Horsemanship dag Arnhem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ojele

Re: Horsemanship dag Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:49

Ik vond de paarden ook te mager. En het was ook erg onrustig af en toe.

Ik had enorme moeite met de negatieve uitlatingen over collega's en elkaar. Dan hoeft het voor mij al niet meer. We hebben het tenslotte over respect en dat gaat wat mij betreft 2 kanten op. Ik heb daarom ook genoten van Annemarie van der Toorn. Het paard was niet een echte uitdaging, maar zij was bijzonder positief en open, ook over collega's. Dat er meerdere wegen zijn en dat je altijd open moet blijven kijken. Ook werkte ze bewust met een ruiter van de concurentie. Ze had Marjolien mee, die het altijd doet, maar juist nu niet om te laten zien hoe belangrijk kennisuitwisseling is.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:54

Annemarie is idd ook bij mijn stand geweest (toen ik er even niet was uiteraard Scheve mond) en heeft wat van mijn folder materiaal meegenomen omdat ze dacht dat VD voor sommige paarden heel goed zou kunnen werken. Echt jammer dat ik er net niet was, had graag even met haar gepraat! Maar vond het wel heel positief dat ze open staat voor andere methodes!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:04

Ik ben er ook geweest. Zaten echt hele gave demonstratie's bij.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:06

paarden op de actiefstal mochten idd best iets bijkomen, en waren zo nu en dan onrustig, maar dat ik ook niet zo gek met steeds vreemde paarden die voorbij lopen, en er was natuurlijk ook een hoop te zien!

Ook ik vond het jammer dat er niet net als vorig jaar kleine paddocks zijn gemaakt. Niet om de ruimte, want dat was ook niet veel meer als een stal, maar nu stonden ze echt tussen 3 zwarte dichte wanden, en aan de overkant ook stallen, dus niet echt iets te zien. Bovendien waren er vaak paarden weg, waardoor je paard dus eigenlijk een beetje alleen stond... Witte wilde in 1e instantie de stal helemaal niet in, en liet ook de 2e keer merken er niet blij mee te zijn...

Dus verzoek voor de organisatie: volgend jaar weer paddocks!!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:09

even mijn verslag van de NH dag:

de eerst workshop, basis gentle touch, was waardeloos . Hij begon met het lopen aan de leadrope. helaas duurde dat stuk 45 minuten, en na 2 minuten had Witte het lopen langs de bakrand wel gezien, en liep in slaapstand met mij mee... de laatste 10 minuten waren te paard, Witte sliep lekker verder...

Het 2e was de zadelindruk, heb ik met het KN-dressuur boomzadel van Witte gedaan. Conclusie: het zadel ligt goed, maar doordat de singel ver naar voren schuift (door de bouw van Witte) wordt het zadel mee naar voren genomen, waardoor daar iets meer druk is als op rest van het zadel. Nog steeds acceptabel, maar toch niet perfect. Om het zadel te verbeteren kan ik de singelstoten verder naar voren laten leggen (als dat mogelijk is) om zo te zorgen dat de singelstoten recht naar beneden lopen en het zadel niet meer meetrekken. Al met al is het een zadel dat niet perfect ligt, maar zeker wel goed genoeg om voor Witte's rug veilig mee door te kunnen rijden.

De 3e workshop was Academische rijkunst, in 1 woord geweldig! Heel duidelijk, heel zacht, en Witte reageerde er super op. Hij was wel erug traag vandaag in zijn doen, maar werkte met de workshop op het tempo na erg goed mee. We hebben best veel geleerd voor een half uurtje, en ook wat dingetjes om mee verder te gaan, zoals de schoudervoor in stap op de juiste manier. En dat is fijn, want Witte is dol op alle zijgangen, dus blij dat ze ervoor koos om daarmee aan de slag te gaan! Ze koos daar trouwens voor omdat je vanuit daar goed moet werken aan de stelling en buiging, en die ook moet behouden, doe je dat niet, dan merk je meteen duidelijk dat de schoudervoor niet meer gaat.

