Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Hilary schreef:Leentje_P schreef:@ Hilary: Wat bedoel je precies met "op de cirkel zetten"? Moet ik dan denken aan Parelli of eerder aan een soort Emiel Voest
Ik werk volgens de methode Voest.
Overigens zou ik niet alle genoemde oefeningen in één sessie gaan proppen of puur als oefening doen. Leiden, volgen, halthouden, achterwaarts en een stapje wending om de achterhand zijn bijvoorbeeld oefeningen die je automatisch doet als je een paard meeneemt uit wei / stal / paddock, even over het erf loopt naar de poetsplaats, het paard daar neerzet en vraagt een stapje om te doen.
Een oefening als achterwaarts kun je, als je 'm correct uitvoert volgens de Voest methode, prima gebruiken om te kijken of het paard snel leert.
Verder zou ik 'm vooral graag willen loswerken (ook methode Voest); even kijken hoe het paard reageert op mijn lichaamstaal, ontdekken of het paard (in deze situatie en met dit mens) voorwaarts is of juist wat op de rem loopt etc. En even naar de manier van bewegen kijken.
Leentje_P schreef:TS is een beetje onzeker in de communicatie met mensen en heeft al een paard, maar heeft er nooit die "klik" meegehad en is bang om nog een keer een miskoop te doen (heb rugpijn bij rijden door zwakke rug, heb geen klik met het paard maar wel vier jaar in de opleiding van het paard gestoken en zelf er veel van geleerd. Maar ik mis toch die "klik" met het paard) en vertrouwt haar gevoel niet meer
xyzutu2 schreef:Ik vind het zo apart om hier regelmatig terug te lezen dat een potentiele koper naar een paard gaat en dan tijdens de kijkdag even zijn persoonlijke trainingssysteem op het paard te projecteren en te zien wat er dan gebeurt. Dat is in mijn ogen een beetje de omgekeerde wereld; als jij kennismaakt met een paard dat ben jij zelf al de grote nieuwe factor en ga je dus ook niet nog eens allemaal nieuwe trainingseisen erop gooien (werken met druk in fases, aparte posities tijdens het leiden/loswerken) maar pas je je gewoon aan aan dat wat het paard geleerd heeft.