Bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:39

Smurf, waarom zei je in een vorige post dan:

De one rein stop begint nu na een half jaar eindelijk te komen en dat is toch wel voorwaarde om zonder bit het verkeer in te gaan, vind ik.?
Daarmee geef je toch aan dat in jouw beleving het bit een rem is? Of bedoel je iets anders?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:43

met de ors stopt je paard zijn voorwaartse acties en krijg jij de kans om op de grond te springen (emergency dismount) en de achterhand een stapje om te zetten, kanp paard dat dan nog wegrent. Maar als je de ors nodig hebt, ben je al te laat, vind ik, dan heb je nioet goed opgelet en is je paard al teveel met z'n rechterhersenhelft bezig en had jij allang op de grond moeten staan.....

Ik check echter wel altijd of de ors nog werkt voor ik ook maar stap laat zetten.

mag duidelijk zijn dat je een ors niet uitvoert met bit, alleen zonderhelaas kan er in het verkeer van alles gebeuren wat ik niet in de hand heb, je hebt te maken met andere mensen die meestal niets met paarden hebben er ook geen rekening mee wensen te houden, dat houdt mij ook tegen, te onvoorspelbaar

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:10

Jovarna, ik ben er nog niet uit welk hoofdstel. Ik vind die rope Bitless Bridle erg mooi maar ook de Australische NoBits spreken me aan. Ik moet me even rustig kunnen oriënteren. Ook op wat er in Nederland te koop is op dit gebied.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:31

Jovarna schreef:
Ik blijf moeite houden met het scherp willen inwerken waar pmarena voor pleit. "Dan is het ook echt even nodig, is het fijn dat het even "scherp" in kan werken zodat je nog iets stuur / rem hebt als je met paard en al op een drukke weg afvliegt ofzo".

Het is helemaal niet "fijn", in ieder geval niet voor je paard.

En als je denkt dat een scherpe inwerking "nodig" is, dan heb je in mijn beleving een stap overgeslagen en hoor je nog niet de weg op te gaan met je paard.

Lees nou gewoon eens even wat ik BEDOEL :

Je hebt helemaal zelf de werking in de hand.

Het IS niet scherp , het is gewoon een dubbel fluttouwtje dat een paard totaal niet in de weg zit , i.t.t. die opdringerige brede lap leer van bredere neusriemen , die zo lekker gaat zweten.

Dat touwtje doet niks hoor !

Wordt alleen scherp als je er zelf aan gaat zitten plukken , je hebt zelf volledig in de hand hoeveel druk je erop zet.

Als je een snok geeft terwijl dat onterecht is , tja dan ben je niet echt fijn bezig met je paard nee.

Dat is puur je eigen fout dan , dat je niet eerlijk handelt.

Elk paard blijft altijd een dier , hoe lief en braaf , welopgevoed en ervaren ook , dat ineens kan flippen. Daar zit je dan op je paard dat wegstuift terug naar stal , met nog een paar drukke wegen verderop die die over moet.

Ben je dan blij met je zachte hoofdstelletje waarmee je eigenlijk geen fluit te vertellen hebt in die situatie.....?

Of heb je liever iets waarmee je nog een kans hebt dat je hem nog net om kunt trekken voordat die weg is ?

Graag eerst goed de vraag lezen voordat je hier op antwoord geeft , bedenk :

- touwhalstertje zelf is de ultieme vrijheid qua "hoofdstel"
- ruiter is heel eerlijk naar paard toe , vriendschappelijke leider
- paard is keurig opgevoed , ervaren , gereden op hele lichte hulpen
- teugels worden normaal dan ook nauwelijks gebruikt , slechts als aanwijzing
- paard heeft alle mogelijkheden om braaf te reageren
- om wat voor reden dan ook flipt paard dus toch en lichte hulpen heb je ineens NIKS meer aan op dat moment

Dus zeg het maar ?

Antwoorden als : dan is je voorbereiding niet goed / je moet een paard niet met een paar stevige rukken hoeven te stoppen / pijn doen is niet de oplossing zijn dus totaal niet van toepassing , want het kan zelfs de meest geweldige combinatie overkomen.

En dat je een paard pijn zou kunnen doen door een paar snokken aan een touwhalster , dat geloof je toch zeker zelf niet

Die kippekracht van een mens....die bovendien nog vanaf de rug zit te trekken ook , op dat massieve neusbot van een paard.... dier kan er hooguit een duidelijke prikkel van krijgen (en dat is wat je op dat moment wilt) maar pijn dat geloof ik toch echt niet.

En al deed het even pijn : paard gaat ver over de schreef door weg te rennen / niet te luisteren dus straf is op zich wel op z'n plaats.

Net als dat je je paard een klets voor z'n kop geeft als die wil bijten.
Heeft hij op dat moment gewoon verdient.

En nee ik wil mijn paard absoluut niet met geweld of dwang opvoeden.
Maar ik blijf wel reeël , soms kun je net een beetje dwang nodig hebben omdat een paard zelf niet altijd de juiste keus maakt en je niet bepaald op de prairie rijdt hier.

Ik wil alles qua tuigage zo vriendelijk en vrij mogelijk , maar wil wel in kunnen grijpen indien nodig. Zo'n breed ding voldoet aan beide eisen niet.

