Leuk, schriktraining! Helaas niet af kunnen maken :-(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:59

Het klinkt voor mij alsof hij bij elk paard hetzelfde systeem hanteert (want het is een paard) en dat werkt natuurlijk voor sommige paarden wel (als dat systeem bij het karakter past) en bij anderen dan weer totaal niet .. Denk dat dat hier het probleem is. Een trainer moet zijn systeem aanpassen aan het specifieke karakter van dat paard en dat lukt jammer genoeg niet iedereen. Betekent niet dat de trainer op zich slecht is, alleen wel dat die niet met alle paarden kan werken :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 17:24

sallandval schreef:
Ik vind het nogal wat om aan de hand van één kant van een verhaal een naam zwart te maken op bokt. Wie zegt dat de communicatie tussen ts en trainer vlekkeloos verlopen is of dat er over en weer dingen gezegd zijn die door de ander niet zijn opgepikt?

Volgens mij is de enige juiste handelswijze om naar de trainer toe te stappen er samen uit te komen. Als ik het zo lees vind ik het waarschijnlijker dat er miscommunicatie heeft plaatsgevonden dan dat er sprake is van een slechte trainer.

Dit heeft niets met zwart maken van doen? Hoe kom je daarbij?

Dit is een ervaring uit de eerste hand en ik beschrijf alleen wat er gebeurd is en verder niets. Waarom zouden hier op bokt alleen halleluja-verhalen mogen? Deze training is mij ontzettend tegengevallen en ik deel dat gewoon op bokt.

Over het over en weer dingen zeggen kan ik kort zijn: er is niets gezegd. Er was gewoon geen communicatie. Dat was juist een van de dingen die me tegen viel. Ik wil het nog wel een keer zeggen: vanaf het moment dat ik naar de verste hoek gestuurd werd tot ik 10 minuten naar buiten liep is er niets gezegd. Niets. Daar is dan weinig verkeers aan op te vatten lijkt me.

Ook aan het tot twee keer toe magnesium gooien bij een paard dat al over de zeik was is niet zoveel verkeerd aan op te vatten. Gezien het feit dat de merrie zich in paniek lostrok en los door de bak rende was de merrie dezelfde mening toegedaan als mij: Niet Tof.

Daarbij heb ik ook meerdere keren in dit topic genoemd dat het iemand is die wellicht veel goed kan doen, maar niet bij mijn paard. Hij gaf zelf aan al heel veel probleempaarden weer op het rechte pad gekregen te hebben en daar geloof ik absoluut in.

Ik heb ook gegezegd dat er bij de overige 9 paarden weinig aan de hand was. Die hebben de training waarschijnlijk blij afgemaakt. Mijn vriendinnetje deed om mij gezelschap te houden voor de tweede keer mee.

Nogmaals: het zal een prima trainer zijn maar niét voor mij.

Dat het een 'apart' iemand is daar getuigen de vele pb's van die meteen wisten over wie het ging en die mij verzekerden dat het niet aan mij heeft gelegen.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 19:59

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705

Re: Leuk, schriktraining! Helaas niet af kunnen maken :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:09

Is het dan niet weer een voorbeeld van iemand die ooit heel goed was , bekend werd en op eens alleen maar nog een lijntje volgd en geld wil vangen? Heb er in nu bijna 30 jaar een stuk of 5 van deze soort mee gemaakt... uiteindelijk draait de commerce en de bekendheid menig de nek om.....

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:11

sasja0705 schreef:
Is het dan niet weer een voorbeeld van iemand die ooit heel goed was , bekend werd en op eens alleen maar nog een lijntje volgd en geld wil vangen? Heb er in nu bijna 30 jaar een stuk of 5 van deze soort mee gemaakt... uiteindelijk draait de commerce en de bekendheid menig de nek om.....

Ik heb weinig ervaring met deze man, maar ben dan altijd nieuwsgierig wat er precies zo goed is aan hem?
Niet dat ik het tegendeel beweer, maar echt puur uit interesse.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 20:52

Tja of het om veel geld gaat... hij verdiende 450,- aan ons. Daarvoor is hij naar Limburg gekomen zonder km vergoeding te vragen en is van 10.00 tot na vieren bezig geweest. Niet echt een uurloon om U tegen te zeggen...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 01:07

Amaris schreef:
Dit heeft niets met zwart maken van doen? Hoe kom je daarbij?

