Monty Roberts, wie kent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Monty Roberts, wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:02

LindaJ schreef:
Helder vraagt zich volgens mij af of de impact inderdaad zo groot is voor een gedomesticeerd paard, waarom zou die het zo voelen dat het alternatief de dood is?

Heb je paarden weleens gezien die in de wei staan? Ze liggen nooit allemaal, er staat er altijd wel eentje de wacht te houden, die pas gaat liggen als de rest klaar is met slapen. Nog steeds, ondanks domesticatie. Waarom is de eerste reactie van een paard als er iets engs is, nog steeds: vluchten, dan pas nadenken? Wat er miljoenen jaren via evolutie in is gefokt, is er met een paar duizend jaar domesticatie echt niet uit te krijgen. En dat geldt ook voor het gedrag bij de JU. Kan afzwakken, maar het is er nog steeds, en de psychologie erachter blijft hetzelfde.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:04

Cassidy schreef:
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt, ik denk alleen dat jij meer gevoelens in een paard projecteerd dan het paard aankan. Irritant kent een paard niet. Een paard alleen is maar een paard alleen, en zijn veiligheid vind hij bij een kudde. Als er al geen andere paarden zijn, maar wel een persoon die zich redelijk als paard gedraagd, waarom zich niet daarbij aansluiten? Alternatieven heeft hij niet, en alleen is hij ten dode opgeschreven.

Ja, irritant is alleen maar om aan te geven dat het niet om angst gaat. Een vlieg bijvoorbeeld is ook irritant net zoals het irritant is voor een paard als het steeds maar rondjes moet blijven lopen. En ik denk toch ook wel dat een paard een zeker gevoel van irritatie kent. Maar om bij het onderwerp te blijven; even een gek voorbeeld. Ik loop over straat met een vreemd paard en ik laat hem los. De meeste paarden (behalve de echte angsthazen, waarmee je in mijn ogen zéker geen JU moet uitvoeren) zullen dan lekker hun eigen gang gaan en zijn zich nauwelijks meer bewust van mijn bestaan. Zo eng vinden ze het dus blijkbaar niet zonder mij. Als je dan met zo'n paard een JU doet stel je je ineens op als paard en zal dat paard zich veel meer van jou bewust worden. Maar om dan maar gelijk te zeggen dat het bang is zonder jou...Ik weet het niet. Daarbij wil ik zeggen dat ik niet denk dat de JU de enige manier is om je paard duidelijk te maken dat je zijn taal 'spreekt'. Het is een van de vele manieren. Of de Monty Roberts methode zo goed is weet ik niet, net zoals ik dat niet weet van andere methodes. Voor mensen blijft het nu eenmaal vreselijk lastig om je voor te stellen wat een paard nou echt denkt en voelt.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:06

Ik bedoel trouwens niet te zeggen dat een paard niet bang is in zijn eentje, maar in de eerste instantie zal het paard niet banger zijn zonder jou dan met jou.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:27

Maar dat is hij bij de JU toch ook niet? De eerste rondjes denkt hij het nog zonder je af te kunnen. Pas na een bepaalde afstand gaat hij denken: kan er niet bij vandaan, dus ik sluit me liever aan.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:57

Cassidy schreef:
Maar dat is hij bij de JU toch ook niet? De eerste rondjes denkt hij het nog zonder je af te kunnen. Pas na een bepaalde afstand gaat hij denken: kan er niet bij vandaan, dus ik sluit me liever aan.

Ja dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. Jij jaagt hem weg en hij mag nergens anders stilstaan en ontspannen dan bij jou in de buurt. Het paard heeft dan twee opties. 1. hij sluit zich niet bij je aan, maar moet dus blijven lopen, 2. hij sluit zich wel aan dus mag hij stoppen en ontspannen. Dit berust in mijn ogen op een heel ander principe dan hoe het er in een echte kudde aan toegaat. Daar wordt het verstoten paard namelijk niet gedwongen om te blijven lopen, maar hij mag alleen niet bij de kudde komen. Dat veroorzaakt een enorme angst bij het dier waardoor hij zijn gedrag aan zal passen om weer terug te mogen komen. Bij een JU daarintegen is die angst niet of minder aanwezig en kiest het paard voor optie 2, omdat dat nu eenmaal aantrekkelijker is/lijkt dan optie 1.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:57

Stippie1 schreef:
Graag wil ik hier ook reageren.

