Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Elisa2 schreef:Ik vind het wel een interessante vraag van Pol want ik zie de hele tijd de vergelijking met kinderen opvoeden in mijn hoofd. Wat zou er gebeuren als je kinderen alleen R+ opvoedt? Want die hebben ook grenzen en kaders nodig. Weten wat wel en niet oke is.. tegelijkertijd moeten ze een fijn en leuk leven hebben en eerlijk behandeld worden. Ik vraag me dus af of het een soort Yin Yang principe is eigenlijk.
pol013 schreef:Ik vind het een heel interessant topic om in mee te lezen al heb ik geen ambities om heel erg in 1 richting te gaan trainen. Je kunt er altijd iets van leren en ik hou wel van hersengym (voor mezelf iig)
Maar ik doe even iets wat nooit mag: ik vermenselijk even.
En ik pas deze principes even toe op mijn eigen intermensenlijke relaties. En probeer me dan een R+ FF leven voor te stellen op de manier zoals het door enkele hier nagestreefd word.
Ik vraag me dan af: zou er zoiets bestaan als een R+ FF relatie/ omgang? En zou ik daar blij van worden? Ik krijg mijn hoofd maar niet om dit onderwerp heen als ik het vanuit doe invalshoek bekijk. En vaak vind ik dat wel een interessante invalshoek: wat maakt iets goed? En is streven naar perfect beter dan goed? Ik vergelijk het juist even met mensen omdat daar een goede relatie makkelijker moet zijn. Omdat je wel dezelfde taal spreekt (voor zover dan....)
Want ook daar, of juist daar. Kan ik vooral heel veel met het spaarpot/ emotionele bankrekening principe. Niet álles hoeft altijd vlekkeloos te zijn om samen blij te zijn. Het saldo moet vooral mooi positief blijven.
En die balans in de relatie streef ik ook heel erg na met mijn dieren. Dus over het eindresultaat ben ik het helemaal eens: ze moeten het toch vooral als prettig ervaren als we samen iets doen.
Dus ik vraag me af: hoe ziet de kern van dit topic dat?
er zijn ook gewoon nog heel veel dingen die normaal gevonden worden, zoals je paard moeten vangen uit de wei of singelnijd. Maar zelfs zoiets als vastzetten: in de paardenwereld heel normaal, maar als je paard écht oké is met wat er gebeurt, waarom moet je hem dan vastzetten? 
996981 schreef:Juist in het licht van welzijn vind ik het dus gek om zoveel mogelijk R+ te willen trainen, terwijl paarden onderling meer R- toepassen…. Vandaar mijn vraag ook
VogeltjeM schreef:996981 schreef:Juist in het licht van welzijn vind ik het dus gek om zoveel mogelijk R+ te willen trainen, terwijl paarden onderling meer R- toepassen…. Vandaar mijn vraag ook
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt geloof ik. Je vindt het beter voor het welzijn van een paard om te dreigen met iets vervelends, dan om hem te belonen met iets leuks? Zie je dat bij honden ook zo?
996981 schreef:Hoe werkt R+ met rijden dan? Hoe rijd je een appuyement zonder dat het paard wijkt voor druk? Hoe rijd je een lijntje van twee hindernissen van 1,30m op 4 galopsprongen als je geen been mag geven of mag remmen? Hoe doe je dat dan?
996981 schreef:Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat druk toevoegen en weghalen voor paarden niet welzijnsverminderend is. Dat is immers natuurlijk gedrag en ligt in de lijn met hoe ze leren. Daar bij weg willen blijven, terwijl het juist heel natuurlijk gedrag is, vind ik gek
Caily schreef:Als je een paard kan leren van je been of hand af te bewegen, kan je je paard ook leren daar naar toe te bewegen. Zelfs nog makkelijker, want een paard gaat van nature tegen druk in. Denk maar aan het leren meelopen en vast staan bij een veulen. (Waarbij ik dus druk vermijdend opleid).
Er staat nergens dat je niet mag remmen of gassen, alleen niet met wijken voor druk. Als ik easy zeg, vertraagt mijn paard, als ik ho zeg, staan ze stil. Als ik go roep gaan ze vol gas, als ik met een stem commando een gang benoem, gaan ze in arbeidstempo. Waarbij draf vanuit stap het commando ‘draf’ heeft, en draf vanuit galop ‘draven’ is. Easy is langzamen en ho is stilstaan. Maar iemand die ik volg en R+ traint heeft ‘ho, langzaam’ en ‘ho, halt’. (En ik heb ook iemand gehad die als clicker woord “banaan!” gebruikte.)
Die betreffende persoon van langzaam/halt werkt trouwens als dierenarts en loopt in haar vrije tijd gewoon met de IJslanders los door het bos en beleert gerust tuigloos. Net als ik komt er later wel tuig bij, al traint zij wel bitloos. De veulens die ze fokt worden in vrijheid in de wei (elektrisch) bekapt, en die merries die ze dekt heeft ze met R+ geleerd de opvoelbox in te lopen en dat dusdanig leuk voor ze gemaakt dat ze er zelf voor kiezen te willen staan, ook al worden ze gescand/geinsemineerd. Echt een onwijs inspirerend account om te volgen en iemand die het ook allemaal best logisch lijkt te maken. Al is het account echt “meegenieten” en niet zozeer voor uitleg of kennis.
VogeltjeM schreef:Eens, maar ik denk dat ik het nog wat anders zie: je geeft je kind over het algemeen ook geen druk - meer druk - heel harde druk als je wil dat hij gaat sporten. Dan gebruik je ook eerder dat je hem prijst, complimenten geeft, aanmoedigt (iets dat van nature fijn is voor een kind, oftewel een primaire bekrachtiger, net zoals voer is voor paarden).
