[AR] Discussie: bitloos mennen op wedstrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bitloos mennen op wedstrijd: moet het verboden blijven?

Ja zeker: redelijk gevaarlijk en risicovol, juist omdat je met veel aanspanningen bij elkaar bent
23 (17%)
Het is wel prima zo, waarom veranderen?
2 (1%)
Mensen die bitloos mennen doen dit maar lekker voor zichzelf, het is al erg genoeg dat ze op de openbare weg al veel risico nemen tussen het overig verkeer.
4 (3%)
Bitloos rijden doe je maar thuis in de wei of in de bak, het moet zélfs op de openbare weg verboden worden!
17 (13%)
Mensen die verantwoordelijk omgaan met het bitloos mennen en thuis goed trainen willen ook graag wedstrijden rijden, dus waarom niet?
32 (24%)
Enkel spannen met een sterk medisch advies (bijv. mond/tandproblemen) en bewijs hiervan zouden op wedstrijden mogen meerijden
8 (6%)
Het moet niet zonder meer verboden blijven, maar er moeten wel bepaalde voorwaarden gesteld worden aan de aanspanning (bijv. kundigheid menner, type bitloos hoofdstel)
33 (25%)
Bitloos mennen?! bestaat dat?!
10 (7%)

Totaal aantal stemmen: 129

merrieveulen

Re: Discussie: bitloos mennen op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:35

nope, daarom gebruik ik ook geen touwhalsters. mijn dieren hebben het niet nodig, ik leid ze net zo makkelijk aan een touwtje aan de hals als aan een normaal halster, dus ik zie de toegevoegde waarde van een touwhalster niet. ik heb een touwhalster, dat deed ik onder het hoofdstel aan toen ik nog met bit reed en lange buitenritten maakte, dat was handig voor in de graaspauzes. met mijn bitloos hoofdstel haal ik de teugels eraf, en zet de riempjes vast zodat die niet over de grond gaan slepen, hopla!
met een sidepull heb ik geen ervaringen.

overigens rijdt mijn zusje haar haf ook met een hack, wij hebben een breed zacht padje onder het neusgedeelte, en onder de kin een breder bandje zonder ketting. hij hangt zo hoog dat de achterkant van de schaar niet in het jukbeen prikt, zo hoog mogelijk dus. en daar zit hij ook netjes. het hoofdstel wat mijn zus nu gebruikt heeft geen extra breed kopstuk overigens, nou scheelt het wel dat de haf flinke manen heeft. maar goed, er komt met de tijd alsnog een ander hoofdstel, deze hack is voor de overgang van bit naar bitloos hoofdstel. de haf is niet bepaald juist getraind en opgevoed, dus het moet nu even zo.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:33

even een ander punt dat me zo even te binnen schiet:
hoe staat de knhs erachter? of de srr?
is het bijvoorbeeld mogelijk om met bitloze optoming deel te nemen aan het koetsiers bewijs? gaat het ooit mogelijk worden?
of is de grote opmars van bitloze rijders slechts een mode verschijnsel voor enkele jaren?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 01:28

Pling Heey, goeie vragen ja....

misschien leuk en interessant om een keertje uit te zoeken... geen idee inderdaad of je zomaar mag meedoen aan KB examen en cursus als je bitloos rijd... Sigaar

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:46

nee volgens mij mag dat niet, en de KNHS geeft alleen in uitzonderlijke gevallen dispensatie (ook onder het zadel). dat is ook net de moeilijkheid, als het toegelaten zou worden krijg je ook meer interesse, meer mensen die zich er echt in verdiepen en meer accpetatie. dat ze het niet zomaar toelaten, kan ik begrijpen. maar onder bepaalde voorwaarden oid zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 00:02

renée; wat zouden volgens jou die 'bepaalde voorwaarden' moete zijn?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 00:08

zoals voor iedereen die met zijn paard de weg oid op wil (met of zonder bit) imo, een bepaald bewijsje dat aangeeft dat de combinatie hier klaar voor is. géén ruiterbewijs, want dat kan iedereen met elk paard halen, de ene week haal je het met een twintigjarig manegepaard, en de volgende week mag je alle kanten op met een vierjarige hengst...

ik maak hierin geen onderscheid tussen met en zonder bit rijden overigens. een correcte optoming (zowel met als zonder bit) is altijd een eis natuurlijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 00:18

oké, dus je bedoeld meer een specifiek bewijs, gericht op de combinatie zelf

dus zeg maar díe menner met dát span? dat lijkt mij wel redelijk, ieder paard is ook anders he...

