Paardentips magazine over dekens (onjuist verhaal)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Re: Paardentips magazine over dekens (onjuist verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:00

Mijn paard staat ook zonder deken en gaat gerust nat weer in de wei of in de loopstal met uitlooppaddock. Het eerste wat hij doet als ik hem in de stal zet is naar buiten lopen.
Ik stap hem natuurlijk wel goed uit, tot hij weer op temperatuur is, ik laat hem in het zand rollen en klaar.
En ik rijd toch redelijk fanatiek dressuurmatig of langere bosritten. Mijn paard is een kwpn-er, net als meer paarden bij ons op stal en ze hebben op 1 na geen deken op. Geen van de paarden is verkouden oid.
Mega had het nooit zo naar zijn zin met een deken op, hij is nu veel blijer zonder deken. Tsja en als hij een keer vies en nat is dan rij ik maar een keer niet, genoeg andere dingen die je kunt doen met een paard. Ik heb het paard voor mijn plezier, daarnaast wil ik dat hij het ook prettig heeft.

Ik ben benieuwd of jullie reactie terug krijgen en wat de reactie dan is.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:44

Tinkerloos schreef:
Eleonoor,heb je mijn post gelezen 5 posts boven deze?
Het gaat niet om het gebruik van dekens,maar dat het artikel iets verteld wat niet klopt!
Lees het artikel nou eens aandachtig door,en lees dan mijn post hierboven eens.

Wie zegt dat jullie verhaal over niet gebruiken van dekens klopt? Knipoog

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:08

Eleonoor: Volgens mij is dat niet waar het hier om gaat..

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:28

Het gaat erom dat ze een artikel niet goed vinden, dus onzin. Terwijl ze hun eigen verhaal absolute waarheid vinden. Mijn mening is dat die in het midden ligt en niet zo zwart/wit als de anti-magazine lezers zijn. Daar gaat het over.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:07

Volgens mij vinden ze vooral de manier waarop het artikel geschreven is 'onzin'. En 'ze' beweren niet dat hun eigen verhaal de absolute waarheid is.
Wat ze wel beweren is dat het ook anders kàn..

tjestolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:39

ben er lid van.
maar vind het wel n beetje raar Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 00:18

Eleonoor schreef:
Het gaat erom dat ze een artikel niet goed vinden, dus onzin. Terwijl ze hun eigen verhaal absolute waarheid vinden. Mijn mening is dat die in het midden ligt en niet zo zwart/wit als de anti-magazine lezers zijn. Daar gaat het over.

De uitspraak

Citaat:
Je kunt er dus eigenlijk niet omheen. Je paard heeft een deken nodig.

en

Citaat:
Bezweet terug op stal of de weide zetten is namelijk vragen om moeilijkheden.

zijn gewoon pertinent NIET WAAR.

Dat je een deken omdoet omdat je een wintervacht niet mooi vindt, of het lastig vindt met al dat zweet etc is een ander verhaal.

Dat een paard niet zonder deken kan is onzin. Dat een paard bezweet op de wei zetten vragen is om moeilijkheden is ook onzin.

Want:

Citaat:
Een hardnekkig misverstand is dat paarden kou vatten als ze bezweet de wei op gaan. Waarom is dat een misverstand
en hoe is dit misverstand de wereld in gekomen?
Om dit goed te kunnen uitleggen is het nodig om stil te staan bij enkele natuurkundige feiten:
Iets dat nat is is nog niet per definitie koud. Kou ontstaat pas wanneer een vloeistof overgaat in een gas;
verdamping dus. Verdamping gaat sneller wanneer er een luchtstroom is. Denk aan wasgoed dat sneller droogt wanneer er een windje staat. Iets dat nat is maar niet kan verdampen koelt niet af. Hierop berusten de zogenaamde natpakken die surfers en
duikers dragen; die pakken lopen vol water maar omdat het water niet verdampt koelt het ook niet af.
Drogen kan op verschillende manieren: Dit kan door verdamping maar ook door het afvoeren van het water. Wanneer je
een handdoek gebruikt droog je ook, maar zonder de afkoeling die je zou krijgen wanneer je droogt door verdamping.
Vocht heeft de neiging zich te verplaatsen naar nauwe ruimten. Zo drogen handdoeken omdat het vocht tussen de
draadjes van de stof kruipt. We noemen dit de capillaire werking. Vacht heeft ook een capillaire werking: De nauwe
ruimten tussen de haartjes zuigen vocht op.
Ok, wat heeft dit met paarden te maken? Nee, wacht nou even, laten we eerst eens kijken wat er gebeurt als wij
mensen bezweet buiten gaan rondlopen:
Onze huid is nat en door de wind wordt onze huid gedroogd. De drogende factor is hier dus verdamping, en verdamping
zorgt voor afkoeling. Als wij mensen nat buiten staan koelen we in een rap tempo af. Die afkoeling gaat zo snel dat
we kou kunnen vatten.

Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse
verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar
buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.
Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad;
mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal
verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de
capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en
het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk
wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!
Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat
wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden.
Maar niets is minder waar!

en

Citaat:
It is also not uncommon for people to blanket sweaty horses. The sweat that should be
dried by air movement is now trapped under the blanket. THe spaces between the haris remain damp because ther is no
airflow to dry them. It takes longer for the horse to dry off than is natural, and the internal temperature of the
horse falls too low.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:46

Hmm interessant om te lezen. Mijn verzorgpaard heeft 3 maanden dag en nacht buiten gestaan en nu weer bijna een maand binnen. De laatste 2 weken zijn er steeds temperatuurswisselingen. Waardoor de merrie na afloop van wat grondwerk begint te zweten, laat maar zeggen de damp slaat eraf. Bij mij komen ze helaas op stal en staan ze stil, ze kunnen zichzelf dus niet buiten in beweging houden of in de modder rollen. Ik heb zaterdag dus maar besloten om een oud winterdek op te doen, om de vacht iets in bedwang te houden. Bij een oude merrie is het me na 2 weken een dek op te hebben al opgevallen dat de vacht veel rustiger lijkt te zijn, Ik haal de dekens wel regelmatig af, zodat ze of buiten in de buitenbak kunnen spelen of binnen kunnen rollen. En daarna weer lekker poets. Dit zijn geen wedstrijdpaarden.

Ik stap eerst met haar en daarna krijgt ze een fleecedeken op en als ze echt droog is dan pas het winterdek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:15

Adriana schreef:
Ik heb zaterdag dus maar besloten om een oud winterdek op te doen, om de vacht iets in bedwang te houden.

Niet als aanval oid bedoeld hoor, echt niet Knipoog , maar gewoon even ter info:
De aanmaak van de wintervacht gaat door tot 22 december; nog 10 dagen te gaan dus. Daarna beginnen ze alweer met het loslaten van de winterharen. Dus om nu alsnog een deken op te doen om de aanmaak van de vacht tegen te houden, heeft niet zoveel zin meer. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 20:40

Gaaaaaaap
Ik wacht nog steeds op een reactie van ze....
Clown

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:21

Heeeeeeee!!!

We hebben de nieuwe paardentipsmagazine !!
Ze hebben nu ook een stuk erin geplaatst over de mogelijkheid om een paard zonder deken buiten te zetten.
Ze zijn niet heel uitgebreid, maar het is wel een soort rectificatie Haha!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:56

Nou, dat klinkt goed.

Mijn pony staat al járen buiten zonder deken. Ik snap ook niet dat die deken dan zo persé nodig zou zijn.
Het is gewoon een enorm chique merrie hoor, geen fjord, of shet.. (wat vaak als 'geen-deken-nodig-pony's) worden gezien.
Het is wat langer droogstappen.. Maar zodra de huid droog is, en de vacht koud, kan ze de wei op.. En als ze het dan koud zou hebben, kan ze altijd nog rollen, of binnen gaan staan (ze kunnen 24/7 buiten of binnen, zelf kiezen)

Mijn KWPN'er hebben we voorzichtig mee gedaan het eerste jaar. Hij had al een deken toen hij kwam (en het was nog geeneens herfst.. Clown ) dus die hebben we een paar nachten opgelaten, en toen afgedaan.
Goed opgelet of hij wel voldoende wintervacht kreeg. Dat kreeg hij, dus sindsdien geen deken meer opgehad.
Alleen als hij bezweet in de trailer moet, omdat als je ergens een uur mag rijden, je er geen halfuur voor uitstappen aan kunt plakken Knipoog

En ik vind die wintervachtjes zoooo schattig Lovers

Owja, en dat vonden mijn jury's ook op wedstrijd.. Ik heb regelmatig op mijn protocol gelezen: wat een pittige teddybeer heb je bij, wat een lieve uitstraling! Bloos

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 07:59

OK dan! Zo hoort het nou!!
Geweldig hoor,toppie!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:06

Citaat:
Niet als aanval oid bedoeld hoor, echt niet , maar gewoon even ter info:
De aanmaak van de wintervacht gaat door tot 22 december; nog 10 dagen te gaan dus. Daarna beginnen ze alweer met het loslaten van de winterharen. Dus om nu alsnog een deken op te doen om de aanmaak van de vacht tegen te houden, heeft niet zoveel zin meer.

