[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:59

Sonja89 schreef:
Had inderdaad al een pb gestuurd, wacht nog op reactie. :D Bedankt voor het meedenken!

Mag ik vragen waarom je niet meer lid wil zijn?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:00

Mopjemop schreef:
Sonja89 schreef:
Had inderdaad al een pb gestuurd, wacht nog op reactie. :D Bedankt voor het meedenken!

Mag ik vragen waarom je niet meer lid wil zijn?

Omdat ik er echt geen tijd voor heb helaas. Het is verder een heel handig en leerzaam programma, zeker sinds de vernieuwing. Maar ik kom er simpelweg niet aan toe en vind het dan zonde om aan te houden...

Mopjemop

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:24

Ooh Ok

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:19

Heeft er iemand leuke tips voor spelletjes voor een LBI, ze is level 1 en we lopen een beetje vast.. iemand leuke tips?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 08:37

Nieuwe dingen toevoegen? Een paard is trouwens niet echt level 1 die snappen namelijk gewoon hoe het werkt. Parelli zegt altijd een paard is al level 10 (ofzoiets). Als je zelf hoger komt in de levels kun je ook al andere dingen van paarden vragen die ze nog nooit geleerd hebben ^^

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:09

Na level 1 is het fijn om de spelletjes een doel te geven. Ergens heen zijwaarts bijvoorbeeld, of ergens overheen. Objecten helpen bij het geven van een doel (purpose). Dat zal ook helpen om de lbi te motiveren.

De allerbeste tip is altijd; laat een instructeur mee kijken. Die kan je tips op maat geven.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:23

Wat een rust hier! Hoe is het met iedereen?

Vandaag weer een hele fijne les gehad. Focus lag op Liberty. Ging zo fijn! Ook gewerkt met de 'magic rope' haha. Kijken hoe goed je connectie is door net te doen alsof je met je hand het touw naar binnen haalt (die je dus niet hebt) en ponylief reageerde er perfect op, kwam direct met zn hoofd naar binnen <3 Ook erg bezig geweest met in je gedachten de oefening al doen waardoor het zich vanzelf vertaald naar je lichaamshouding. "How little does it take". Met een kleine verhoging in mijn energie zonder daarbij een 'hulp' te geven al aanspringen in galop. Met een kleine hoofdbeweging al naar binnen komen vanaf de cirkel. Ben weer helemaal gemotiveerd :D

RosalieWhizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:54

Hoi, ik meld mij ook even. Ik doe ook Parelli, ik denk dat ik level 1 (on line) heb afgerond, nu ben ik een begin aan het maken met level 2 (on line). Ik heb ook al een keer liberty gedaan, maar ik ben nu vooral bezig met on line. :D

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:00

Ik ben ook nog steeds bezig met parelli, heb dinsdag gesprongen met barebackpad en op touwhalster :)
Afbeelding

Verder zijn we alles aan het verfijnen, zijwaarts gaat goed (zonder kant) ook overgangen zijn we aan het verfijnen, sneller reageren op de hulpen, ik word me ook bewuster van mijn lichaam bv in de achten Wat een heel fijn gevoel geeft. Ook de fases worden kleiner en kleiner!

We nemen ook af en toe weer nieuwe dingen mee zoals het leiden met het touw rond haar voorbeen, achteruit door aan de staart 'te trekken' ...

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:40

Volgend weekend is Pat in België, waarbij de vrijdagavond wel heel aantrekkelijk geprijsd is om even te kijken (E 29,-- voor niet-leden en E 19,-- voor Savvyclub leden). Wie gaat daar nog meer heen?

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:39

Ik niet, ikga donderdagavond naar de Equitana naar Pat.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 21:32

Wat gaaf dat je zo gesprongen hebt, Kay_Kim!

