Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Jovarna schreef:Ik blijf moeite houden met het scherp willen inwerken waar pmarena voor pleit. "Dan is het ook echt even nodig, is het fijn dat het even "scherp" in kan werken zodat je nog iets stuur / rem hebt als je met paard en al op een drukke weg afvliegt ofzo".
Het is helemaal niet "fijn", in ieder geval niet voor je paard.
En als je denkt dat een scherpe inwerking "nodig" is, dan heb je in mijn beleving een stap overgeslagen en hoor je nog niet de weg op te gaan met je paard.

.
) hij is gewoon bang en dat moet er eerst uit. Veel wandelen dus met hem, dan is er dus niet veel aan de hand. 

pmarena schreef:Lees nou gewoon eens even wat ik BEDOEL :
Je hebt helemaal zelf de werking in de hand.
Het IS niet scherp, het is gewoon een dubbel fluttouwtje dat een paard totaal niet in de weg zit

Eerst maar eens rustig aan beginnen. Ik vind overigens rope teugels echt heel mooi. Maar dit terzijde. Soxje schreef:Oei, pmarena... met "het is de waarheid" bedoel je dus jouw gedachtengang. Mijn waarheid is dat ik de Parelli-touwhalstertjes veel te dun en te scherp vind.

callippo schreef:
En: wanneer je paard vlucht, verdient hij GEEN STRAF!!! maar juist begrip van de ruiter en erkenning dat jij, daar bovenop zijn rug, blijkbaar nog onvoldoende vertrouwen aan je paard kan geven.
Maar toch blijft ze bij me ook al wil ze liefst in volle vaart wegvluchten. De normale schrikjes waar de meeste mensen aan denken bij "vluchten" zijn geen enkel probleem. Ik heb het gewoon over een stapje verder , en dat schijnt nogal moeilijk te zijn om te begrijpen als je dat zelf nooit meemaakt met je paard.
heeft.
Maar echt panisch. Zweten , bonkende hartslag , trillend over haar hele lijf , 1 keiharde bonk spanning die alleen maar WEG wil. Dat had ze in het begin al om het minste geringste. Nu weet ze allang dat als ze echt iets eng vindt , ze moet KIJKEN. Stilstaan is prima , maar we draaien niet om om weg te vluchten. Eerst kijken of het echt wel zo eng is als ze denkt weet je wel
Als het dan na goed bekijken ECHT eng is , dan geef ik haar zelf wel de sporen want dan wil ik ook vluchten 
pmarena schreef:Wie zegt dat dat onzin is , heeft nog nooit een ECHT panisch paard meegemaakt. En dat is ook een feit.
(en dat durf ik een feit te noemen
) Maar die moet je geen grotere prikkel gaan geven dan normaal als hij echt panisch is, maar dat moet bij alle anderen die ik hier heb staan ook niet. Panisch is angst, dan ga ik geen grote prikkels geven, daar krijg ik een panisch paard niet mee gekalmeerd en dat is toch echt wat ik wil met een panisch paard, kalmeren..... 

) blijft staan kijken , blijkbaar toch aardig tot d'r doorgedrongen dat dat helemaal zo dom nog niet is , hihihi.