Reacties andere mensen over bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Midasje

Re: Reacties andere mensen over bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:51

OK en dat houdt in ben hier dus echt niet op van de hoogte.

negrita_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:51

Ik rij met bit en daar vind ik me momenteel het veiligste mee op buitenrit
omdat ik altijd nog met bit heb gereden
en momenteel niet meer op buitenrit durf vanwege dat ze er vandoor is gegaan
maar als ik weer vertrouwen krijg en ik weet zeker dat ze dat niet meer uithaal ga ik bitloos
kan de pony ook een beetje relaxen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:57

Ik kom eigenlijk nooit paardenmensen tegen als ik rij, dus geen opmerkingen over het bitloos rijden. Op de manege vragen mensen er wel vaak naar, maar ik heb nog nooit iets negatiefs gehoord. Ik lees hier ook wel over zonder zadel rijden. Dat doe ik alleen op paarden die echt lekker zitten, anders heb ik het idee dat ik voor het paard alleen maar minder comfortabel ben met mijn gestuiter (één van onze paarden is een tuiger en die zit écht heel beroerd Lachen )

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:22

Midasje schreef:
Ik heb net effe in je profiel gespiekt maar jij rijdt met hackemore of heb ik dat verkeerd gezien ik had gewoon mijn halster en dat kroop omhoog zodat het niet meer mmoi op de neus lag ik denk zelf dat het probleem daar zit. Haha!

heb je niemand in je omgeving waar je misschien een echte bitloze optoming, bv dr cook ofzo van kunt lenen. Ik denk dat dit ook wel verschil maakt, krijg die van mij waarschijnlijk ook niet zo lekker gereden met gewoon een halster. Ik heb zelf een bitlooshoofdstel en dat vind ik wel fijn omdat mijn paard toch het hoofdstel associeert met rijden en het halster met wei, wandelen e.d. Ik moet ook zeggen dat de overstap naar bitlooshoofdstel bij mijn paarden eigenlijk vrij probleemloos ging.
Ik geloof trouwens dat op de site van bitloosrijden je verschillende optomingen kunt lenen, misschien een idee. In ieder geval succes ermee Haha!

edit: mijn paardje is ook geen monster, maar mensen komen snel tot die conclusie omdat hij groot is en snel nerveus wordt (ook veel volbloed erin). ze zijn ook helemaal verbaasd dat mijn paard zo goed te controleren is zonder bit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:14

Citaat:
Ik geloof trouwens dat op de site van bitloosrijden je verschillende optomingen kunt lenen, misschien een idee. In ieder geval succes ermee Haha!

Dit is niet de site van bitloosrijden, maar de site van de Nederlandse Vereniging Bitloos Paardrijden (NVBP). Zie mijn onderschrift. Knipoog

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:25

precies die bedoelde ik, maar kwam er even niet meer op Knipoog

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 07:33

Ramiro schreef:
Midasje schreef:
Ik heb net effe in je profiel gespiekt maar jij rijdt met hackemore of heb ik dat verkeerd gezien ik had gewoon mijn halster en dat kroop omhoog zodat het niet meer mmoi op de neus lag ik denk zelf dat het probleem daar zit. Haha!

heb je niemand in je omgeving waar je misschien een echte bitloze optoming, bv dr cook ofzo van kunt lenen. Ik denk dat dit ook wel verschil maakt, krijg die van mij waarschijnlijk ook niet zo lekker gereden met gewoon een halster. Ik heb zelf een bitlooshoofdstel en dat vind ik wel fijn omdat mijn paard toch het hoofdstel associeert met rijden en het halster met wei, wandelen e.d. Ik moet ook zeggen dat de overstap naar bitlooshoofdstel bij mijn paarden eigenlijk vrij probleemloos ging.

edit: mijn paardje is ook geen monster, maar mensen komen snel tot die conclusie omdat hij groot is en snel nerveus wordt (ook veel volbloed erin). ze zijn ook helemaal verbaasd dat mijn paard zo goed te controleren is zonder bit

Ja ik dacht inderdaad dat het probleem zeker ook bij het halster lag.
Ik ga informeren en jullie allemaal hartstikke bedankt voor de info

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:45

Arjan Vos tijdens een clinic: Wanneer ga je nu eens een keer echt rijden? En toen ik een week later een bit ingedaan had zei hij: hehe, dit lijkt er meer op.

De reacties zijn wisselend. Meestal denken mensen dat het bij hun paard nooit zal lukken.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:10

Dat het onverantwoordlijk is, onzin is, gevaarlijk is, etc.

Ik trek me er niets van aan!

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:11

vandaag: wat nou als ie op hol slaat??

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:45

Dan zou ik hem met bit ook niet gehouden hebben.
Bovendien krijg ik harry meestal wel weer terug duur hem op een cirkel te zetten.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:12

precies Haha!
mijn paard is er ooit al eens met een zwaar bit in de stap tussenuit gegaan, was niet meer stop te krijgen. Als ze willen gaan dan gaan ze en dan is er ook met bit geen houden aan.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:00

Maar hoe trek je hem dan op die volte zonder bit??

