Natural pensionstal ook er voor kiezen om je paard wel of niet in te enten?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:36

Ik denk dat dat geheel aan de eigenaar van het paard is en niet aan de pensionstal eigenaar.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:39

Dat zou ideaal zijn maar zo werkt het volgens mij niet bij 99% van de pensionstallen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:48

Goeie vraag eigelijk!! Ben benieuwd wat het antwoord is van andere bokkers.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:56

singasong schreef:
Mag je bij een Natural pensionstal ook er voor kiezen om je paard wel of niet in te enten?

Hier wel, mijn merrie mag door ziekte niet ingeent worden, en als ik zie hoe ziek ze er telkens van was, dan snap ik dat mensen die keuze maken. Ik geef basisenting en enkel 1x per 3 jaar tetanus. Behalve bij mijn hengst maar die staat elders.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 10:06

Niet overal kun je afzonderelijk enten, de tetanus zou ik ook graag willen blijven enten, alleen dan wel 1x per 4 a 5 jaar.
Misschien toch af en toe een laten titeren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 10:36

Hoe meer mensen kiezen voor niet-enten op 1 stal, hoe groter de kans dat daar een keer een infectie optreedt van influenza.

Ik stel het in principe verplicht, net als ontwormen op advies dierenarts en 2x per jaar preventief voor wat niet gezien wordt in de mest, maar als 1 paard er echt elke keer doodziek van zou worden, zou daar wel een uitzondering voor gemaakt kunnen worden.

Afgelopen jaar bleek de basisenting van een paard verlopen, of in elk geval was er al 2 jaar niets genoteerd in het paspoort. Dat paard is toen heel ziek geweest van de enting. Met 40 graden koorts en een handbal op zijn boeg... Flinke dierenartskosten kwamen er achter vandaan.
Dat was ook echt heel sneu om te zien. als dat elk jaar zo zou zijn ,snap ik dat een eigenaar dat liever niet meer heeft.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:45

joyce B schreef:
Hoe meer mensen kiezen voor niet-enten op 1 stal, hoe groter de kans dat daar een keer een infectie optreedt van influenza.

Ik stel het in principe verplicht, net als ontwormen op advies dierenarts en 2x per jaar preventief voor wat niet gezien wordt in de mest, maar als 1 paard er echt elke keer doodziek van zou worden, zou daar wel een uitzondering voor gemaakt kunnen worden.

Afgelopen jaar bleek de basisenting van een paard verlopen, of in elk geval was er al 2 jaar niets genoteerd in het paspoort. Dat paard is toen heel ziek geweest van de enting. Met 40 graden koorts en een handbal op zijn boeg... Flinke dierenartskosten kwamen er achter vandaan.
Dat was ook echt heel sneu om te zien. als dat elk jaar zo zou zijn ,snap ik dat een eigenaar dat liever niet meer heeft.

Ook een ingeënt paard kan de griep bij zich dragen. Over het algemeen is griep bij paarden goed te behandelen, mits je op tijd ingrijpt.
Wel fijn dat je er voor open staat als een paard eventueel niet ingeënt mag worden omdat hij er ziek van wordt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:37

klopt. Maar dat dier wordt er niet (zo erg) ziek van. Als er heel veel paarden op een stal niet geënt zijn, wordt het risico op ziekte voor de niet geënte paarden steeds groter en influenza kan behoorlijke risico's meebrengen. De reden dat in Nederland bepaalde (kinder)ziekten(polio, pokken) niet of bijna niet meer voorkomen is omdat het merendeel van de mensen ingeënt is, dus er niet echt ziek van worden en er ook minder besmettingsrisico is. Daarom zijn ook de kleine groep principiële weigeraars relatief veilig. Als je in een land woont waar niet goed geënt wordt, is het risico op een uitbraak of besmetting weer veel groter. Zeker als mensen dicht op elkaar wonen.

