Natural Horsemanship

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:50

Natural horsemanship betekend voor mij een betere verstandhouding met je paard. Er hoeft niet persé natural voor bij mij, want ik rijd niet natuurlijk (gewoon bit en zadel). En als ik grondwerk doe, neem ik liever een touwhalster dan dat ik 300 zwiepen aan een stalhalster moet geven voor hij achteruit gaat (gelijk duidelijk zijn is beter vind ik...)

Ik vind het geen paarden fluisteren maar eerder luisteren NAAR je paard. Wat verteld jou paard je vandaag? Hoe loopt hij, hoe is zijn gang van zaken, hoe is zijn gemoedstoestand? En nee dan bedoel ik geen zweverig gedoe, maar gewoon is hij druk of rustig vandaag? Opgewekt of afgevlakt?

Bv. je gaat naar je paard, om te trainen. Je bent druk met de oefeningen, maar het wil niet. Paard is er niet bij met zijn hoofd en je raakt gefrustreerd. In plaats van door te drukken is het een idee om een stap terug te doen? (Logisch nadenken en niet alleen aan jezelf denken van: IK WIL DIT NU)

Grondwerk. Tsjah........ Met grondwerk kun je veel dingen voor elkaar krijgen. Dingen afstemmen, oplossen onderling. Bv. de problemen van niet op een trailer willen, miscommunicatie etc. Klinkt ook zweverig. Maargoed voor mij werkt het prima.

xniieeenke

Re: Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 17:53

Gerrit de slak miauwt interessante dingen :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:56

Nee gerittt dat is niet zweverig of nh. Dat is nadenken...
En zo hoort het vind ik.

En zonder geweld je ding doen.
Er bestaat dan geen goed of fout want er zijn meer wegen naar rome.
Welke weg je pakt kies je op basis van het karakter van jou en je paard...

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 17:59

maralyn schreef:
En zo hoort het vind ik.

*\%/* you got it

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:02

de two lazy seven ranch doet hier veel mee, vind het persoonlijk erg fijne mensen en ze weten waar ze mee bezig zijn. showteam nalanta doen veel VD, maar ze kunnen het gewoon erg goed.
Bij mijn verzorgpaarden staat een paard in pension en die eigenaresse doet alles heel rustig en wint echt het vertrouwen van het paard. van eerst 30 min wachten tot dat je het bange beestje kon pakken vs. een paard wat nu naar je toekomt en stapje voor stapje vooruit gaat, dat is heel mooi om te zien en een en al dikke respect voor al het geduld.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 18:12

Anniek22 schreef:
de two lazy seven ranch doet hier veel mee, vind het persoonlijk erg fijne mensen en ze weten waar ze mee bezig zijn. showteam nalanta doen veel VD, maar ze kunnen het gewoon erg goed.
Bij mijn verzorgpaarden staat een paard in pension en die eigenaresse doet alles heel rustig en wint echt het vertrouwen van het paard. van eerst 30 min wachten tot dat je het bange beestje kon pakken vs. een paard wat nu naar je toekomt en stapje voor stapje vooruit gaat, dat is heel mooi om te zien en een en al dikke respect voor al het geduld.

_/-\o_

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:35

Wat jij uit je post laat blijken is dat als je goed traditioneel kunt rijden, je ook goed kunt Freestylen, en dat is dus echt niet zo!!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 18:37

Freki schreef:
Wat jij uit je post laat blijken is dat als je goed traditioneel kunt rijden, je ook goed kunt Freestylen, en dat is dus echt niet zo!!

ik? :(

Lotte_Bjorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:40

Wat is er eigenlijk zo slecht aan zonder zadel rijden?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 18:42

Lotte_Bjorka schreef:
Wat is er eigenlijk zo slecht aan zonder zadel rijden?

Omdat ik de tijd niet heb het je 100% uit te leggen, heb ik hier al een keer wat gepost er over en verwijs ik je hier naar toe *\o/*
http://www.myhorsez.com/topic/show/690/1

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 22:04

maralyn schreef:
En zo hoort het vind ik.

Ik ben niet tegen geweld. Paarden kunnen ontzettend KOPPIG zijn en dan heb ik het niet over oorzaken als pijn of angst maar gewoon kapsones. Soms is een klap van een zweep of een tik voor de kop niet verkeerd. (Ik heb het dan niet over stokken stuk slaan maar gewoon een corrigerende tik die ze in lichte mate voelen) Als jij wil dat een paard gaat lopen aan de longe en jij vraagt hem netjes te gaan en hij gaat niet, zelfs na enkele sec nadenken, dan mag hij wel een zwiepje op zijn reet verwachten. Soms duurt dat een paar keer, maar meestal snappen ze de boodschap na enkele keren wel. Is dat afdwingen? Ik vind van niet, je vraagt het eerst netjes maar er komt geen beleefd antwoord terug. Dan mag je toch wel iets verwachten of niet?

Maargoed ik hoor ook wel eens mensen die dus een bezem of andere voorwerpen (zoals een hooivork) naar hun paard gooien. Waarom? :') Of mensen die zoveel hulpmiddelen gebruiken op en om hun paard dat het paard de weg kwijt is en ook niet meer reageert op zwepen en sporen en nog overal doorheen dendert... Tja >;)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:21

Gerritt schreef:
maralyn schreef:
En zo hoort het vind ik.

Ik ben niet tegen geweld. Paarden kunnen ontzettend KOPPIG zijn en dan heb ik het niet over oorzaken als pijn of angst maar gewoon kapsones. Soms is een klap van een zweep of een tik voor de kop niet verkeerd. (Ik heb het dan niet over stokken stuk slaan maar gewoon een corrigerende tik die ze in lichte mate voelen) Als jij wil dat een paard gaat lopen aan de longe en jij vraagt hem netjes te gaan en hij gaat niet, zelfs na enkele sec nadenken, dan mag hij wel een zwiepje op zijn reet verwachten. Soms duurt dat een paar keer, maar meestal snappen ze de boodschap na enkele keren wel. Is dat afdwingen? Ik vind van niet, je vraagt het eerst netjes maar er komt geen beleefd antwoord terug. Dan mag je toch wel iets verwachten of niet?

Maargoed ik hoor ook wel eens mensen die dus een bezem of andere voorwerpen (zoals een hooivork) naar hun paard gooien. Waarom? :') Of mensen die zoveel hulpmiddelen gebruiken op en om hun paard dat het paard de weg kwijt is en ook niet meer reageert op zwepen en sporen en nog overal doorheen dendert... Tja >;)

de meesten van ons rijden met zwepen. Tja, waar heb je die anders voor, om er leuk bij te staan? Ik geef toe dat als een paard echt koppig is en niet bang, dat hij een tikJE mag. Als mijn paarden af en toe weigeren te gaan draven drijf ik gwn wat meer en krijgen ze een tikje. Heb nog nooit striemen gezien bij min paard en als ik iemand sla met de zelfde kracht als die ik bij mijn paard gebruik zeggen ze ook dat het even een corrigeerstikje is geweest.Slaan is nergens voor nodig.