Toch vraag ik me af of het dit jaar niet wat langer doorgaat ondanks dat paarden hun vacht aanmaken op de dagen die korter worden. De hele natuur is immers van slag ivm het warme weer.

Ik heb ook het idee dat mijn fjord dit jaar wat minder vacht heeft dan de voorgaande jaren.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:43

Volgens mij lijkt het vooral korter. Ik dacht het nl ook, maar als je het haar optilt is het toch echt al minstens 2 cm lang.
Het ligt gewoon erg plat.

Kun je nagaan wat een beertje het wordt als al dat haar overeind staat straks!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:38

nou als ik dat artikel zo lees ga ik toch bijna mijn 8 maanden jong veulen een deken omdoen... wat een onzin zeg! ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn ruin dit jaar voor het eerst onder een deken heb staan, en wonderbaarlijk genoeg blijft hij op gewicht (hij verliest altijd veel gewicht in het najaar). ik ben er dan ook tevreden over, maar volgend jaar proberen we het gewoon weer zonder. ik vind het zelf lastig, en niks kan op tegen de bontjas die de paarden zelf aanmaken...

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:03

Arabesk schreef:
NOg steeds geen reactie van paardenmagazine Cool

Bij het paardenrusthuis in Soest, schiet me net te binnen, is het eerste dat ze doen als een paard nieuw binnenkomt: ijzers eronder vandaan en de deken in de prullenbak.

Haha!

daar staat elk paard ijzerloos en dekenloos Knipoog

Ja, maar die paarden staan zowiezo 's nachts binnen en waarschijnlijk staan zij ook niet buiten in de stromende regen met oostenwind... (ZONDER schuilstal... want de meeste Nederlandse weides hebben geen schuilstal zeker niet voor meerdere paarden tegelijk). IJzers zullen ze idd ook niet hebben want dat wordt een dure grap. Dus dit zal meer met financiën en gemak te maken hebben.

Even on-topic:
Wilde paarden vergelijken met gedomesticeerde paarden is appels met peren vergelijken.

Paarden in het wild gaan met stromende regen écht niet uit zichzelf op een open stuk staan. Die zoeken beschutting op van bomen en/of bosjes. Bovendien zoeken zij altijd droge bodem op... kunnen wij in Nederland dit onze paarden ook geven als ze op de weide staan?

Ik met het met jullie eens dat laag in het werk staande paarden in principe geen dek nodig hebben mits ze droog kunnen staan. Een paard (bezweet) op een natte wei zetten in de winter in de stromende regen zonder beschutting in mijns inziens toch een vorm van onkunde. (Edit: ook mét dek overigens)

Bovendien stoort het mij dat wanneer je je paard wel een deken opdoet je bekant wordt afgeschilderd als natuurbarbaar... erg jammer. Ik vindt dat hier dan ook erg denigrerend wordt gesproken over de mensen die hun paard onder dek hebben staan. Als je de bal kaatst kun je hem namelijk terugverwachten.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:09

Citaat:
Dat een paard in de wintervacht gaat zweten klopt, maar is een paard uitstappen totdat hij op adem gekomen is en de huid droog is dan teveel gevraagd?

MIjn paard kan je een half uur stappen dan is hij nog steeds niet droog, dus ik sommige gevallen vind ik inderdaad dat een deken nodig is. Zijn vacht is redelijk dik, maar zonder deken echt mega. En ik zit inderdaad mijn paard niet graag nat terug op stal als het vriest Lachen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:17

Bacannie, ik heb een appel en een peer en ze groeien allebei aan een boom. Ze zijn allebei om op te eten, hun schilletjes zijn het gezondst als ik er geen hoesje over heen doe. Ik ben verplicht hun een plekje te geven waar ze droog kunnen staan anders kan ik ze niet kweken. Ze staan hoog in het werk en moeten lange afstanden reizen.
Als ze op adem gestapt zijn, soms zelfs met zweetdekentje, en nog nat zijn kunnen ze in de inloopstal als ze niet in de stromende regen willen staan. Gek genoeg zijn ze nog geen 1 keer blijven staan. Is mijn appel en peer nu dom of ben ik onkundig?

