jockeys slaan hun renpaarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Re: jockeys slaan hun renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:04

In een race hebben ze soms dat dat beetje extra nodig om voor te kunnen komen op een ander paard. En ja, daar wordt de zweep dan voor gebruikt.
Jockeys zijn niet achterlijk, hoor. Ik ben in Engeland bij de renbanen geweest. De jockeys worden goed getraind en weten precies hoe ze hun paard moeten slaan. Oneerlijk gebruik van de zweep werd daar zeker niet goedgekeurd. De renpaarden werden daar goed in de watten gelegd. Als een jockey zich niet goed gedroeg kwam een ander om het paard te rijden.

Ja, er zullen gevallen zijn waarbij het paard totaal verkeerd wordt behandeld, dat vind ik vreselijk, maar bij hoog aangeschreven stallen en renbanen is dit al veel en veel minder. Dan moet je echt een beetje door je eerste oordeel heenprikken.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:16

Citaat:
Oneerlijk gebruik van de zweep werd daar zeker niet goedgekeurd

Wat is jouw definitie voor oneerlijk gebruik van de zweep?

Ik ben zelf ook naar een renbaan in Engeland geweest (New Market) Toen vond ik het allemaal geweldig, maar achteraf walg ik er van. Die paarden rennen op veel te vroege leeftijd de longen uit hun lijf om op het laatse stuk nog een paar klappen te krijgen. En dat vind ik oneerlijk gebruik van de zweep, en niemand die het daar erg vond.

Het feit dat je een paard slaat slechts voor de overwinning, en dat is helaas niet alleen maar bij de rensport zo. Alleen al dat mensen het er voor over hebben om hun paard te pijnigen alleen om een l*llig lintje in ontvangst te nemen, of een geldprijs. En dan vervolgens met uitspraken komen "maar ze vinden het leuk".. Volbloeden kunnen het leuk vinden, mijn paard doet zelf niets liever dan rennen. Maar een paard dat iets leuk vind doet daar voor automatisch zijn best, en heeft dus absoluut geen "stimulatie" nodig van de zweep, want een paard kent prima zijn grenzen en weet wanneer die berijkt is. Maar kennelijk word een lichamelijk grens van een paard tegenwoordig niet meer geaccepteerd en moet het zweepje er bij gehaald worden zodat het net wat sneller gaat. Afbeelding

JIDO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:44

Ik volg dit topic nu al een paar dagen, heb tot aan nu ook nog niet gereageerd vaak denk ik laat maar niet reageren maar nu wil ik toch even iets kwijt.
Ik ben zelf in het bezit van een renpaard, zij heeft afgelopen seizoen 5 x gewonnen, 3x 2e, 3x 3e en 1x4e, mijn merrie heeft tijdens al deze rennen geen klap van de zweep gehad, zij is op eigen kracht en met behulp van de jockey die dit paard op zijn HANDEN NAAR DE OVERWINNING(EN) heeft gereden, wat ook een kunst is!!!!!
Het is ook zo dat als een jockey merkt dat het paard niet mee kan komen met de rest of dat deze niet goed aanvoeld zijn handen neer zet en het paard rustig de koers laat uitgalopperen, hier wordt het paard niet bij geslagen want dat heeft totaal geen zin en een jockey voelt dat aan.
Ik heb dit ook al eens eerder verteld, tijdens de rennen in Nederland zijn er altijd mensen van de dierenbescherming aan wezig en geloof me die houden dit echt allemaal heel goed in de gaten. Ook vanuit het commitee is het zo dat er tijdens een ren maar 4x gekarrewatseerd mag worden, houd een jockey hier zich niet aan krijgt deze een boete.
Ik heb het idee dat alles en iedereen die zich met renpaarden bezig houd de stempel "SLECHT" heeft want wij slaan onze paarden, en de renpaarden moeten ook iedere dag heeeeeeeel hard rennen, nou niets is minder waar.

Natuurlijk mag iedereen een mening hebben over deze tak van sport, maar weet dan wel waar je over praat en niet van "ik heb gehoord of ik denk".........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:47

Naar wat ik zie, als ik uberhaupt naar de rensport kijk, is dat ze langs het paard slaan, voor het geluid dat het maakt...

