[AR] Tips voor aanschaf sulky.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 21:18

cinniz123 schreef:
ik ben benieuwd hoever de mijne is :D
Misschien vd week toch maar even bellen...ben zo nieuwsgierig!

Dat kan ik begrijpen! *\o/* :j

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:25

penelope444 schreef:
Chardy schreef:
Was het helemaal vergeten te zeggen, er staat een knalroze hca te koop op boktmarkt voor €750.- <3

Ja maar hij is 19 inch :(

Ja dat is de mijne. Ik zou 't trouwens geen knalroze noemen, tis meer diep roze met paarsig tintje XD

Maar goed, hij is evt te ruil voor een 16 inch.

mirriejj

Re: Tips voor aanschaf sulky.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:16

Ik heb net met Andries gebeld, helaas had hij geen plaatwielen meer liggen. Maar hij had wel nog rechte spaakwielen, dus daarvoor gekozen!
Met een beetje geluk mag ik hem over 4 weken al ophalen!!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:14

gaan de plaatwieltjes er helemaal uit?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:18

cinniz123 schreef:
gaan de plaatwieltjes er helemaal uit?

Nee, maar het ging zeker nog 6 weken duren voor die weer binnen kwamen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:11

Oke ik snap het

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:33

Het topic gaat nu vooral over HCA, maar ik denk dat ik mijn vraag hier ook wel kan stellen..

Mijn oog is gevallen op de Cavalier Equestrian Rainbow sulky: http://www.cavalierequestrian.com/a-292 ... bow-sulky/

En ik vroeg me af of mensen hier ervaringen mee hebben?

Wat mij aanspreekt is dat je met deze sulky/tweewieler ook met tweespan kan rijden. Ik wil mijn mini graag voor de kar beleren (enkelspan) en later hopelijk een maatje van hem ook enkelspan beleren, om ze uiteindelijk in dubbelspan te beleren. Een vierwieler vind ik voor enkelspan vaak te groot/zwaar en als ze er alleen voor staan zal ik toch vaak alleen op de kar zitten, omdat het anders al gauw te zwaar wordt (heb uiteraard genoeg 'slachtoffers' die mee willen op de fiets, voor de veiligheid :D ), vandaar dat ik graag een sulky wil voor de kilometers in het enkelspan.
Maar ik vind het zonde als ik de sulky daarna niet meer kan gebruiken als ze dubbelspan lopen, omdat ik dan een vierwieler zou moeten kopen.
Deze sulky geeft de mogelijkheid om in ieder geval de eerste tijd ook met dubbelspan te gaan rijden. Mochten de pony's en ik het dan super leuk vinden, kan ik altijd nog een vierwieler erbij nemen...
Ik weet alleen niet of het in het echt ook zo rooskleurig is om met een tweewieler dubbelspan te rijden, dus vandaar mijn vraag naar jullie mening...... :D

Ow ja, mijn mini-man is ongeveer 80 cm.. :)

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:46

Jasia schreef:

Barney1978 heeft er zo een voor het dubbelspan shetten. Moet je haar even een PB sturen.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:03

PB inmiddels beantwoord

Ik hoop dat je iets aan het antwoord en filmpje hebt.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:09

Dankjewel criollo_yess.. Ik had Barney1978 inderdaad een PB gestuurd nav haar topic die ik in uitgelicht voorbij zag komen.. :D

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:12

Ik kreeg nog een PB welke ervaringen ik heb met de Cavalier tweewieler en mijn tweespan ervoor. Ik heb minn antwoord hieronder gezet omdat ik anders dubbel blijf schrijven. Ik zal nog een linkje van mijn topic over de tweewieler plaatsen.

Wij rijden in eerste instantie de Mendurance wedstrijden. Omdat zij nu klasse drie mogen starten en dit zeventig km is, vinden wij de vierwieler te zwaar op zo'n afstand. We zijn toen gaan zoeken naar een tweewieler die dit kan. Omdat we al een marathon wagen hebben was de prijsklasse en kwaliteit ook belangrijk. We wilden een goede wagen maar geen drieduizend euro uitgeven. We zij uiteindelijk voor Cavalier gegaan. Maar hij had er pas 1 voor tweespan verkocht en had daar verder nooit wat over gehoord.

We hebben de wagen breder laten maken voor de stabiliteit want zoals je op de foto ziet is Barney bijvoorbeeld een brede pony van 110 waar veel kracht inzit. Daarnaast gekozen voor een verplaatsbare bokstoel zodat ik in enkelspan hoger zit en in het midden en met tweespan rechts kan zitten en hoger zit. Verder zitten er geen remmen etc op. Dit heeft geen zin met twee pony's ervoor en het scheelt gewicht. 