Oja, zoeken paarden in het wild beschutting op in de stromende regen? En waar heb jij dit ervaren? Ik zie juist dat ze zich veiliger voelen op de open vlakte waar ze roofdieren aan kunnen zien komen.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:48

Evita, blijkbaar voel jij je heel persoonlijk aangevallen door mijn post Ach gut erg jammer want zo is die niet bedoeld. Bovendien begrijp ik jouw verhaal over de appel en de peer niet maar goed dan zal ik wel dom zijn.... Koe om in jouw woorden te blijven. Ik heb namelijk niemand dom genoemd alleen onkundig en dat is heel iets anders.

on·kun·de (de ~ (v.))
1 onbekendheid met bepaalde zaken

Zal ik het zo maar verwoorden:
Ik vind het niet verantwoord om je paard zonder beschutting en/of droge grond buiten te zetten in de stromende regen. Blijkbaar heb je hier net overheen gelezen anders had je niet zo gereageerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:10

Bacannie: dat jij dat niet verantwoord vindt, komt door een andere kijk op het wezen paard, en geeft aan dat jij het paard niet als paard ziet.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:24

ik heb mijn paardje lekker geschoren staan onder een winterdeken. Dit omdat ik er intensief mee rijdt, en hij hele dagen in de wei staat. Ik vind het zelf niet prettig om op een blubberpaard te zitten, en het duurt echt megalang voor hij weer droog is.
Maar wat het artikel zegt dat je paard per sé onder een deken moet staan, dat vind ik gewoon belachelijk. Waarom zijn er dan zo weinig pony dekens ( en dan vooral voor de shetlanders, a en b-pony's)? ik ga niet reageren op het artikel zelf, omdat die mensen gewoon te dom zijn om dat te snappen. Zeker als ik hier argumenten lees van bokkers die hun paarden zonder deken hebben staan, dat ze dan een mail terug krijgen, dat ze al die jaren geluk hebben gehad!
mijn shetje heeft ook altijd zonder deken gestaan, maar door hevige eczeem hebben we hem in overleg met de dierenarts geschoren. Puur om de huid goed te kunnen verzorgen, met een beetje geluk is het volgend jaar al veel minder. Erg vervelend nu voor die shet, maar daarom heeft hij nu ook een dekentje op. Andere jaren stond hij in weer en wind buiten, reden de kinderen er vaak op, en ik longeerde hem regelmatig ( tot in het zweet) stapte hem daarna uit (lees: op adem). daarna ging hij gewoon weer de wei in, al lag er een meter sneeuw, kwam de hagel met bakstenen uit de lucht, en vroor het 20 graden (bij wijze van dan hè) dat beestje heeft nooit iets gemankeerd, dus wat dat paardentips magazine nu weer l*lt....ze zullen wel betaald worden door bucas ofzo....

nonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:29

Heeft iemand de (enigszins) nieuwe nieuwsbrief gelezen?
Citaat:
Ik wilde graag nog even wat rechtzetten. Met goede bedoelingen gaf ik laatst in een magazine en een mailtje wat tips om te voorkomen dat je paard zelf zijn deken afdoet. De tekst in de inleiding zou de indruk kunnen wekken dat je paard in de winter perse een deken nodig heeft. Gelukkig kreeg ik een paar aardige mailtjes van begripvolle lezers die me de tip gaven ook eens te schrijven over de mogelijkheid om een paard zonder deken buiten te zetten.

Een paard in het wild heeft geen deken in de winter, dus waarom zouden onze paarden dit niet kunnen? De vacht van het paard geeft voldoende bescherming en isoleert zelfs zo goed dat de sneeuw soms gewoon op zijn rug blijft liggen.

Ook onze paarden kunnen met dit zelfde natuurlijke haardekentje gereden worden en werken. Dat ze daarbij vlugger zweten is heel normaal. Jouw winterjas geeft je ook voldoende bescherming tegen de kou, maar ga er maar eens een eindje mee rennen, je zult waarschijnlijk flink zweten.

Een paard in het wild zal altijd in beweging zijn en is constant bezig met het zoeken naar voedsel. Daarbij kijkt hij gemiddeld 1000 keer per dag op om te kijken of de kust veilig is. Bij onraad slaat hij op de vlucht maar hij zal geen hinder hebben van zweet en koude omdat hij in beweging blijft.

Als jij ervoor kiest om je paard niet te scheren dan moet je er net zoals bij dat wilde paard ervoor zorgen dat je paard blijft bewegen of hem de mogelijkheid geven om dit te doen. Als je na arbeid goed uitstapt zal je paard zelfs geen zweetdeken nodig hebben. Een bezweet paard zal vaak ook gaan rollen in het zand, dit is zijn manier van afdrogen zeg maar.