Is niet vrij vanwege al die riempjes om dat koppie , en je hebt er geen fluit mee te vertellen als het er eens ECHT op aan komt.

Hoeft niemand het verder mee eens te zijn , maar zo simpel is het wel.
Grappig is dan dat er hierop gereageerd wordt alsof ik met allerlei dwangmiddelen aan het rijden ben

Juist niet.

Maar omdat ik zoveel vrijheid wil , is het wel belangrijk om iets achter de hand hebben mocht het eens fout gaan , al die vrijheid.

Ik vind het onverantwoord als je daar geen rekening mee houdt....

Maar ik zou ook wel een soort dodemansknop op m'n paard monteren hoor als het bestond

Gewoon als back-up plan mocht het eens fout gaan.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:44

Ik heb op i-net een bitloos hoofdstel besteld...heb het thuisgekregen,uitgepakt....eens heel goed bekeken.
Mijn hoofdstel met bit gepakt,opgezadeld,hoofdstel met bit uitgedaan,bitloos aangedaan en ben een bosrit gaan maken van 3 uur...
Tot zover mijn voorbereiding op Bitloos .

Verder heeft ieder zijn voorkeur wat betreft hoofdstel/manier van rijden.
Ik voel me prettig bij een Bitloos voest..Pmarena heeft graag een ander soort hoofdstel.

Mijn mening is dat als Quint serieus aan de kledder gaat...ik hem niet hou met mijn hoofdstel....maar ook niet met een touwhoofdstel,een bit erin of de One rein stop....als hij echt wil......dan gaat hij!!!!!
Maar gelukkig nog nooit met Quint aan de orde geweest,wel wegschieten,bokken,springen en ander ongewenst gedrag....en daar red ik het ook zonder het bit mee

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:59

Ik rij met een touwhoofdstel maar dan wel een dikke.
Alleen de neusriem heeft touw rond eromheen gedraaid zitten, zolang dat los op de neus ligt is er niets aan de hand, ga je daar aan hangen dan wil dat best hard zijn, dat spul is nogal stug namelijk, maar het is niet scherp of zo want het is een behoorlijk dik ding.
Ik kan met bit ook het erf niet af met Kevin dus daar zal ik eerst aan moeten werken (maar dan zonder bit dus ) hij is gewoon bang en dat moet er eerst uit. Veel wandelen dus met hem, dan is er dus niet veel aan de hand.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:11

Die van jou is heel mooi , die neusriem !

Dat voelen ze ook nog wel als je eens genoodzaakt bent om met een laatste wanhoops-snok te proberen te voorkomen dat je wollie aan de kletter gaat....

Uit ervaring weet ik dat je als een paard eenmaal WEG is , niks meer te vertellen hebt. Maar op het moment die seconde net voordat die op gang is , kun je hem nog omtrekken. Net als die ORS van smurf , je hebt heel even de tijd om in te grijpen. Met een breed stuk leer op de neus kan ik dat echt vergeten , dat pakt ze al niet meer op , daarvoor zit er al teveel vlucht-hormoon in ofzo

Met een touwhalster komt het er nog net doorheen waardoor ze ineens geknikt staat tot haar eigen verbazing , hihihi.

1 keer heb ik er op dat moment gelukkig af kunnen springen en haar vanaf de grond bij me kunnen houden , ze scheet letterlijk in haar broek toen , en vanaf de grond kon ik haar net ervan overtuigen om bij me te blijven. Vanaf de rug had dat nevernooit gegaan

Overigens scheelt het natuurlijk ook nog een hele berg wat voor paard dat je hebt.

Een simpel touwhalstertje is op zo'n Tanja-paard net een stukje ijzergaren , bij die van mij is het precies mooi.

Zo'n Bonfire-achtige brede neusriem is ook geen porum , veels te groot voor dat koppie.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:15

Ja, die van mij gebruik ik alleen voor Kevin, voor Mozart weet ik het nog niet, ben bang dat de neusriem voor hem te stug is. Dan zal ik denk ik toch ook richting dikke leren neusriem gaan maar dat moet nog blijken, ik maak er wel een keer 1 dan kan ik even testen.
Mozart heeft met grondwerk en wandeling overigens wel gewoon het zelfde hoofdstel als Kev hoor, dat hangt alleen een beetje om zijn hoofd, meestal zit er helemaal niets om zijn hoofd, dan werken we gewoon "naakt" maar op wandeling gaat er wel iets aan het koppie

Maar wat de dikte van een touwhalster betreft, of ik dat nu gebruik op Kevin met zijn giga hoofd of bij mijn Welshjes met hun sierlijke sjieke kleine hoofdjes, het blijft ijzergaren voor mij, op ieder formaat hoofd. Bij Kevin staat het gewoon voor geen meter, die heeft grof spul nodig, dat staat hem mooi, maar dat heeft weer niet met de werking van doen

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:19

Dat bedoel ik : je hebt het normaal niet nodig , maar buiten kan er vanalles gebeuren dus heb je er iets om waarmee je eventueel in kan grijpen als de situatie zich voordoet.