Bij levering kregen we de langboom met gewone spinnenkop. Bij het testen bleek dit niet te gaan omdat de voorkant teveel in de disselriemen komt te hangen. Ik ben op zoek gegaan voor een oplossing en kwam in contact met iemand die ook zo ooit de Mendurance reed met tweespan. We hebben toen een dwarsstuk laten maken van een soort ijzeren stang met gaatjes. Het voorstuk van de boom kreeg een ander verbindingsstuk met die stang en dus geen spinnenkop meer. Het klinkt een beetje vaag maar als je er echt 1 zou willen kopen dan kan ik er foto's van maken. Dat dwarsstuk zit met karabijnen en een d - sluiting aan de ogen van het borsttuig. Hierdoor is er veel meer stabiliteit en klapt de wagen niet geheel naar beneden.

Tijdens de training in het bos en de eerste wedstrijd van vijftig km dit seizoen hebben we ermee gereden en het scheelt erg in gewicht voor de pony's. Maar ik rij er thuis niet mee omdat ik daar geen bos heb en het in het verkeer te gevaarlijk is want er zit geen rem op en ze trekken het zo makkelijk weg dat ik ze niet binnen twee tellen stil kan zetten. Daarnaast blijft het natuurlijk wiebelen waardoor je minder relaxed rijdt. Ik ben er zelf erg blij mee omdat het doel van de wagen is dat de pony's het op zulke afstanden makkelijker hebben.

Ik rij er nu sinds kort dus ook dressuur mee en ga ook vaardigheid starten maar dit is in enkelspan. Ik weet niet hoe dit zou rijden met tweespan en tweewieler. Daarnaast is mijn eigen ervaring nu dat ik er zelf liever geen onbeleerde pony voor zou zetten. Inmiddels zijn ze heel wat gewend en ik nu ook waardoor het wel kan maar ik raad het niet aan als het span nog niet goed is bevestigd. 

Maar ik ken je pony's natuurlijk niet en als ze heel braaf zijn zou het wel kunnen. Vergeet alleen niet dat er meer onrust van het omhoog en beneden gaan van de boom tussen de pony's zit en dit kan natuurlijk een reactie geven. 

Het is sowieso een hele fijne wagen en ik ben er erg blij mee. Zoals wij hem hebben kostte hij 1400 euro. 

Ik vind de wagen erg prettig rijden en het is fijn dat ik nu kan afwisselen met de wagens. Enkelspan onverhard met de vierwieler is gewoon niet zo prettig. Mijn lessen, clinics etc in enkelspan doe ik dus met de Cavalier tweewieler. Maar de marathonwagen is erg fijn voor het trainen met het tweespan voor de kilometers, de mini marathons en bijvoorbeeld meerdaagse ritten. Want de tweewieler met tweespan is natuurlijk wat minder stabiel en hierdoor kun je niet even lekker relaxen tijdens een gewone bosrit etc.

De vering is erg goed, ik hobbel en stuiter overap doorheen en overheen. Mijn tweewieler is net aangepast want er zaten twee ringen per wiel in. Dit zijn er nu zes geworden per wiel. Omdat er twee sterke pony's voorstaan die op wedstrijd een heleboel kilometers hobbelen en stuiteren door het bos, hadden de wielen meer draagkracht nodig dan twee ringetjes per wiel. Nu is dat opgelost maar we moeten het nog wel testen op de wedstrijden. In enkelspan heb ik hier geen last van, de drukverdeling is dan heel anders.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:15

[AR-ITP] Van mendurance naar dressuurpony

[AR] Tweespan voor Cavalier tweewieler, project geslaagd

Dit is de link met een filmpje van het tweespan met de tweewieler. Zoals je kunt lezen is het een onderwerp waarbij veel twijfel zit en dit is logisch. Maar ik heb in. Mijn uitleg gezet wat ik zelf ervaar en wat naar ons idee wel/niet verstandig is met de keuze voor een tweewieler mtet tweespan.

De andere link gaat over Barney en de onderlinge wedstrijd maar hier zie je de tweewieler goed met het enkelspan. Dit is 1 pony van mij, dit is de stevige pony die erg sterk is. De andere pony is rank en luxe gebouwd en ook daar hangt de tweewieler heel fijn achter.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 10:25

Hoi iedereen weer een lange tijd dat ik iets heb laten weten, maar zit toch weer met een paar vragen... Ik ga begin juni de sulky bestellen alleen ben ik er nog altijd niet uit op ik nou een gesloten of open lamoen moet kiezen. Voor de 20 euro extra zou ik gaan voor de gesloten, maar dan moet ik de lichtogen vervangen en ik ik heb totaal geen idee waar ik die moet kopen. Van ideal verkopen ze ze los maar verder vind ik niets en ik heb volgens mij een merkloos tuig en niet zo veel verstand ervan om te kijken of die van ideal op m'n tuig passen... Het is hier op bokt gekocht van iemand maar er staat ook nergens een merk op. Weet iemand waar ik ze kan krijgen of die ideal erop passen? Het is maat mini shet volgens mij alvast bedankt!