Een vriendin van mij vertelde mij al eerder over Monty Roberts en dat het goed zou zijn voor mijn lieve paardje. Maar omdat ik er te weinig van wist (van Monty´s methode) kon ik me er weinig bij voorstellen.
En doordat mijn paardje een ongeluk kreeg heb ik me er verder ook niet in verdiept.
Maar nu ben ik op HorseEvent geweest en daar zag ik Monty en Annemarie. Nog nooit heb ik met zoveel verbazing en vooral bewondering naar iemand zitten kijken. Kreeg er bijna tranen in mijn ogen van hoeveel zij voor elkaar kreeg met Leo.
Echt ik wist niet wat ik zag en alles ging met zachte hand. Was echt zo onder de indruk!!
Mijn paardje is voorheen altijd erg slecht behandeld en nu hij van mij is wil ik alleen maar dat hij het goed heeft en er zijn daarom ook weinig mensen die wat met hem mogen doen.
Maar nu ik Annemarie heb gezien, weet ik zeker dat dit de methode is voor mijn paardje.
Na de clinic heb ik een gesprek gehad met de man van Annemarie en hij heeft echt de tijd genomen om alles uit te leggen en adviseerde om later op die dag naar AnneMarie te gaan en het met haar te bespreken.
Natuurlijk meteen gedaan en ze was heel eerlijk dat het die dag zo druk was geweest en dat ze liever niet meteen advies wilde geven. Maar vroeg of ik haar maandag even wilde bellen.

Ik natuurlijk gedaan en ik kon meteen een bel afspraak maken.
Tijdens de belafspraak heeft ze tijd genomen om naar mijn verhaal te luisteren en nu mogen wij over 3 weken bij haar langskomen en gaat ze kijken wat ze voor ons kan doen.

En echt ik weet 1000% zeker dat het annemarie echt alleen om het welzijn van het paard gaat!! Nog nooit heb ik iemand meegemaakt die zo ontzettend met paarden bezig is en vooral op een zachte wijze.
Ik stoor me echt aan bovenstaande berichten die beweren dat AnneMarie en haar collega's op een vervelende of zelfs pijnlijke manier met paarden werken.
Echt dat geloof ik niet, want dan zou ik mijn paard nooit durven toe vertrouwen aan hun.
Het zijn allemaal zeer ervaren mensen en weten waar ze over praten.
Mijn vriendin waarmee ik op HorseEvent was heeft ook heel lang met Karel staan praten en ook hij heeft zeer goede adviezen aan haar gegeven.

Dus mede bokkers, natuurlijk heeft iedereen recht op een eigen mening, maar baseer het dan wel op feiten.
En niet op dingen die je hebt van horen zeggen.
Als je iets wilt weten bel dan even op naar Monty's trainingscentrum, ze zijn altijd bereid je te woord te staan..

Zo lang verhaal en misschien af en toe verwarrend, maar als er vragen zijn hoor ik het vanzelf.. Knipoog

Annemarie ik zie je in oktober.. In elk geval bedankt voor de tijd die je al in ons hebt gestoken en die je nog in ons gaat steken...

ik vind het een geweldig verhaal, omdat het inderdaad raar is dat mensen zeggen dat ze het psychisch dwingen ofzoiets.. ik moet altijd moeite doen om hier niet op te reageren, gewoon omdat ik annemarie en haar team ken, en ik hun methode ''weet''/aan het leren ben, en ik vind dat ze absoluut geen geweld gebruiken.
volgens mij verwarren mensen dit met duidelijk zijn en consequent. Hij mag vandaag niet bijten, en hij mag volgende week ook niet bijtenDit vind ik juist zo goed, duidelijkheid voor je paard..!
Ik wil alleen nog even zeggen dat mijn paardje mij nu veel beter begrijpt, en ik hem. En dat is het beste wat mij ooit (in mijn 14 jaar tijd Bloos ) ooit is overkomen. Gewoon weten dat we elkaar begrijpen.
Maar.. dat is mijn mening, de een vindt Pat parelli goed, de ander vindt Monty Roberts goed.. prima toch Knipoog daar zullen we mee moeten leven!