Bij ons gaat het ook allemaal gewoon door :) sterker nog wij zijn uitgekozen om mee te doen aan een demoles met de lange teugel van Marjan Smit op Equiday :D ik hoop dat ik dan kan vloggen. Met Zorro naar een paardenevenement stond nog op mijn verlanglijstje ^^

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:25

Vandaag voor de 2de keer aan de lange lijnen gewerkt (vorige keer was op kamp in augustus) heb op equitana featherlines gekocht van parelli dus vandaag getest en Heaven deed het super goed, we hebben ook al kleine stukjes gedraafd en natuurlijk halthouden en stappen en vooral sturen en leren aanvoelen! Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:51

Leuk +:)+

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:56

Wie is er savy club lid en zou er iets voor mij willen bestellen?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:21

Iemand die voor 11,20 per maand een Parelli savvyclub abonnement wil?

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:20

Hallo,

Ik heb niet alles doorgelezen... Sorry als ik iets dubbel vraag.
ik ben bezig met de 7 games. Maar ik heb een vraag over mijn houding en lichaamstaal tijdens de cirkel game.
ik wil het graag meteen goed aanleren. Wat doe ik met mijn lichaamshouding tijdens het weg sturen en terug halen? Ik zie op de filmpjes iedereen lichtjes bukken als het paard naar binnen moet kijken.
Kan iemand duidelijk uitleggen hoe ik het goed aanleer.

alvast bedankt!

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 07:39

Achteruit in de circling game is yoyo game achteruit, dan zit er een send (driving game voorhand) om het paard op de cirkel te sturen. Naar je toe is een driving game van de achterkant (je "kijkt" de achterhand weg) waardoor de voorkant recht voor je komt en je maakt de yoyo game af met naar je toe.

Goed aanleren is veel fijner (en makkelijker) dan later dingen afleren. Laat eens een instructeur mee kijken, dan leer je op maat wat past en werkt bij jou en je paard.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 08:00

De circling game is een logisch vervolg op de games die ervoor komen. Zoals wicky al uitlegt. Feitelijk bestaat de circling game uit nog 2 andere games.
Wanneer je die principes (driving,yoyo) nog niet onder de knie hebt is het lastig een goede circle te krijgen.

Kijk voor instructie of op de parelli savvyclub voor meer uitleg. Instructie is uiteraard het meest aan te raden die kan precies zien waar het nog hapert bij jou.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:31

Bedankt voor de reacties.
Ik heb dinsdag les gehad. Maar tijdens het zelf oefenen komen de vragen...

de circling game gaat heel goed, ik hoef mijn vinger maar in de lucht te gooien en hij gaat een pas harder.
Maar wat is het commando om rustiger te lopen, of om een gang te vertragen? Ik kan hem heel gemakkelijk stil laten staan en zijn achterhand laten weg draaien om vervolgens bv de andere kan op te gaan.
Ik heb al wat filmpjes gekeken en daar zie ik dat er mensen zijn die met het touw schudden om het paard te laten vertragen?? Doe jullie dat ook zo?

En dan nog een vraag :). tijdens het wijken voor druk van de achterhand, mag ik dan zijn hoofd wat naar binnen draaien?
En hoe leer ik hem te wijken voor druk zonder dat ik hem aanraak? Wat zijn de stappen die ik moet volgen? want hij doet niks als ik hem niet aanraak.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:25

Heb je de circling game ook al in de les geoefend?

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:28

ja, maar niet het vertragen! Anders zou ik dat hier niet vragen....

ik ga mijn lesgever niet elke x bellen voor die dingen, die man heeft het al druk genoeg. :)
Daarom dat ik het hier vraag.. Dus als iemand een antwoord weet, hoor ik het graag.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:50

Ja, ik schud ook aan het touw om te vertragen. Maar meestal adem ik gewoon uit en denk aan een gang lager en dan volgt m'n paard. De basis van de overgang vanuit een wiggle is de yoyo game. Dus vanuit een bevestigde yoyo volgen overgangen (of eigenlijk zijn overgangen ook yoyo game)

Hoofd naar binnen vragen kan soms helpen om het paard te leren begrijpen wat de bedoeling is. Maar maak er geen gewoonte van, anders maak je een negatief patroon.

