Grondwerk bij aankoop paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Grondwerk bij aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:16

Ik vind het zo apart om hier regelmatig terug te lezen dat een potentiele koper naar een paard gaat en dan tijdens de kijkdag even zijn persoonlijke trainingssysteem op het paard te projecteren en te zien wat er dan gebeurt. Dat is in mijn ogen een beetje de omgekeerde wereld; als jij kennismaakt met een paard dat ben jij zelf al de grote nieuwe factor en ga je dus ook niet nog eens allemaal nieuwe trainingseisen erop gooien (werken met druk in fases, aparte posities tijdens het leiden/loswerken) maar pas je je gewoon aan aan dat wat het paard geleerd heeft.

Toen ik bij een pony ging kijken die ik ging trainen ging ik ook niet meteen de eerste keer van alles wat ik als goede training zag uitproberen op de pony (en hem in feite in het diepe gooien): ik heb de eigenaar gevraagd of die precies voor wilde doen wat ze met de pony had gedaan en hoe ze dat deed. Op basis daarvan kon ik al heel goed inschatten wat de pony prettig vond en wat niet plus hoe hij dat uitte, wat ik van deze vroegere training zou aanhouden en wat ik zou veranderen.
Vervolgens heb ik die sessie gewoon de eigenaresse nagebootst om te zien hoe de pony reageerde op nieuwe input (ik dus) en pas in de daaropvolgende trainingen ben ik aan de oefeningen en methodes zelf gaan sleutelen.
Ik zie echt geen enkele meerwaarde in de redenatie 'ik vraag dit altijd zo dus nu ga ik dat ook zo van het paard vragen en als hij dat niet kent en er dus niet goed op reageert dan ga ik het met meer druk en dwang vragen tot hij wel reageert'. Dat is heel leuk voor je dagelijkse training als je op dat soort dingen valt, maar niet voor het uitproberen van een nieuw paard. Een ervaren trainer heeft dat overspoelen met nieuwe oefeningen en methodes op een kijkdag helemaal niet nodig en kan in hoe de eigenaar met het paard omgaat eigenlijk al alle informatie vinden die hij over karakter en trainingsstand zou willen weten.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 20:43

[/quote]Ik vind dat TS na deze post wel heeft laten zien dat ze wat doet met feedback :)

Voor een eerste paard lijkt een groen dier me niet ideaal. Maar ik denk dat ze er wel uit gaat komen qua karakter met het paard wat ze zoekt.

TS het is een kwestie van voelen. Anders dan met gevoel kun je je paard niet bereiken. Het paard dat jij zoekt sluit zich alleen maar af als jouw hart en intentie hem niet aanstaan ;)

Ik heb mijn paard ervaren mensen op de grond zien smijten (zonder dat ze er op zaten) en is lief naar iemand die voor de tweede keer in haar leven op een paard zit maar wel een uitwisseling van gevoel met dat paard heeft.[/quote]

TS is een beetje onzeker in de communicatie met mensen en heeft al een paard, maar heeft er nooit die "klik" meegehad en is bang om een miskoop te doen (heb rugpijn bij rijden door zwakke rug, heb geen klik met het paard maar wel vier jaar in de opleiding van het paard gestoken en zelf er veel van geleerd. Maar ik mis toch die "klik" met het paard) en vertrouwt haar gevoel niet meer ;)

Zit overigens onder volledige begeleiding van twee instructeurs en (ondanks dat ik echt niet alles weet en mezelf nooit perfect vind) ben ik aan alle kanten bereid mezelf te verbeteren en te leren.
Laatst bijgewerkt door Leentje_P op 11-06-16 20:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 20:46

Hilary schreef:
Leentje_P schreef:
@ Hilary: Wat bedoel je precies met "op de cirkel zetten"? Moet ik dan denken aan Parelli of eerder aan een soort Emiel Voest

Ik werk volgens de methode Voest.

Overigens zou ik niet alle genoemde oefeningen in één sessie gaan proppen of puur als oefening doen. Leiden, volgen, halthouden, achterwaarts en een stapje wending om de achterhand zijn bijvoorbeeld oefeningen die je automatisch doet als je een paard meeneemt uit wei / stal / paddock, even over het erf loopt naar de poetsplaats, het paard daar neerzet en vraagt een stapje om te doen.

Een oefening als achterwaarts kun je, als je 'm correct uitvoert volgens de Voest methode, prima gebruiken om te kijken of het paard snel leert.

Verder zou ik 'm vooral graag willen loswerken (ook methode Voest); even kijken hoe het paard reageert op mijn lichaamstaal, ontdekken of het paard (in deze situatie en met dit mens) voorwaarts is of juist wat op de rem loopt etc. En even naar de manier van bewegen kijken.

Bedankt voor je antwoord :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:48

Leentje_P schreef:
TS is een beetje onzeker in de communicatie met mensen en heeft al een paard, maar heeft er nooit die "klik" meegehad en is bang om nog een keer een miskoop te doen (heb rugpijn bij rijden door zwakke rug, heb geen klik met het paard maar wel vier jaar in de opleiding van het paard gestoken en zelf er veel van geleerd. Maar ik mis toch die "klik" met het paard) en vertrouwt haar gevoel niet meer ;)

Dan begrijp ik al helemaal niet wat je wil met een jong dier dat je zelf nog helemaal moet opleiden. Je kunt er niet eerst op rijden om te zien of je qua rijden een klik hebt. Bij een wat ouder beleerd paard weet je veel beter wat voor "vlees" je in de kuip hebt. En er zijn best wel mogelijkheden dat je een paard kunt uitproberen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:50

xyzutu2 schreef:
Ik vind het zo apart om hier regelmatig terug te lezen dat een potentiele koper naar een paard gaat en dan tijdens de kijkdag even zijn persoonlijke trainingssysteem op het paard te projecteren en te zien wat er dan gebeurt. Dat is in mijn ogen een beetje de omgekeerde wereld; als jij kennismaakt met een paard dat ben jij zelf al de grote nieuwe factor en ga je dus ook niet nog eens allemaal nieuwe trainingseisen erop gooien (werken met druk in fases, aparte posities tijdens het leiden/loswerken) maar pas je je gewoon aan aan dat wat het paard geleerd heeft.

Ik zou het niet bij één kijkdag houden en dus op de eerste kijkdag vooral de eigenaar dingen laten doen zoals ze dat normaal ook doen. Bevalt het dan nog, dan zou ik een andere dag terugkomen en op mijn eigen manier wat dingetjes gaan doen, nog niet heel uitgebreid en vooral erg afhankelijk van en aangepast op wat het paard gewend is.

Anoniem

Re: Grondwerk bij aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:14

Als je meerdere keren kunt komen kijken dan kun je inderdaad langzaam maar zeker wat eigen dingetjes toevoegen om te kijken hoe het paard daarop reageert, maar dat zou ik nooit meteen een eerste keer doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:59

Ik leerde juist het meeste van het kijken naar de omgang tussen het nieuwe paard en de toenmalige 'verzorger'. En dat ging over een 2,5 jarige die nog niet meer kende dan van de stal naar de wei gebracht worden.
Sterker nog daarop heb ik gebaseerd dat ik hem wilde hebben. (Nadat hij op exterieur en beweging goed bevonden was). De manier waarop hij zich liet leiden, waarop hij reageerd op iets onverwachts en of hij een positieve instelling had richting mensen.

Ik heb hem met geen vinger aangeraakt tot ik hem thuis uitgeladen had. En de klik is enorm. Dit is echt mijn paard.

Eens met xyzutu2 dus.