Ik zou Rena ook het liefste zo africhten dat ze vanuit welke gang dan ook direct in slaap stort op het moment dat ik in m'n vingers knip , maar tot die tijd hou ik iets met ingrijp-mogelijkheid achter de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:55

pmarena schreef:
Lees nou gewoon eens even wat ik BEDOEL :
Je hebt helemaal zelf de werking in de hand.
Het IS niet scherp, het is gewoon een dubbel fluttouwtje dat een paard totaal niet in de weg zit

Het komt ook niet bij mij vandaan dat een touwhalster scherp inwerkt; het was jouw eigen quote (nl. deze: Op het moment dat ik WEL aan dat halster zit te trekken dan is het ook echt even nodig , is het fijn dat het even "scherp" in kan werken zodat je nog iets stuur / rem hebt als je met paard en al op een drukke weg afvliegt ofzo.).

Verder vind ik je erg negatief overkomen over het bitloze hoofdstel met zachte, brede neusriem. Prima als je denkt dat jij daarmee niets over je paard te vertellen hebt, en 'm daarom niet gebruikt. Maar om 'm dan maar af te kraken als "die opdringerige brede lap leer van bredere neusriemen, die zo lekker gaat zweten" en stellig te beweren dat dit hoofdstel niet voldoet aan vriendelijkheid noch aan vrijheid noch aan veiligheid, vind ik echt te ver gaan. Het is slechts jouw gedachtengang, dat maakt het nog niet tot dè waarheid.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:05

Het is de waarheid , uit eigen ervaring , dus tsja.

- meer materiaal is opdringeriger / meer aanwezig / minder vrijheid
- huid eronder krijgt geen lucht dus gaat zweten
- in nood geeft het zo'n zwakke prikkel dat het niet doorkomt als zijnde iets waarop gereageerd moet worden

Ik zeg al , niemand HOEFT het er mee eens te zijn , maar het zijn puur feiten uit eigen ervaring.... ik zou het liever ook niet zo zien maar zo is het nu eenmaal

Zie ook "scherp" tussen aanhalingstekens

En het IS niet scherp , maar kan "scherp" inwerken.
Maar dat heb je volledig zelf in de hand dus dat zie ik totaal niet als probleem.
Als je niet wilt dat hij "scherp" inwerkt , dan doet hij dat ook niet.

Wil je wel even "scherp" inwerken dan heb je die mogelijkheid tenminste. Kan altijd van pas komen.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:35

Oei, pmarena... met "het is de waarheid" bedoel je dus jouw gedachtengang. Mijn waarheid is dat ik de Parelli-touwhalstertjes veel te dun en te scherp vind. Bij beide pony's op stal zitten ze echt heel strak. De stalhoudster heeft er een gekocht op aanraden van Parelli stalgenote die dus al tig jaar bezig is met Parelli maar niet buiten durft te rijden. Hoe kun je nu een jong paard van 2 1/5 gaan longeren (wat ze nog niet eens kan) met een scherp inwerkend touwhalster? Een gewoon halster of kaptoom zou toch veel beter zijn?
Verder kan je met een bitloos hoofdstel zoals bijv. de hackamore de neus van een paard breken dus het is niet zo dat een paard jou altijd de baas is dankzij zijn gewicht. Je moet hele rustige handen hebben voor zo'n hoofdstel.

Mijn paard zweet nooit onder haar neusriem, misschien komt dat ook omdat ik die nooit heel strak aangesp. Ik rijd ook vaak zonder maar dit is dus met bit. Ik rijd ook nooit met korte teugels. Aanleuning moet je ook niet afdwingen met je teugels ook op buitenritten niet.

Bij mijn paard met haar flinke hoofd vind ik een beetje breder hoofdstel mooier staan, zonder neusriem vind ik het allermooist maar dit wordt bitloos geloof ik een probleem Eerst maar eens rustig aan beginnen. Ik vind overigens rope teugels echt heel mooi. Maar dit terzijde.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:46

Soxje schreef:
Oei, pmarena... met "het is de waarheid" bedoel je dus jouw gedachtengang. Mijn waarheid is dat ik de Parelli-touwhalstertjes veel te dun en te scherp vind.

Nee , dat is inderdaad iets dat je VINDT.

Dat zo'n brede neusriem een behoorlijk aanwezig zweetding is vergeleken met een simpel touwtje en in de praktijk gewoon niet werkt in het geval van een laatste noodrem , dat is een feit.

Maakt niet uit wat ik daarvan vindt , de praktijk blijft hetzelfde...

Dat ik het niet bvb. niet mooi vind ofzo , dat is een mening.
Maar dat het zweet / meer aanwezig is en niet betrouwbaar is in nood is gewoon een in de praktijk ondervonden feit.

Tja anders zeg ik het wel hoor , ik ken heel goed het verschil tussen mijn mening , en gewoon de waarheid in de praktijk....

Heb je bvb. een drukke of onopgevoedde knol naast je lopen die ECHT door je heen wil lopen dan hou je hem niet met een gewoon halstertje met touwtje.
Dan kun je hem daarmee wel strak houden in de hoop dat hij net aan bij je blijft , maar verstandiger is het om hem dan mee te nemen aan een hengstenketting. Dan kun je hem gewoon los houden en even ingrijpen als hij er vandoor wil , de ketting maakt tenminste indruk waardoor je wat tijd wint en het paard weet dat je er nog bent.

Zit je aan dat halstertje dan voelt die je niet eens omdat er 1001 andere dingen veel meer de aandacht trekken dan dat mensje die aan dat fijne brede halster trekt

En ja natuurlijk is dat in eerste instantie een kwestie van opvoeding.