maarja, weetje, je kunt wel vanalles verplicht gaan stellen en alles onder voorwaarden, maar in de praktijk werkt het vaak toch anders, dan moet er ook controle komen, en sancties op het niet naleven van de regels...

en dát is dus juist het moeilijke er van.. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 00:22

precies, dat is het ook. hier in de buurt rijdt iemand op hoog niveau, springen. als zij langs de weg gaat met die dieren (wat ze dus ook doet!), levensgevaarlijk. ze zijn al bang van een gewone auto, en ik heb haar eens met paard en al vlak voor mijn fiets gehad.
ik rij niet 'op niveau', omdat ik nog nooit concours gereden heb (ivm bitloos voornamelijk!), maar mijn paard en ik zijn wel te vertrouwen langs de weg. 100% zekerheid heb je nooit, het hoeft ook niet aan het paard + ruiter/ menner te liggen dat er iets gebeurt. maar goed, die controles zijn het moeilijkst.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:04

merrieveulen schreef:
ik rij niet 'op niveau', omdat ik nog nooit concours gereden heb

In Nederland heerst idd de verkeerde gedachte dat rijkunstige kwaliteiten en capaciteiten samenhangen met een bepaald niveau in de wedstrijdsport.

Al is dat weer een totaal andere discussie Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:54

JoyCiej007 schreef:
oké, dus je bedoeld meer een specifiek bewijs, gericht op de combinatie zelf

Ik geloof nooit dat dit uit te voeren is.
(Denk aan 4spanmenners met 10 wedstrijdpaarden)

Merriveulen; Het feit dat jouw buurmeisje haar paard niet onder controle kan houden heeft naar mijn inziens weinig met een bit te maken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 11:20

dat is waar sjonniej, al was het meer bedoeld om het idee van rénee wat duidelijker te stellen Knipoog

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:37

dan zijn er ook nog bedrijven die africhten, hoe wil je dat dan voor elkaar krijgen? dispensatie?
bedrijven die paarden verhuren, daar kan je wel iets van een test verplichten.

denk dat dit allemaal wat moeilijker gaat worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:03

A10 schreef:
merrieveulen schreef:
ik rij niet 'op niveau', omdat ik nog nooit concours gereden heb

In Nederland heerst idd de verkeerde gedachte dat rijkunstige kwaliteiten en capaciteiten samenhangen met een bepaald niveau in de wedstrijdsport.

Al is dat weer een totaal andere discussie Knipoog

wat ik ermee wilde zeggen, is dat je 'getoonde' niveau niks te maken heeft met betrouwbaarheid langs de weg of tussen andere paarden.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:30

En waarin verschilt jouw opmerking/ mening dan met die van mij?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 00:37

A10 schreef:
En waarin verschilt jouw opmerking/ mening dan met die van mij?

haha, ik dacht dat je bedoelde dat ik dacht dat je pas niveau kunt hebben als je op concours geweest bent, hihi! maar dan zijn we het daarover eens.

concreet, even terug ontopic: als ik nu een mededeling doe, dat ik verder wil gaan met Flicka, in het tuig, bitloos. weloverwogen, met de juiste optoming, en na de broodnodige training, onder goede begeleiding (zeg het even als ik nog iets vergeet!). wat vinden jullie daar dan van?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:21

Ik begrijp het en ik vind dat je het goed aanpakt. Je doet het ook om de juiste reden.
Neemt niet weg dat ik nog steeds geen voorstander ben van bitloos mennen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 14:04

Qimm; zo denk ik er ook precies over. ik weet van renée dat ze het niet doet puur om het 'bitloos' zoals sommigen dus wel doen, en zij pleit ook zeker niet dat het 'paardvriendelijker' is, dus ik kan het me wel voorstellen.

ik moet eerlijk toegeven dat ik in het begin wel vrij sceptisch reageerde, nu ik er wat meer over weet en wat meer info tot mijn beschikking heb gehad, ik er wel iets 'lichter' over denk zegmaar.

toch ben ik inderdaad nog steeds geen 100% voorstander van het bitloos mennen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:03

nee, ik in die zin ook niet. tenminste, als je uitgaat van een motivatie als 'anti bit', of 'natural' willen zijn. ik denk dat in de verkeerde handen bitloos ook heel paard onvriendelijk kan zijn, goede begeleiding en training is zowiezo een must, en een goed functionerend, degelijk en 'eerlijk' hoofdstel ook.

nou ja, ik ben benieuwd wat Flicka ervan bakt, met mij. ik hou jullie in ieder geval wel op de hoogte als het daadwerkelijk zover is dat Flicka bitloos voor de wagen gaat!