En mochten ze het dier wel daadwerkelijk slaan met dat korte stokje dat ze hebben, dan doet het dier veel minder pijn dan een tik van een dressuurzweep die zo lekker zwiept

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:33

Inderdaad, enne goed gezegt JIDO!! Mensen die er niets vanaf weten moeten ook niet oordelen, het is en blijft kinderachtig van de mensen die dit soort topics weer openen. ‘t Lijken wel kleuters! Ik ben toevallig vorige week naar jumping Amsterdam geweest. Sorry maar ik houdt mn handen voor mn ogen. Ik heb die paarden heel erg zien protesteren, en mensen met die sporen zien prikken, en tegelijkertijd ook nog heel grof in de hand. Een renpaard heeft een leven dat 100x beter is dan van ieder ander paard

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:53

Waarom word er meteen naar andere sporten gewezen? Persoonlijk ben ik het volledig me je eens, dressuur en springen zijn vaak geen haar beter maar ik dacht dat jullie de rensport niet zielig vinden? Ik neem aan dat je dan een heleboel argumenten hebt waarvoor het niet zielig is en ik snap dan niet waarom er meteen andere sporten afgekraakt moeten worden Verward

Ik krijg een beetje het "hunnie doen het ook dus mogen wij het ook doen" gevoel bij dit soort argumenten.

Citaat:
Een renpaard heeft een leven dat 100x beter is dan van ieder ander paard

Wat maakt het leven van een renpaard beter dan bijvoorbeeld het leven van mijn paard? Ik dacht mij aardig verdiept te hebben in de rensport, maar ik ben wel benieuwd wat voor wonderlijke manier jullie hebben om voor renpaarden te zorgen want die heb ik kennlijk over het hoofd gezien Clown

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 01:03

Over het algemeen worden sportpaarden op stal gehouden. Mogen niet in de wei, want oh ze zouden eens in een konijnenhol stappen (zelf gehoord toen ik voor een int. springruiter werkte). Renpaarden worden als rijkeluiskindjes behandeld maar zeker niet als barbiepoppen...
Ze worden meer paard gelaten en doen dat waar ze het meeste plezier in hebben. Als ze niet willen rennen presteren ze ook niets en worden ze particulier verkocht...

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 01:09

In elke tak van sport zijn goede en helaas ook slechte voorbeelden. Helaas heb ik pas geleden het slechte voorbeeld gezien. Ik ging kijken bij een draver hengst.
Er was gerotzooid met de papieren, het beestje was al met 1,5jaar voor de kar gezet. En omdat hij op papier al ruim 3jaar was, waren ze er al lekker op aan het rijden....terwijl hij in mei a.s. pas 3word.
Gewoon om te kijken hoe hij het in de sport zou gaan doen, en omdat hij niet goed mee kon komen werd hij verkocht. Maar heb er vanaf gezien. Vind het zonde dat ik zo'n ervaring moest mee maken, maar weet zeker dat er ook mensen zijn die het beter doen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 01:21

Overal heb je rotte appels tussen zitten...
Niet alleen bij de draf- en rensport

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 20:48

Visconti schreef:
Citaat:
Oneerlijk gebruik van de zweep werd daar zeker niet goedgekeurd

Wat is jouw definitie voor oneerlijk gebruik van de zweep?

Ik ben zelf ook naar een renbaan in Engeland geweest (New Market) Toen vond ik het allemaal geweldig, maar achteraf walg ik er van. Die paarden rennen op veel te vroege leeftijd de longen uit hun lijf om op het laatse stuk nog een paar klappen te krijgen. En dat vind ik oneerlijk gebruik van de zweep, en niemand die het daar erg vond.

Het feit dat je een paard slaat slechts voor de overwinning, en dat is helaas niet alleen maar bij de rensport zo. Alleen al dat mensen het er voor over hebben om hun paard te pijnigen alleen om een l*llig lintje in ontvangst te nemen, of een geldprijs. En dan vervolgens met uitspraken komen "maar ze vinden het leuk".. Volbloeden kunnen het leuk vinden, mijn paard doet zelf niets liever dan rennen. Maar een paard dat iets leuk vind doet daar voor automatisch zijn best, en heeft dus absoluut geen "stimulatie" nodig van de zweep, want een paard kent prima zijn grenzen en weet wanneer die berijkt is. Maar kennelijk word een lichamelijk grens van een paard tegenwoordig niet meer geaccepteerd en moet het zweepje er bij gehaald worden zodat het net wat sneller gaat. Afbeelding

daar ben ik het helemaal mee eens, waarom zijn er geen wedstrijden waar gewoon niemand een zweep vast mag hebben?

