TinkerTreas schreef:Even een vraagje. Ik ben absoluut geen menner, de enige ervaring die ik ermee heb is helpen bij inspannen en mee als bijrijder.
Ik lees hier het advies om nooit alleen te gaan, is dit bij jonge onervaren paarden /of menners. Of gaan jullie nooit alleen op stap met de kar?
Dan ben je best wel afhankelijk van anderen lijkt me.
Als ik altijd iemand mee zou moeten hebben kan ik de boel verkopen want dan blijft het een weide ornamentje.
En als ze dan meegaan zitten ze vaak op hun eigen paard of ze hebben helemaal geen ervaring. Ze gaan meer mee voor de gezelligheid. Ook leuk natuurlijk maar de vraag is hoe zal het gaan als er stront aan de knikker is.
Godzijdank heb ik een erg braaf paard maar dat was nog geen garantie voor het akkefietje vorig jaar.
Ik was net verhuisd van stal en reed in mijn rondje langs mijn oude stal...paard stak zo de weg over omdat hij dacht dat hij thuis was. Paard had een ogenblik even alles voorzichzelf terwijl ik uit alle macht de controle probeerde terug te krijgen. Paard zere bek (ik zag een blauwe tong) en ik was er ff goed klaar mee. Heb 2 weken niks gedaan en uiteindelijk toch maar weer ingespannen want anders weide ornamentje. Het was ook wel een beetje mijn eigen schuld maar paard hoort wel ten alle tijde te luisteren en dat deed hij niet.
Ik ben wel van mening dat een goede basis een hoop leed kan voorkomen.
En ik vind ook dat die basis niet pas begint bij het beleren zelf maar al van veulen af aan.
Neem ze mee en laat ze dingen zien, ruiken en voelen. Parelli level 1 is een goed voorbeeld en eenvoudig te begrijpen waar je best al snel mee kan beginnen bij een paard.