Baas of vriend ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Baas of vriend ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 19:08

Cassidy schreef:
Als ik tussen dat in ga staan wat een paard eng vind en het paard zelf, krijg ik ze negen van de tien keer er ook langs hoor! Ook bij een voor mij onbekend paard. Door de reactie toe te passen die een leidende hengst toont (die altijd in de kudde op het gevaar afgaat om de kudde te verdedigen) heb je in een dergelijke situatie eigenlijk al de leiderschapspositie in handen...

Natuurlijk, maar ik heb niet het gevoel dat ik mijn leiderschap af heb gedwongen bij mijn paard. In het begin vond hij alles eng (logisch, hij was nog erg jong toen en niets gewend), maar nu is hij gewoon meer op mij gericht en doordat hij vertrouwen in MIJ heeft, laat hij zich leiden door mij. Snap je? Niet omdat ik de baas ben, maar omdat hij mij vertrouwt. Ik weet niet of je de nuance begrijpt, maar ik weet niet hoe ik het uit moet leggen. Ik ga meer om op gevoel met mijn paard, dan op verstand of theorietjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:47

@ nadya, ik kan mij er wel in vinden wat jij zegt. Elk paard heeft een ander soort baas of leider nodig. 1 paard reageert beter op een goed streng persoon, terwijl een ander paard juist een supervriendelijke benadering nodig heeft omdat het paard gevoeliger is.
Mijn pony reageert beter op een streng persoon, dan op een te lief persoon. Daar walst hij er vrolijk overheen. Maar dat komt omdat het geen gevoelige pony is. De pony van mijn vriendin is juist erg gevoelig, dus die benader ik ook heel anders. Daar hoef ik mij niet erg dominant op te stellen, om zijn leider te zijn.

kort gezegd: mijn pony doet het beter onder een 'baas' terwijl de pony van mijn vriendin juist 'vriendschap' nodig heeft. Beide paardjes zijn dan het gelukkigst Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:54

Welshcobfan, inderdaad, is snap ook heel goed wat jij bedoelt, hoor. Elk paard heeft zijn unieke eigen karakter, net als bij mensen. En het is de kunst om er zo mee om te gaan dat je elkaar begrijpt en je een fijne combinatie kan zijn.
En als ik met een emmer voer door het weiland loop (zoals daarnet) moet ik ook even baas zijn, hoor, anders loopt meneer zo over me heen Haha! Haha! Haha!
Hij denkt dan echt even alleen maar aan eten en niet aan onze innige vriendschap, hahaha...... Zo reeel ben ik wel, hoor. Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:55

juist door af en toe je paad op zn plaats zet hou en bouw je juist vriendschap op. af en toe hebben ze dat nodig, zodat ze ook steun hebben. zo ben ik dikke vriendjes met mijn paard, en als hij dingen eng vind kruipt hij tegen mij aan en loopt vervolgens wel braaf mee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:41

Cerize schreef:
Dan heb jij niet begrepen waar dit topic oorspronkelijk om gaat. Ze stelt dat een paard een verschil ziet in een baas of een leider/vriend. Ik stel dat paarden zo niet denken. Ik ben absoluut tegen dwang en geweld om iets te bereiken bij paarden, maar ik ben ook tegen het 'vermenselijken' van paarden. Daar worden paarden ook onzeker van. Deze zin uit je profiel bijvoorbeeld "geadopteerd op de leeftijd van 5 maanden, dus echt mijn kind. sinds twee jaar is het gezinnetje uitgebreid met Flicka", daar kan ik niet zoveel mee en paarden geloof ik ook niet. Hoewel ik zeker geloof dat je het prima naar je zin hebt met je paarden hoor!!!!

neem je die woordspeling om mijn profiel op te leuken nou werkelijk serieus? lees de rest dan ook even, Flicka was letterlijk een zorgen'kind', en daar krijg je een speciale band mee. dat heeft niets, maar dan ook niets met het vermenselijken van het dier zelf te maken. ik heb een hekel aan antropomorfisme, doet het dier minder nog dan goed. een paard menselijk behandelen heeft geen enkel nut, omdat het dier niet menselijk IS.
wel geloof ik in het jezelf zó opstellen dat het dier er iets mee kan. de mens 'verpaardelijken', omdat de mens dat kan. lichaamstaal, signalen... WIJ kunnen ons in een dier verplaatsen, andersom kan dat niet. ik snap dan ook niet waar jij meent te vinden dat ik mijn dieren vermenselijk, anders dan in dat zinnetje, bedoeld als metafoor, voor wat Flicka en ik hebben meegemaakt.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:06

Sorry, maar dat viel me gewoon op. Het was niet je enige (laten we het maar metafoor noemen) namelijk:
"lekker met tante Louise (mijn zusje) in de wei"
"Stunten met mama (dat ben ik) in de wei"
"en dan hebben we nog Snatje, oftewel Roetsenest's Santiago! ik heb hem geadopteerd op de leeftijd van 5 maanden.Mooi paardje, mama kijkt beetje vreemd"
Maar nogmaals sorry als ik je beledigd hebt. Je hebt het harstikke leuk met je paardjes. En gelukkig snapte je mijn waarschuwing en zeg je niets aan vermenselijking te doen..