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:55

Die paarden zijn getraind om hard te rennen, ik dnek niet dat daarvoor al te hard met zwepen geaslagen hoeft te worden. Dat gebeurt naar mijn idee ook niet. Althans, niet meer dan gewoon in de les of in de dressuur of met springen... Wanneer dna ook.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 20:59

nou, ik zie wel altijd op foto's (zoals bij deze topic pag. 1) dat ze met de zwepen zwaaien.. En ze zijn er natuurlijk op getraint, maar dan hoeft die zweep toch niet van toepassing te komen?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:20

Als ik mijn paard (de schimmel op de foto) in de bossen wil laten gaan dan hoef ik alleen maar met mijn hand langs zijn oog te gaan en hij weet dat hij voluit mag. In de koers gaan ze alleen het laatste stukje voluit, de rest worden ze ingehouden door bijv achter een ander paard te zetten. De zweep is ook een middel om tegen je paard te zeggen dat ze NU voluit mogen...
Een aanmoediging dus Ja
Paarden die niet willen lopen, lopen ook niet mee een tik van de zweep hoor

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:37

gipsyboy schreef:
ik ben echt helemaal van de western wel is een wedstrijd van gezien ofzo?
teugeltje altijd los en luisteren op je been terwijl je amper wat hoeft aan te raken.
en alles zonder zweep, en oh ja DE SPOREN ZIJN VOOR DE SIER als je die gebruikt word je gediscualificeert.
ik hou totaal niet van die dressuur en springen en ren (rdaf) paarden

Jaaa... die sporen gebruiken 'wij' westernruiters alleen s'avonds. Om onze pizza's te snijden Cool Keep dreaming, girl...

Verder weet ik dat volbloeden (ren en draf) zoveel adrenaline door hun lijf hebben stromen dat ze dat tikkie waarschijnlijk niet eens voelen.
Als ik dan naar een doorsnee ponyles kijk en hoor wat de 'instructrice' opdraagt: 'Slaan! Harder!' En die zijn toch echt geen race aan het houden.

Zoals al eerder geschreven; dit is weer een heerlijk naar elkaar toe wijzen topic! Haha!

Sabjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:34

Mijn paard komt van de renbaan,en was in t begin als de dood voor een zweep;)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:11

dat vind ik wel grappig sabjeh.
ik rijdt nu op een pony in de ponykoersen en daar kan ik mee aankomen met de zweep die doet niks.
mee zwiepen mee draaien kijkt nergens naar om.
en als het LIJKT of ik sla in de kar of in het zadel is het meestal hardstikke nep om het zo maar te zeggen.
en soms lijkt het wel zo dat er heel hard geslagen wordt maar dit is dus echt niet waar.
als ik iemand zie die echt vol met de zweep er op in gaat wordt ik kwaad.
maar vaak lijkt de beweging veel erger dan dat het allemaal is.
het lijkt een gigantische beweging maar het komt vaak met een heel zacht klapje neer.
en enig idee he als je zo hard gaat en je bent iemand die tot boven het hoofd uithaalt hoeveel dat wel niet afgeremt wordt.
er zijn namelijk mensen bij die gewoon niet naar achter kunnen slaan.
dus het dan meer op een manier doen richting het hoofd en dan naar de kont.en als toeschouwer lijkt dit dan heeeel hard te gaan vanwege de gigantische uithaal.
maar het komt dan heel zachtjes aan op die manier dat het paard nit pijn voel maar meer een soort tjha hoe moet ik het zeggen tinteling.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:15

roest schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat de 'toppers' een goede band hebben met hun paard, jammer dat er weinig 'toppers' zijn. Het valt me wel op hoe snel iets zielig gevonden word, heeft iemand enig idee hoe dik de huid van een paard is? En in het geval van paardenrennen, het gebaar van slaan brengt adrenaline in het bloed van de jockey, dit is hetgeen dat overgebracht wordt naar het paard. Ik heb het 3x in het echt gezien en heb daarbij 1 jockey zijn paard werkelijk zien slaan, en ja, dat vond ik zielig.
@ ruitje. Ik moet zeggen dat ik mijn twijfels heb over het verbod om de teugels in 1 hand te brengen, als je met je hand zowel je zweep op die wijze hanteerd terwijl je ook nog de teugel in je handen hebt... arme paardenmond.
Het meest sneue vind ik toch het vroeg beleren van de paarden, ik kom hetzelfde tegen in de westernsport, ik hoor daar dan ook niet bij, pas te rijden als ze 3 zijn.