Zo ook met paarden op een stal. Staat ergens een paard allee of met vast klein groepje op een weilandje en kom je nergens in contact met vreemde paarden en mensen, dan is het risico op besmetting niet zo groot. Maar op een pensionstal met wisselend paardenbestand en veel contacten met vreemde paarden en mensen en de dieren dichter op elkaar in een stal of paddock een groot deel van de dag, geeft al weer een veel groter risico.
Als stalhouder/paardeneigenaar loop ik liever zo min mogelijk risico op besmettelijke aandoeningen... Of dat nu Influenza, Rhino, Droes, schimmel, of worminfectie is...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:01

joyce B schreef:
Als stalhouder/paardeneigenaar loop ik liever zo min mogelijk risico op besmettelijke aandoeningen... Of dat nu Influenza, Rhino, Droes, schimmel, of worminfectie is...

Moeten de paarden bij jouw op stal voor bovenstaande dingen ingeent worden??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:36

nee, alleen influenza 1x per jaar (evt. gecombineerd met tetanus, maar dat is aan de eigenaar en vaak is het 1x in de zoveel jaar een combinatievaccin.

Maar de overige zaken probeer je ook zoveel mogelijk te voorkomen door mensen te waarschuwen en te vragen uit te kijken met bezoeken van stallen waar schimmel/droes/Rhino heerst en tussendoor dan om te kleden en handen goed te wassen etc.

Ik heb geen jonge paarden of drachtige merries staan en weinig verloop/aanloop met vreemde paarden, dus kans op Droes en Rhino is niet zo groot.

Ontwormen gaat met regelmatige mestcontroles door dierenarts en minimaal 2x per jaar een goede wormenkuur en daarnaast intensief uitmesten van weide, paddock, bak en stallen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:24

Dan doe je het volgens mij heel goed.
Alhoewel ik zelf de griepinenting onzin vind. Net zo als bij mensen maar goed dat is persoonlijk.

Pas wel op met die mestcontroles. Helaas zijn niet alle wormen het hele jaar door aan te tonen via mestonderzoek.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:58

inderdaad, daarom 2x per jaar toch een kuur.
Mijn pony was het hele jaar al schoon, maar toch ineens deze winter zijn staart kaal en aan de diaree. Kon ook komen door reactie op de melasse wat hij ineens kreeg in zijn voer (heeft zomereczeem en voerde expres al vrijwel geen krachtvoer meer, maar bleek toch in de pavo daily te zitten die hij kreeg samen met een handje granen ivm vorst en gebrek aan wortelen, en zijn gevoelige darmen) maar voor de zekerheid toch maar allemaal ontwormd naast het stoppen met de pavo daily. Mestonderzoek is toch ook een momentopname, al heb ik nooit wormen gevonden gezien in de mest, ook niet na ontwormen.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:23

Refagreni schreef:
Er zit ook nog veel verschil tussen een kale wei en een luxe pensionstal. Wij werken met strookbeweiding en staan op zandgrond. Paarden kunnen dus het hele jaar rond 24/7 op het gras, zonder te dik te worden. Er staat een schuilstal, met voer/tuigopslag. In de wei is een longeerkraal, de buren hebben een dressuurbak die we kunnen gebruiken. Water en stroom is aanwezig.
Wat en hoeveel we voeren bepalen we zelf. Je gaat niet op in de grote massa, individuele wensen zijn zo in te vullen. Wel zo prettig.

Zo werkt het bij ons ook, prettig voor ons, de klanten en de paarden :j

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:12

bij ons is er ook mogelijkheid om te kijken naar het individuele paard. Ieder voert zelf zijn paard, zo bepaal je zelf de hoeveelheid en kies je zelf welk voer je je paard wil geven. Ieder koopt zijn eigen zakken. Dat vind ik wel handig.

Normaal worden paarden bij ons 2 keer per jaar ontwormd, de ontworming wordt gewoon klaargelegd, en dat dien je gewoon te betalen. Ik doe enkele keren per jaar een mestonderzoek en geef daarbuiten preventief omdat de stalhoudster het zo wil ontworming. Tot nu toe is het mestonderzoek altijd negatief geweest.