Afijn ikzelf zou dus nooit voor zo'n brede neusriem kiezen omdat het mij of mijn paardje uiteindelijk geen enkel voordeel heeft te bieden.

Een touwtje biedt alles wat die brede neusriem biedt , en nog wat extra. Voor mij een hele makkelijke keus dus.

Ik rij in principe met heel veel vrijheid , net iets doorhangende teugels.
Maar pak ze wel op als madam loopt te meuten , om haar even terug te nemen als ze dat niet al gewoon doet op de subtiele hulpen.

Meestal is even oppakken al voldoende , maar een plukje is af en toe ook nodig als ze wat over-enthousiast is.

Met een dikke neusriem zou ik er dan even echt aan moeten hangen , touwhalstertje komt duidelijker door en daarmee stoor ik haar dus veel minder , even een ophouding is genoeg om het signaal door te geven. En dan heb ik het echt niet over een pijnprikkel maar gewoon een signaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 00:10

Nou pmarena, discussieren met jou heeft weinig zin zolang je vindt dat JOUW ervaring, JOUW gedachten en JOUW mening en wat JIJ van iets vindt, DE waarheid is, voor alles en iedereen.

JIJ kon als ruiter blijkbaar niet met zo'n hoofdstel overweg. JIJ kunt of durft blijkbaar niet met JOUW paard met een zacht inwerkend hoofdstel op pad. JIJ hebt blijkbaar een "scherpe" inwerking of sterke prikkel nodig om achter de hand te hebben in geval van nood. JIJ hebt blijkbaar ervaring met noodgevallen en situaties waarin je je paard 'verloor'. JIJ vindt het hoofdstel opdringerig/meer aanwezig/minder vrijheid en JOUW paard zweet blijkbaar onder zo'n neusband.

Dit is dan allemaal waar, en waar voor JOU. Maar nogmaals, dat wil nìet zeggen dat het ook zo IS.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 00:56

Ik sluit me bij de vorige spreekster aan. Niet omdat ik mijn gelijk wil halen maar omdat ik zo'n scherpe inwerking nooit nodig heb gehad, met geen enkel paard, vroeger ook niet met de volbloeden in het verkeer. En al zou het paard zweten onder een neusband, wat dan nog....ik zweet ook weleens hoor. Kan helemaal geen kwaad. Als mijn paard loopt te meuten (wat gelukkig weinig voorkomt) hou ik mijn benen er even goed aan en spreek haar even toe. Klaar. Doe veel met mijn zit verder. En vooral kalm blijven. Veel miepen raken snel in paniek en getrek aan je hoofdstel met of zonder bit werkt alleen in je nadeel. Hier komen juist je ruitertechnische vaardigheden te pas. Veel ruiters gaan naar voren hangen en trekken, tjaaa, de rem werkt echt niet meer dan. Ik blijf gewoon opteren voor een gepolsterde neusriem maar kan wel een theorie aanhangen, in de praktijk brengen is een tweede

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:26

Kijk , en daar komt dus weer de kwestie begrijpend lezen om de hoek kijken. Zoals altijd eigenlijk

Ik heb het niet over de standaard joligheidjes en schrikjes , als je goed leest.

Ik heb het over een ECHT over de zeik paard (terecht of niet) en die ene seconde die je hebt om te reageren.

Als je dat nog nooit hebt meegemaakt dan heb je mazzel gehad.

En mocht je het wel een keer meemaken dan hoop ik voor je dat je er toch iets omheen hebt hangen dat het paard nog voelt terwijl vluchten het allerbelangrijkste op de hele wereld voor hem is.

Dus jullie zetten dat mega-irritante paard dat je niet kunt houden ook gewoon met een halstertje buiten en gaan een touwtrek wedstrijd aan , neem ik aan ?

In de hoop dat het paard zo vriendelijk is om te reageren ?

Ik wil geen overtollige rommel om het hoofd , om dezelfde reden waarom ik geen bit meer wil. Tsja als je dat raar vindt kun je zelf net zo goed dat bit er weer in hangen , zoveel maakt het niet uit voor een paard

Jovarna : dat het zo IS heeft geen fluit te maken met wat ik VINDT.
Als je een klein beetje nadenkt dan weet je best dat ik gewoon de waarheid zeg.

Meeste mensen rijden bitloos omdat het prettiger is voor je paard , minder zooi aan dat koppie. Jij hebt een andere reden blijkbaar ?

Ik trek dat door naar het vervangende hoofdstel : zo min mogelijk zooi aan dat koppie.

En neem de verantwoordelijkheid naar mijn paard en het overige verkeer , dat ik een ingrijpmogelijkheid achter de hand heb als ze even raar mocht doen. Die ingrijpmogelijkheid stelt geen fluit voor , maar is NET iets meer prikkel dan een breed geval kan geven. En kan je in een rot-situatie dus NET redden als je geluk hebt.

Ik hoop iig niet dat ik dat paard tegenkom dat ineens aan de kletter ging en niet gestopt kon worden....terwijl de ruiter met een iets dunner remmetje nog wel de kans had gehad om nog net door te komen bij een paard dat de vluchtmodus opstart.

Als JOUW paard nooit flipt dan is dat hartstikke fijn , maar je mag nooit uitsluiten dat het niet een keer gaat gebeuren , dan speel je met je eigen veiligheid / die van je paard / die van je omgeving.

