[AR] [VD]op commando leren stijgeren!! goed of slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: [VD]op commando leren stijgeren!! goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:21

Amytjuuuh schreef:
Eigen voorantwoordelijkheid lijkt mij
(NEUTRAAL)

Niet helemaal mee eens. Je leert het steigeren aan een paard of pony die met een beetje pech ooit weer eens wordt doorverkocht. En dan heb je ineens niet meer zelf alle verantwoording, maar heb je ook een ander ermee....en in het ergste geval het paard zelf.

Zoals KiWiKo al zei: bij mij komt er ook standaard een NJET!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:16

hmm het ligt eraan wat voor paard je hebt én wie het het paard leert.
om maar even een voorbeeld te geven:

rydar is volledig beleerd in VD en heeft daarin ook shows gegeven. hij kan dus ook stijgeren. op het moment rijd er een jongetje op van 7/8 jaar oud.. denk het maar niet dat hij ook maar 1 kunstje zal vertonen, dus óók geen stijgeren.

boefie(mijn shet) kent ook enkele dingen van VD, dat is een echt snoepmonster en doet echt álles om maar iets lekkers te krijgen. hij wilt daarom wel eens zijn hele trucenkast open trekken als het hem niet snel genoeg gaat, dus spaanse pas en flemen. ik ben écht blij dat ik hem nooit stijgeren hebt aangeleerd! dat zou echt levensgevaarlijk zijn. op hem rijd ook een meisje van 8 en die vind het geweldig als hij gaat flemen als ze hem een appel geeft, dat is dan ook nog een onschuldig kunstje, maar stel je voor dat hij ipv flemen zou gaan stijgeren.. :S moet er niet aan denken!

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:00

Het ligt ook aan het karakter van het paard. Hoe concequent je ook bent, als het in het karakter zit dan kan dat gewoon gebeuren.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:49

Ik vind dat je een paard best kan leren steigeren op commando, maar het ligt eraan welk paard!!!!! Ikzelf heb een fjord en zij steigert ook op commando! Ik heb dit echt niet van de één op de andere dag aangeleerd. Ik heb mijn pony eerst een hele lange tijd geopseveerd tijdens het "spelen"met de andere paarden in de bak. Ze steigerde echt nooit met spelen en tijdens het rijden ook niet. IK heb toen besloten dat ik haar wel steigeren op commando kon leren.
Ze kan het nu hartstikke makkelijk..en ze doet het echt alleen als ik het zeg!! Alleen op het commando "hoog"gaat ze steigeren. Ze heeft er echt nog nooit misbruik van gemaakt en ook nooit onder het zadel zomaar gedaan. Met zo'n pony kan je dus zulke kunstjes aanleren! Maar je moet goed weten waar je mee bezig bent. Ook als er kleine kinderen met je pony op stap gaan zou ik het ook niet leren denk ik. Je moet er dus vantevoren goed over nadenken.

Enne..als je je paard idd verkoopt...dan zou ik het de nieuwe eigenaar wel vertellen dat ie dat kan op commando. Aan hem wat die er dan mee doet. Maar mijn fjordje gaat igg nooooit weg dus...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:46

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:13

hoi,
ik heb vroeger (toen ik nog penny was )
een verzorg shetlander gehad een ruintje.
de rede dat ie toendertijd geruint was:
zijn eigenaresse had hem ook op commando leren steigeren zodra hij zn vrouwtje zag ging ie de lucht in met als gevolg dat ze er dus niet meer bij in de buurt kon komen , dus mijn mening: niet altijd even slim om ze te laten steigeren (op commando )
kuzzies idylle

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:29

cassidy, ik heb mijn paard nú, Ik kan niet in de toekomst kijken, maar op dit moment ga ik er niet vanuit dat ze verkocht wordt. Daarom heb ik nú plezier met mijn paard, doe ik nú wat ik wil en ga ik geen dingen laten van what if...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:16

Tja stef, zo denken er meer. En zo denken de verzorgstertjes van de pony's in de topics die ik hierboven heb aangehaald ook: na ons de zondvloed...
Of maak jij verschil tussen eigen paarden en verzorgpaarden? En waarom dan? Paard weet het verschil niet hoor! Die steigert toch wel.....

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:01

waarom een verschil tussen eigen paarden en verzorgpaarden? Omdat je, als het je verzorgpaard is, er geen flikker over te vertellen hebt of ie verkocht wordt ja of nee.
Ik bepaal zelf of ik mijn paard wel of niet verkoop, en dat is in principe niet, maar zoals ik zeg, ik kan niet in de toekomst kijken.
Dan nog ga ik nu geen dingen laten voor wat er MISSCHIEN in de toekomst gebeurt

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:07

Ik ben het helemaal met stef eens, wat een onzin dat je nu bepaalde dingen maar niet met je paard moet gaan doen omdat ie heel misschien ooit eens verkocht moet gaan worden?! Je hebt een paard toch voor je plezier... En als je hem dan toch moet verkopen moet je er maar een hele handleiding van alle VDdingen bij geven.