Maar even nog over dit topic. In beginsel zijn wij een natuurlijke vijand van het paard. Maar wij zorgen voor onze paarden, ze zijn van ons afhankelijk voor hun eerste levensbehoefte. Daarom accepteerd een paard jou. Op het moment dat een paard weer voor zichzelf zou kunnen zorgen in een natuurlijke omgeving, wordt de band minder of verdwijnt de band die hij met de mens heeft opgebouwd. Dus hoe vriendschappelijk je dan ook ooit met hem/haar geweest bent, voor het paard ben je dan niet belangrijk meer en al zeker geen leider/baas meer. Ik bedoel dus te zeggen dat een paard volgens mij helemaal geen emoties bij een mens heeft in de zin van 'mijn baas, mijn leider of mijn vriend".

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:15

Nee, idd, een paard denkt alleen: wie kan ik vertrouwen en volgen, wie geeft ons voedsel en water? Want dat is een goede leider.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:35

@ cerize, tja zo praat ik altijd over ze. als mijn hond bijv even aan de kant moet mompel ik ook dingen als: laat mama er eens even langs, oid. maar zoals ik al zei, ik ben zwáár tegen het vermenselijken, of dieren met mensen vergelijken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:58

Welshcobfan schreef:
Mijn pony reageert beter op een streng persoon, dan op een te lief persoon. Daar walst hij er vrolijk overheen. Maar dat komt omdat het geen gevoelige pony is. De pony van mijn vriendin is juist erg gevoelig, dus die benader ik ook heel anders. Daar hoef ik mij niet erg dominant op te stellen, om zijn leider te zijn.

Ik ben het met je eens dat verschillende paarden een verschillende benadering nodig hebben. Maar gevoeligheid is daar niet de oorzaak van.

Mijn paard is namelijk aan de ene kant supergevoelig, maar aan de andere kant heeft hij heel erg de neiging om de leiding over te nemen. Hij heeft dus dominante trekjes. Maar als hij dan die leiding heeft wordt hij superonzeker. En gek genoeg kan hij dan heel agressief reageren. Maar hij kan ook ineens wegschieten.
Dat alles maakt het karakter van mijn paard soms lastig om mee te werken. Maar ik denk dat ik hem ondertussen aardig ken. Dat zorgt ervoor dat ik op het ene moment stevig optreed, maar op het andere moment heerlijk met hem lig te kroelen in de wei.
Zo lang je maar leert in te spelen op het karakter van je paard is het goed.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:03

Ja, inspelen op dat moment is het belangrijkste, want niet elke dag reageren ze hetzelfde.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:11

Het is natuurlijk altijd een wisselwerking. Ik heb een zeer gevoelig paard, die echt reageert op je stemming. Ben ik gestresst, dan krijg ik het terug op mijn bord. Geldt dus ook voor andere mensen om hem heen. Ik heb ooit een hoefsmid gehad, die heel rusteloos deed, gevolg Sam ook super onrustig. Ga zo'n vent maar eens vertellen dat hij wat rustiger moet zijn Haha! . Ik ben meestal superrelaxt naar Sam toe en dat merk ik dan dus ook aan mijn paard. Paarden spiegelen zich echt aan je. Bij de training merk ik ook dat hij echt reageert op mijn stemming. Ik weet nu dus ook dat als ik niet goed in mijn vel zit, ik niet teveel van hem moet vragen. Gelukkig gebeurt dat zelden, hoor. Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:29

Wendy, ik heb het daarom alleen over 'mijn' 2 pony's Lachen daar speelt gevoeligheid wel een rol: mijn pony is totaal niet gevoelig, de pony van mijn vriendin is juist overgevoelig. Ik heb het niet over het algemeen beeld Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:57

@ welshcobfan, inderdaad. mijn ruin is net zo. correcties heeft hij zelden nodig, maar als hij een 'te lief' persoon treft maakt hem dat onzeker, hij vraagt gewoon om een zekere begeleider/ ruiter. zo heeft hij een stalgenoot eens een bloedneus geslagen, het boterde niet tussen hen, zij was 'te slap' voor hem, om het zo maar even te noemen.
ik denk dat het voor ieder paard geldt, dat ze een duidelijk iemand willen hebben om te volgen. ik was vroeger ook geen zekere leider, en dat heb ik geweten. ook tegen gevoelige paarden ben ik duidelijk, natuurlijk pas je je per paard aan, maar ik denk dat elk paard een bepaalde zekerheid wil hebben in de omgeving van zijn of haar leider. en wat die zekerheid biedt, verschilt per paard.

Kiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 01:16

een balans van leiderschap en vriendschap is nodig. Respect en vertrouwen
zijn belangrijke steekwoorden.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 10:02

Idd, en die balans mag niet doorslaan naar één kant, want dan heb je een on-evenwicht.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 23:30

AstraGirlie schreef:
Idd, en die balans mag niet doorslaan naar één kant, want dan heb je een on-evenwicht.

mooi gezegd. en dat geldt naar beide kanten. als kind leerde ik dat we onze hond 'onder appèl' moesten houden. dwz: onder commando. als ik dat deed, bleef ze braaf bij me, maar liep in een onderdanige houding, oren naar achteren. verder nietszeggend, maar wel 'uit balans'.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:59

Dan zouden we hierbij de perfecte figuur hebben (helaas heel moeilijk in de praktijk, is ook afhanklijk welk type paard, hoe vlug jij en het paard kan reageren...)
Lachen (deze gebruik ik in mijn eindwerk hihi)

Afbeelding

Pesade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:25

Kiet schreef:
een balans van leiderschap en vriendschap is nodig. Respect en vertrouwen
zijn belangrijke steekwoorden.

Zonder respect zal een paard je het leiderschap niet schenken en je van je "troon" stoten.
Zonder vertrouwen zal het paard je niet volgen. Het een kán niet zonder het ander.

Respect en vertrouwen wordt je door het paard geschonken en kan niet worden afgedwongen.
Een paard beoordeelt je op je handelen en niet op je gedachten......
Slechts de juiste handelingen leiden tot blind vertrouwen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:44

Ik wil geen "blind" vertrouwen, ik heb een hekel aan "blind" gedrag. Ik wil graag dat mijn paard zelf kan nadenken en met open ogen kan besluiten om te doen wat ik vraag (zelfs ik maak fouten Schijnheilig en dan mag mijn paard me daar best op wijzen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:52

Niet in iedere situatie kan een paard nadenken. En ik wil ook niet dat een paard in iedere situatie na kan denken of hij wel of niet naar me luisterd. Als ik rij en op een gesloten spoorwegovergang afrij, en mijn paard schrikt en rechtuit de benen neemt, wil ik dat hij een aangeleerde reflex toont als ik de one-rein stop hanteer, en niet eerst gaat nadenken of hij wel wil stoppen of zijn hoofd wil buigen, en wil ik ook niet dat hij het ook maar in zijn hoofd haalt om er over na te denken om niet te doen wat ik vraag, en we beide onder de trein belanden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:33

Dat is geen "blind vertrouwen" hebben, maar een aangeleerde reflex gebruiken. Punt is dat je in de situatie die je beschrijft dus geen "nadenkend" paard hebt, maar een reflexmatig reagerend paard. Werkt dus anders.

Pesade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:55

Een paard zal in de kudde "in blind vetrouwen" zijn leider volgen. Dat is wat we ermee bedoelen.
Het is niet verstandig sommige paarden zelf teveel te laten nadenken. Zeker niet in de natuur oneigen omgeving waarin de meeste zich nu bevinden. Sommige paarden kunnen de consquenties van hun daden niet inschatten. Dan ben ik toch erg blij hun vertrouwen te hebben gekregen om het op te lossen. Sommige (alpha) paarden bezitten wel het vermogen tot goed nadenken over gevolg en consequentie. Maar % gezien zijn dit maar enkele paarden. Deze paarden dien je meer geestelijke vrijheid te geven en dat zijn juist de paarden die van nature de leiding op zich zullen nemen,

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:06

Citaat:
Een paard zal in de kudde "in blind vetrouwen" zijn leider volgen. Dat is wat we ermee bedoelen.
Het is niet verstandig sommige paarden zelf teveel te laten nadenken. Zeker niet in de natuur oneigen omgeving waarin de meeste zich nu bevinden. Sommige paarden kunnen de consquenties van hun daden niet inschatten.

Die "sommige paarden" zijn dus paarden waar ik geen directe interesse in heb Haha!
Ik heb nou eenmaal een voorkeur voor eigenwijze typjes die niet zomaar ja en amen zeggen op alles wat ik zeg of doe. Het zelf nadenken is zelfs iets dat ik bewust stimuleer, want een paard dat weet dat het problemen zelf kan oplossen is een sterker paard, dat minder snel in grote problemen komt. En ja, dit is allemaal wel binnen bepaalde grenzen, feit blijft dat ik het laatste woord heb.

Pesade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:41

Die sommige paarden vertegenwoordigen wel het gros van de recreatie paarden. Ik zou er niet aan moeten denken wat er gebeurd als iedereen deze paarden ineens stimuleert tot zelfnadenkend gedrag Vork Vele ruiters bezitten dit vermogen niet eens.

Ook ik ben een groot voorstander van zelfstandige paarden, met gevoel voor eigenwaarde en trots.
Maar ook zij krijgen slechts het laatste woord indien ze volledig in hun gelijk staan....... Cool

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:18

ook dit is weer een balans. een paard wat uit zichzelf veel initiatief toont en nadenkt, heeft misschien juist weer iets meer "discipline" nodig, terwijl een onzeker paard (of monddood gemaakt paard..) juist weer meer stimulatie nodig heeft om zelf dingen uit te zoeken.