Als je zoekt op driving game van parelli op youtube vind je vanzelf de stappen voor het wijken voor ritmische druk.

Het lijkt met raadzaam om deze vragen in je les te stellen of te mailen naar je instructeur. Dan kan je op maat advies krijgen, want hij kent jou en je paard dus kan je veel meer tips en trucs geven. Als je wel cods kan en nog geen vertraging in tempo, denk ik dat daar een reden achter zit. Heb je een heel voorwaarts paard?

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:10

Wicky schreef:
Ja, ik schud ook aan het touw om te vertragen. Maar meestal adem ik gewoon uit en denk aan een gang lager en dan volgt m'n paard. De basis van de overgang vanuit een wiggle is de yoyo game. Dus vanuit een bevestigde yoyo volgen overgangen (of eigenlijk zijn overgangen ook yoyo game)

Hoofd naar binnen vragen kan soms helpen om het paard te leren begrijpen wat de bedoeling is. Maar maak er geen gewoonte van, anders maak je een negatief patroon.

Als je zoekt op driving game van parelli op youtube vind je vanzelf de stappen voor het wijken voor ritmische druk.

Het lijkt met raadzaam om deze vragen in je les te stellen of te mailen naar je instructeur. Dan kan je op maat advies krijgen, want hij kent jou en je paard dus kan je veel meer tips en trucs geven. Als je wel cods kan en nog geen vertraging in tempo, denk ik dat daar een reden achter zit. Heb je een heel voorwaarts paard?

Bedankt voor je antwoord... ik heb altijd gedacht dat ik een heel flegmatiek paard had :) :). Maar in de loop der laren is gebleken dat dat helemaal niet zo is.
Mijn lesgever zegt dat mijn paard heel slim is, dominant en weet wat hij wil.
Aangezien mijn paard 1.73, en stevig gebouwd is, weet hij dat hij het met kracht altijd wint. omdat hij bij altijd teveel klaar gekregen heeft, moeten we onderling opnieuw aan de rangorde werken.
En ik moet zeggen dat gaat heel goed! Ik ben ook super gemotiveerd nu.

Ik heb een trailer gekocht, en het is de bedoeling bij de rijvereniging te gaan rijden.
Maar toen ik van plan was om te vertrekken, wilde meneer niet mee.
Vandaar dat ik hulp ingeschakeld heb, zelf gaan sukkelen maakt het alleen maar erger.
En nu hebben we ''huiswerk'' gekregen om te zorgen dat hij meer respect & vertrouwen in mij krijgt. Want daar ligt ook het probleem van trailerladen.

Amber2106

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:31

Ik doe ook Parelli sinds november vorig jaar. Mijn verzorg fjord doet het al een aantal jaar met zijn baasje dus het is meer aan mij om goed gebruik te maken van mijn lichaamstaal en van te voren een goed plan in mijn hoofd te hebben wat ik uit wil voeren. Zolmar is een LBI en kan behoorlijk dominant zijn, aan de andere kant kan hij ook verschrikkelijk lui zijn maar... ik leer heel veel van hem en sinds ik ook Parelli doe merk ik dat het een stuk beter gaat in alle opzichten. grondwerk maar ook het rijden. Ik heb 2 x per maand les van Zoe van Kruiningen - Coade en ik leer echt heel erg veel van haar. Sinds ik lid ben van de savvy club van Parelli, kan ik nu ook alle filmpjes bekijken voor dingen waar ik tegenaan loop. Ook dat helpt me heel veel. Wil ik bv wat meer variatie in de circling game, dan kijk ik eerst een filmpje voordat ik naar Zolmar ga en daarna probeer ik dat uit te voeren. Ik ben 43 jaar en rijd al heel lang paard, maar ik zou willen dat ik Parelli veel eerder had ontdekt. Wat een super manier om met paarden om te gaan!