Verschil vanuit een paard: longeren en join up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Verschil vanuit een paard: longeren en join up

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:27

Denk dat wij een ander idee hebben over de join up dan, want miz is het het tot onderdanigheid dwingen door het (onder andere) constant wegjagen van het paard.

En daarmee kom je al direct bij misschien het grootste probleem, wat is nu de definitie van een join up?

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:30

Daarom begrijp ik niet dat mensen JU vaak wel zo ervaren. Je paard geeft deze signalen idd niet in geval van extreme angst oid...

Doordat het paard naar jou toe wil komen gaat het toch met jou communiceren? En dat is toch wat je wil bereiken? Vind het maar een lastig iets. Toch ervaar ik JU als iets positiefs voor zowel paard als ruiter/begeleider. Maar meningen mogen natuurlijk verschillen :j

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:56

RianneH schreef:
En daarmee kom je al direct bij misschien het grootste probleem, wat is nu de definitie van een join up?

Daar sla je de spijker op de kop, het is daarbij denk ik ook aan de uitvoerder om een training met JU positief of negatief te laten verlopen.

Maar om bij de definitie terug te komen, weet iemand Monty zelf te quoten en het duidelijk te maken.

Ik ben namelijk zeer voor de methode als join up hoe ik hem ken en uitvoer, hierbij is mijn doel zoals eerder genoemd ontspanning, communicatie en daarmee vertrouwen. Maar als men met JU een paard tot stress en grote onderdanigheid wil trainen ben ik het daar uiteraard niet mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:35

Sizzle schreef:
Een paard toont initiatief door dingen die nieuw zijn zonder angst voor straf de signalen vrij te interpreteren, ook als dit misschien eerst een reactie geeft die je niet bedoelde.
Bij 'stout' zijn neemt het paard gewoon de geboden ruimte, niet meer en niet minder.

Maar komop zeg, een beetje paardenbezitter moet dat verschil toch eigenlijk gewoon kunnen zien.

Ik hoop dat ik me niet persoonlijk aangevallen hoef te voelen. :+
De meeste paardenbezitters, waaronder ik ook, zullen uiteraard het verschil zien. Echter zullen zoals hierboven aangehaald woorden definities van persoon tot persoon verschillen, en daarom stel ik de vragen. :P

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:46

Even een stipje, interressant!

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:41

"Join-up is een proces dat gebaseerd is op communicatie in een gezamenlijke taal om een band te scheppen die geworteld is in vertrouwen. Het moet geweldloos en zonder dwang zijn en kan alleen bereikt worden als beide partners het proces bereidwillig zijn aangegaan. "

Verder wordt in dit (uit het Engels vertaalde boek) gesproken over een agressieve houding tijdens het wegsturen afgewisseld met zachtere houdingen om het paard langzamer te laten gaan. Dit, als ik het goed begrijp en samenvat, om duidelijk te maken dat wij hoewel we roofdieren zijn, het paard niet zullen opeten maar bereid zijn tot communicatie.

Ik moet hier wel bij zeggen dat ik persoonlijk geen agressieve houdingen aanneem en dat de JU dan ook lukt, ik focus mij op de communicatie en het wegsturen door energie. Zo heb ik het ook bij Annemarie van der Toorn (een NL paardentrainer en vertegenwoordiger van deze trainingsmethoden) geleerd. Ik probeer de signalen die ik geef zo klein mogelijk te houden. Bij een flegmatiek en wat stugger dier zal dit dan ook eerder resulteren in een armbeweging, terwijl een sensibel paard zal reageren op het iets langer vasthouden van mijn adem. Ik kies bij elk paard apart het kleinste signaal die het gewenste effect geeft. Lomp lopen doen heeft geen voorkeur ;) en zo heb ik het in mijn herinnering ook geleerd.
Ik vraag me af of dit een verfijning is, aangebracht door Monty zelf of Annemarie na het uitbrengen van het boek waar ik de info en quote uit heb, of dat ik deze geïnterpreteerd heb uit de woorden en daden van deze trainers.

Er wordt in gehamerd op correcte uitvoering met gevoel en het niet zonder begeleiding aanleren van deze trainingsmethode omdat dit "conflict, verzet en ambivalentie" kan oproepen.

"Elke vorm van geweld zal de effectiviteit tenietdoen. Een trainer moet de conversatie steeds gaande houden en het paard de tijd geven om te reageren. Join-Up is gebaseerd op reacties, niet op eisen."

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:57

Toch wordt het regelmatig ingezet voor paarden die eigenlijk geen behoefte hadden aan contact met mensen en als dwars of dominant bestempeld zijn.
Dan start je dus zonder wederzijds vertrouwen.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:22

Met geworteld in vertrouwen (ik denk dat je daarop doelt) wordt niet bedoeld een uitgangspunt. Maar een doel dat bereikt gaat worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:32

Nou daar zit dan het duidelijke verschil met longeren.
Daar zou je pas mee moeten beginnen als het paard er mentaal klaar voor is om te gaan werken.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:12

Ahh mooi we hebben een verschil! Het doel van een join up is vertrouwen terwijl dat de basis is voor longeren. :)

Nu ik ga ik misschien iets doms zeggen maar hoe noemen we join up aan een touwtje? Een oude paardentrainer die ik ken (en die geen internet of boeken gebruikt) doet ongeveer hetzelfde qua signalen en bewegingen alleen dan aan een touwtje. Dit noemt hij longeren en gebruikt hij om het paard voor te bereiden op het zadel of de wagen. Zijn idee van longeren is alleen voor groene paarden of om een probleem op te lossen sluit aan bij waar de JU voor gebruikt wordt.

Wat is de "echte" definitie van longeren dan? Of ligt dat echt alleen aan de trainer?

Ps. Ik weet niet of jullie het merken maar ik vind het echt razend interessant :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:17

Ik redeneer enkel vanuit de klassieke Duitse wijze.
Het kan prima zijn dat een ander het anders definieert.