Groetjes!!

p.s. WIE WEET WANNEER MONTY WEER NAAR NL KOMT..?? ik weet alleen dat hij komende tijd naar duitsland gaat, misschien gaan we daar wel naar 'm kijken. ik wil 'm nou wel een keertje zien.. Huilen

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:30

bk_lover schreef:
ik vind het een geweldig verhaal, omdat het inderdaad raar is dat mensen zeggen dat ze het psychisch dwingen ofzoiets.. ik moet altijd moeite doen om hier niet op te reageren, gewoon omdat ik annemarie en haar team ken, en ik hun methode ''weet''/aan het leren ben, en ik vind dat ze absoluut geen geweld gebruiken.
volgens mij verwarren mensen dit met duidelijk zijn en consequent. Hij mag vandaag niet bijten, en hij mag volgende week ook niet bijtenDit vind ik juist zo goed, duidelijkheid voor je paard..!
Ik wil alleen nog even zeggen dat mijn paardje mij nu veel beter begrijpt, en ik hem. En dat is het beste wat mij ooit (in mijn 14 jaar tijd Bloos ) ooit is overkomen. Gewoon weten dat we elkaar begrijpen.
Maar.. dat is mijn mening, de een vindt Pat parelli goed, de ander vindt Monty Roberts goed.. prima toch Knipoog daar zullen we mee moeten leven!

Groetjes!!

p.s. WIE WEET WANNEER MONTY WEER NAAR NL KOMT..?? ik weet alleen dat hij komende tijd naar duitsland gaat, misschien gaan we daar wel naar 'm kijken. ik wil 'm nou wel een keertje zien.. Huilen

Ben het helemaal met je eens Knipoog . Wat Monty betreft; hij komt weer naar Horse Event in september. Dat is wat Annemarie mij vertelde tijdens een cursus in december j.l
Laatst bijgewerkt door Djilna op 13-02-08 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: deel quote verwijderd

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:53

bk_lover schreef:
Stippie1 schreef:

Groetjes!!

Ben het helemaal met je eens Knipoog . Wat Monty betreft; hij komt weer naar Horse Event in september. Dat is wat Annemarie mij vertelde tijdens een cursus in december j.l

Dank je wel Haha! ik zal kijken of ik daarheen kan:) (ik wil zeker), maar ik wil liever een show waar hij alleen is snap je?? Bloos ik wil ook graag even met 'm praten:) dank je wel dat je het met me eens bent Pling

Groetjes..

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:11

Gewoon aan Annemarie zelf vragen !! Hup, mailen die handel Haha! . Zij zal heus wel wat voor je kunnen regelen, als je het maar vraagt.
Suc6

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:19

haha, ja heb haar al een mailtje gestuurd of ik een dagje kan komen kijken..Lachen
wil hier later ook wat in gaan doen als het mogelijk is.. maar durf 't niet echt tegen iemand te zeggen:$
Thanks voor je reactie:D

Groetjes!!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:29

HELder schreef:
Cassidy schreef:

Ja dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. Jij jaagt hem weg en hij mag nergens anders stilstaan en ontspannen dan bij jou in de buurt. Het paard heeft dan twee opties. 1. hij sluit zich niet bij je aan, maar moet dus blijven lopen, 2. hij sluit zich wel aan dus mag hij stoppen en ontspannen. Dit berust in mijn ogen op een heel ander principe dan hoe het er in een echte kudde aan toegaat. Daar wordt het verstoten paard namelijk niet gedwongen om te blijven lopen, maar hij mag alleen niet bij de kudde komen. Dat veroorzaakt een enorme angst bij het dier waardoor hij zijn gedrag aan zal passen om weer terug te mogen komen. Bij een JU daarintegen is die angst niet of minder aanwezig en kiest het paard voor optie 2, omdat dat nu eenmaal aantrekkelijker is/lijkt dan optie 1.

hier wil ik nog even op reageren. Monty weet echt helemaal zeker wat hij doet, als je zijn boek zou lezen of contact met annemarie of monty zou hebben weet je waar hij het vandaan heeft. Ik vind het soms erg jammer dat mensen 1 standpunt hebben waar ze zich concreet aan houden, erg jammer.. maar bij sommige gevallen niks aan te doen.. In plaats van zo te gaan discussieren over van alles en nog wat zou je ook wat info kunnen zoeken, of in ieder geval je er beter in verdiepen..
ik ben er in ieder geval héél erg mee geholpen, en daarom vind ik het soms zo jammer dat mensen er niet voor open staan of het gewoon niet willen zien omdat het soms best confronterend is. (niet jij cassidy of helder, gewoon algemeen)
Als ik mensen zie bij mij op de manege moet ik heel erg me best doen om er niet op af te stappen en uitleggen waarom hij zo doet. Dat is soms erg moeilijk als je pas 14 bent en iedereen je raar vindt. Dat is soms wel jammer.
Snappen jullie?