Dit is een ervaring uit de eerste hand en ik beschrijf alleen wat er gebeurd is en verder niets. Waarom zouden hier op bokt alleen halleluja-verhalen mogen? Deze training is mij ontzettend tegengevallen en ik deel dat gewoon op bokt.

Als je het mij vraagt is er een heel groot grijs gebied tussen een Halleluja verhaal vertellen en iemand met 8)7 smileys en naam en achternaam op een groot forum neer te zetten als onbekwaam. Dat laatste noem ik inderdaad zwart maken.

Citaat:
Nogmaals: het zal een prima trainer zijn maar niét voor mij.

Dat het een 'apart' iemand is daar getuigen de vele pb's van die meteen wisten over wie het ging en die mij verzekerden dat het niet aan mij heeft gelegen.

Veel goede dierentrainers zijn aparte mensen, vaak zijn het ook nog eens geen mensen-mensen. Maar dat maakt niet direct dat hij iets verkeerd heeft gedaan. Dat suggereer je hier echter wel en dát staat mij tegen. Hoge bomen vangen veel wind, en elke methode heeft zijn voor- en tegenstanders.

Nou weet ik niet hoe vaak jij voor groepen staan, zelf geef ik les. Iedere trainer is een mens en kan inschattingsfouten maken, maar iedere trainer heeft ook wel eens te maken met mensen die (bewust of onbewust) tegen ze ingaan (omdat ze andere opvattingen hebben bijvoorbeeld of denken dat iets voor niet voor hen -of hun dier- geldt). Op zo'n moment kun je niet altijd de training stil leggen om een specifiek probleem op te lossen. En sommige problemen zijn te groot voor een dag-groepstraining en kúnnen niet worden opgelost in die tijdsspanne.

Idealiter was de trainer achteraf op je af gestapt om na te bespreken, maar dat moet dan wel mogelijk zijn. Qua tijd, maar ook op het gebied van interpersoonlijk contact. Als iemand tijdens een training boos wegloopt kun je je afvragen in hoeverre die persoon op dat moment tot een constructief gesprek in staat is.

Misschien had hij wel de intentie om je nog te bellen/mailen maar was hij daar niet aan toe gekomen? Een paar dagen later staat al breed uitgemeten op bokt hoe 'verkeerd hij gehandeld heeft' volgens jou, maar wie zegt dat dat echt zo is?

Als dit inderdaad een vrij groot en ingesleten probleem is waarbij het paard onhandelbaar en onbereikbaar wordt, is het dan niet deels een inschattingsfout van jou zelf om deel te nemen aan een groeps-schriktraining? Als je van te voren wist dat dit zo erg was en je het paard op een gegeven niet meer onder controle zou gaan hebben had je toch beter een privé training kunnen nemen waar iemand het paard in alle rust over kon nemen als dat nodig zou zijn?

Als je zelf een trauma hebt opgelopen omdat je eens uit de bocht bent gevlogen met je auto in de sneeuw meldt je je toch ook niet aan voor een reguliere slipcursus van één dag met tien man?

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:11

Sallandval

Ik weet niet of je het hele topic hebt gevolgd maar de ts is netjes haar verhaal hier aan het vertellen, zij vertelde een groot aantal feiten, en anderen beaamden dat allemaal, staan denk ik 10 verklaringen of meer tegen deze man zijn manier.
Ze heeft aangegeven dat het een lastig paard was, en wordt genegeerd als het paard niet doet wat meneer de trainer verwacht of vind.

Het gaat er niet om dat je geen fouten maakt, het gaat er om hoe je ze oplost, bij ts heeft hij het verkeerd opgelost. En bij vele anderen ook.

Ik heb op basis van wat ik gelezen heb me redelijk tegen hem uitgesproken, en ik heb niemand gehad die daar iets op tegen had of zei dat ik fout zat. O ja na een paar dagen een mod ingreep, omdat ik hem niet baketstaaf noemde maar iets anders.

Als hij ervaren trainer is, moet hij dit soort dingen voorkomen. Je bent er voor iedereen, en geeft geen show voor makke paarden.
En verwijt de eigenaren alles als hun paard niet doet wat je wenst.

June2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:34

Ik heb een boek en daar staan ook oefeningen

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:07

Wat een verhaal ts, en wat jammer dat het zo voor jou en je merrie is afgelopen.

