[AR] Welk ras?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AddWork

Re: Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:04

BlackDevils schreef:
Arretje schreef:
Ben ik het niet mee eens, Jacques traint meer dan gewoon, zeker afgelopen seizoen, en toch elke keer weer gedonder. Geldt ook voor andere friezenrijders, die toch zeker hebben gepresteerd en super in conditie zijn.
Nou, dat geeft dan toch hun geschiktheid weer.
Wanneer die paarden het nivo niet aankunnen wil dan nog niet zeggen dat het nivo dan maar naar beneden moet worden gebracht?
Wanneer er soepeler met de temperatuur omgesprongen word wil dit zeggen dat dat ten koste gaat van het paard. De inwendige temperaturen lopen dan te hoog op. Probeer zelf maar eens met warm weer een zware training te doen (meer dan je gewent bent) dan weet je ook hoe oververhitting voelt. Dit is voor de paarden niet anders. Ademhaling en temperatuur zijn hele goede graadmeters voor de toestand van het paard.

Dag allen Haha! , mag ik ook even inhaken? heel kort hoor ..
BD, als je een vraag steld zoals hierboven over het niveau, is dat jouw volste recht. Immers, iedereen mag een vraag stellen. Maar je moet er niet een feit van proberen te maken, om de eenvoudige reden dat ook jij niet alles kan weten over dieren en hun welzijn voor, tijdens en na wedstrijdjes.
verder volg ik dit gesprek met veel belangstelling Knipoog (ben benieuwd of het nog war spannender wordt!)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:07

Citaat:
Ach ik wil de discussie niet voeren over welk ras wel of niet geschikt is en welke regels gehanteerd moeten worden, maar ik zou het wel goed vinden als de KNHS (én FEI) zich toch wel grondig laten informeren door een fysioloog tav dit soort processen.

En op basis daarvan eerlijke én goed te hanteren regels op stelt.

Tig liters water tot bevroren komkommers in de kont kunnen nooit in overeenstemming met de welzijn van het paard zijn.....

Amen...
Mijn conclusie dus als je voor een ras kiest wat meer problemen heeft met de temp, moet je ook de consequenties aanvaarden.

AddWork

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:10

Echwel schreef:
Citaat:
Ach ik wil de discussie niet voeren over welk ras wel of niet geschikt is en welke regels gehanteerd moeten worden, maar ik zou het wel goed vinden als de KNHS (én FEI) zich toch wel grondig laten informeren door een fysioloog tav dit soort processen.

En op basis daarvan eerlijke én goed te hanteren regels op stelt.

Tig liters water tot bevroren komkommers in de kont kunnen nooit in overeenstemming met de welzijn van het paard zijn.....

Amen...
Mijn conclusie dus als je voor een ras kiest wat meer problemen heeft met de temp, moet je ook de consequenties aanvaarden.

deels mee eens, deels absolute onzin !

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:12

Waarom onzin, jij kiest voor een bep ras.
Net als ik, daarom weet je ook wel dat er bep tekortkomingen bij zitten.

Echwel schreef:
Citaat:
Ik weet het wel zeker (tav dat uur rust)

Maar goed over wel of niet temperaturen.
Ik ben laatst bij een lezing van Eric van Breda geweest en daar bleek toch heel duidelijk dat een rectale temp. van 40 graden celsius een kerntemperatuur van zeker 2! graden hoger geeft.
Probleem is dat de kerntemperatuur niet te meten is.

Feit is wel dat boven de 40 graden eitwitten denatureren en dat is voor geen enkel dier (Fries, Haflinger of Welsh) gezond.

Dus paarden die met temperaturen boven de 40 graden (beter: langere tijd boven de 40 graden) hebben lopen simpelweg gevaar.

Ik denk niet dat we dat moeten willen met elkaar, dus blijf ik temparaturen en strenge regels gewoon een goed iets vinden, puur op fysiologische gronden.

Dus dit vind je niet belangrijk??

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:15

AddWork schreef:
BD, als je een vraag steld zoals hierboven over het niveau, is dat jouw volste recht. Immers, iedereen mag een vraag stellen. Maar je moet er niet een feit van proberen te maken, om de eenvoudige reden dat ook jij niet alles kan weten over dieren en hun welzijn voor, tijdens en na wedstrijdjes.
verder volg ik dit gesprek met veel belangstelling Knipoog (ben benieuwd of het nog war spannender wordt!)
Ik probeerde de vraag meer neer te zetten als een stelling. Natuurlijk weet ik niet alles van welzijn en de manier waarop anderen met hun dier omgaat. Wat ik hier mee zil zeggen dat ik redelijk nogmaal train en hiermee ondervind dat een paard dan makkelijk de wedstrijden aan kan.
Wanneer dan nog geforceerde hulpmiddelen nodig zijn zoals een kwartier uitstappen, geforceerd koelen en naar boven brengen van de normen dan zet ik hierbij inderdaad mijn vraagtekens. Het is aan een ander om dit te weerleggen. Dat is het leuke van een forum.
Misschien dat het met "beter" trainen (kijk eens naar de endurance en van Beckhoven) het wel beter zou gaan met de probleemgevallen. Neemt dan niet weg dat de eisen dan alsnog omhoog kunnen want als iedereen het makkelijk haalt is de kunst er wel een beetje af.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:17

Feit is dat de huidige regels geen enkel paard beschermen. Nogmaals, de hoogste temperatuur zal in de laatste hindernissen gehaald worden, dus dan moet je daar ook meten, niet een kwartier later! Bovendien moet je dan ook het koelen verbieden, en zeker bevroren rotzooi in de anus, degene die dat doet moet met gelijke munt terug betaald worden lijkt mij......