Ik hoop dat de mensen met een vooroordeel er zich ook een beetje in zullen verdiepen, want voor mensen die deze manier nog totaal niet kennen is dit best raar. Want ze kijken in deze topic en ze zien gelijk allemaal meningen over dat monty roberts ze ''dwingt''.
Dat is niet altijd even leuk voor iedereen, zeker niet de mensen die zo met hun paard omgaan, want tegen hun zeg je ook dat ze dat doen. En zeker tegen Annemarie vind ik het heel beledigend. Zij doet zo haar best om zoveel mogelijk mensen te helpen! dus aub.. verdiep je er een beetje in voordat je een oordeel gaat geven...

Groetjes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:44

bk_lover schreef:
hier wil ik nog even op reageren. Monty weet echt helemaal zeker wat hij doet, als je zijn boek zou lezen of contact met annemarie of monty zou hebben weet je waar hij het vandaan heeft.

Is dat zo? Staat in het boek "De man die naar paarden luistert" (de autobiografie) echt de complete waarheid? Durf jij je hand daar voor in het vuur te steken? Ben je daar echt 100% zeker van?

bk_lover schreef:
In plaats van zo te gaan discussieren over van alles en nog wat zou je ook wat info kunnen zoeken, of in ieder geval je er beter in verdiepen.

Ik heb me er in verdiept. Ik vind het aandoenlijk dat je denkt met je 14 jaar een 72 jarige man te moeten verdedigen, wiens autobiografie van leugens aan elkaar hangt, en die van zijn eigen boek schijnt toe te geven dat het niet altijd op waarheid berust maar pure marketing is.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:48

ik zeg toch ook dat iedereen zijn eigen mening mag hebben of niet?! ik verdedig hem niet, ik vind het alleen belachelijk waarom hier zulke domme discussies over zijn.. ik weet nou ook wel dat iedereen zijnn eigen mening heeft..
en wat als ik 69 was geweest..?! wat dan nog.. vind het gewoon raar dat je zo je mening neerzet.. omdat het andere mensen kan kwetsen..

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:50

@ bk_lover: ik begrijp je reactie niet helemaal om eerlijk te zijn. Cassidy en ik hadden gewoon een discussie over de join-up. Volgens haar is dit erg stressvol voor een paard en niet eerlijk, omdat het paard niets fout heeft gedaan en ik ben het in zekere zin met haar eens, maar geef aan dat ik denk dat het in de psyche van een paard toch anders werkt. Dit omdat het weggestuurd worden uit de veilige kudde volgens mij toch anders is dan weggestuurd worden bij een persoon die nog geen enkele vertrouwensbasis met het paard heeft opgebouwd. Minder stressvol dus imo. En ik heb me hier wel degelijk in verdiept en zeker in Monty en z'n methoden. Met sommige hiervan ben ik het wel eens en met andere weer minder, maar op basis van deze verdieping heb ik mijn mening gevormd over de JU. (zie hierboven). Ik ben mij er dus niet van bewust dat ik wie dan ook beledig.
(verder ben ik ervan overtuigd dat Cassidy zich hier ook in verdiept heeft en dat zij er haar eigen mening over heeft gevormd, waar zij volgens mij ook volledig recht op heeft)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:53

tuurlijk heeft ze daar recht op!! vind het alleen beetje raar dat ik gelijk zo'n reactie terug krijg.. ik geloof ook (nu jullie het gezegt hebben) dat jullie je er in verdiept hebben. ik had er toch ook in gezet dat het niet persoonlijk was!!

laat maar.. doei

p.s. ik heb het helemaal niet zo bedoeld.. iedereen mag zijn eigen mening hebben..Boos!

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:58

Ik vatte het ook helemaal niet persoonlijk op en het is ook zeker niet mijn bedoeling om jou aan te vallen. Het enige wat ik wil zeggen is dat Cassidy en ik een discussie aan het voeren waren waarin we allebei op een rustige manier onze mening naar voren brachten en dat jij er vervolgens wat minder relaxed op reageert. Dit was namelijk zeker geen domme discussie van twee mensen die geen flauw idee hebben waar ze over praten.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:18

okee, dan had ik het verkeerd begrepen. sorry..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:54

Ehm mensen, dit is wel een aardig oud topic wat omhoog is gehaald. Is dit een nuttige verdere discussie of kan hij op slot?

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:29

kan best een slotje op!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:13

Ja hoor, wat mij betreft: slotteren maar.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:13

ja hoor gooi er maar een slotje op;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:40

Dank u Haha!
Bij deze!