Ook ik had na het lezen van je verhaal direct het idee dat het om JE ging. Mijn ervaring met hem is hetzelfde, hoewel niet met schriktraining, maar een andere.

Een paard wat zoveel angst vertoont kun je meerdere dingen voor bedenken. Hij komt aan met flooding, het paard net zolang blootstellen aan de prikkel die hem angst aanjaagt tot deze niet meer angstig is. Dat werkt, mits je ook blijft staan tot de angst gezakt is, doe je dat niet, dan zal het de volgende keer blijken dat het traumatisch voor het paard is geweest (verergering op de plek (context) en geluiden (prikkel)), of met een beetje mazzel, het paard heeft er niets van geleerd.
Voor dieren (hetzelfde als voor mensen) is dit erg stressvol en je vaak is niet goed te voorspellen hoe lang de prikkel aan moet houden om het gewenste resultaat te krijgen.
Normaal gesproken zou een schriktraining langzaam opgebouwd moeten worden en moet je onderdrempelig werken. Dus zorgen dat het paard niet angstig wordt en de prikkels qua sterkte langzaam opbouwen en ook de afstand van ver weg naar dichtbij opbouwen.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:09

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:20

Ik zie het ook niet als zwart maken, er zijn altijd aanhangers en anti mensen helaas.
Ik ben geen van beide maar herken wel veel. Ook ik heb ik het op een andere manier ondervonden.

Vroeger was het denk ik ook een combinatie van 2 mensen, nu ze beide apart verder zijn gegaan, krijg je wellicht dat bepaalde dingen nu anders zijn.

Maar als iemand onbekends dit had gedaan was t allemaal geen probleem geweest nu het iemand bekend is, mag er niks gezegd worden.
Misschien had de naam beter niet genoemd moeten worden maar dan nog had 80% geweten om wie het zou gaan. Dat zegt genoeg denk ik.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:33

Dit was duidelijk een te grote stap voor jouw paard.
Het beste was geweest haar los in de bak rond te laten rennen totdat ze ook maar iets van ontspanning liet zien en dan direct die stick uitdoen. Dit is helaas niet gelukt. Waardoor je paard heeft gedacht dat wegvluchten het beste antwoord was wat ze kon geven.

Er is geen man overboord, dit kun je wel weer rechtzetten. Het is wel heel jammer want je wilt graag een goede ervaring. Jammer dat het de trainer niet gelukt is dit op te zetten voor succes. Wellicht heeft hij een inschatting gemaakt die achteraf niet klopte. Ook de beste trainers maken weleens fouten helaas.

Stel dat je paard een introvert type is, dan maken dingen veel meer indruk dan dat het lijkt en kan de bom ogenschijnlijk ineens barsten. Dan is de spanning dus al heel langzaam opgebouwd. Maar ook een zelfzeker paard wat vrijwel nergens bang voor is, kan voor iets totaal anders ineens wel heel erg bang worden.
Vuur en rook is natuurlijk nog weer heel wat anders dan een zeil.

Ik hoop dat je niet teveel last meer ervaart ervan, kun je die trainer niet vragen om het samen met je te komen oplossen? Of heb je er geen vertrouwen meer in?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:38

Betreffende meneer vond mijn paard ook maar 'eng'...
Maar dat had vooral te maken met de bloedlijn (griezelbaldi :D ), in combinatie met een stokmaat van 1.85m
Nu ben ik zelf nogal mondig, dus ik deed gewoon wat mij het beste leek, maar hij kreeg het echt niet klaar met dit type paard.
Vanaf dat moment geloofde ik dus ook niet meer in zijn kennis/kunde met probleempaarden en al helemaal niet met 'bloedtypes' :n

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 12:45

Freya6 schreef:
Het beste was geweest haar los in de bak rond te laten rennen totdat ze ook maar iets van ontspanning liet zien en dan direct die stick uitdoen. Dit is helaas niet gelukt. Waardoor je paard heeft gedacht dat wegvluchten het beste antwoord was wat ze kon geven.

Er is geen man overboord, dit kun je wel weer rechtzetten. Het is wel heel jammer want je wilt graag een goede ervaring. Jammer dat het de trainer niet gelukt is dit op te zetten voor succes. Wellicht heeft hij een inschatting gemaakt die achteraf niet klopte. Ook de beste trainers maken weleens fouten helaas.