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:30

Jasia schreef:
Het topic gaat nu vooral over HCA, maar ik denk dat ik mijn vraag hier ook wel kan stellen..

Mijn oog is gevallen op de Cavalier Equestrian Rainbow sulky: http://www.cavalierequestrian.com/a-292 ... bow-sulky/

Wat mij aanspreekt is dat je met deze sulky/tweewieler ook met tweespan kan rijden. Ik wil mijn mini graag voor de kar beleren (enkelspan) en later hopelijk een maatje van hem ook enkelspan beleren, om ze uiteindelijk in dubbelspan te beleren. Een vierwieler vind ik voor enkelspan vaak te groot/zwaar en als ze er alleen voor staan zal ik toch vaak alleen op de kar zitten, omdat het anders al gauw te zwaar wordt (heb uiteraard genoeg 'slachtoffers' die mee willen op de fiets, voor de veiligheid :D ), vandaar dat ik graag een sulky wil voor de kilometers in het enkelspan.
Maar ik vind het zonde als ik de sulky daarna niet meer kan gebruiken als ze dubbelspan lopen, omdat ik dan een vierwieler zou moeten kopen.
Deze sulky geeft de mogelijkheid om in ieder geval de eerste tijd ook met dubbelspan te gaan rijden. Mochten de pony's en ik het dan super leuk vinden, kan ik altijd nog een vierwieler erbij nemen...
Ik weet alleen niet of het in het echt ook zo rooskleurig is om met een tweewieler dubbelspan te rijden, dus vandaar mijn vraag naar jullie mening...... :D

Ow ja, mijn mini-man is ongeveer 80 cm.. :)

Ik heb de Cavalier gehad, de meest luxe versie. Ik vond het geen fijne wagen. Slechte kwaliteit. Bij kennis twee weken terug de lamoen door midden gebroken met rijden. Ik heb hem toen gewogen. HIj weegt echt geen 50 kilo. Mijne woog zonder bokkussen 83 kilo. Ook vond ik de verhouding niet kloppen. Veels te hoog in verhouding tot de pony ( 1 meter hoog) Ik ben ook flink over de kop gegaan met vaardigheid en maanden niet kunnen lopen.
Afbeelding

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:57

Wat vreemd, ik ben erg tevreden over de Cavalier. Ik rij er zelfs tweespan mee met pony's van 110 cm tijdens de Mendurance. Mijn wagen is 125 cm breed en 70 kilo na zelf gewogen te hebben.
Hij is erg stabiel met 19 inch wielen en ik heb toch al erg gekke en wilde ritten gemaakt. Ik ben wel van mening dat het geen tweewieler is voor de echt kleinere shetten.

Jammer dat jouw ervaring anders is met de Cavalier. Ik krijg er veel complimenten over.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:23

Barney1978 schreef:
Wat vreemd, ik ben erg tevreden over de Cavalier. Ik rij er zelfs tweespan mee met pony's van 110 cm tijdens de Mendurance. Mijn wagen is 125 cm breed en 70 kilo na zelf gewogen te hebben.
Hij is erg stabiel met 19 inch wielen en ik heb toch al erg gekke en wilde ritten gemaakt. Ik ben wel van mening dat het geen tweewieler is voor de echt kleinere shetten.

Jammer dat jouw ervaring anders is met de Cavalier. Ik krijg er veel complimenten over.

Ik had wel de eerste die gemaakt werd. Misschien heeft hij ze erna verbeterd. Mijn die van mijn kennis was wel een veel nieuwere versie. Die was pas een jaar oud.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 08:23

penelope444 schreef:
Hoi iedereen weer een lange tijd dat ik iets heb laten weten, maar zit toch weer met een paar vragen... Ik ga begin juni de sulky bestellen alleen ben ik er nog altijd niet uit op ik nou een gesloten of open lamoen moet kiezen. Voor de 20 euro extra zou ik gaan voor de gesloten, maar dan moet ik de lichtogen vervangen en ik ik heb totaal geen idee waar ik die moet kopen. Van ideal verkopen ze ze los maar verder vind ik niets en ik heb volgens mij een merkloos tuig en niet zo veel verstand ervan om te kijken of die van ideal op m'n tuig passen... Het is hier op bokt gekocht van iemand maar er staat ook nergens een merk op. Weet iemand waar ik ze kan krijgen of die ideal erop passen? Het is maat mini shet volgens mij alvast bedankt!

Jullie praten hier constant over de cavalier maar is dat niet off topic? Het gaat hier over de hca en de vragen die ik hierover heb?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:15

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om verder in dit topic weer in te gaan op de vragen van TS over de hca.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:23

penelope444 schreef:

Heb je ondertussen je HCA besteld? Ik heb de mijne ondertussen alweer 2 weken.

Afbeelding