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:19

Alleen al een koude slang of emmers koud water over het lichaam gooien is imo misdadig.
Als jij heel warm bent na het hardlopen ga je ook niet onder de koude ouch staan.
Je kunt beter een douche op lichaamstemp nemen, zo koel je sneller af, en je spieren krijgen niet zo een klap..

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:22

Arretje schreef:
Bovendien moet je dan ook het koelen verbieden, en zeker bevroren rotzooi in de anus, degene die dat doet moet met gelijke munt terug betaald worden lijkt mij......
Lijkt me een goed plan. Haha! Haha! Haha!
Komt er meteen weer wat meer publiek op de wedstrijden af. Knipoog

AddWork

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:23

ik kom hier op terug bij je, moet hier even een goed onderbouwd verhaal van maken maar t ontbreek tme nu even aan de tijd..tot strax! groetjes

hier ben ik het volledig met je eens Lachen

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:24

Nou ja, lauw water is niet voorhanden op een wedstrijdterrein..... Maar zijn er gevallen bekend van paarden die hieraan bezweken zijn?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:25

Bijt je hond...tot nu toe niet...

Is precies hetzelfde moet er dan 1 dood neervallen voordat er iets gebeurt..

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:30

Tsja, ik vraag me af of het allemaal zo'n vaart loopt hoor....

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:31

BlackDevils schreef:
Arretje schreef:
Bovendien moet je dan ook het koelen verbieden, en zeker bevroren rotzooi in de anus, degene die dat doet moet met gelijke munt terug betaald worden lijkt mij......
Lijkt me een goed plan. Haha! Haha! Haha!
Komt er meteen weer wat meer publiek op de wedstrijden af. Knipoog

Zie je het al voor je? Lijkt mij wel lachen......

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:32

Arretje schreef:
Zie je het al voor je? Lijkt mij wel lachen......
Ja, ik zag het inderdaad al helemaal voor me.
Ik ben dan ook gezegend met een hele rijke fantasie! Haha!

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:33

Hahaha, menner voorover gebogen met de broek op de enkels, groom erachter, "ontspannen popje......" Haha!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:34

Mag ik dan een bep 4span rijder als eerste onder handen nemen Haha! Haha!

Zoals mijn vriendinnetje zegt, 'sNeerlands slechtste 4spanrijder..
Lontje... Haha! Haha! Haha!

Als ik het maar niet bij hem van Tergouw hoef te doen Haha!

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:36

Gat is gat Heleen......

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:36

Arretje schreef:
Hahaha, menner voorover gebogen met de broek op de enkels, groom erachter, "ontspannen popje......" Haha!
Nee, dat is de taak van de juri.
Gerrit Kraai en Gerrit Hemink houden de rijder in bedwang en Liesbeth Woudsta bedient de komkommer... Wil van Hulst controleerd of alles volgens de regels gebeurt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:37

En Laurens Kool mag de viespeuken aanpakken Haha! Haha!

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:38

Hahaha, ik ken ze niet maar tzal vast een mooi tafereel zijn..... We dwalen wel een beetje af trouwens......

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:09

Arretje schreef:
Hahaha, ik ken ze niet maar tzal vast een mooi tafereel zijn.....
Laten we het zo stellen; in een enkel geval mis je er ook niets aan...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:10

Citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
Maar de eiwitjes van een Fries zijn niet anders dan de eitwitjes van mijn tiepelzinnige onderdeurtjes.
Dus ontstaat er toch meer schade bij de Fries.

Er is naar de gevolgen nog niet heel veel onderzoek gedaan, in de endurance zijn ze daar veel verder mee.
Daar is het wél regelmatig voorgekomen dat een paard overlijdt aan de gevolgen van metabole problemen.

Eric van Breda doet er momenteel wel behoorlijk onderzoek naar, ik verwacht dat we over een aantal jaar hier ook veel meer van weten.

Het enige wat is doe is de schadelijke gevolgen die ervan zijn bij de mens extrapoleren naar het paard.
Misschien is de schade bij het paard minder groot, aangezien het van nature de beste atleet op aarde is.
Maar dat neemt niet weg dat we beter te voorzichtig (lees te streng) kunnen zijn in de regels dan dat we onze supersporters niet tegen zichzelf (en ons) beschermen.
Ik zit er niet op de wachten op de volgend kranten kop:
'Paard tijdens menmarathon overleden ten gevolge van de hitte..."

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:11

Echwel schreef:
Bijt je hond...tot nu toe niet...

Is precies hetzelfde moet er dan 1 dood neervallen voordat er iets gebeurt..
En daar staat dus hetzelfde als bij bovenstaande post

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:14

Jeetje, ik kijk eens een uur niet. En bent 't spoor helemaal bijster Ziek

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:22

Ik heb er nog nooit van gehoord dat een paard aan oververhitting is bezweken tijdens een marathon. Nu zou dat prima kunnen natuurlijk, zoveel verstand heb ik er ook niet van, maar toch lijkt me het risico op een beenbreuk groter dan van oververhitting (correct me if I'm wrong). Dat risico neemt iedereen voor lief, waarom zou je dat van oververhitting niet kunnen nemen?