Als het echt hard tegen hard gaat negeert je paard dat riempje over z'n neus toch gewoon?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:48

Mijn ervaring is dat een (mijn) paard juist sensitiever reageert zonder bit.

Op de volte trekken?? Gestoord

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:03

Heb jij wel eens op een p[aard gezeten dat echt besluit dat-ie ervandoor wil? Dan kom je er echt niet met eeb subtiel kneepje in de teugel. Dan is het 2 handen aan een teugel en trekken tot hij draait.

(en dit is niet iets wat mij elke maand of zelfs maar jaarlijks overkomt, maar soms moet het gewoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 07:59

Klara16 schreef:
Maar hoe trek je hem dan op die volte zonder bit??

Als het echt hard tegen hard gaat negeert je paard dat riempje over z'n neus toch gewoon?

Wanneer je een dergelijke relatie met je paard hebt, heb je imo nog een weg te gaan voordat je buiten gaat rijden. Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:21

Klara16 schreef:
Heb jij wel eens op een p[aard gezeten dat echt besluit dat-ie ervandoor wil?

Ik kan het me niet herinneren Misschien vroeger toen ik 12 was en overal op stapte...
Sowieso schijnt een paard maar 400 meter ervandoor te gaan, daarna stopt hij (tenzij over 500 meter de stal is)
Op dit moment rij ik, als ik buiten rij, langs het water dus op de volte trekken zal vrij moeilijk gaan.

Ik dacht eerst even dat je bedoelde: "als je linksaf wil of op de volte, dan moet je aan de linkerteugel trekken"

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:07

Harry heeft regelmatig 'ik peer hem' neigingen, maar hij reageert perfect op bitloos, terwijl hij met bit niet te houden was.
En als hij heel hard 1 kant op rent, is het een kwestie van mijn zweep die kant op houden (ik sla niet) voor hij denkt ahh... laat ik daar maar niet doorheen rennen.
Meestal is dat niet eens nodig, omdat hij op de teugeldruk alleen al goed reageert.
Het is een klein monstertje maar over het algemeen hebben we meestal genoeg aan een crossropeje of een gewoon leren bitloos hoofdstel.
Heerlijk paardje.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:17

Of je krijgt de politie op stal, omdat 'men' gebelt heeft dat je onverantwoord paardrijd (Emiel Voest hoofdstel) op de openbare weg.
Ik had het namelijk in mijn hoofd gehaald om te draven op de openbare weg ZONDER BIT Gestoord Gestoord Gestoord
Ik kon het niet nalaten erg hard te gaan lachen. Na een grondige uitleg verdwenen de agenten weer, voor mij terecht zonder consequenties!
Gekke mensen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:19

Laatst haalde ik het bit van het hoofdstel af en ging rijden, zegt een meisje waarom doe je dat dat kan niet hoor want nou kan je niet meer sturen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:10

Bonita_Bon schreef:
Of je krijgt de politie op stal, omdat 'men' gebelt heeft dat je onverantwoord paardrijd (Emiel Voest hoofdstel) op de openbare weg.
Ik had het namelijk in mijn hoofd gehaald om te draven op de openbare weg ZONDER BIT Gestoord Gestoord Gestoord
Ik kon het niet nalaten erg hard te gaan lachen. Na een grondige uitleg verdwenen de agenten weer, voor mij terecht zonder consequenties!
Gekke mensen

die is echt te erg.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:25

Bij mij op stal en zelfs in de ruitershop zeiden ze van "op zo'n touwhalster kun je toch niet sturen...?" ik lachen dat je als je genoeg vertrouwen en een goede band hebt met je paard je gewoon kunt sturen remmen enz.. Laatst, 2 beginnertjes mee naar mijn paard, bijde waren bang, dag ervoor zaten ze m'n paard echt op te jennen (longzeerzweep erachter gooien enzow, Ik hels!) zij zaten er toen ook op, toen zonder bit in, hij was een beetje gespannen maar bleef rustig naast me lopen. ze wouden dus die volgende dag graag met bit rijden, kloten dat ie deed!.. hij was boos!! wel grappig eigelijk, op den duur had ik zo iets van boeie teugel los, en toen was het klaar, hij was dus echt boos omdat ie een bit in moest Tong uitsteken vond ik wel wat hebben..

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:20

Bonita_Bon schreef:
Gekke mensen

de idioten... Scheve mond

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:41

ik kreeg een opmerking naar mijn hoofd!
hoe kun jij je paard nou inrijden zonder bit. dit is zeer gevralijk dan kan je hem noid houden als hij ervan door gaat! hahaha daar moet ik altijd zo van lachen....

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:14

ik antwoord altijd hetzelfde als de mensen vragen : waarom rijd jij je paard met zo'n touwtje ?
antwoord : na ja, het paard was zooooo duur ! Ik had geen geld meer om het bit erbij te kopen.