Verder weer een hoop bokkers gezien, en dat was ook erg gezellig! Ben alleen wel vergeten om bij Bioron Colosan mee te nemen..... toen ik er weer aan dacht, was ie al weg, maar goed, dat komt bij de volgende bestelling wel.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:17

De eerste workshop heb ik jullie gezien! Ik had een standje met uitzicht op de workshops. Wij zeiden ook al tegen elkaar, nou, leuk zo'n workshop, ze zijn nou al de hele tijd rondjes aan het lopen... En zo voelde het voor jullie dus idd ook, jammer joh!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:41

ja, zo voelde het idd ook. Had ondertussen wel lol hoor, was de hele tijd tegen Witte aan het praten van: "he, vent, heb je die balk al gezien... vast wel he?? is al de 50ste keer dat we er langs komen" en "o, spannend he... moet ik je wakker maken als we door de hoek lopen, of merk je het vanzelf wel?" Haha!

Frysk_koekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:26

He angela, dan zat ik bij jou in de workshop, ik zat ook bij Peter. Ik was diegene met een chagrijnige kop en een vos, ik ging niet rijden. Vond die workshop ook best saai eerlijk gezegd, het leek wel of Peter wat dingen van Chris had gejat want meer interessants kon ik niet ontdekken, deels/vooral omdat ik hem gewoon totaal niet snapte trouwens Koe
Wel jammer want wat ik van hem gehoord heb klonk wel heel goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:30

maaike93 schreef:
vonden jullie trouwens niet dat de meeste paarden in de Actiefstal er een beetje ingevallen en magertjes uit zagen?

Ja dat vond ik ook. Als mijn paarden er thuis zo uit zouden zien zou ik me schamen.

Nu ken ik de paarden niet qua leeftijd-gezondheid etc, maar het is daar geen bejaardentehuis en er moet gewerkt worden voor het brood, dus mag er best wat meer vlees aan zitten.

Maar als ik kijk naar het aantal paarden wat er rondliep en het feit dat er maar 8 hooi-eetplaatsen zijn (op die kleine doorgang na waar de grote paarden dus niet bij konden), dan is het logisch dat de lager geplaatsten altijd de pineut zijn en dus niet aan hun hooi-eet-uren komen.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:26

DubbelDun schreef:
maaike93 schreef:
vonden jullie trouwens niet dat de meeste paarden in de Actiefstal er een beetje ingevallen en magertjes uit zagen?

Ja dat vond ik ook. Als mijn paarden er thuis zo uit zouden zien zou ik me schamen.

Nu ken ik de paarden niet qua leeftijd-gezondheid etc, maar het is daar geen bejaardentehuis en er moet gewerkt worden voor het brood, dus mag er best wat meer vlees aan zitten.

Maar als ik kijk naar het aantal paarden wat er rondliep en het feit dat er maar 8 hooi-eetplaatsen zijn (op die kleine doorgang na waar de grote paarden dus niet bij konden), dan is het logisch dat de lager geplaatsten altijd de pineut zijn en dus niet aan hun hooi-eet-uren komen.

Ja ik snap niet echt hoe dat idd met rangorde geregeld wordt?!
Die pony's, die dus wel door die doorgang konden zagen er al veel beter uit! Ja

Ach, volgens mij is zo'n actiefstal het ook niet helemaal.. je kunt beter gewoon een hooinet/hooiruif hebben, of gewoon een weide

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:41

de paarden hebben een chip en kunnen dus allemaal precies zo lang eten als ingestelt. Hebben ze hun tijd erop zitten, dan gaat het luik dicht, en lopen ze weer weg. Zo krijgt ieder paard zijn tijd. er is ook uit te lezen of ze idd zo lang gegeten hebben als nodig, dus daar zal het niet al liggen,...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:48

@_angela_ : dat geldt voor het krachtvoer, maar toch niet voor het hooi ??
Dat zouden ze onbeperkt moeten kunnen eten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:53

DubbelDun schreef:

Hoe dan ook, ik heb er betrapt op "illegaal" hooi eten vanuit de zijkant van de ruif Haha! Haha!
De hoeveelheid is beperkt, maar of dat in de tijd is als dat ze niet langer dan een bepaalde tijd achter elkaar mogen eten, geen idee. Ik heb het voorgaande jaren ook al eens bekeken; het is niet mijn idee over paarden houden.