Het is gevaarlijk genoeg om met zo'n dier het verkeer in te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:23

pmarena, ik ga hier nog 1 x op reageren en dan hou ik er mee op.

Zowel in dit topic als in het andere bitloze topic hier, geef je in je eigen (vele) bewoordingen aan waarom jij met een touwhoofdstel rijdt en welke voordelen deze voor jou heeft. Daarnaast geef je aan waarom jij niet met een leren bitloos hoofdstel rijdt en welke nadelen deze voor jou heeft.

Het knelt 'm echter hierin (enkele passages uit jouw posts):

* Het bitloos hoofdstel is niet prettig vanwege dat brede zweetding over dat koppie, dan krijg je dat gore gezweet eronder.
* Die opdringerige brede lap leer van bredere neusriemen, die zo lekker gaat zweten.
* Zo'n breed geval dwingt weinig respect af. Dus druk op neus en achter de oren. Dat zijn logische plekken voor druk, als je wilt remmen. Het hele koppie samenknijpen is dat niet.
* Het enige voordeel van die brede hoofdstellen en neusriemen is als je zelf als ruiter niet van je teugels af kunt blijven en de hele tijd op dat koppie zit in te werken.
* Ik wil alles qua tuigage zo vriendelijk en vrij mogelijk, maar wil wel in kunnen grijpen indien nodig. Zo'n breed ding voldoet aan beide eisen niet.
* Dat hoofdstel is niet vrij vanwege al die riempjes om dat koppie, en je hebt er geen fluit mee te vertellen als het er eens ECHT op aan komt.
* Pijn kan ik haar echt niet doen met dat dubbele touwtje hoor, mijn menselijke trekkracht is zeer beperkt, zeker vanaf haar rug.
* Dat je een paard pijn zou kunnen doen door een paar snokken aan een touwhalster, dat geloof je toch zeker zelf niet.
* Met een dikke neusriem kom je dan totaal niet door, dus daar heb je geen fluit aan op dat moment waarvoor je nou juist een hoofdstelletje om hebt. En als je ervanaf blijft omdat het paard gewoon braaf op je been en stem enzo reageert dan heeft die veel brede rommel om z'n hoofd.
* Het is de waarheid, uit eigen ervaring, dus tsja.
* Dat zo'n brede neusriem een behoorlijk aanwezig zweetding is vergeleken met een simpel touwtje en in de praktijk gewoon niet werkt in het geval van een laatste noodrem, dat is een feit. Maakt niet uit wat ik daarvan vindt, de praktijk blijft hetzelfde.
* Maar dat het zweet / meer aanwezig is en niet betrouwbaar is in nood, is gewoon een in de praktijk ondervonden feit.
* Jovarna: dat het zo IS heeft geen fluit te maken met wat ik VINDT. Als je een klein beetje nadenkt dan weet je best dat ik gewoon de waarheid zeg.

Je zet het neer alsof het allemaal zo IS, dat het FEITEN zijn, die voor iedereen opgaan. Alsof iedereen die met een bitloos hoofdstel rijdt, onvriendelijk en onveilig bezig is, en het paard belast met een zeer onvriendelijke en hinderlijke neusband op de neus. Alsof we allemaal een scherpe inwerking c.q. sterke prikkel achter de hand nodig hebben voor het geval ons paard gaat flippen, een verkeerde keuze maakt, op een drukke weg af rent etc.. Je zegt zelfs "Ik vind het onverantwoord als je daar geen rekening mee houdt...." en dat we daarom allemaal met een touwhoofdstel zouden moeten gaan rijden. Jij zegt de waarheid, zeg je, en daar blijf je bij.

De waarheid is echter wanneer je het allemaal op deze manier zou zien en formuleren:

* IK VIND een touwhoofdstel fijn omdat het lekker vrij en luchtig om het hoofd ligt.
* Een touwhoofdstel geeft MIJ veiligheid, omdat, wanneer mijn paard even dwars of rennerig is, ik goed kan corrigeren.
* IK DENK dat ik haar geen pijn doe wanneer ik flink moet corrigeren.
* Met een dikke neusriem kom IK totaal niet door bij mijn paard, dus daar heb IK geen fluit aan op dat moment waarvoor ik nou juist een hoofdstelletje om heb. En als ik van de teugels af blijf omdat mijn paard gewoon braaf op mijn been en stem enzo reageert, heeft ze met een touwhoofdstel alleen een dun, licht touwtje om haar hoofd, wat IK als voordeel ZIE.
* VOLGENS MIJ doet het trekken of een ruk aan de teugels bij een touwhoofdstel geen pijn op de neus.
* IK VIND een bitloos hoofdstel niet prettig vanwege de brede neusband waar MIJN paard onder gaat zweten en dat zweten LIJKT MIJ niet prettig voor een paard.
* Het LIJKT MIJ dat een brede neusriem opdringerig aanwezig is.
* IK heb ervaren dat de brede neusriem weinig respect afdwingt en dat IK weinig tot niets in te brengen heb wanneer MIJN paard loopt te meuten of wanneer ik haar op de noodrem moet zetten.
* IK wil respect afdwingen wanneer dat nodig is en volgens mij red IK dat niet met zo'n breed geval op de neus.
* IK DENK dat je het beste druk op de neus en achter de oren kunt uitoefenen, bij MIJN paard werkt dat 't beste. De werking van het bitloos hoofdstel LIJKT MIJ niet prettig voor een paard.
* Ik wil alles qua tuigage zo vriendelijk en vrij mogelijk, maar wil wel in kunnen grijpen indien nodig. Een bitloos hoofdstel met brede neusband voldoet daar IN MIJN BELEVING niet aan.
* IK VIND dat er allerlei overbodige riempjes aan dat bitloze hoofdstel zitten en IK heb niets meer over mijn paard te vertellen wanneer het er echt eens op aan komt.

