Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Anniek22 schreef:de two lazy seven ranch doet hier veel mee, vind het persoonlijk erg fijne mensen en ze weten waar ze mee bezig zijn. showteam nalanta doen veel VD, maar ze kunnen het gewoon erg goed.
Bij mijn verzorgpaarden staat een paard in pension en die eigenaresse doet alles heel rustig en wint echt het vertrouwen van het paard. van eerst 30 min wachten tot dat je het bange beestje kon pakken vs. een paard wat nu naar je toekomt en stapje voor stapje vooruit gaat, dat is heel mooi om te zien en een en al dikke respect voor al het geduld.
Lotte_Bjorka schreef:Wat is er eigenlijk zo slecht aan zonder zadel rijden?
maralyn schreef:Nee gerittt dat is niet zweverig of nh. Dat is nadenken...
En zo hoort het vind ik.
En zonder geweld je ding doen.
Er bestaat dan geen goed of fout want er zijn meer wegen naar rome.
Welke weg je pakt kies je op basis van het karakter van jou en je paard...
Gerritt schreef:maralyn schreef:Nee gerittt dat is niet zweverig of nh. Dat is nadenken...
En zo hoort het vind ik.
En zonder geweld je ding doen.
Er bestaat dan geen goed of fout want er zijn meer wegen naar rome.
Welke weg je pakt kies je op basis van het karakter van jou en je paard...
Ik ben niet tegen geweld. Paarden kunnen ontzettend KOPPIG zijn en dan heb ik het niet over oorzaken als pijn of angst maar gewoon kapsones. Soms is een klap van een zweep of een tik voor de kop niet verkeerd. (Ik heb het dan niet over stokken stuk slaan maar gewoon een corrigerende tik die ze in lichte mate voelen) Als jij wil dat een paard gaat lopen aan de longe en jij vraagt hem netjes te gaan en hij gaat niet, zelfs na enkele sec nadenken, dan mag hij wel een zwiepje op zijn reet verwachten. Soms duurt dat een paar keer, maar meestal snappen ze de boodschap na enkele keren wel. Is dat afdwingen? Ik vind van niet, je vraagt het eerst netjes maar er komt geen beleefd antwoord terug. Dan mag je toch wel iets verwachten of niet?
Maargoed ik hoor ook wel eens mensen die dus een bezem of andere voorwerpen (zoals een hooivork) naar hun paard gooien. Waarom?Of mensen die zoveel hulpmiddelen gebruiken op en om hun paard dat het paard de weg kwijt is en ook niet meer reageert op zwepen en sporen en nog overal doorheen dendert... Tja