Ja zo dik dat een paard een vliegje van nog geen halve gram op zn huid kan voelen zitten
Ik vind het afschuwelijk hoe die paarden in elkaar gebeukt worden. En dat van het adrenaline wat een onzin!
Het paard heeft een overlevingsdrang en is een vluchtdier. Het zal bij pijn erop reageren en rennen alsof zn leven er vanaf hangt. Dolletjes hoor. Denk dat het paard echt geniet van dat soort momenten. Alles om het geld Misselijk

Sabjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:17

kyrkelover schreef:
dat vind ik wel grappig sabjeh.
ik rijdt nu op een pony in de ponykoersen en daar kan ik mee aankomen met de zweep die doet niks.
mee zwiepen mee draaien kijkt nergens naar om.
en als het LIJKT of ik sla in de kar of in het zadel is het meestal hardstikke nep om het zo maar te zeggen.
en soms lijkt het wel zo dat er heel hard geslagen wordt maar dit is dus echt niet waar.
als ik iemand zie die echt vol met de zweep er op in gaat wordt ik kwaad.
maar vaak lijkt de beweging veel erger dan dat het allemaal is.
het lijkt een gigantische beweging maar het komt vaak met een heel zacht klapje neer.
en enig idee he als je zo hard gaat en je bent iemand die tot boven het hoofd uithaalt hoeveel dat wel niet afgeremt wordt.
er zijn namelijk mensen bij die gewoon niet naar achter kunnen slaan.
dus het dan meer op een manier doen richting het hoofd en dan naar de kont.en als toeschouwer lijkt dit dan heeeel hard te gaan vanwege de gigantische uithaal.
maar het komt dan heel zachtjes aan op die manier dat het paard nit pijn voel maar meer een soort tjha hoe moet ik het zeggen tinteling.

dat jy het nite doet,betekend niet dat andere het ook niet doen?of wel soms

Sabjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:19

en trouwens,mijn paard heeft veel meegemaakt op de renbaan,hij is zelfs bang als er een sulky komt..dus zo grappig is dat niet kyrkelover

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:27

kiwiko heeft het juist, er wordt idd langs het paard "geslagen". Er mag "slechts" 3 x raak geslagen worden, daarna volgt diskalificatie.
Misschien leuk om je (TS) eerst in een sport te verdiepen voor je begint te bleren

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:28

Sabjeh schreef:

mijn paard was toen ik haar kocht ook bang van de zweep en heeft nog nooit een renbaan van dichtbij gezien.....

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:48

o0marije0o schreef:
Ja zo dik dat een paard een vliegje van nog geen halve gram op zn huid kan voelen zitten
Ik vind het afschuwelijk hoe die paarden in elkaar gebeukt worden. En dat van het adrenaline wat een onzin!
Het paard heeft een overlevingsdrang en is een vluchtdier. Het zal bij pijn erop reageren en rennen alsof zn leven er vanaf hangt. Dolletjes hoor. Denk dat het paard echt geniet van dat soort momenten. Alles om het geld Misselijk

Mss zou je eerst even de rest kunnen lezen. Ten eerste als je een renpaard hebt vor het geld (in Nederland) zit je toch echt wel verkeerd, want ze kosten per maand bakken met geld en dat kunnen ze echt niet erug verdienen. Dat moet ook niet de bedoeling zijn, want je hebt die paarden erbij voor je plezier.

Ten tweede als je had gelezen had je gezien dat al dat gezwaai met die zweep niet zoveel voorsteld, het is vooral zwaaien en wapperen en de zweep komt niet hard neer op een paard. Tuurlijk zijn er altijd jockeys die wel hakken, maar rotte appels heb je overal en dan moeten niet alle jockeys over 1 kam worden geschoren

Sabjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:50

stef schreef:
Sabjeh schreef:

mijn paard was toen ik haar kocht ook bang van de zweep en heeft nog nooit een renbaan van dichtbij gezien.....

jouwe niet,maar de mijne wel;)
en het intereseerd me weinig of er nou langs of niet langs t paard word geslage
ik zeg alleen dat MIJN PAARD er traumas mee heeft
en wat jullie er van denke gaat bij mij LANGS Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:53

als je niet open staat voor de mening (en feiten) die een ander geeft, dan ben je snel uitgepraat ja....
Ik denk dat het namelijk toch wel een belangrijk punt is of er wel of niet langs het paard wordt geslagen
Niet erlangs (en dus raak) kan zielig zijn
wel erlangs (en dus niet raak) niet zielig

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:54

hhihi om het geld als je bij ons wint heb je €12 euro verdient
nou misschien ben ik dan na eent ijdje wel miljonair haha.
bij ons gaat het om de sport en zeker niet voor het geld.
en dan er bij dat jou pony dat is mijn pony was er ook van de dood voor had nog nooit een renbaan gezien.
bij ons de pony's allemaal stul voor stuk zijn er niet bang voor.
en ze staan dan zelfs op de koersen.