Zie je het verschil??

Wat mij iig duidelijk is geworden pmarena, is dat JIJ het nodig hebt om even "scherp" in te kunnen werken zodat je nog een soort van stuur of rem hebt wanneer jouw paard loopt te meuten, te flippen, naar stal wegstuift of op een drukke weg afvliegt. Soms heb JIJ net dat beetje dwang nodig omdat jouw paard zelf niet altijd de juiste keus maakt, raar doet en er in JULLIE geval zich wel eens situaties voordoen waarin JIJ moet kunnen ingrijpen en in jouw beleving kan dat met een touwhoofdstel.

Het geldt dus allemaal voor JOU, in combinatie met JOUW paard. Blijkbaar geldt dit nièt voor anderen en hun paarden.

En tot slot nog een antwoord op je laatste vraag:
"Meeste mensen rijden bitloos omdat het prettiger is voor je paard, minder zooi aan dat koppie. Jij hebt een andere reden blijkbaar? Ik trek dat door naar het vervangende hoofdstel : zo min mogelijk zooi aan dat koppie."
Ik rij bitloos omdat ik het belangrijk vind dat mijn paard geen enkele pijnlijke of hinderlijke prikkels ervaart wanneer we samen rijden. Geen stuk ijzer in haar mond, geen knellende riempjes of bandjes en ook geen "hulp"teugels, sporen noem het maar op. Na met diverse andere bitloze hoofdstellen gereden te hebben, blijkt dit bitloze hoofdstel uiteindelijk de meest vriendelijke en de minst hinderlijke te zijn voor Jovarna. We rijden er nu bijna een jaar mee. Ze loopt niet op d'r neus te zweten, ze flipt nooit, ze schiet er nooit vandoor, ze hoeft nooit "scherp" of "sterk" gecorrigeerd te worden etc. Blijkbaar hebben wij zo'n diepe vertrouwensband dat wij altijd in volledige harmonie met elkaar zijn.
Natuurlijk sluit ik niet uit dat er een keer iets kan gebeuren, maar dat wil nog niet zeggen dat ik daarom "speel met de veiligheid van mezelf, met die van mijn paard en met die van mijn omgeving". Als ik met die instelling met mijn paard moet omgaan en buitenritten moet maken, dan blijk ik liever thuis. Kom nou pmarena, zo wil je toch niet in het leven staan. Dan durf je ook de auto niet meer in omdat er een automobilist frontaal op je af kan komen of er plotseling een ree over kan steken, vlak voor jouw auto langs. Dan durf je ook je huis niet meer uit omdat er ingebroken kan worden of de boel in de fik kan vliegen (wat ook kan gebeuren als je wèl thuis blijft) etc etc etc.....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:35

ik wil graag een kritische noot (puur uit eigen ervaring ,voordat we daar weer over struikelen) toevoegen.

Voordat het hele NH gebeuren een naampje had, heeft Daan al dat Voest hoofdstel in het bruin voor mij gemaakt. Daar heb ik lang mee rond gereden. Ik had nog nooit een touwhalster gezien!
Ik vond wel in geval van nood dat er veel druk op het kin/kaken gebied kwam. Maar de frequentie hoe vaak dit voorkwam was gelukkig minimaal.

Later dus een touwhalster aangeschaft. Ik rij hier lekkerder op! Lekker licht en alleen druk op de neus, verder nergens.
Voest ding ligt schimmel te vangen en touwhalster collectie is redelijk uitgebreidt.

Ik snap heel goed dat mensen voor een Voest( of Look al like!) hoofdstel kiezen hoor. Het is op t oog zachter en drukt op meerdere plekken.

Maar ik zweer bij een touwhalster indien dit mogelijk is!

Ik heb 2 ponies, en de ander rij ik NIET meer zonder bit! Met bit smeert hij hem al regelmatig, ik wil niet dood, dus absoluut geen touwhalster voor hem.

Wilde ik toch even kwijt....

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:02

Ik blijf er volledig achter staan dat het toch echt FEITEN zijn , alles wat ik zeg. Elke zin en elk woord is gewoon een heel simpel feit vanuit de praktijk. Als je het geluk hebt dat je nog nooit een noodrem nodig hebt gehad , begrijp ik dat je denkt dat het overdreven is.

Het voorbeeld van de auto kun je beter maken :

We stappen allebei in de auto. (paard)
Ik doe m'n gordel om. Nooit een ongeluk gehad , ga er vanuit dat ik die ook niet krijg , maar voor het geval dat is het een kleine moeite om er rekening mee te houden toch

Extra veiligheid van gordel staat zeg maar gelijk aan een hoofdstelletje met een pietsje meer rem.