Bij-de-weg _angela_ was jij dat met dat witte paard wat even gezellie met een klein bruintje mocht neuzen op de parkeerplaats bij de Brandweer?

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:01

ik ben er ook geweest
het was echt leuk ik heb weer veel geleerd

de eerste clinic was alpha mare van kathtyn
was er intersant, en mooi om te zien

de tweede was eer workshop zadel indruk zelfde als angela
kom ik nu achter
het zaldel van sugar was goed. alleen iets te lang aan de achterkant, waardoor die zich wat minder vrij kan bewegen, maar ze zij dat voor de rest alles goed was.

de clinic van chris erwin vond ik ook erg interesant.

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:01

ze zouden zich moeten schamen die paarden er zo bij te laten lopen! Boos!

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:17

Tijdens de demo gisteren was ik bepaald niet onder de indruk van Chris (terwijl ik met veel enthousiastelingen omga), maar ik ben vandaag bij de lessen geweest en dat was zo onwijs gaaf om te zien. Ik heb wel gezien wat ik wel en niet van hem wil, en daar zitten uiterst bruikbare dingen tussen, gaaf!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:41

DubbelDun schreef:

dat verschilt per hitactiefstal. In Lunteren hebben ze ook zo'n voerstation, maar daar zijn ook ruifen met onbeperkt (schraal) hooi. In Arnhem kennelijk niet, daar is ook het ruwvoer in zo'n automaat.

EquideaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:47

Ik heb 1,5 jaar gereden op mansour, ze geven daar weldegelijk hooi buiten de stations om, er was vroeger (weet niet of dat nog zo is) zelfs een gedeelte speciaal voor de pony's zodat ze niet te weinig zouden krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:18

@laartjuh : dat speciale stuk is er nu nog, de ingang is zo laag dat de paarden er niet in kunnen. De ponies zagen er dan ook een stuk doorvoeder uit.

@Duncan : en dat is precies de juiste instelling en manier om met dit soort evenementen om te gaan . Gebruik wat je kunt gebruiken en laat de rest links liggen Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:20

ikke schreef:
Bij-de-weg _angela_ was jij dat met dat witte paard wat even gezellie met een klein bruintje mocht neuzen op de parkeerplaats bij de Brandweer?

Ja, dat was ik! was jij die bij het bruintje hoorde??? Witte vond haar erg lief, wilde meteen in de buurt blijven Ja

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:22

cesara schreef:
ik ben er ook geweest
het was echt leuk ik heb weer veel geleerd

de eerste clinic was alpha mare van kathtyn
was er intersant, en mooi om te zien

de tweede was eer workshop zadel indruk zelfde als angela
kom ik nu achter
het zaldel van sugar was goed. alleen iets te lang aan de achterkant, waardoor die zich wat minder vrij kan bewegen, maar ze zij dat voor de rest alles goed was.

de clinic van chris erwin vond ik ook erg interesant.

Aha, nog meer bokkers gezien daar dus Lachen Jou kan ik me nog wel herinneren Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:29

@_angela_ : ik vrees dat wij onbewust dus ook gemeet hebben Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:55

ja, blijkbaar wel Lachen Jij en ikke waren samen he?? Wie was wie??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:58

Was Ikke er ook dan Knipoog

Leuke spraakverwarring kan ontstaan met het geschreven woord Lachen

Ik was met Jeddah en heb staan kijken hoe jij reedt met Wit en naar de PLIP-uitslag naderhand Lachen

Stond Ikke toevallig naast ons ??

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:16

nee, zie een stukje hierboven waar staat dat Ikke wist dat Witte met het bruine paardje had gesnuffelt. Daarna kwam dat wij ongemerkt gemeet hebben, dus ik dacht dat je misschien bij Ikke was....