Longeren flegmatiek paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Longeren flegmatiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:15

Is het paard ook getest op pssm? omdat hij ook snel spierverlies heeft.

Ben het ermee eens dat het belangrijk is om de training kort te houden, kort, leuk, positief en zo uitbouwen. Paard moet het volgens mij weer echt leuk gaan vinden en het is even puzzelen hoe je er doorheen komt bij een dier die zich zo snel afsluit.

Staan veel goede tips tussen!

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:28

Hoi ts, ik zie dit probleem ook wel vaker langskomen bij klanten.
Ik vind zelf voerbeloningen toch echt heel motiverend werken. Als je paard daar van gaat bedelen, leer hem dan eerst voedselweigering aan, dat scheelt echt heel erg. Je kunt je paard gewoon netjes leren wachten.

Daarnaast zou ik zelf het longeren mee pakken als je aan de hand werkt met hem. Gewoon tussen de oefeningen door de longepositie aannemen, even een paar rondjes en weer door met aan de hand. Dat kan prima met een korte lijn waarmee je werkt aan de hand, zo blijf je ook goed in jullie bubbel. Gaat dit goed in stap, kan je een rondje draf meenemen. Gaat dat goed, voedselbeloning erin en door met je handwerk.
Zo maak je er een gewoonte van voor hem, en zo kan hij met kleine stapjes leren om voorwaartser te worden op een speelse manier. Zonder dat je tegen hem zegt, vandaag gaan we alleen longeren. Want als hij daar niks aan vindt dan denkt hij al gelijk getsie daar heb ik geen zin in. Dan is het veel moeilijker om hem te motiveren dan dat je het even 2 minuten tussendoor meepakt op een moment waarin hij het minder verwacht, óf een moment waarin hij al gemotiveerd en blij is door het werken a/d hand.

En ik vraag me af hoe het zit met jouw energie en motivatie als je gaat longeren. Vraag je zelf eens af hoe jouw energie is met werken ad hand e.d. en het verschil met jouw energie tijdens longeren/rijden. Het kan zijn dat je ongemerkt in een vicieuze cirkel zit met hem qua energie, omdat jij onbewust al kan denken van het gaat niet werken of straks is hij weer flegmatiek. Probeer ook eens iemand hem te laten longeren die veel paarden traint, bijv je instructrie, en dan kijken of hij daar hetzelfde bij reageert

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:40

Ik leg voor de afwisseling eens een balkje neer op de grond dan wordt het ook niet suf rondjes rennen :)
@linde99 heb je toevallig nog tips voor voedselweigering?

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:54

Jessie2020 schreef:
@ gini wat een goede post! En een goede vergelijking met dat hardlopen.

@ connemara. Bedankt jij ook voor je reactie. Fijn dat t goed gaat met je paardje en ik ga er alles aan doen dat t bij mij ook lukt. Ben jij tegelijk gaan trainen aan de longe en onder t zadel of heb jij het rijden ook tijdelijk gestaakt?

Ben ergens wel opgelucht dat er meer zijn die dit herkennen en dat t ook gelukt is de lol in het werk terug te krijgen.

Ik heb het rijden in de bak uitgesteld en ben gewoon met haar buiten gaan rijden, hier was ze vanzelf al wat enthousiaster.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:20

Mentaal gezien zou ik zoeken bij Warwick Shiller. Het klinkt niet als een gebrek aan motivatie, maar als afsluiten. Daar zou ik naar zoeken.
Als hij gaat schooien met voer, kan je ook voer op bijv tonnen leggen. En dan longeren van ton naar ton.

Ik weet dat je medisch niet wil horen, maar het klinkt voor mij als iets wat goed medisch zou kunnen zijn. Nou kan je dat eigenlijk nooit écht uitsluiten, aan de andere kant is een echt goeie zoektocht ook enorm duur.
Mag ik vragen wat er precies medisch onderzocht is?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:24

TS: Even een heel andere vraag maar heb je beeldmateriaal? Ik lees ongemotiveerd, ongehoorzaam, flegmatiek.
Je noemde ergens terug dat je hem een tik had gegeven maar dat hij erg verdrietig op reageerde? Iets in die trant… wat ik hieruit haal is dat jij niet consequent genoeg bent. Vind jij het wel leuk om hem te longeren? Je zoekt het nu heel erg in de psychologie van het paard (als dat al überhaupt bestaat. Sorry, ik ben echt van het type niet banketstaaf maar poetsen). Hoe zit het met jouw psychologie en jouw gemoedstoestand hierin?

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 13:26

Iedereen bedankt voor de reacties. Leuk om alle verschillende visies langs te zien komen. Ik heb genoeg tips om hier mee verder te gaan! Nogmaals bedankt!