Ik ga er vanuit dat ik handig genoeg ben om geen ongeluk te krijgen , maar voor de zekerheid gaat toch echt die gordel om ! Je kan altijd ineens in een rare situatie terecht komen waardoor je blij bent dat je hem om had.

Afijn ik hou er over op.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:49

Bianca, als ik jouw berichten zo lees, dan lees ik eigenlijk alleen maar een hele hoop symptoom-bestrijding en geen werkelijke oplossingen!

Het gaat me niet om dat brede of smalle touwtje om de neus (mijn paard zweet ook onder zijn touwhalster) maar om het idee erachter, waarom je het nodig zou hebben.

En: wanneer je paard vlucht, verdient hij GEEN STRAF!!! maar juist begrip van de ruiter en erkenning dat jij, daar bovenop zijn rug, blijkbaar nog onvoldoende vertrouwen aan je paard kan geven.

Shyla25Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:15

Het is de ruiter die bepaald of een hoofdstel/bit wel of niet "scherp" is niet het hoofdstel/bit zelf
Dat is wat ik geleerd heb

Ieder zijn mening natuurlijk maar dan nog zo iets, een neus breken met een hackamore.
Dit is bijna onmogelijk al hij op de juiste plek zit en op de juiste maniet gebruikt wordt
Mijn hackamore kan maar tot een bepaalde strakheid getrokken worden door de omvang die zo gekozen is dat als je echt hard trekt hij die druk uitoefend die jij maximaal wil.
Dan kan je echt geen neus breken behalve die van jezelf

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:10

callippo schreef:

En: wanneer je paard vlucht, verdient hij GEEN STRAF!!! maar juist begrip van de ruiter en erkenning dat jij, daar bovenop zijn rug, blijkbaar nog onvoldoende vertrouwen aan je paard kan geven.

Inderdaad. Maar dat geldt tot een bepaalde hoogte. Op het moment dat je paard ervoor kiest om aan de kletter te gaan omdat die de situatie niet meer aankan , dan ben je voorbij de mogelijkheid van het lief oplossen.

En dat is het hele misverstand.

Het gaat niet om een hoopje grofvuil langs de weg , of een eng klinkend brommertje , maar om een situatie die het paard teveel wordt. Om te voorkomen dat een paard aan de kletter gaat is imo alles geoorloofd.

Zeker gezien ik haar heel veel vrijheid geeft , ze dondersgoed weet dat ze geen enkele reden heeft om te vluchten en ik haar nooit in gevaar zou brengen , en ze enorm veel stoerder , dapperder en relaxedter is geworden sinds ik haar heb. Maar het diertje was al 7 jaar oud en met een onduidelijk verleden waar ze blijkbaar een paar knauwen aan over heeft gehouden , en ze zal dan ook nooit 100% betrouwbaar zijn.

Beestje is tegenwoordig enorm stoer en zelfs als ze echt bang is dan blijft ze rillend , zwetend en spontaan aan de diarree bij me omdat ik aangeef dat het okee is. Ze geloofd op dat moment niet dat het okee is hoor Maar toch blijft ze bij me ook al wil ze liefst in volle vaart wegvluchten. De normale schrikjes waar de meeste mensen aan denken bij "vluchten" zijn geen enkel probleem. Ik heb het gewoon over een stapje verder , en dat schijnt nogal moeilijk te zijn om te begrijpen als je dat zelf nooit meemaakt met je paard.

Blijkbaar lijkt het dan overdreven.

Rena kan de meest rare situaties hebben tegenwoordig maar er zitten gewoon een paar schroefjes los.

Wat smurf omschrijfd als dat left brained en right brained , dat is erg herkenbaar. Normaal is ze gewoon normaal , maar altijd dreigt het dat ze ineens niet rationeel meer is maar 1 bonk stress die WEG wil.

En dat gaat veel verder dan het standaard paardje dat lekker jolig is , dat is pure onbevatbare angst.

De meest angstaanjagende situaties waar ze de zenuwen van krijgt , doorstaat ze tegenwoordig heel stoer al rillend en wel , ze vertrouwd er min of meer op dat het wel okee is , ik geef mijn rust dan aan haar door , maak er een grapje van , en ze is ontzettend trots op zichzelf als ze het dan "overleefd" heeft.

Die basis zit echt wel goed , daar hoeft niemand zich zorgen over te maken.

Maar in bepaalde situaties breekt er iets in haar waardoor ze puur in paniek raakt.

Laatste keer was anderhalf jaar geleden ofzo.

Gewoon heel braaf ritje door de polder , lol samen , hele fijne rit.
Langs de dijk liep ergens een vrouwtje in het land met 2 honden bij zich. Heel braaf , liepen gewoon heel relaxed , honden liepen heel relaxed mee zonder rare bewegingen of geluiden , ik groette vrouwtje en vrouwtje groette terug. Zo kom je elke rit wel iemand tegen , totaal niks raars of engs aan. En Rena is helemaal panisch van dat tafereeltje. Niet het standaard beetje bang spelen of onrustig zijn , anders schreef ik dat wel Maar echt panisch. Zweten , bonkende hartslag , trillend over haar hele lijf , 1 keiharde bonk spanning die alleen maar WEG wil. Dat had ze in het begin al om het minste geringste. Nu weet ze allang dat als ze echt iets eng vindt , ze moet KIJKEN. Stilstaan is prima , maar we draaien niet om om weg te vluchten. Eerst kijken of het echt wel zo eng is als ze denkt weet je wel Als het dan na goed bekijken ECHT eng is , dan geef ik haar zelf wel de sporen want dan wil ik ook vluchten

Beest is doodsbang , hoe stom ook. Vluchten is de enige optie voor haar op dat moment , maar dat lost niks op. De oplossing is dat ze blijft staan en KIJKT. Zodat ze langzaam doorkrijgt dat er geen fluit aan de hand is , ik niet bang ben , alles om haar heen rustig is en ze weer kalmeerd als ze dat inziet.

