Huertecilla schreef:Kuggur schreef:, imo niet alleen een genotypische verandering, verzorging is sterk verbeterd.
Die verbeterde verzorging heeft een genotypische verandering tot gevólg net als het kleine model het genotypische gevolg was van een aanpassing aan voedselschaarste.
Dit kan je vergelijken met de auto van paardhouders: veel rijden met een bus of 4x4 voor een paar % van hun kilometers die ze met een aanhanger rijden. Voor de bulk van de km's is dit een ding met nadelen en zou een Smart wellicht het meest efficient zijn. Die aanhanger echter is de kritische succesfactor en de nadelen zijn een onvermijdelijke last.
Als voor een paard op een bar eiland zeg 400 kilo rond paard ideaal zou zijn mbt het klimaat doch elk paard zwaarder dan 250 in de winter verhongert, sterft het voor het klimáát meest efficiënte model rap uit.
Haal die voedselbeperking weg en de het groter formaat heeft meer kans op voortplanting want is energie-efficiënter dus....
De situatie in NL is klimatologisch behoorlijk mild. het is nooit echt koud, nooit echt warm. Wel is het erg nat en de bodem ook. Dáárom is het paard niet endemisch.
Er zijn legio rassen geschikt voor het NL klimaat, zelfs voor de regen mits je ze windschaduw biedt en droge ondergrond.
In de Oostvaardesplassen verplaatsen de paarden zich afhankelijk van seizoen, wind en weer naar de bewust verschillend ingerichte delen.
hc
Waarmee je dus feitelijk wil zeggen dat we in NL eigenlijk geen paarden zouden mogen houden, paard is hier immers niet endemisch.
Maar als je rekening houdt met bepaalde factoren, dan zou het paard wel gehouden kunnen worden, zelfs endemisch kunnen zijn, ware het niet dat........
Blijf je toch leuk mee om het feit heendraaien dat er paarden zijn die er niet tegen kunnen, maar die wel de pech hebben hier te zijn. Moet ik dan mijn paard maar pijn laten lijden (kou, regen en niet perfect waterdichte vacht) en niks doen, of doe ik er beter aan de hedendaagse techniek ten nutte te maken voor het paard en hem daarmee een comfortabel (lees: pijnloos) leven in de groep te bieden, met 's nachts op stal voor de gewenste droge voeten.
Ik vindt het prima om pricipieel te discusiëren over hoe de zaken in elkaar zitten, dat is leerzaam, maar ik weiger de werkelijkheid met z'n feiten over boord te zetten.

Dat heet a-typisch
en valt daarmee per definitie buiten het kader van wat een´ras´is

Hoe groot ze waren weet ik niet, maar vast niet zo groot als nu, dat is waar.