Ik heb een paar mailtjes gekregen van mensen die hun paarden al jaren gewoon bezweet op de weide zetten en dit zonder enig probleem kunnen. Ik heb voor alle zekerheid even navraag gedaan en kreeg de raad van de dierenarts jou het advies te geven nooit een paard zomaar bezweet op de weide te zetten. Ben je ervan overtuigd en heb je de ervaring dat het wel kan, dan aan jou de keuze natuurlijk.

Dus kies je ervoor je paard niet te scheren dan moet je paard dezelfde mogelijkheden hebben als een wild paard en voldoende ruimte hebben om te bewegen, lekker kunnen rollen in het zand en een plaatsje hebben om te kunnen schuilen.

Zelf hebben we onze eigen paarden nooit helemaal geschoren. Ik heb wel altijd een fleecedeken bij me in de koets om over het paard te leggen als we langer stil moeten staan en hij bezweet is. Meestal is hij voldoende droog na het uitstappen maar als ik twijfel leg ik achteraf toch even een deken op. Dat doet Nanny onder zadel ook. Flink uitstappen na een les is belangrijk. Bij ons vorige huis werden ze in de winter van de weide gehaald en thuis op stal gezet. Toen kregen ze wel een deken waardoor hun vacht niet zo dik werd. In beide gevallen hebben we nog nooit een ziek paard gehad.

Mensen die dagelijks flink trainen en aan wedstrijden deelnemen zullen hun paard liever scheren zodat het paard tijdens het trainen minder vlug zweet. Voor deze paarden is het natuurlijk een must dat ze een alternatief krijgen voor hun warme vacht. En ook deze paarden hebben een goede gezondheid.

Een uiterste kwam ik eens tegen toen ik ooit voor een cursus exterieur-beoordeling bij iemand op stal wat mocht oefenen met verschillende paarden. Het was hartje winter dus ik had een dikke jas aan, want in de meeste stallen is het paardenlichaam de enige bron van verwarming. Bij het naar binnen gaan van de stallen overviel me de warmte, sommige paarden stonden met dekens in verwarmde stallen. De eigenaars die dit met alle goede bedoelingen van de wereld gedaan hadden, begrepen niet dat dit de oorzaak kon zijn waarom hun paarden zo vlug ziek werden.

Met dit artikel hoop ik dat ik ook de andere mogelijkheden tijdens de winter voldoende naar voren heb gebracht.

Aan jou de keuze of je je paard scheert, een deken aandoet of niet...

Tot slot nog een tip die we kregen van Edith Louw:

Voor mensen met paarden die dik in de vacht komen en geen deken willen; met de warme winters van tegenwoordig is zo'n pak soms wel heel erg veel, en een stukje van de hals en borst scheren kan dan een hoop verlichting geven. Je kunt beter trainen, paard zweet minder en heeft er geen last van met buiten staan, aangezien de rest van de vacht voor voldoende afvoer van regen zorgt en warm houdt. Het is wel aan te raden voor de zonnewende te scheren, aangezien in januari de onderste lagen van de vacht zich alweer aan het voorbereiden zijn op de zomervacht, en die wil je niet verstoren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:32

JoviBan schreef:
Bacannie: dat jij dat niet verantwoord vindt, komt door een andere kijk op het wezen paard, en geeft aan dat jij het paard niet als paard ziet.

Onzin. In het wild gaat een paard ook niet met noodweer midden op een open vlakte staan.

Dat naturals hun paard in 'wildstaat' willen houden, vind ik prima. Zolang het gebruik van het paard hier maar mee in overeenstemming is en het paard in kwestie hiervoor geschikt is. Een paard dat volop in het werk staat, is gewoon niet snel geschikt om helemaal 'natural' te houden. Hier staat het schuim van het zweet soms nog op pas volledig geschoren paarden. En dan gaat het hier nog om paarden die echt in topconditie zijn. Niemand gaat mij wijs maken dat hetzelfde werk doen met een enorme vacht verantwoord is. Dat is net als zelf de marathon moeten lopen in een skipak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:36

CCCCorine schreef:
Onzin. In het wild gaat een paard ook niet met noodweer midden op een open vlakte staan.

Hoe weet je dat zo zeker? Want ìs dat wel zo?
En waarom doen onze paarden dat dan wel (middenin de wei lopen grazen bij noodweer), terwijl er wel beschutting is? Pling