Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Anya schreef:Sanne Cassidy heeft het antwoord wat mij betreft al gegeven. Mijn eigen paard en de pony van mijn vriendin daar doe ik parelli (met mijn eigen dingetjes erbij) mee. Lanna kan ik idd rijden met een carotstick en Seven met een halster.
Maar als een een behoorlijk dominant paard hebt (zoals mijn B'elanna) dan komt er een moment dat ze even probeert of het allemaal nog wel moet. Of dat ze gewoon niets doet en wegloopt. Als ik haar dan laat gaan, dan heeft zij de spelletjes gewonnen. Dat is dus het moment dat ik haar bewust door de bak of de wei jaag en weg blijf jagen tot ze vraagt of ze mag komen.
Een paard dat goed verpest is hoef je echt niet te beginnen met de seven games. Alles wat ik ik een dag goed regel, is 's avonds door de eigenaar verpest. Dus dan kies ik voor een join up, gevolgd door een reeks van bijvoorbeeld de seven games (waar ze dan veel ontvankelijker voor zijn. In de tussentijd laat ik de eigenaar oefenen op mijn B'elanna. Dat blijkt al moeilijk genoeg voor ze te zijn, want Lanna doet geen stap als je lichaamshouding niet klopt. Ze voelt die grens precies aan.
Op die manier gaat het sneller en is er minder gevaar voor mij. Persoonlijk doe ik liever 1 join up, dan dat ik tijdens de circling game opeens een paard heb dat naar me toespringt om aan te vallen als ik even niet kijk. Dat heb ik 1x gehad en dat doe ik dus nooit meer. Gelukkig was ik toen nl. op tijd.
sanne83 schreef:...dat snap ik ook nooit helemaal aan monty robberts, je kan ze toch niet bij alles een join-up doen, maar verder heeft hij niets.
sanne83 schreef:langzamer opbouwen, eerst in een klein bakje bijvoorbeeld. Ik zou ook wat meer oefeningen doen, weet niet of je dat al doet. Wat ik vooral heel erg handig vind als je ze los doet, is de achterhand kunnen wegdrijven. Zodra je de achterhand weg kan krijgen, draait het hoofd naar je toe namelijk. Dan kan je er altijd voor zorgen dat ze naar je blijft kijken.
SuperPepeijn schreef:wat is er precies essentieel anders dan? ik zie in jouw voorbeeld van de leadrope een duidelijke gelijkenis met de (longeer)zweep bv. ik zie het eigenlijk als een aaneenschakeling van truukjes die aangeleerd worden die niet anders zijn dan de boere-hollandse-manier (no no offence).
Lovely schreef:SP, ik vind de paarden wel lief dat ze er zo braaf aan meedoen. Want helaas leveren al die regeltjes en spelletjes vaak een wat gekunsteld gedrag op van de mens. Best jammer, want je kunt een paard niet in de maling nemen, die verstaat maar 1 taal en dat is die van menens.
SuperPepeijn schreef:het kan zijn maar misschien kan ik die discussie nieuw leven inblazen (als mensen daar zin in hebben, uiteraard). het lijkt erop dat het aangeleerde truukjes zijn en geen natuurlijk gedrag. dan snap ik niet waarom het "natural" heet omdat het niet essentieel anders is dan de boere-hollandse-manier. ipv dat jij een gebaar maak, geven andere een (stem-zweep-ed.)commando dan volgt de daarmee geasocieerde actie.