Stel dat je paard een introvert type is, dan maken dingen veel meer indruk dan dat het lijkt en kan de bom ogenschijnlijk ineens barsten. Dan is de spanning dus al heel langzaam opgebouwd. Maar ook een zelfzeker paard wat vrijwel nergens bang voor is, kan voor iets totaal anders ineens wel heel erg bang worden.
Vuur en rook is natuurlijk nog weer heel wat anders dan een zeil.

Ik hoop dat je niet teveel last meer ervaart ervan, kun je die trainer niet vragen om het samen met je te komen oplossen? Of heb je er geen vertrouwen meer in?

Ze heeft er niks merkbaars aan over gehouden. Gisteren was ze van drie paarden zelfs het dapperst. Ze ging als eerste door een nauw straatje met achter een heg een meute tekeer gaande honden. Ze pakte zich bij elkaar en ging er als eerste langs.

Had ze er wel iets aan over gehouden had ik het niet met de betreffende trainer op willen lossen. Het moet niet alleen met paard maar ook met het bijbehorende mens klikken en het is gewoon ontzettend mn type niet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:09

Freya6 schreef:

En hoe doe je dit dan met een paard dat, als je het los laat rennen, naar de verste hoek verkast, zijn kont richting het enge en zijn kop laat hangen? Als er geen contact meer mee te maken is. Je het gevoel hebt dat je paard zich overgeeft en iets aangeeft in de trend van: "ik ben uitgevochten, vreet me maar op, ik doe niets meer!". (puur ter interesse hoor!)

TS wat een nare ervaring voor jou en je paard. Ik dacht altijd dat hij en zijn ex-partner heel kundige mensen waren. Wellicht dat de combinatie van die twee goed was (verbreden van de kundigheid,zodat je meerdere type paarden kunt bereiken), maar dat hij in zijn eentje maar een bepaald type paarden kan "hanteren"?

Ik heb met mijn grote angsthaas ook ooit meegedaan met een schriktraining. Die was wel goed opgebouwd, alleen mijn paard bouwde ook telkens zijn angst verder op. Toen hij van ellende bijna in de vuurkorven ging staan, hebben de trainer en ik overlegd dat het beter was voor zijn (paard, niet trainer) en mijn gezondheid om te stoppen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:30

Citaat:
En hoe doe je dit dan met een paard dat, als je het los laat rennen, naar de verste hoek verkast, zijn kont richting het enge en zijn kop laat hangen? Als er geen contact meer mee te maken is. Je het gevoel hebt dat je paard zich overgeeft en iets aangeeft in de trend van: "ik ben uitgevochten, vreet me maar op, ik doe niets meer!". (puur ter interesse hoor!)

Ten eerste wil ik zeggen dat je zo'n escalatie als wat er nu gebeurd ten alle tijde moet proberen te voorkomen, het was dus een stap te ver. Ik ga er in mijn voorbeeld vanuit dat een paard toch een keer langzamer gaat lopen, stil gaat staan oid. Ook zelf weglopen met het enge voor hem uit kan goed helpen, dus zelf ook van hem af blijven lopen zodat het minder roofdier gedrag wordt ( alles wat van ze af gaat interpreteren ze niet als roofdier, die komt immers naar hen toe.)
Uiteraard is het heel belangrijk als je dit doorzet dat iemand het doet die echt weet wat hij/zij doet.

Mocht dat niet gebeuren en het paard catatonisch raken dan zou ik stoppen, eerst weer contact maken met het paard door ernaartoe te gaan, bij het paard te blijven totdat hij weer een teken van ontspanning geeft of even de benen laten bewegen (meestappen, stapje opzij of even hoofd omlaag bijv.) zodat het weer na gaat denken ipv blijft hangen in de angst. Dan zou ik óf nog iets heel kleins gaan oefenen wat zowiezo lukt, bijv pion aanraken of voet op zeiltje en stoppen. Of wachten totdat het paard volledig ontspant. (Dit kan ook zijn door uit de situatie te gaan) Het is dan gewoon veel te veel geworden en dat zet je die sessie niet meer recht. Zodat je met een succes stopt en een nadenkend en ontspannen paard terug zet op stal of in de wei.

Vervolgens de schriktraining voorzichtiger opbouwen, nu je weet dat het paard zo kan reageren.