Zaak is dus om haar bij je te kunnen houden en tijd te winnen zodat ze blijft KIJKEN. Met een touwhalster lukt dat nog NET. Ze kan er vandoor , maar de vertrouwensbasis die heel diep vanbinnen toch een eigen plekje heeft gekregen , en het duidelijk tegenhoudende gevoel op haar neus , overtuigen haar NET ervan om te blijven staan , terwijl ze toch al krabbelend probeerd zichzelf met een zwiep de andere kant op te zetten om te kunnen wegtetteren.

Dit is dus de situatie zoals ik die elke rit kan krijgen , het zijn bepaalde situaties die ik niet kan herkennen en die ook totaal niet bedreigendend zijn , maar waar die pony helemaal van kan flippen.

Terwijl ze bvb. een kwartier eerder of later heel erg stoer langs een brandweerwagen spuit-oefening loopt , waarvan ik verwacht dat ze uit d'r naatje zal gaan , op een smal weggetje.

Ik heb dit voorheen ook nooit gehad met andere paarden en kan me dus goed voorstellen dat veel mensen denken dat het om de standaard schrikjes gaat , en denken dat ik dan ga zitten krampen en trutten. Dat is dus een hele foute conclusie.

Elk mens en elk dier heeft z'n breekpunt , bij Rena ligt dat breekpunt wat gevoeliger en dichter aan de oppervlakte en daardoor ben ik me er meer van bewust wat er kan gebeuren.

Daarom zal ik nooit "zonder gordel in de auto stappen".

Hoe meer vrijheid aan dat koppie , hoe stoerder en relaxedter , evenwichtiger ze is.

Maar er kan een moment zijn dat vriendelijkheid geen prioriteit heeft , maar je paard stoppen voordat er ongelukken gebeuren VEEL belangrijker is. Paard heeft alle kansen gehad , alle opvoeding / voorbereiding om gewoon normaal te reageren , doet die dat niet om welke reden dan ook dan is het jammer maar moet je in kunnen grijpen.

Als je paard echt panisch is , is die niet meer gevoelig voor subtiele omgang. Dan heb je een grotere prikkel nodig dan je normaal gebruikt.
En nee dan heb ik het niet over pijn.

Wie zegt dat dat onzin is , heeft nog nooit een ECHT panisch paard meegemaakt. En dat is ook een feit.

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:59

pmarena schreef:
Wie zegt dat dat onzin is , heeft nog nooit een ECHT panisch paard meegemaakt. En dat is ook een feit.

Kom maar eens een paar dagen met Mozart werken, dan weet je pas wat een écht panisch paard is (en dat durf ik een feit te noemen ) Maar die moet je geen grotere prikkel gaan geven dan normaal als hij echt panisch is, maar dat moet bij alle anderen die ik hier heb staan ook niet. Panisch is angst, dan ga ik geen grote prikkels geven, daar krijg ik een panisch paard niet mee gekalmeerd en dat is toch echt wat ik wil met een panisch paard, kalmeren.....

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:02

Kalmeren kan alleen als je paard bij je blijft , een stofwolkje in de verte valt zo lastig te kalmeren

Eerste noodzaak is dus om haar tegen te kunnen houden in haar vlucht-reactie , en dat gaat niet met de normale "ho maar" aan een slap touwtje , dan moet je d'r echt even serieus tegenhouden op dat moment.

Stevig tegenhouden en het opgebouwde vertrouwen dat nog ergens diep onderin vaag borrelt op dat moment , zijn m'n enige hoop om haar staande te houden zodat ik de KANS krijg om haar te laten kalmeren

Het is ook heel leuk om het verschil met vroeger te zien.

Toen ik haar net op proef had was het echt te bizar voor woorden , elk steentje in de kant van de weg was levensgevaarlijk , ze draaide als een speer om om weg te rennen , vluchtinstinct bij Rena is een beetje te sterk

Is heel snel beter geworden maar de eerste maanden was het nog link zat af en toe , dan vluchtte ze toch regelmatig een paar pasjes weg voordat ik haar weer teruggedraaid kreeg , op iets veiligere afstand.

Het instinct is nog hetzelfde , maar ze probeerd zich nu dapper staande te houden.

Is wel heel schattig op zich , paardje dat in haar broek scheit van angst maar nu vrijwel uit zichzelf al rillend (tegen een hartaanval aan ) blijft staan kijken , blijkbaar toch aardig tot d'r doorgedrongen dat dat helemaal zo dom nog niet is , hihihi.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:24

Kun je niet afstappen dan, als je haar nog net op de plaats stil hebt? Vanaf de grond is het vaak ZO veel makkelijker om een paard te kalmeren dan wanneer je erop zit.