996981 schreef:Zelfde geldt voor je been in een appuyment. Je kan een paard allicht leren naar punt x te lopen omdat dit zijn target is, maar hoe zorg je voor voldoende lengtebuiging zonder been?
996981 schreef:Zelfs áls de sport zou veranderen richting R+ (waarbij ik me dus heel erg afvraag of dat nodig is) zie ik een écht correcte uitvoering zonder toepassing van druk gewoon niet voor me. Zijn daar voorbeelden van?

996981 schreef:Hoe werkt R+ met rijden dan? Hoe rijd je een appuyement zonder dat het paard wijkt voor druk? Hoe rijd je een lijntje van twee hindernissen van 1,30m op 4 galopsprongen als je geen been mag geven of mag remmen? Hoe doe je dat dan?
nick_en_ik schreef:996981 schreef:Hoe werkt R+ met rijden dan? Hoe rijd je een appuyement zonder dat het paard wijkt voor druk? Hoe rijd je een lijntje van twee hindernissen van 1,30m op 4 galopsprongen als je geen been mag geven of mag remmen? Hoe doe je dat dan?
Er zit verschil in met R+/P- werken en met Force Free werken.
Stel je gaat paardrijden, en je wilt aan galopperen.
Je vraagt dan met hulpen iets aan je paard, zo’n hulp kan druk geven zijn, maar kan ook force free, bijv met een target.
Op dat moment vraag je iets van het paard, en het paard reageert daarop.
Daarna pas reageer jij met R+/P-/R-/P+ afhankelijk of je de gedraging van het paard wilt bekrachtigen of laten afnemen en hoe je dit toepast.
Bijvoorbeeld:
R+/P-:
Jij vraagt aan galopperen met wat druk geven (dit stukje is een hulp/vraag)
Paard staakt, stopt met lopen, (dier doet niet wat je vraagt)
Jij negeert dit en wacht tot de juiste gedraging; lopen/beweging (dit stukje is P-)
Paard merkt dat ie niks leuks krijgt en gaat onderzoeken hoe ie dat wel krijgt en begint weer te bewegen (dier doet nu bijna wat je wilt)
Jij beloont dit direct (dit stukje is R+)
Paard snapt wat je wilt en gaat uit zichzelf of na nog iets aanmoediging/hulp aan galopperen (dier doet nu wat je wilt)
Jij beloont met een zogenaamde “jackpot”, extra bevestiging voor het paard dat dit is wat je vroeg in de eerste plaats.
P+/R-:
Jij vraagt aan galopperen met wat druk geven (dit stukje is een hulp/vraag)
Jij reageert hierop door meer druk te geven (dit stukje is P+)
Paard merkt dat ie niks leuks krijgt en gaat onderzoeken hoe ie dat wel krijgt en begint weer te bewegen (dier doet nu bijna wat je wilt)
Jij reageert hierop door te stoppen met druk geven (dit stukje is R-)
Paard snapt wat je wilt en gaat uit zichzelf of na nog iets aanmoediging/hulp aan galopperen (dier doet nu wat je wilt)
Jij beloont met een zogenaamde “cookie on top”, extra bevestiging voor het paard dat dit is wat je vroeg in de eerste plaats.
R+/P- & Force Free:
Jij vraagt aan galopperen met een target; bijvoorbeeld een pion waar ie naartoe kan (dit stukje is een hulp/vraag)
Jij negeert dit en wacht tot de juiste gedraging; lopen/beweging (dit stukje is P-)
Jij beloont dit direct (dit stukje is R+)
Jij beloont met een zogenaamde “jackpot”, extra bevestiging voor het paard dat dit is wat je vroeg in de eerste plaats.
ben benieuwd of ik de voordelen er nog van ga inzien. Voor nu zie ik het voordeel van enkel R+ toepassen nog niet
996981 schreef:Voor mij is de belangrijkste vraag echter nog niet beantwoord; waarom afstappen van R- al het goed werkt, mijn paarden er happy mee zijn en het natuurlijk leergedrag van een paard is?
996981 schreef:Huh… ik vraag het paard te galopperen en moet dan belonen als hij stopt met staken?
Als ik galop vraag, ben ik pas blij als ik galop krijg. Niet als hij stopt met stilstaan cq (weer) loopt? Lopen deed hij immers al. Ik wil een andere gang en ben dan toch niet tevreden met het feit dat ik nog steeds in de eerste gang zit?
Gaan staken als ik iets simpels als galop vraag zou voor mij sws een rode vlag zijn…. Aangalopperen gaat bij een 4-jarige hier door stem (kennen ze van longeren) en been te combineren. Galopperen ze aan krijgen ze een “braaaaaaaf” een kriebel en been weg. Na 3 keer snappen ze dat en galopperen ze graag aan. Waarom zou ik dat ingewikkelder willen maken dan het is en blij zijn met een verkeerd antwoord?
Misschien ligt het aan het type paard? Sport gefokte paarden hebben over het algemeen een goede dosis wil om te lopen en vinden het fijn om samen aan het werk te zijn. Wellicht dat je een flegmatieke meer moet motiveren en overtuigen dat het leuk is om in beweging te komen? Geen idee…
Ik ga i.i.g. weer in de meeleesmodusben benieuwd of ik de voordelen er nog van ga inzien. Voor nu zie ik het voordeel van enkel R+ toepassen nog niet