Jovarna schreef:Ik blijf moeite houden met het scherp willen inwerken waar pmarena voor pleit. "Dan is het ook echt even nodig, is het fijn dat het even "scherp" in kan werken zodat je nog iets stuur / rem hebt als je met paard en al op een drukke weg afvliegt ofzo".
Het is helemaal niet "fijn", in ieder geval niet voor je paard.
En als je denkt dat een scherpe inwerking "nodig" is, dan heb je in mijn beleving een stap overgeslagen en hoor je nog niet de weg op te gaan met je paard.
Lees nou gewoon eens even wat ik BEDOEL :
Je hebt helemaal zelf de werking in de hand.
Het IS niet scherp , het is gewoon een dubbel fluttouwtje dat een paard totaal niet in de weg zit , i.t.t. die opdringerige brede lap leer van bredere neusriemen , die zo lekker gaat zweten.
Dat touwtje doet niks hoor !
Wordt alleen scherp als je er zelf aan gaat zitten plukken , je hebt zelf volledig in de hand hoeveel druk je erop zet.
Als je een snok geeft terwijl dat onterecht is , tja dan ben je niet echt fijn bezig met je paard nee.
Dat is puur je eigen fout dan , dat je niet eerlijk handelt.
Elk paard blijft altijd een dier , hoe lief en braaf , welopgevoed en ervaren ook , dat ineens kan flippen. Daar zit je dan op je paard dat wegstuift terug naar stal , met nog een paar drukke wegen verderop die die over moet.
Ben je dan blij met je zachte hoofdstelletje waarmee je eigenlijk geen fluit te vertellen hebt in die situatie.....?
Of heb je liever iets waarmee je nog een kans hebt dat je hem nog net om kunt trekken voordat die weg is ?
Graag eerst goed de vraag lezen voordat je hier op antwoord geeft , bedenk :
- touwhalstertje zelf is de ultieme vrijheid qua "hoofdstel"
- ruiter is heel eerlijk naar paard toe , vriendschappelijke leider
- paard is keurig opgevoed , ervaren , gereden op hele lichte hulpen
- teugels worden normaal dan ook nauwelijks gebruikt , slechts als aanwijzing
- paard heeft alle mogelijkheden om braaf te reageren
- om wat voor reden dan ook flipt paard dus toch en lichte hulpen heb je ineens NIKS meer aan op dat moment
Dus zeg het maar ?
Antwoorden als : dan is je voorbereiding niet goed / je moet een paard niet met een paar stevige rukken hoeven te stoppen / pijn doen is niet de oplossing zijn dus totaal niet van toepassing , want het kan zelfs de meest geweldige combinatie overkomen.
En dat je een paard pijn zou kunnen doen door een paar snokken aan een touwhalster , dat geloof je toch zeker zelf niet 
Die kippekracht van een mens....die bovendien nog vanaf de rug zit te trekken ook , op dat massieve neusbot van een paard.... dier kan er hooguit een duidelijke prikkel van krijgen (en dat is wat je op dat moment wilt) maar pijn dat geloof ik toch echt niet.
En al deed het even pijn : paard gaat ver over de schreef door weg te rennen / niet te luisteren dus straf is op zich wel op z'n plaats.
Net als dat je je paard een klets voor z'n kop geeft als die wil bijten.
Heeft hij op dat moment gewoon verdient.
En nee ik wil mijn paard absoluut niet met geweld of dwang opvoeden.
Maar ik blijf wel reeël , soms kun je net een beetje dwang nodig hebben omdat een paard zelf niet altijd de juiste keus maakt en je niet bepaald op de prairie rijdt hier.
Ik wil alles qua tuigage zo vriendelijk en vrij mogelijk , maar wil wel in kunnen grijpen indien nodig. Zo'n breed ding voldoet aan beide eisen niet.
Is niet vrij vanwege al die riempjes om dat koppie , en je hebt er geen fluit mee te vertellen als het er eens ECHT op aan komt.
Hoeft niemand het verder mee eens te zijn , maar zo simpel is het wel.
Grappig is dan dat er hierop gereageerd wordt alsof ik met allerlei dwangmiddelen aan het rijden ben 
Juist niet.
Maar omdat ik zoveel vrijheid wil , is het wel belangrijk om iets achter de hand hebben mocht het eens fout gaan , al die vrijheid.
Ik vind het onverantwoord als je daar geen rekening mee houdt....
Maar ik zou ook wel een soort dodemansknop op m'n paard monteren hoor als het bestond
Gewoon als back-up plan mocht het eens fout gaan.